WCD inbouwapparatuur keuken IKEA

Pagina: 1
Acties:

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 21:04
Ik heb het hele internet afgezocht en ook IKEA zelf gevraagd. Daarnaast nog een aannemer gebeld van IKEA en ik hoor steeds maar weer andere antwoorden.

IKEA heeft kastjes waar je moeilijk nog de WCD achter kan plaatsen. Oplossing volgens velen is dus onder de kasten. Maar dit is niet volgens de regels volgens mij, minstens 25 cm boven de vloer in natte ruimtes. Er is geen plek naast de kasten en achter de kasten wil ik wel maar als ik erachter kom bij het inbouw van de keuken dat het niet past heb ik een probleem

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Alle opties zijn mogenlijk

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Is een keuken een natte ruimte dan ? Bij ons niet...

euhmmmm

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:06
Waarom zaag je dan niet gewoon even een stukje uit de achterkant van het kastje? Dan kun je de stekkers er tenminste ook nog uithalen bij bijvoorbeeld kortsluiting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
De vorige opmerking. En die daarvoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Boor je met een gatzaag rond 80 toch door je achterwandje heen, vul je tot de inbouwdoos uit met opvulringen en monteer je de WCD af ín het kastje?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je moet (/mag?) stopcontacten niet zo verstoppen. Als je vaatwasser / koelkast / ander inbouwapparaat stuk gaat wil je graag de stekker eruit kunnen halen zonder je keuken te moeten slopen, en bijvoorkeur ook zonder dat je dat apparaat eerst naar voren moet halen. Gat zagen in de achterwand is een veel toegepaste oplossing.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Onder de keuken kan ook dan trek je de plint weg kun je ook netjes bij de stekkers...

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 13:19

painkill

Pain(k)(ill)

Een wcd rechtstreeks boven de vloer is inderdaad een slecht idee ivm lekkages en het feit dat je er zo bijna geen stekker in krijgt. Maar als jouw keukenkastjes op 15 cm beginnen dan kun je de wcd's wel zo hoog zetten dat er nog een redelijke ruimte tussen de wcd's en de vloer is.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

painkill schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:59:
Een wcd rechtstreeks boven de vloer is inderdaad een slecht idee ivm lekkages en het feit dat je er zo bijna geen stekker in krijgt. Maar als jouw keukenkastjes op 15 cm beginnen dan kun je de wcd's wel zo hoog zetten dat er nog een redelijke ruimte tussen de wcd's en de vloer is.
Kwart slag draaien is een stuk makkelijker om de stekekr er in te krijgen.

Hier ook onder de kastjes, plint er af en ik kan er bij. Lekkage zal wel meevallen, als er meer dan 5cm water staat staat het hele huis+kruipruimte blank en stroomt het ondertussen wel over naar buiten :+

Gabriël AM5

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
.Maarten schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:50:
Waarom zaag je dan niet gewoon even een stukje uit de achterkant van het kastje? Dan kun je de stekkers er tenminste ook nog uithalen bij bijvoorbeeld kortsluiting.
Dit idd. Zelfs achter lades is er meer dan genoeg ruimte voor.

Onder de kastjes is niet veel ruimte omdat die bij Ikea 80cm hoog zijn. Standaard is dat 8cm, tenzij je de keuken hoger plaatst.

[ Voor 15% gewijzigd door Chaos op 29-09-2018 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:27
Ik snap dit hele topic niet. Ikea kastjes zijn van spaanplaat en MDF, daar kan je met een broodmes nog een stopcontact mee bereikbaar maken. Ik heb zelfs de gaskraan in de zijkant van de kastjes gemaakt om dat na een wijziging (2x 60cm kast ipv 80 en 40 cm) de kraan precies tussen twee kasten in zat. Uiteraard is deze gewoon bereikbaar. Je kan dat zo fancy doen als je zelf wil. Ik heb alleen maar lades dus zie je er verder niks van. Ik heb er een gatenzaag opgezet. Voor de gaskraan heb ik er ook nog grofweg een multitool in geramd.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MfjPvhjb/gatenzaag.png

Waarschijnlijk hoor je steeds andere antwoorden omdat niemand snapt waar je het over hebt, er is namelijk geen enkel obstakel of probleem.
Paul schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:01:
Als je vaatwasser / koelkast / ander inbouwapparaat stuk gaat wil je graag de stekker eruit kunnen halen zonder je keuken te moeten slopen, en bijvoorkeur ook zonder dat je dat apparaat eerst naar voren moet halen.
Verder dit, ik heb alle stekkers van inbouwapparaten in de kast ernaast zitten. Stukje veiligheid maar ook gemak bij het installeren en verwijderen.

