Winterbanden kleinere maat, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1121013

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben aan het rondkijken om een set Winterwielen aan te schaffen voor onze nieuwe kia carens. Nu hebben wij er fabrieks af 17inch alu velgen op laten zetten. De carens wordt standaard met 16inch velgen afgeleverd. Mag ik wettelijk gezien Winterbanden en velgen kopen van 16 inch of moet ik bij de maat blijven zoals hij is afgeleverd? Het scheelt nogal wat in prijs

Groeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Grote kans dat bij gelijkblijvende breedte, zeg even 205, dat je andere maat iets toeneemt.

Bijvoorbeeld 205 / 40 / 17 -> 205 / 45 / 16

En ja, dat mag.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:09
Zou niet weten waarom het niet zou mogen, mijn Audi A4 werd standaard geleverd met 16 inch velgen, maar omdat het een S-Line is, zitten hier dus 18 inch op (245/40/18) en na aanschaf van de auto heb ik een 17 inch winterbanden gekocht (225/45/17).

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je krijgt hooguit een andere teller afwijking...

hier bij elke bandenwissel even bij 30/50/80/100/130 een stuk op de Cruise Control en GPS voor de meting...
nou hebben we tegenwoordig gewoon de zelfde maat.. maar met de vorige zat er wel verschil in..

nu is het gewoon 140 op de teller = 130 op de GPS

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:28

Meneer aard

Porsche rulez!

MAX3400 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:33:
Grote kans dat bij gelijkblijvende breedte, zeg even 205, dat je andere maat iets toeneemt.

Bijvoorbeeld 205 / 40 / 17 -> 205 / 45 / 16

En ja, dat mag.
Makkelijkste is even een banden calculator op internet te zoeken en/of je bandenboer te raadplegen. Is geen probleem om terug te schalen naar kleiner, maar dit moet je compenseren met de wanghoogte van de band om geen tellerafwijking te krijgen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Hou de diameter ongeveer gelijk.

16” mist 25.4mm diameter tov 17”. De hoogte van band moet dan (ongeveer) 12.7mm groter zijn ter compensatie.

Stel dat je 235/45 op 17” hebt, dan heeft de band een hoogte van 105.7mm.
Een 235/50R16 band heeft dezelfde diameter. 215/55R16 ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 23:40

Barrycade

Through the...

Ik heb 17" zomer en 16" winter maar de zomerbanden hebben een dunnere wang dan de winterbanden.

Netto dezelfde omtrek. Dus geen tellerafwijkingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
De enige wettelijke eis aan de maat van je banden, is dat de banden die op dezelfde as zitten dezelfde maat hebben.
Je mag dus zelfs voor een andere maat hebben dan achter.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 12:01
Ja mag

//close
MAND

[ Voor 14% gewijzigd door wd200 op 27-09-2018 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 23:39

KDL

Anoniem: 1121013 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:32:
Hallo iedereen,

Nu hebben wij er fabrieks af 17inch alu velgen op laten zetten. De carens wordt standaard met 16inch velgen afgeleverd. Mag ik wettelijk gezien Winterbanden en velgen kopen van 16 inch of moet ik bij de maat blijven zoals hij is afgeleverd? Het scheelt nogal wat in prijs

Groeten.
Het is zelfs aanbevolen voor winterbanden.
Kleinere velgen, meer wanghoogte.
Maar ook zeker iets smallere banden blijken beter te zijn in de sneeuw.
Dit merk je dan vooral buiten NL, maar ook hier kan het nuttig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Jolly_Jumper schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:45:
Zou niet weten waarom het niet zou mogen,
In sommige landen moet zoiets gedocumenteerd zijn. Duitsland en België bv.
In Duitsland mag je geen andere maat/snelheid/load index banden monteren dan in de papieren van de auto staat.

In Nederland maakt het niet uit. Zolang je maar dezelfde maat banden op 1 as hebt. Sterker, je mag 4 verschillende banden erop hebben, zolang het profiel >1,6mm en de maat op dezelfde as hetzelfde is.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:33
Het antwoord is al meerdere malen gegeven, maar zelf heb ik zelfs 15" velgen met winterbanden en 17" velgen voor de zomerbanden. De auto is gekocht met de 15" velgen omdat dan de CO2-uitstoot precies genoeg was voor een lage bijtelling... de zomerbanden zijn er toen als 'accessoire' bijgekocht.

Topicstarter
Ik kom uit België trouwens. Bedankt voor alle reacties!

• GAIAjohan
  • Nu online
In België kan zoiets als tuning worden gezien als je niet de juiste maat neemt.

Maar zodra een maat ook in een instructieboekje genoemd wordt, zit je eigenlijk altijd goed. Beste is het coc-certificaat te controleren.
De oorspronkelijke afmetingen (voorgeschreven door de constructeur van het voertuig) worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

GAIAjohan schreef op donderdag 27 september 2018 @ 06:02:
[...]

In sommige landen moet zoiets gedocumenteerd zijn. Duitsland en België bv.
In Duitsland mag je geen andere maat/snelheid/load index banden monteren dan in de papieren van de auto staat.
Dat klopt niet;
In een duitse Fahrzeugzulassingsschein dient ofwel de kleinste bandenmaat, of meerdere genoemd te worden...
Het is echter best mogelijk dat een auto voor meerdere toegelaten is, zonder dat dit op de papieren staat.
En een auto moet niet verplicht de bandemaat voeren die in de Zulassungsschein staat.

In geval van twijfels over het toegestaan zijn van de bandemaat, moet politie/ TÜV bewijzen dat die betreffende bandemaat niet toegestaan is, en is het niet leidend in dit in de Fahrzeugschein stsat of niet...

De duitse zulassungsbescheinigung volgt de EU richtlijn ervoor, ik neem aan dat het nederlandse kentekenbewijs dit ook doet;
Als je denkt problemen te kunnen krijgen kun je meerdere bandenmaten hierin laten vermelden; maar verplicht is het niet en het rijden met een andere bandenmaat dan in de papieren staat is niet strafbaar en gewoon toegestaan (mits die bandenmaat bij het model toegestaan is)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Anoniem: 1121013 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:14:
Ik kom uit België trouwens. Bedankt voor alle reacties!
Zorg dat je dan gewoon de originele 16 inch velgen op de wagen legt... of in elk geval de 16 inch in de dezelfde breedte en hoogte verhouding en offset en ET waarde als de originele velgen.

Kijk even in je boekje daar worden waarschijnlijk al wel verschillende maten band/ wiel genoemd

euhmmmm

• GAIAjohan
  • Nu online
RM-rf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:25:
[...]

Dat klopt niet;
In een duitse Fahrzeugzulassingsschein dient ofwel de kleinste bandenmaat, of meerdere genoemd te worden...
Het is echter best mogelijk dat een auto voor meerdere toegelaten is, zonder dat dit op de papieren staat.
En een auto moet niet verplicht de bandemaat voeren die in de Zulassungsschein staat.

In geval van twijfels over het toegestaan zijn van de bandemaat, moet politie/ TÜV bewijzen dat die betreffende bandemaat niet toegestaan is, en is het niet leidend in dit in de Fahrzeugschein stsat of niet...

De duitse zulassungsbescheinigung volgt de EU richtlijn ervoor, ik neem aan dat het nederlandse kentekenbewijs dit ook doet;
Als je denkt problemen te kunnen krijgen kun je meerdere bandenmaten hierin laten vermelden; maar verplicht is het niet en het rijden met een andere bandenmaat dan in de papieren staat is niet strafbaar en gewoon toegestaan (mits die bandenmaat bij het model toegestaan is)
Ik heb hierover andere zaken gelezen in Duitsland. Zonder notering in het Zulassungsschein is je auto er -feitelijk- niet voor toegelaten, maar dat kun je wel aanvragen.

Volgens mij mag je in Nederland prima op 125 breed rijden, als hij normaal op 225 staat.. zolang de banden op dezelfde as maar dezelfde maat zijn.
Breder dan de spatborden is wel probleem.

In Nederland wordt verder nergens de bandenmaat vastgelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 27-09-2018 08:32 ]

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:18
cactusman schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:28:

Zorg dat je dan gewoon de originele 16 inch velgen op de wagen legt... of in elk geval de 16 inch in de dezelfde breedte en hoogte verhouding en offset en ET waarde als de originele velgen.

Kijk even in je boekje daar worden waarschijnlijk al wel verschillende maten band/ wiel genoemd
In België heb je 3 regels:
1) Max omtrekafwijking is 2%
2) Max spoorbreedte afwijking is 2%
3) Snelheidsindex band en toegelaten massa is groter dan gelijkvormigheidsattest om eenvoudig te doen. Snelheid mag afwijken mits je een sticker in de auto plakt.

