3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Klopt, het lijkt mij dat het niet veel verschil gaat maken als je enigszins isolerende ramen hebtDe Rikster schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:30:
Als de thermische isolatie door je rolluiken moet worden gerealiseerd is er al iets grondig mis
Ecodan warmtepomp
Ik heb deze toen via via goedkoper kunnen kopen. Die persoon deed enkel Heroal omdat hij dat topspul vind waar hij dan ook goede garantie op geeft.
Volgens mij is het grote verschil de motor, daar zit veel verschil in.
Volgens mij is er bij mij toen een Somfy in gezet. Ik ben nu 8 jaar later nog steeds tevreden met mn rolluikje.
Dank. Ik had het inderdaad gelezen maar wij gaan het handmatig doenWolly schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:29:
Ik weet niet of je er een motor bij neemt, maar hou dan rekening dat het ene type Somfy motor wel is te bedienen middels 'open source' home automation en het andere type niet of tegen hele hoge kosten.
De hoogte bij die goedkopere merken zijn hetzelfde als bij HeroalMicroVAX3400 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:54:
De hoogte van de individuele lamellen is ook een punt van aandacht, en de afwerking van de onderste lamel aan de onderzijde.
Dank maar wij gaan het met de hand doen.VW-Arjan schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:57:
@JT Ik heb zelf een Heroal, maar kan niet vergelijken met goedkopere.
Ik heb deze toen via via goedkoper kunnen kopen. Die persoon deed enkel Heroal omdat hij dat topspul vind waar hij dan ook goede garantie op geeft.
Volgens mij is het grote verschil de motor, daar zit veel verschil in.
Volgens mij is er bij mij toen een Somfy in gezet. Ik ben nu 8 jaar later nog steeds tevreden met mn rolluikje.
Ecodan warmtepomp
Mijn advies zou zijn om toch voor elektrische bediening te gaan.
Tja, ik heb dan weer handbediening en ben daar tevreden mee. Nooit elektrisch gehad, dus mis niks. Vind het wel een fijn idee dat ik met een stroomstoring of brand het rolluik nog makkelijk omhoog krijg...MicroVAX3400 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:14:
De laatste lamel zal op de raamdorpel vallen. Deze kan scheef zitten, de onderste lamel moet dat een beetje elegant opvangen en heeft een rubber aan de onderzijde om netjes aan te sluiten.
Dat zal je nog wel tegenvallen, ik heb een thermometer buiten hangen tussen de rolluiken en de ramen. Dat scheelt 's winters soms 10 graden, dat is alweer 10 graden minder te overbruggen. Het zet uiteraard geen zoden aan de dijk, maar isoleren doet het zeker wel.JT schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:47:
[...]
Klopt, het lijkt mij dat het niet veel verschil gaat maken als je enigszins isolerende ramen hebt
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Het gaat om een product wat 10+ jaar buitenshuis bloot staat aan de elementen. Bij goede montage heb je er nauwelijks een probleem mee. Wanneer je daar de prijs tegen afzet dan zijn die 55,- extra ook niet zo veel meer.
Hoe staat jouw advies in relatie tot dat laatste lamel-verhaal?MicroVAX3400 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:14:
De laatste lamel zal op de raamdorpel vallen. Deze kan scheef zitten, de onderste lamel moet dat een beetje elegant opvangen en heeft een rubber aan de onderzijde om netjes aan te sluiten.
Sowieso is de temperatuur dicht tegen huis aan altijd hoger. Zet maar eens met -4 een emmer water tegen de muur en een midden in de tuin. Grote kans dat de laatste wel deels bevriest en de andere niet. Desalnietemin zal het wel wat verschil maken. Ik geloof alleen niet dat je stookkosten 10% omlaag gaan ofzo.The Wizard schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:20:
[...]
Dat zal je nog wel tegenvallen, ik heb een thermometer buiten hangen tussen de rolluiken en de ramen. Dat scheelt 's winters soms 10 graden, dat is alweer 10 graden minder te overbruggen. Het zet uiteraard geen zoden aan de dijk, maar isoleren doet het zeker wel.
Het argument van @President vind ik wel interessant en daarnaast hebben de andere luiken aan de gevel handbediening. Ook spelen kosten een rol; electrisch bediend maakt het rolluik zo een 40 tot 50 procent duurder.VW-Arjan schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:50:
@JT Het is uiteraard jouw/jullie keuze, maar waarom handbediend? Ik kan lekker vanuit de bank de luiken bedienen en evt automatisch met een schema open en dicht laten gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door JT op 29-09-2018 22:21 ]
Ecodan warmtepomp
Reden: Mijn ouders hebben al 35 jaar Heroal rondom hangen.
Deze zien er nog perfect uit, en hebben geen rare defecten of wat dan ook!