[ Voor 29% gewijzigd door leecher op 29-09-2018 15:19 ]

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Stopcontacten plaats je zo laag mogelijk, mocht je erbij moeten dan haal je de plint los.
Vaatwasser en/of boiler/quooker aansluitingen maak je in de spoelkast.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:39
Gewoon stekkerdoos op de hoogst mogelijke plek vastschroeven als het maar niet onder wasbak of vaatwasser is wegens vocht.

En als je het echt achter de kastjes wil: we nemen een 5 cm dieper werkblad bij de volgende keuken. Met een houten blak tegen de muur om de kastjes tegen vast te zetten heb je 5 cm extra diepte om stekkerdoos kwijt te raken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 11:55
De Ikea aannemer (in delft) plaatst losse attema opbouw lasdozen (ip 0.0) met daarop een dubbel stopcontact geklikt en legt die los onder de kastjes ;-)...

Zelf vind ik dat ook niet helemaal super vanwege vocht, maar gevaarlijk valt m.i. wel mee (Staat je huis blank dan sluit ie kort in de Doos met water en gaat zeer wss je aardlek of zekering er wel door).

Zelf zou ik ze los eronder plaatsen maar wel in een ip55 Niko oid opbouw stopcontact. Vastzetten kan; maar als je kastje 63cm diep is; is het losmaken van de stekker ook niet heel praktisch.

Achterin de kastjes boren is ook een nette optie; echter moet je dan wel overal inbouw dozen plaatsen op al die punten en sleuven frezen naar je kabel toe (of je wcd komt een heel stuk je kast in); als je via de kruipruimte gaat ontkom je dan ook niet aan een lasdoos op de grond tenzij je de kabel infreest. Bij je vaatwasser moet je dan ook nog door de bodem heen boren voor de stekker; aangezien je die normaal gesproken inprikt in het kastje naast de vaatwasser.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een keuken is niet echt een natte ruimte...

Bij alle keukens die ik heb gezien, en ook in mijn eigen keuken zitten de stopcontacten gewoon onder de kastjes tegen de muur. Dat kan prima. Plint er af en je kunt er bij. Dat moet ook als je apparatuur los wilt koppelen.
Als jij meer dan 5cm water in je keuken kan hebben dan is er toch ook iets anders mis :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
@Nyarlathotep Nouja, er is wel een wastafel, en een gasfornuis waar het best vochtig en vet kan worden.
Daarnaast is er dus ook kans op lakkage. En heb je tegenwoordig verzonken stopcontacten in je kookeiland waar je eenvoudig vloeistoffen in kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Een keuken is volgens nen1010 GEEN natte ruimte. Er hoeft dus niet aan speciale eisen te worden voldaan ten aanzien van stopcontacten. Gewoon vlak boven de vloer achter de plint is prima, net als achter een kast nadat je met een gatenzaag of eerder genoemd broodmes :) een hapje uit je kast hebt genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Hier zitten ze ook achter de kastjes, bereikbaar via rond gat met gatenzaag in de achterwand. WCD voor bijvoorbeeld afzuigkap of inbouw vaatwasser in het kastje ernaast, eronder of erboven zodat deze makkelijk bereikbaar is zonder de apparatuur uit te bouwen. Plint zou ook kunnen, maar ik heb hier eens een lekkage gezien waarbij de hele vloer weliswaar niet 5cm onder water lag maar wel drijfnat was en bleef. Ik lig liever niet languit op een drijfnatte vloer een stekker uit een WCD te trekken, dat voelt voor mij niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1124069

Nooit elektra op de vloer. Optie is een verdiept werkblad en alles opbouw. Heb je ook gelijk diepere werkruimte is echt ideaal. Zo heb ik t opgelost. Bij de ikea barendrecht dachten ze goed mee
Pagina: 1