Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Inrichting EvoHome met stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ankh
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 13:11

Ankh

|Proud dad of Bart

Topicstarter
Hoi!

Sinds begin dit jaar wonen wij in onze nieuwbouwwoning met stadsverwarming.

Even een foto van de bouw, maar zoals hier te zien is hebben wij twee gescheiden zones.
1. Benedenverdieping met vloerverwarming (leidingen die naar links gaan). Thermostaat hangt in de woonkamer.
2. Bovenverdieping met radiatoren op 3 slaapkamers en een badkamer. Thermostaat hangt op onze slaapkamer.
Elke "zone" wordt aangestuurd door middel van een MT4-024-NC.

Zelf heb ik de geleverde thermostaten vervangen voor Nest v3, die hun werk goed doen. Enkel merken wij dat vooral de achterste kamers niet voldoende warmte worden. De grote slaapkamer ligt namelijk aan de zonkant, waardoor deze snel opwarmt en daardoor registreerde de thermostaat een verkeerde temperatuur.

Om dit op te lossen willen we de EvoHome WiFi inzetten. Via de website van Honeywell eens een "kitlist" samengesteld. Hier komt het volgende uit:
1x ATP921R3100 evohome connected pakket aan/uit ketelsturing
1x ATF600 evohome voedingsmodule voor wandmontage
1x T87RF2025 draadloze digitale ruimtethermostaat
4x HR92WE draadloze thermostaatknop

Nu mis ik volgens mij een aan/uit module (BDR91). Enkel vertelde een vriend van me dat de EvoHome WiFi geen dubbele BDR91 aan kan, hij heeft overigens nog een oude generatie. Vandaar dat ik hier de vraag even neerzet.

Overigens het uitfaseren van de MT4-024-NC voor de bovenverdieping is een optie (ombouwen naar een NO), enkel blijkt dat in de badkamer te weinig ruimte is voor de HR92. Dus dat is geen helaas optie.

Is hier iemand die weet of de EvoHome WiFi twee BDR91 aan kan? Zolang er geen grote aanpassingen nodig zijn aan het CV systeem wil ik de installatie zelf doen. Het is vrij simpel opgezet namelijk.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Alle reacties

• jadajada
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17-06 09:52
Ik heb zelf ook een installatie thuis met stadsverwarming en het Evohome systeem.
Het systeem kan 1 BDR91 aansturen als bediening voor de ketel, maar dat is met stadsverwarming niet nodig. Je kunt wel meerdere BDR91's aansturen als bediening voor een zone.

Ik heb zelf twee zones die ik aanstuur met een BDR91:
Begane grond met vloerverwarming
2e etage met vloerverwarming

Op de eerste etage hebben alle radiatoren een eigen draadloze thermostaatknop en daar zit verder geen afsluiter op. Werkt perfect en ik kan per ruimte de temperatuur regelen.

Wel heb ik een aantal externe voelers geïnstalleerd om de temperatuur te meten. Het gebruik van de voeler op de thermostaatknop werkt minder goed.

Ik heb overigens alles zelf geïnstalleerd. Is heel goed te doen :)

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Topicstarter
jadajada schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:00:
Ik heb zelf ook een installatie thuis met stadsverwarming en het Evohome systeem.
Het systeem kan 1 BDR91 aansturen als bediening voor de ketel, maar dat is met stadsverwarming niet nodig. Je kunt wel meerdere BDR91's aansturen als bediening voor een zone.

Ik heb zelf twee zones die ik aanstuur met een BDR91:
Begane grond met vloerverwarming
2e etage met vloerverwarming

Op de eerste etage hebben alle radiatoren een eigen draadloze thermostaatknop en daar zit verder geen afsluiter op. Werkt perfect en ik kan per ruimte de temperatuur regelen.

Wel heb ik een aantal externe voelers geïnstalleerd om de temperatuur te meten. Het gebruik van de voeler op de thermostaatknop werkt minder goed.

