Toon posts:

Rolluik - meer uitgeven voor "meer kwaliteit"?

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25
Ik ga een rolluik bestellen en weet precies wat ik wil behalve het merk. De prijzen lopen uiteen voor 3 typen, de goedkoopste (huismerk) is +- 150 euro, de iets duurdere (Alutech) +- 155 en Heroal 205. Nu heb ik er totaal geen moeite mee om een paar tientjes meer uit te geven voor kwaliteit. De vraag is van mijn kant dan alleen waar het kwaliteitsverschil in zit. Volgens de winkel zit hem dat vooral in de isolatie van de lamellen. Het isolatiemateriaal bij Heroal zou compacter zijn en daardoor beter warmte en geluid isoleren.

Zelf vraag ik mij alleen af of dit in de praktijk een bruikbare uitwerking heeft :? Een rolluik is natuurlijk niet luchtdicht en in mijn geval zal er tussen de muur en het rolluik zelfs enkele centimeters ruimte blijven. Daar gaat het geluid er dus zelfs heel makkelijk langs.

Zoals ik het nu zie betaal ik dan 50-55 euro meer voor betere isolatie op papier waarvan ik sterk twijfel of je het in de praktijk merk. Is dit het complete verhaal of zijn er op andere fronten nog verschillen wat betreft kwaliteit? De topics die ik hier kon vinden boden mij helaas geen antwoord en Google ook niet :)

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 14:45
Als de isolatie compacter is isoleert het inderdaad beter tegen geleid maar slechter tov warmte en omgekeerd.

• JT
Dat is grappig :) Voor meer geld heb je dus betere geluidsisolatie maar mindere warmteisolatie.

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 14:45
Als de thermische isolatie door je rolluiken moet worden gerealiseerd is er al iets grondig mis ;)

• JT
De Rikster schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:30:
Als de thermische isolatie door je rolluiken moet worden gerealiseerd is er al iets grondig mis ;)
Klopt, het lijkt mij dat het niet veel verschil gaat maken als je enigszins isolerende ramen hebt :)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik weet niet of je er een motor bij neemt, maar hou dan rekening dat het ene type Somfy motor wel is te bedienen middels 'open source' home automation en het andere type niet of tegen hele hoge kosten.

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-05 17:06
De hoogte van de individuele lamellen is ook een punt van aandacht, en de afwerking van de onderste lamel aan de onderzijde.

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:57

VW-Arjan

★★★★★

@JT Ik heb zelf een Heroal, maar kan niet vergelijken met goedkopere.
Ik heb deze toen via via goedkoper kunnen kopen. Die persoon deed enkel Heroal omdat hij dat topspul vind waar hij dan ook goede garantie op geeft.
Volgens mij is het grote verschil de motor, daar zit veel verschil in.
Volgens mij is er bij mij toen een Somfy in gezet. Ik ben nu 8 jaar later nog steeds tevreden met mn rolluikje.

• JT
Wolly schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:29:
Ik weet niet of je er een motor bij neemt, maar hou dan rekening dat het ene type Somfy motor wel is te bedienen middels 'open source' home automation en het andere type niet of tegen hele hoge kosten.
Dank. Ik had het inderdaad gelezen maar wij gaan het handmatig doen :)
MicroVAX3400 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:54:
De hoogte van de individuele lamellen is ook een punt van aandacht, en de afwerking van de onderste lamel aan de onderzijde.
De hoogte bij die goedkopere merken zijn hetzelfde als bij Heroal :) Wat bedoel je met afwerking?
VW-Arjan schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:57:
@JT Ik heb zelf een Heroal, maar kan niet vergelijken met goedkopere.
Ik heb deze toen via via goedkoper kunnen kopen. Die persoon deed enkel Heroal omdat hij dat topspul vind waar hij dan ook goede garantie op geeft.
Volgens mij is het grote verschil de motor, daar zit veel verschil in.
Volgens mij is er bij mij toen een Somfy in gezet. Ik ben nu 8 jaar later nog steeds tevreden met mn rolluikje.
Dank maar wij gaan het met de hand doen.

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-05 17:06
De laatste lamel zal op de raamdorpel vallen. Deze kan scheef zitten, de onderste lamel moet dat een beetje elegant opvangen en heeft een rubber aan de onderzijde om netjes aan te sluiten.
Mijn advies zou zijn om toch voor elektrische bediening te gaan.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
MicroVAX3400 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:14:
De laatste lamel zal op de raamdorpel vallen. Deze kan scheef zitten, de onderste lamel moet dat een beetje elegant opvangen en heeft een rubber aan de onderzijde om netjes aan te sluiten.
Tja, ik heb dan weer handbediening en ben daar tevreden mee. Nooit elektrisch gehad, dus mis niks. Vind het wel een fijn idee dat ik met een stroomstoring of brand het rolluik nog makkelijk omhoog krijg...

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 17:23

The Wizard

Moderator Mobile
JT schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:47:
[...]

Klopt, het lijkt mij dat het niet veel verschil gaat maken als je enigszins isolerende ramen hebt :)
Dat zal je nog wel tegenvallen, ik heb een thermometer buiten hangen tussen de rolluiken en de ramen. Dat scheelt 's winters soms 10 graden, dat is alweer 10 graden minder te overbruggen. Het zet uiteraard geen zoden aan de dijk, maar isoleren doet het zeker wel.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• nukom
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 09:31
Heroal is het oudste (en imo het beste) merk. Wij werken ook haast nergens anders meer mee.

Het gaat om een product wat 10+ jaar buitenshuis bloot staat aan de elementen. Bij goede montage heb je er nauwelijks een probleem mee. Wanneer je daar de prijs tegen afzet dan zijn die 55,- extra ook niet zo veel meer.

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:57

VW-Arjan

★★★★★

@JT Het is uiteraard jouw/jullie keuze, maar waarom handbediend? Ik kan lekker vanuit de bank de luiken bedienen en evt automatisch met een schema open en dicht laten gaan.

• JT
MicroVAX3400 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:14:
Hoe staat jouw advies in relatie tot dat laatste lamel-verhaal?
The Wizard schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:20:
[...]

Dat zal je nog wel tegenvallen, ik heb een thermometer buiten hangen tussen de rolluiken en de ramen. Dat scheelt 's winters soms 10 graden, dat is alweer 10 graden minder te overbruggen. Het zet uiteraard geen zoden aan de dijk, maar isoleren doet het zeker wel.
Sowieso is de temperatuur dicht tegen huis aan altijd hoger. Zet maar eens met -4 een emmer water tegen de muur en een midden in de tuin. Grote kans dat de laatste wel deels bevriest en de andere niet. Desalnietemin zal het wel wat verschil maken. Ik geloof alleen niet dat je stookkosten 10% omlaag gaan ofzo.
VW-Arjan schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:50:
@JT Het is uiteraard jouw/jullie keuze, maar waarom handbediend? Ik kan lekker vanuit de bank de luiken bedienen en evt automatisch met een schema open en dicht laten gaan.
Het argument van @President vind ik wel interessant en daarnaast hebben de andere luiken aan de gevel handbediening. Ook spelen kosten een rol; electrisch bediend maakt het rolluik zo een 40 tot 50 procent duurder.

[Voor 3% gewijzigd door JT op 29-09-2018 22:21]

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:20
Ik heb 2 jaar geleden een Heroal gekocht, ondanks de dikke meerprijs.

Reden: Mijn ouders hebben al 35 jaar Heroal rondom hangen.
Deze zien er nog perfect uit, en hebben geen rare defecten of wat dan ook!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee