Kan geen hogere resolutie instellen op Radeon R5 235 2GB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Beste Tweakers,

Een vriend van mij gebruikt als simpele zakelijke PC een Aspire TC-705, met daarop Windows 8.1 en daarin een i3-4160 en een Radeon R5 235 2GB. Volgens de website van AMD zelf, heeft deze videokaart support voor een 4K monitor. Volgens andere sites gaat de ondersteuning echter maar tot 2560x1600 (wat opvalt is trouwens dat ik een 2GB versie van deze kaart niet kan vinden??). Hij heeft nu een nieuwe monitor gekocht: een LG 32UD59-B; een 4K monitor. Deze monitor zou enkel gebruikt worden voor office-achtige doeleinden.

Het probleem: zodra de monitor aangesloten wordt, kan de resolutie niet hoger gezet worden. Zowel via windows (rechtermuisknop, beeldscherminstellingen) als via AMD Catalyst Software Suite laten resoluties zien die maar tot FullHD (1920x1080) gaan. Er is geen mogelijkheid om een resolutie die hoger ligt te selecteren.

De GPU heeft twee aansluitingen: één DVI en één HDMI. Ik heb de monitor met de bijgeleverde High Speed HDMI kabel op de HDMI poort van de GPU aangesloten. Dit lijkt mij de juiste gang van zaken? Verder heb ik de nieuwste driver van de GPU geïnstalleerd; volgens de site van AMD zelf is dit versie 15.7.1. Daarnaast heb ik de driver van de Monitor geïnstalleerd. Windows herkent de monitor en laat hierbij de juiste naam zien, daarnaast wordt de GPU ook juist herkent. In apparaatbeheer worden er geen aparte dingen of fouten getoond.

Ik weet niet hoe ik dit nu kan oplossen? Volgens mij moet de GPU resoluties ondersteunen die hoger liggen dan de standaard FullHD resolutie. Kan het met de kabels te maken hebben? Of mis ik iets anders?

Alvast bedankt voor eventuele input!

Alle reacties

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 20:11

Twarp

just grin...

De chip kan hoger maar je aansluiting DVI (en mogelijk HDMI) beperkt hier je resolutie. Ook kan het zijn dat de fabrikant een hogere resolutie niet toestaat voor je kaart.

Meh ...

• mark_adie
Twarp schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:16:
De chip kan hoger maar je aansluiting DVI (en mogelijk HDMI) beperkt hier je resolutie. Ook kan het zijn dat de fabrikant een hogere resolutie niet toestaat voor je kaart.
In het laatste geval is er waarschijnlijk niets wat ik kan doen?
In het eerste geval; kan ik hier iets aan doen? Andere connectoren? Verloopjes? DL-DVI -> Displayport?

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 20:11

Twarp

just grin...

Als je goed kan solderen ….

Nee helaas hier kan je weinig aan doen. Die connectoren zitten vast op je bord en de elektronica daarachter bepaald waar de grenzen liggen. Je kan beter je videokaart vervangen als je inderdaad die hogere resolutie nodig heb.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
Ok, dit is misschien ietwat off-topic, maar ook nog deels on-topic.

Waar kan ik vinden welke resolutie een GPU of APU ondersteund? Ik heb een nieuwe PC op het oog, welke een AMD A9-9425 APU bevat. Deze APU heeft een Radeon R5 videochip die voor het beeld gebruikt wordt. Ik kan echt onmogelijk vinden welke resoluties deze chip ondersteund.

Op de officiele site van AMD kan ik dat eigenlijk niet vinden. Deze APU zit in een HP Pavilion 590-a0930nd, maar ook hier kan ik niet vinden welke resoluties ondersteund? Kan deze desktop 4K weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:07

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

mark_adie schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:27:
Ok, dit is misschien ietwat off-topic, maar ook nog deels on-topic.

Waar kan ik vinden welke resolutie een GPU of APU ondersteund? Ik heb een nieuwe PC op het oog, welke een AMD A9-9425 APU bevat. Deze APU heeft een Radeon R5 videochip die voor het beeld gebruikt wordt. Ik kan echt onmogelijk vinden welke resoluties deze chip ondersteund.

Op de officiele site van AMD kan ik dat eigenlijk niet vinden. Deze APU zit in een HP Pavilion 590-a0930nd, maar ook hier kan ik niet vinden welke resoluties ondersteund? Kan deze desktop 4K weergeven?
Simpel, deze PC heeft een HDMI 1.4 poort dus dat betekent geen 4k60. 4k30 moet wel lukken als je van een diashow houdt. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Waarom zou je uberhaupt zo'n verouderde en enorm trage A9 APU willen?

Ontopic:
De ''Catalyst'' software is al een oudere versie van wat ze nu hebben: ''AMD Radeon Settings''
Probeer dus eens de nieuwste drivers te installeren voor de GPU. Kijk hier:
https://www.amd.com/en/su...-series/amd-radeon-r5-235

Ondersteuning is er:
Max Resolution Details - DVI: 2560 x 1600 / HDMI: 2560 x 1600 / VGA: 2048 x 1536

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

d22wth schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:35:

Ontopic:
De ''Catalyst'' software is al een oudere versie van wat ze nu hebben: ''AMD Radeon Settings''

Ondersteuning is er:
Max Resolution Details - DVI: 2560 x 1600 / HDMI: 2560 x 1600 / VGA: 2048 x 1536
Maar hij probeert 4k te draaien. Dat gaat dus niet werken.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Blaat schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:36:
[...]

Maar hij probeert 4k te draaien. Dat gaat dus niet werken.
nee dat weet ik. Ik wou enkel zeggen dat de GPU/DVI aansluiting dus wel meer dan 1080p ondersteunt...
1600p toch mooier dan 1080p

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
d22wth schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:35:

Ontopic:

Ondersteuning is er:
De genoemde PC was dan 400 euro, waarvoor je onder andere een SSD én een 1TB HDD en 8GB DDR4 kreeg. De pc wordt enkel gebruikt voor Word/Excel en Chrome surfen. Het moet dus een simpele PC zijn die Windows 10 bevat, bij voorkeur een SSD heeft en dus 4K support biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:20

vectormatic

Warlock of the doorlock

mark_adie schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:41:
[...]

De genoemde PC was dan 400 euro, waarvoor je onder andere een SSD én een 1TB HDD en 8GB DDR4 kreeg. De pc wordt enkel gebruikt voor Word/Excel en Chrome surfen. Het moet dus een simpele PC zijn die Windows 10 bevat, bij voorkeur een SSD heeft en dus 4K support biedt.
Punt is dat die A9 slechter presteert dan de i3 die je kennis nu heeft, waar AMD Ryzen absoluut de moeite waard is, zijn die Ax chips oude meuk en een absolute miskoop.

Je kan veel beter een semi-modern videokaartje bij die i3 prikken, en als een SSD dan nog gewenst is dat ook doen, kom je veel goedkoper uit dan 400 euro voor een HP met een oud lijk als CPU

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

mark_adie schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:41:
[...]

Als dat is wat je wil koop dan een Intel NUC en prop er zelf een SSD in. Deze bijvoorbeeld is al veel sneller dan het systeem met de APU waar je zelf mee kwam: pricewatch: Intel NUC Kit NUC7i5BNK

Een SSD + RAM erin en gaan.

En je hebt een veel sneller systeem dan je zou verwachten op basis van de prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Blaat op 28-09-2018 13:49 ]

Pagina: 1