Toon posts:

HiFi Versterker in wandkast: waar plaats ik de fan?

Pagina: 1
Acties:

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 15:48
Foto ter visualisatie van wat ik wil bouwen

Vergelijkbaar met bovenstaande foto wil ik, eventueel tezamen met mijn zeer handige schoonvader, een wandmeubel ontwerpen/bouwen voor TV en media apparatuur. In de rechteronderzoek, dezelfde plek waar op de foto de router staat, wil ik een HiFi versterker plaatsen. Gezien de warmteproductie was ik van plan een of meerdere computerfans te plaatsen in het meubel. De vraag is: waar?

Ter verduidelijking: De versterker komt met z'n pootjes (onderkant) tegen de muur en hij wordt gedraaid op z'n zij, zodat de achterkant naar rechts wijst. De warmte verlaat de versterker dus via de rechterzijde van het meubel.

In eerste instantie wilde ik twee fans in de bovenkant van het meubel te plaatsen (pos. A), maar ik betwijfel of deze ventilatie de versterker wel bereikt.. Dus één enkele fan rechtsonder in de rechterzijkant (pos. B) leek mij een betere optie. Een alternatief, daar er maar één tussenplank tussenin wordt geplaatst is bovenin en de scheidingsplank (pos. C), c.q. 'repeat-vent'.

Alternatief.. Kan ik ook een paar kleine ontluchtingsgaatjes boren op positie B.. Misschien een veel betere oplossing, aldus optie vier die ik bedacht al typende?

Wie o wie? :)

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-04 18:13
Afgezien van het feit dat ik het een slecht idee vindt (de meeste versterkers zijn ontworpen om passief via de bovenzijde te ventileren of actief via de achterzijde met aanvoer vanuit de zijkanten) , zou ik voor twee grote, langzaam draaiende ventilatoren onderin vak B kiezen, meerdere openingen in de planken bovenin B en plank C, roostertje bovenin plank A en zo een luchtstroom forceren van onder naar boven..

Nergens zie ik maten dus echt nuttig advies kan ik je niet geven... maar bij een inbouwdiepte van 17-20cm (ervan uitgaande dat je een slimline versterker hebt) zou ik 2x 80mm fans onderin plaatsen .

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee