Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Twee piepjes maar systeem start wel MSI Z370 met i5 8600K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timh_cs
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
Beste tweakers,

Ik heb gisteren een systeem gebouwd,

maar bij het opstarten hoor ik 2 piepjes, waarna het systeem opnieuw opstart en wel gewoon doorgaat naar de BIOS en Windows.
Ik heb gewoon Windows geïnstalleerd en zelfs al even een game gespeeld.

Volgens veel websites betekend dit Parity Failure, en zou dit aan het RAM geheugen kunnen liggen, maar volgens sommigen ook aan de videokaart of CPU.
Ik heb hem al laten opstarten met onboard graphics, nog steeds 2 piepjes.
Ik heb mijn RAM kitje van 2 solo geprobeerd, nog steeds 2 piepjes.
Ik heb ook het Windows memory check programma gedraaid en deze melde geen fouten.

Ik zou het heel jammer vinden als ik dit negeer, en er na een tijdje iets mis gaat met het systeem, ik heb tenslotte de componenten net gekocht en zou nog het een en ander kunnen terugsturen.

Weet iemand wat te doen? Of hoe ik beter kan uitvinden waar het probleem ligt?

Al vast bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groet,

Tim

Hardware:
MSI Z370 Gaming Pro Carbon moederbord
Corsair Vengeance kit 16GB op 3000mhz
Intel i5 8600K
Geforce GTX 970
Corsair RM650X voeding
Cryorig H7 Quad Lumi cpu koeler
NZXT H500i behuizing

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:22
Ik neem aan dat je niks kunt opmaken uit de status LEDs van je moederbord? Zie pagina 42-43 van de handleiding.
Heb je toevallig het XMP profiel geactiveerd of iets anders qua instellingen in de bios gewijzigd tov default?

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:21

heuveltje

KoelkastFilosoof

Is dat niet gewoon een standaard biep voor opstarten ?
In de manual lees ik zo snel iig nergens dat dat een foutmelding zou zijn.

Als je geen foutmeldingen op het scherm krijgt bij opstarten, en je pc werkt ook gewoon, zou ik me er niet verder druk om maken.

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• timh_cs
Wekko306 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:03:
Ik neem aan dat je niks kunt opmaken uit de status LEDs van je moederbord? Zie pagina 42-43 van de handleiding.
Heb je toevallig het XMP profiel geactiveerd of iets anders qua instellingen in de bios gewijzigd tov default?
Bedankt voor je reactie.

De EZDebug LED van CPU gaat heel even aan, daarna DRAM, dan hoor ik de 2 piepjes, dan gaat het EZDebug VGA lampje heel even aan, en dan start het systeem normaal en zijn de lichtjes uit

XMP Heb ik momenteel aan staan, maar ik krijg de piepjes ongeacht of dat uit/aan staat, en ook handmatig instellen van de kloksnelheid in plaats van XMP verandert niets.

Na die rare ' full fan speed en 2 piepjes' reboot het systeem gewoon naar BIOS en Windows, en in Windows lijkt alles redelijk stabiel te zijn, de onderdelen en kloksnelheden worden juist aangegeven, heb een CPU diagnose tool gedraaid van Intel, Windows memory check, en heb ook memtest86 een paar passes laten doen, maar die vinden geen fouten. Ook even Prime95 de processor laten stressen maar dit levert ook niets geks op.

Wellicht kan ik het naast me neerleggen en zal het systeem goed blijven draaien, maar aangezien ik net behoorlijk heb geinvesteerd in dit systeem word ik er wel een beetje nerveus van.
heuveltje schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:11:
Is dat niet gewoon een standaard biep voor opstarten ?
In de manual lees ik zo snel iig nergens dat dat een foutmelding zou zijn.

Als je geen foutmeldingen op het scherm krijgt bij opstarten, en je pc werkt ook gewoon, zou ik me er niet verder druk om maken.
Bedankt voor je reactie.

Ik denk wel dat het een foutcode is, het zijn ook 2 korte piepjes, en ik lees overal dat dit een moederbord error is voor Parity Circuit failure.

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ik me er eigenlijk geen zorgen om hoef te maken.

Als het systeem in alle waarschijnlijkheid goed blijft draaien, wil ik natuurlijk liever niet de boel insturen voor RMA, dat zou een beetje zonde zijn van iedereen zijn tijd.

• Wekko306
timh_cs schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:51:
[...]

Bedankt voor je reactie.

De EZDebug LED van CPU gaat heel even aan, daarna DRAM, dan hoor ik de 2 piepjes, dan gaat het EZDebug VGA lampje heel even aan, en dan start het systeem normaal en zijn de lichtjes uit

XMP Heb ik momenteel aan staan, maar ik krijg de piepjes ongeacht of dat uit/aan staat, en ook handmatig instellen van de kloksnelheid in plaats van XMP verandert niets.

