Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Douchewarmtewisselaar met een warmtepomp.. zinnig of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Ennas
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 20:13
Ik was van plan om een douche warmtewisselaar in mijn huis in te bouwen om de restwarmte van mijn douchewater te gebruiken om mijn koude leidingwater naar de douche voor te verwarmen. Ik heb opeens twijfel over het rendement in mijn situatie. Wellicht hebben jullie wijsheid.

Mijn situatie:
  • Lorea warmtepomp
  • Zonneboiler
  • CV-Kachel
  • Buffervat van 400L
  • Geen gas aansluiting meer.
  • Vloerverwarming en LTV radiatoren.
Mijn Lorea staat nu ingesteld voor het leveren van 39 graden sanitair (douche) water. Dus als ik ga douchen zet ik de warme kraan vol open, en meng ik helemaal geen koud water bij.

Als ik mijn Lorea op een hogere temperatuur instel, zou ik wel koud water bijmengen, maar dan moet ik ook meer energie verstoken om die hogere temperatuur te bereiken. Het voordeel daarvan is dat ik meer douchestraal heb.
Als ik dat zou doen in combinatie met een douche warmtewisselaar is het voordeel dat een deel van het water wordt verwarmd door gratis warmte van het afvoerwater. Maar het is een deel dat ik zonder de douchewarmtewisselaar met de Lorea op 39 graden helemaal niet zou gebruiken.

Iets over de bouwsituatie:
De douchewarmtewisselaar kan in mijn halletje bij de voordeur komen. De Warmtepomp en buffervaten staan achter in mijn tuin, een meter of 20 verderop. Ik kan de douchewarmtewisselaar niet gebruiken om het aanvoerwater naar de warmtepomp te verwarmen, dat is te ver weg en een te ingrijpende verbouwing. Ik kan het alleen maar gebruiken om mijn directe koudwateraanvoer naar de douche te verwarmen.

Maak ik een denkfout, of helpt de douchewarmtewisselaar inderdaad niet in mijn situatie?

[Voor 14% gewijzigd door Ennas op 27-09-2018 10:46. Reden: bouwsituatie toegevoegd]

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 20-06 21:12
Je boiler staat op 39 graden, en daarmee kun je comfortabel douchen? Heb je geen warmteverlies onderweg van de boiler naar je douche dan? Ik heb de boiler op minimaal 41 graden staan, anders komen er klachten vanwege (te) lauw water...

Wat is de afstand tussen je SWW-boiler en douche?
In de door jouw omschreven situatie heeft een doucheWTW wel zin als je het koude water naar de boiler kan voorverwarmen. Zie ook een discussie vanaf hier in het L/W WP topic.

En mogelijk veranderd de situatie in de toekomst, dan heb je de douche WTW in ieder geval vast.(doorstroomverwarmer erbij?) Achteraf doen is waarschijnlijk moeilijker.

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:59

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als je geen koud bij mengt heeft het geen zin nee.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ennas
Chris_82 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:06:
Je boiler staat op 39 graden, en daarmee kun je comfortabel douchen? Heb je geen warmteverlies onderweg van de boiler naar je douche dan? Ik heb de boiler op minimaal 41 graden staan, anders komen er klachten vanwege (te) lauw water...

Wat is de afstand tussen je SWW-boiler en douche?
In de door jouw omschreven situatie heeft een doucheWTW wel zin als je het koude water naar de boiler kan voorverwarmen. Zie ook een discussie vanaf hier in het L/W WP topic.

En mogelijk veranderd de situatie in de toekomst, dan heb je de douche WTW in ieder geval vast.(doorstroomverwarmer erbij?) Achteraf doen is waarschijnlijk moeilijker.
Mijn leidingen zijn behoorlijk geïsoleerd. Tussen huis en tuin industriële geïsoleerde leidingen. De Lorea is pas net aangesloten, dus het is nog even tweaken wat een fijne aanvoertemperatuur is.

De afstand tussen mijn SWW boiler en douche is een meter of 20 denk ik.
het water naar de boiler voorverwarmen is bouwtechnisch geen optie.

• Ennas
Rol-Co schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:18:
Als je geen koud bij mengt heeft het geen zin nee.
Als ik mijn Lorea warmer zet, dan meng ik wel koud bij. Maar heeft dat dan wel zin?

• Rol-Co

Rol-Co

@Ennas
In jouw geval niet vermoed ik, met een 400 liter kan je dan langer doen maar dat heb je waarschijnlijk niet nodig. Het heeft weinig zin als je door deze actie slechts 100 liter gebruikt ipv 150, maar je 400 liter warmer gaat maken en houden met alle stilstandverliezen van dien.

Als je een klein boilertje van 150 liter zou hebben verleng je de douchetijd en hoef je niet hoger in temperatuur omdat je die toch al hoger hebt staan.
Met boilers is de maat echt belangrijk, mensen nemen vaak te groot omdat ze bang zijn tekort te komen, maar als je hem nog niet eens voor de helft gebruikt is het gewoon verlies.