Ik heb overigens alles zelf geïnstalleerd. Is heel goed te doen :)
Okay, dus mijn redenering klopt dat ik twee keer een BDR91 nodig heb voor elke MT4-024-NC 1. In de unit stel ik dan in dat indien een slaapkamer thermostaatknop een warmtevraag heeft, dat de corresponderende BDR91 wordt aangestuurd. De badkamer zal dan altijd worden gevoed met warmte, wat een bijzaak is.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• jadajada
Nee, op die manier gaat het helaas niet werken. Op die manier kun je de bovenverdieping alleen als 1 zone bedienen.

Je kunt het op twee manieren doen:

1. Je haalt de MT4-024-NC naar de bovenverdieping weg en bedient elke ruimte met een eigen thermostaatknop. Voor de badkamer zou je dan een normale thermosstaatknop moeten installeren, want daar gaat continue warm water heen. Je badkamer is dan wel altijd lekker warm ;)

2. Je bedient de MT4-024-NC als CV, dus bij elke warmtevraag gaat de klep open. Voordeel is dat je nog steeds elke ruimte apart kunt bedienen, maar dat er niet continue water blijft lopen. Nadeel is dat de klep ook bediend wordt als er een warmtevraag beneden is en de badkamer daardoor behoorlijk warm kan worden.

Om het optimaal te laten werken is het belangrijk om een oplossing voor de badkamer te vinden. Kun je de aansluiting niet laten wijzigen? Dan kun je namelijk voor oplossing 1 gaan zonder nadelen.

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Topicstarter
jadajada schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:45:
Nee, op die manier gaat het helaas niet werken. Op die manier kun je de bovenverdieping alleen als 1 zone bedienen.

Je kunt het op twee manieren doen:

1. Je haalt de MT4-024-NC naar de bovenverdieping weg en bedient elke ruimte met een eigen thermostaatknop. Voor de badkamer zou je dan een normale thermosstaatknop moeten installeren, want daar gaat continue warm water heen. Je badkamer is dan wel altijd lekker warm ;)

2. Je bedient de MT4-024-NC als CV, dus bij elke warmtevraag gaat de klep open. Voordeel is dat je nog steeds elke ruimte apart kunt bedienen, maar dat er niet continue water blijft lopen. Nadeel is dat de klep ook bediend wordt als er een warmtevraag beneden is en de badkamer daardoor behoorlijk warm kan worden.

Om het optimaal te laten werken is het belangrijk om een oplossing voor de badkamer te vinden. Kun je de aansluiting niet laten wijzigen? Dan kun je namelijk voor oplossing 1 gaan zonder nadelen.
In de badkamer hebben wij ook elektrische vloerverwarming, dus in theorie zouden we daar volledig van gebruik kunnen maken en dan de radiator afsluiten. Oplaten en continu warm water is geen optie.. Het is een badkamer, geen sauna ;)

Wat bedoel je bij oplossing 2? Want ik heb twee van die MT4-024-NC.
Even voor de beeldvorming, dit is de huidige situatie:

• jadajada
Ik heb even een schema gemaakt van mijn situatie voor de duidelijkheid.

In mijn oplossing 2 bedoelde ik de afsluiter die rechts op het jouw plaatje staat (dus voor de bovenverdieping)

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Topicstarter
jadajada schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:55:
Ik heb even een schema gemaakt van mijn situatie voor de duidelijkheid.

[Afbeelding]

In mijn oplossing 2 bedoelde ik de afsluiter die rechts op het jouw plaatje staat (dus voor de bovenverdieping)
Maar waarom zou de klep bij oplossing ook opengaan als er beneden vraag is? Omdat de EvoHome toch maar 1 MT4-024-NC kan aansturen?

Die badkamer nekt ons..

Anders zou oplossing 1 perfect zijn inderdaad.

• jadajada
Hij stuurt 1 MT4-024-NC als zoneklep (de benedenverdieping) en 1 MT4-024-NC als “CV ketel” (die voor de bovenverdieping), want hij moet bij meerdere zones open gaan.

Als je in de badkamer een normale thermostaatknop plaatst dan kun je de klep naar boven ook verwijderen. Dan kun je de rest wel aansturen, alleen de badkamer dus niet.