Na die rare ' full fan speed en 2 piepjes' reboot het systeem gewoon naar BIOS en Windows, en in Windows lijkt alles redelijk stabiel te zijn, de onderdelen en kloksnelheden worden juist aangegeven, heb een CPU diagnose tool gedraaid van Intel, Windows memory check, en heb ook memtest86 een paar passes laten doen, maar die vinden geen fouten. Ook even Prime95 de processor laten stressen maar dit levert ook niets geks op.

Wellicht kan ik het naast me neerleggen en zal het systeem goed blijven draaien, maar aangezien ik net behoorlijk heb geinvesteerd in dit systeem word ik er wel een beetje nerveus van.

[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik denk wel dat het een foutcode is, het zijn ook 2 korte piepjes, en ik lees overal dat dit een moederbord error is voor Parity Circuit failure.

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ik me er eigenlijk geen zorgen om hoef te maken.

Als het systeem in alle waarschijnlijkheid goed blijft draaien, wil ik natuurlijk liever niet de boel insturen voor RMA, dat zou een beetje zonde zijn van iedereen zijn tijd.
Komen die piepjes eigenlijk wel echt van je moederbord? De Z370 GPC heeft voor zo ver ik weet geen ingebouwde speaker, heb je die dan zelf aangesloten?
Zo ja zou je ook nog eens contact kunnen opnemen met MSI, zij zouden je het beste moeten kunnen vertellen in welke hoek je het moet zoeken. Helaas staan deze dingen niet in de maniak of op hun website.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@timh_cs en zonder videokaart ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• timh_cs
Wekko306 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:05:
[...]

Komen die piepjes eigenlijk wel echt van je moederbord? De Z370 GPC heeft voor zo ver ik weet geen ingebouwde speaker, heb je die dan zelf aangesloten?
Zo ja zou je ook nog eens contact kunnen opnemen met MSI, zij zouden je het beste moeten kunnen vertellen in welke hoek je het moet zoeken. Helaas staan deze dingen niet in de maniak of op hun website.
Heb je gelijk in! Ze zijn via de 3.5mm audio aansluiting te horen, op de linker speaker of linker kant van aangesloten headphones. Ik zal MSI wel even een mailtje sturen straks.

Of is het niet normaal dat moederbord error piepjes via de 3.5mm te horen zijn?

• timh_cs
Bedankt voor je reactie.

Zelfde, ook 2 piepjes bij onboard graphics in plaats van de videokaart.

• Wekko306
timh_cs schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:16:
[...]

Heb je gelijk in! Ze zijn via de 3.5mm audio aansluiting te horen, op de linker speaker of linker kant van aangesloten headphones. Ik zal MSI wel even een mailtje sturen straks.

Of is het niet normaal dat moederbord error piepjes via de 3.5mm te horen zijn?
Error piepjes zijn voor zo ver ik weet nooit via de 3.5mm uitgang te horen, maar alleen via een aparte speaker die je direct op je mobo kan aansluiten zoals onderstaande.

Ik weet dan ook niet wat voor piepjes je precies hoort, maar denk niet dat het error beeps zijn.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

De piepjes geven toevallig niet het aantal aangesloten USB apparaten aan? Er zijn systemen die dat laten horen.

A smile a day (doesn't keep Corona away) ...

• timh_cs
Wekko306 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:25:
[...]

Error piepjes zijn voor zo ver ik weet nooit via de 3.5mm uitgang te horen, maar alleen via een aparte speaker die je direct op je mobo kan aansluiten zoals onderstaande.

[Afbeelding]
Ik weet dan ook niet wat voor piepjes je precies hoort, maar denk niet dat het error beeps zijn.
Alright, ik hoop dat je gelijk hebt!
hardware-lover schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:30:
De piepjes geven toevallig niet het aantal aangesloten USB apparaten aan? Er zijn systemen die dat laten horen.
Bedankt voor het reageren!
Nee, zelfs zonder enige USB aansluitingen maakt hij de 2 piepjes.

• Funnyface131
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 13-05 19:50
stel je sluit je speakers niet aan en start je systeem opnieuw op, krijg je dan nog steeds de zelfde opstart problemen?
dus geen geluid maar nog steeds dat je systeem opnieuw opstart en dan wel functioneert?
misschien proberen HD tune te draaien voor je boot drive? of een andere bootdrive proberen met een schone windows 10 installatie?

• timh_cs
Funnyface131 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:50:
stel je sluit je speakers niet aan en start je systeem opnieuw op, krijg je dan nog steeds de zelfde opstart problemen?
dus geen geluid maar nog steeds dat je systeem opnieuw opstart en dan wel functioneert?
misschien proberen HD tune te draaien voor je boot drive? of een andere bootdrive proberen met een schone windows 10 installatie?
Bedankt voor je reactie,

Het wel of geen speakers of headphones gebruiken maakt niet uit voor het reboot gebeuren,
ik heb een retour zending aangevraagd voor het moederbord want zelfs de RGB verlichting begint nu af en toe te flikkeren.
Ik denk dat ik heel erg pech heb gehad en het moederbord niet helemaal okay is.

Iedereen bedankt voor het meedenken,
toch fijn zo'n forum!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True