Jouw 400 liter op 40 graden is het meest efficient nu denk ik, veel water uit de boiler trekken zodat je hem goed gebruikt, zou je tekort komen kan je nog verhogen in temperatuur en dan word een douchepijp een beetje interessant. Maar de 4-500,- aan kosten ga je niet terug verdienen, daar moet je het niet voor doen in jouw situatie.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Ligt toch ook aan je douche ? Met een spaardouche van 5 l/m heb je niet zoveel water door de douche wtw.

Heb hier de Loria op 45 graden dacht ik. (Gaat bij 7 graden onder setpoint pas verwarmen)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 09:02
Ennas schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:41:
Ik was van plan om een douche warmtewisselaar in mijn huis in te bouwen om de restwarmte van mijn douchewater te gebruiken om mijn koude leidingwater naar de douche voor te verwarmen. Ik heb opeens twijfel over het rendement in mijn situatie. Wellicht hebben jullie wijsheid.

Mijn situatie:
  • Lorea warmtepomp
  • Zonneboiler
  • CV-Kachel
  • Buffervat van 400L
Mijn Lorea staat nu ingesteld voor het leveren van 39 graden sanitair (douche) water. Dus als ik ga douchen zet ik de warme kraan vol open, en meng ik helemaal geen koud water bij.

Als ik mijn Lorea op een hogere temperatuur instel, zou ik wel koud water bijmengen, maar dan moet ik ook meer energie verstoken om die hogere temperatuur te bereiken. Het voordeel daarvan is dat ik meer douchestraal heb.
Als ik dat zou doen in combinatie met een douche warmtewisselaar is het voordeel dat een deel van het water wordt verwarmd door gratis warmte van het afvoerwater. Maar het is een deel dat ik zonder de douchewarmtewisselaar met de Lorea op 39 graden helemaal niet zou gebruiken.

De douchewarmtewisselaar kan in mijn halletje bij de voordeur komen. De Warmtepomp en buffervaten staan achter in mijn tuin, een meter of 20 verderop. Ik kan de douchewarmtewisselaar niet gebruiken om het aanvoerwater naar de warmtepomp te verwarmen, dat is te ver weg en een te ingrijpende verbouwing. Ik kan het alleen maar gebruiken om mijn directe koudwateraanvoer naar de douche te verwarmen.

Maak ik een denkfout, of helpt de douchewarmtewisselaar inderdaad niet in mijn situatie?
En wat doe je aan legionella bescherming? Of heb je een hygiene boiler. Anders is de temperatuur wel heel laag.

En een DWTW heeft alleen zin als je de warmte ergens kwijt kan.

• Rol-Co

Rol-Co

Erwin_83 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:57:
Ligt toch ook aan je douche ? Met een spaardouche van 5 l/m heb je niet zoveel water door de douche wtw.

Heb hier de Loria op 45 graden dacht ik. (Gaat bij 7 graden onder setpoint pas verwarmen)
Ja ook, hier ook een niebla douchekop dus denk ik geen rendement en heb hem gecanceled in mijn ideeën lijst.

• Ennas
jerh schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:16:
[...]

En wat doe je aan legionella bescherming? Of heb je een hygiene boiler. Anders is de temperatuur wel heel laag.
Eens in de zoveel dagen verwarmt jij naar 65+ geloof ik

• jerh
Ennas schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:55:
[...]

Eens in de zoveel dagen verwarmt jij naar 65+ geloof ik
Dan meng je toch met koud water bij. Dus dan heeft dwtw wel zin. Hiet scheelt circa 30 tot 35 procent aan stroom, rechtstreeks aangesloten op de koudwater kraan van de douche.

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:57:
[...]

Dan meng je toch met koud water bij. Dus dan heeft dwtw wel zin. Hiet scheelt circa 30 tot 35 procent aan stroom, rechtstreeks aangesloten op de koudwater kraan van de douche.
Voor 1x in de week een legionella draaien een douche wtw kopen plus installatie 8)7

• jerh
Rol-Co schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:02:
[...]

Voor 1x in de week een legionella draaien een douche wtw kopen plus installatie 8)7
Misschien nog wel terug te verdienen gedurende de levensduur. Zo;n dwtw gaat heel lang mee gok ik, hele simpele techniek en niet al te duur.

Maar je moet wel koud water bijmengen, maar ik kan me niet voorstellen dat een boiler op 39 graden voldoende warmwater geeft. Ik heb een hygiene boiler en houd hem op 50 graden en je merkt het echt als het water afkoelt.

Bij 39 graden en mijn vrouw onder de douche denk ik dat er subiet iets gedaan moet worden aan de voorzieningen.....

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:07:
[...]

Misschien nog wel terug te verdienen gedurende de levensduur. Zo;n dwtw gaat heel lang mee gok ik, hele simpele techniek en niet al te duur.

Maar je moet wel koud water bijmengen, maar ik kan me niet voorstellen dat een boiler op 39 graden voldoende warmwater geeft. Ik heb een hygiene boiler en houd hem op 50 graden en je merkt het echt als het water afkoelt.

Bij 39 graden en mijn vrouw onder de douche denk ik dat er subiet iets gedaan moet worden aan de voorzieningen.....
Hahaha, ja

Maar die 400 liter is natuurlijk ook groot, en is een buffer met een hygiene spiraal toch? Dus die is niet zomaar koud.
Een dwtw kost toch al snel 450,- en dan nog verbouwing van leidingen en afvoer.... nee dat verdien je nooit terug op kleinschalig bijmengen en afvalwater.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:38

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Ennas schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:41:

Mijn situatie:
  • Lorea warmtepomp
  • Zonneboiler
  • CV-Kachel
  • Buffervat van 400L

DWTW gaat prima werken. Gewoon aanleggen zoals verwacht Dus leiding naar de koudwaterkraan van je douche en een 2e leiding als input van je boiler.

Als je douchekraan alleen warm water pakt gaat al je voor verwarmde water naar je SWW boiler, je Loria hoeft dus minder hard te werken later om dat water weer op temperatuur te krijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:49:
[...]

DWTW gaat prima werken. Gewoon aanleggen zoals verwacht Dus leiding naar de koudwaterkraan van je douche en een 2e leiding als input van je boiler.

Als je douchekraan alleen warm water pakt gaat al je voor verwarmde water naar je SWW boiler, je Loria hoeft dus minder hard te werken later om dat water weer op temperatuur te krijgen.
Heb je zijn post goed gelezen? En dan vooral het laatste stuk. ;)

• Ennas
Rol-Co schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:13:
[...]

Een dwtw kost toch al snel 450,- en dan nog verbouwing van leidingen en afvoer.... nee dat verdien je nooit terug op kleinschalig bijmengen en afvalwater.
De verbouwing is een eitje als het gaat om alleen het koudwater naar de douche voorverwarmen. De afvoer en de aanvoer liggen (staan) naast elkaar naast de voordeur. En dat ligt al allemaal open.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:38

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Rol-Co schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:03:
[...]

Heb je zijn post goed gelezen? En dan vooral het laatste stuk. ;)
Lol, nee, dat deel had ik niet gelezen.

Volgens mij pakt een thermostatische mengklraan altijd een kleine hoeveelheid koud water. Dan zou een DWTW kunnen, maar of het dan rendabel is.......

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Ennas
jerh schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:07:
[...]

Het weekend is er een vrouw in huis. En Zometeen ga ik douchen met de stand op 40 graden. Ik ga maar eens kritisch kijken wat ik en zij van de temperatuur en van de hoeveelheid water vinden. De Lorea op een hogere temperatuur zetten zorgt namelijk voor meer douchewater. Als dat erg veel comfortabeler is, doe ik de WTW wel. Die 50 graden wordt namelijk niet alleen door de Loria gemaakt, maar ook door de zonneboiler en de CV kachel. En die eerste kost geen stroom en de 2e kost alleen hout.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20-06 19:21
Volgens mij het zo, stel je stelt 45-50 graden in @vat. De thermostaatkraan zal koud bij gaan mengen. Dit koud is echter niet koud maar zo'n 25-30 graden (als de WTW op temperatuur komt). Hierdoor zal de thermostaatkraan veel meer koud gaan bijmengen om niet over de 38 graden te komen met de douche. Hij zal dus uiteindelijk maar een beetje warm bijmengen om van die 25-30 graden naar 38 graden te komen. Dus volgens mij gaat dat prima werken.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:54:
Volgens mij het zo, stel je stelt 45-50 graden in @vat. De thermostaatkraan zal koud bij gaan mengen. Dit koud is echter niet koud maar zo'n 25-30 graden (als de WTW op temperatuur komt). Hierdoor zal de thermostaatkraan veel meer koud gaan bijmengen om niet over de 38 graden te komen met de douche. Hij zal dus uiteindelijk maar een beetje warm bijmengen om van die 25-30 graden naar 38 graden te komen. Dus volgens mij gaat dat prima werken.
Normaal wel, maar als je aanvoer van warm 40 is?
En ts vraagt zich dan af of verhogen van de sww water temperatuur dan minder kost dan de douchepijp opbrengt.
Dus de 400 liter warmer maken om dus iets koud bij te kunnen mengen die je opwarmt met de DWTW.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20-06 19:21
COP zal iets lager zijn en stilstandsverlies iets hoger. Als de gehele douchebeurt water van 45+gr de warme kant van de thermostaatkraan in gaat dan weegt dat wel op denk ik. Exacte berekening valt niet te maken want je kent niet: stilstandsverliezen bij 40 en 50 graden, verlies ww leiding tuin, waterverbruik douche per jaar, temperatuur TK in warme kant, exacte rendement Loria i.c.m. ZB en houtkachel. Dus dat wordt gewoon proberen ben ik bang. De besparing zal alleen niet denderend zijn, zeker niet als je kort douched (<10min).

[Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 29-09-2018 01:20]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True