Of een andere radiator plaatsen... ;)

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Topicstarter
Een nieuwe radiator is geen optie, de aansluitingen zitten aan die kant (komen daar uit de muur), dus er is gewoon geen ruimte. Ik denk dat we de radiator maar gewoon afsluiten.

Het simpelste lijkt me om de mt4 nc te vervangen voor een no. Dan kunnen we het altijd weer later terug bouwen.

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Topicstarter
Van het weekend werd ik er op gewezen dat er gewoon haakse M30 adapter is, dan kan ik in de badkamer ook gewoon een HR92 plaatsen. Dan moet ik alleen de MT4-024-NC er tussen uit halen, in de handleiding heb ik het idee dat ik er gewoon een NO model voor in de plaats kan zetten. Dan staat ie altijd open..

• jadajada
Die adapter zou een uitkomst zijn. Dan kun je alle ruimtes apart bedienen. Over de MT4-024-NC weet ik niets. Ik heb een Y-VC8615AG1100 als zoneklep. Maar als ik het goed begrijp kun je hem ook gewoon vervangen door een handbediende knop zoals deze: https://www.warmteservice...op-505-wit-M30/p/44055815

• freestyler2
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Ankh schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:37:
[...]

In de badkamer hebben wij ook elektrische vloerverwarming, dus in theorie zouden we daar volledig van gebruik kunnen maken en dan de radiator afsluiten. Oplaten en continu warm water is geen optie.. Het is een badkamer, geen sauna ;)

Wat bedoel je bij oplossing 2? Want ik heb twee van die MT4-024-NC .
Even voor de beeldvorming, dit is de huidige situatie:
[Afbeelding]
Het is een beetje inbreken in andermans topic maar ik heb een soortgelijke situatie (zonder vloerwarming) alleen ik begrijp 1 ding niet. Waarom zou je bij stadsverwarming de MT4-024-NC (of de BDR91A1000 waarvan ik de functie nog enigsinds begrijp, bij meerdere zones - maar niet in de door mij geschetste situatie) gebruiken?

Waarom is het niet voldoende om op elke radiator de thermostaatknop (HR92) te plaatsen + kamerthermostaat (T87RF2025) in bijvoorbeeld de woonkamer als daar meerdere radiatoren zijn?
Bediening kan dan centraal met het bedieningspaneel (ATC928G3000)

Mocht je dan ook nog eea willen regelen via de smartphone heb je nog een gateway (RFG100) nodig.

Zie ik hier dan iets over het hoofd? In feite hoef ik naar mijn mening geen rekening te houden met afsluiters gezien dit feitelijk per radiator gebeurt.

Ik heb overigens momenteel geen zone klep (zoiets als dit). Als ik het goed begrijp zou ik deze dan ook nog moeten installeren als ik eerder genoemde BDR91A1000 gebruik...

[Voor 15% gewijzigd door freestyler2 op 01-12-2018 12:09]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

• jadajada
Bij stadsverwarming is de zoneklep ook niet nodig, je kunt het inderdaad gewoon per radiator regelen. Ik gebruik de zoneklep om mijn vloerverwarming aan te sturen. Ik bedien de vloerverwarming op de begane grond als 1 zone. Met de HCE80 zou ik eventueel de hal apart kunnen verwarmen, maar dat zou veel meer geld hebben gekost en levert mij verder weinig op.

De BDR91a1000 wordt meestal gebruikt om de CV aan te sturen, maar bij stadsverwarming is dat niet nodig. Je stelt dan geen cv in op het centrale bedieningspaneel.

Als je de nieuwste versie hebt van het bedieningspaneel (de WiFi-versie) dan is de gateway niet nodig. Bij de eerdere versies wel.

• Ankh

Ankh

|Proud dad of Bart

Topicstarter
Hier sinds afgelopen vrijdag over naar de Evohome en het werkt perfect. Wel nog een probleem(pje):
https://tweakers.net/ext/f/GLlSfgJwZBRONBmL0wDdvKYM/thumb.jpg
Telkens een foutmelding rond dezelfde tijd, dit terwijl alles werkt. Vraag is dus waar dit vandaan komt.. en vooral, hoe kunnen we dit fixen 8)7

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True