Zo rij ik in de winter met de standaard gemonteerde 18"/8J/ET40 velgen rond met 245/45R18 banden en in de zomer met 20"/8,5J/ET35 velgen met 245/35R20 banden. Hiermee overtreed ik bovenstaande regels niet en hoef dus geen aparte keuring te hebben.
GAIAjohan schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:30:
[...]

Ik heb hierover andere zaken gelezen in Duitsland. Zonder notering in het Zulassungsschein is je auto er -feitelijk- niet voor toegelaten, maar dat kun je wel aanvragen.

Volgens mij mag je in Nederland prima op 125 breed rijden, als hij normaal op 225 staat.. zolang de banden op dezelfde as maar dezelfde maat zijn.

In Nederland wordt verder nergens de bandenmaat vastgelegd.
Smaller mag in België ook, het gaat om de omtrek om de tellersafwijking te beperken. Gegeven dat je zo een dunne band met voldoende draagcapaciteit vindt mag dat.

[ Voor 28% gewijzigd door Engineer Stewie op 27-09-2018 08:48 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

Waar heb je dat gelezen en waarom hecht je daaraan zoveel vertrouwen..?

Uit een advies van de ADAC uit 2006 (bij invoering nieuwe zulassungsbrief volgens EU richtlijn in 2005)
Zusätzlichen Bereifungsmöglichkeiten:
"Es ist nicht erforderlich, dass diese Bereifung tatsächlich am Fahrzeug montiert ist. Dies gilt sowohl für die Auslieferung eines Neufahrzeugs als auch im späteren Gebrauch. Zulässig ist, dass innerhalb des Genehmigungsumfangs Rad-/Reifenkombinationen gewechselt werden können, ohne dass hierfür die Angabe in Teil I – Angabe in Teil II nicht enthalten – geändert werden muss. Welche Rad-/Reifenkombinationen zulässig sind, kann u.a. den Internetseiten der Fahrzeughersteller entnommen, bei Fachbetrieben hinterfragt oder dem COC (Cer­tificate of Conformity = EWG-Übereinstimmungsbescheinigung), der Datenbestätigung oder der Be­triebser­laubnis entnommen werden. Allerdings gilt nach wie vor: alles was nicht genehmigt ist, muss mit einem Einzelgutachten abgesegnet werden. Um Probleme bei einer möglichen Fahrzeugkontrolle zu vermeiden, ist das Mitführen des entsprechenden Nachweises daher dringend zu empfehlen!"
Ofwel:
De op het kentekenbewijs aangemerkte bandenmaat moet niet verplicht monteert zijn.
Een andere maat mad men monteren, mits deze toegelaten is voor het model
Mocht je eventuele problemen willen vermijden (bij sommige minder bekende of extreme maten) kun je dit laten noteren in je kentekenbewijs, wat een aanbeveling is, maar geen verplichting

[ Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 27-09-2018 08:55 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:54
Wettelijk gezien mag het prima. (In Nederland) Zolang je per as maar dezelfde bandenmaat aan beide kanten hebt.

Wil is het handig om te controleren of de banden/velgen die je wilt aanschaffen, wel fatsoenlijk gaan passen.

https://www.willtheyfit.com/ is een handige site hiervoor.

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 17:09
[...]

En dat is waarom praktisch gezien, een winterband soms kleiner wordt gemonteerd dan een zomerband.
Een winterband is leuk in de kou, zolang het regent of simpele losse sneeuw moet verwerken. Dat is ie echt wel lekkerder dan een zomerband. Maar op een uitgehard sneeuwdek of ijs maakt het niet veel meer uit. Sneeuwkettingen worden dan de oplossing. Nog los van dat in sommige landen je op sommige wegen wordt verplicht kettingen te leggen...

Dan is dat stukje extra ruimte tussen band en spatbord best fijn met onze handen ertussen in de kou...

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Een kleinere maat winterband is niet ongebruikelijk, maar is eigenlijk niet aan te bevelen. Doordat het rubber van winterbanden zachter is heeft de band meer flexibiliteit op de wang en wordt het weggedrag instabieler. Neem je een kleinere maat met dezelfde omtrek wordt de bandwang groter en versterk je dit effect nog een keer. Of dit storend is hangt van je gebruik af, rijdt je veel op hogere snelheden (Duitsland) dan ga je dat echt merken. Maar tuf je in de stad maakt het niet veel uit.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-05 08:37
Zolang de diameter redelijk gelijk blijft geen probleem. Een 20" onder een GTI zetten mag ook, dus wettelijk geen issue. Voor de diameter kun je makkelijk rekenen:

205/50R16 = 205mm breed is de band, 50% van de breedte is de hoogte, R16 = diameter velg. Doe dat voor je zomerbanden, doe dat voor je winterbanden en je weet je antwoord of je teller veel afwijkt

(heb zelf 16" zomer en 15" winter, gaat prima. verhaal hierboven heb ik nog nooit gehoord en lijkt me ook vrij onzin want de wang is van een andere samenstelling dan het loopvlak)

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:40
Meestal staat in het boekje van je auto wel omschreven welke velgen / banden worden aanbevolen.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:23

Mad-Matt

TheDoctor#2181

https://tiresize.com/calculator/

Hier kan je kijken welke maat het dichtst bij jouw huidige maat komt.
Ik vermoed dat de maat van de velg geen probleem is (kan nog wel eens met remschijf een probleem opleveren), zorg aan de hand van de bovenstaande link dat je de juiste bandenmaat hebt.

Maar is het zoveel duurder om 16" banden te kopen dan een hele set 15" met banden?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:33
De bandenmaten die toegelaten zijn staan op je gelijkvormigheidsattest.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• emnlupl
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 17:44
Het gaat erom of de afrolomtrek niet teveel afwijkt. (hoeveel mm ligt de band af na 1x afrollen)
Zie: https://www.gbshop.nl/con...mwisselingsberekening.htm

• GAIAjohan
  • Nu online
Engineer Stewie schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:45:
[...]

In België heb je 3 regels:
1) Max omtrekafwijking is 2%
2) Max spoorbreedte afwijking is 2%
3) Snelheidsindex band en toegelaten massa is groter dan gelijkvormigheidsattest om eenvoudig te doen. Snelheid mag afwijken mits je een sticker in de auto plakt.

Zo rij ik in de winter met de standaard gemonteerde 18"/8J/ET40 velgen rond met 245/45R18 banden en in de zomer met 20"/8,5J/ET35 velgen met 245/35R20 banden. Hiermee overtreed ik bovenstaande regels niet en hoef dus geen aparte keuring te hebben.

[...]

Smaller mag in België ook, het gaat om de omtrek om de tellersafwijking te beperken. Gegeven dat je zo een dunne band met voldoende draagcapaciteit vindt mag dat.
toon volledige bericht
Apart..
Ik weet een Volvo rijder op Volvo forum die een C70 had met standaardmaat 215/45/17 geloof ik.
Alleen waren er ergens 205/50/17 onder gezet (standaard maat van andere auto's op hetzelfde platform (C30/S40/V50)
).
Dat was een probleem, tuning op de keuring
RM-rf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:51:
[...]

Waar heb je dat gelezen en waarom hecht je daaraan zoveel vertrouwen..?

Uit een advies van de ADAC uit 2006 (bij invoering nieuwe zulassungsbrief volgens EU richtlijn in 2005)
ik denk dat ik het gelezen heb op een forum. Welke kan ik niet zo zeggen.
Wel zie ik na een zoektocht online dat auto's vóór de invoering van het COC het wat lastiger hebben.
mashell schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:12:
Een kleinere maat winterband is niet ongebruikelijk, maar is eigenlijk niet aan te bevelen. Doordat het rubber van winterbanden zachter is heeft de band meer flexibiliteit op de wang en wordt het weggedrag instabieler. Neem je een kleinere maat met dezelfde omtrek wordt de bandwang groter en versterk je dit effect nog een keer. Of dit storend is hangt van je gebruik af, rijdt je veel op hogere snelheden (Duitsland) dan ga je dat echt merken. Maar tuf je in de stad maakt het niet veel uit.
Vreemd verhaal. Eigenlijk elke verkoper zal smallere banden aanraden voor meer grip.
Ooit gezien op wat voor bandjes in rally's wordt gereden in sneeuw en ijs?
Afbeeldingslocatie: https://g1.delfi.lt/images/pix/halls-winter-rally-2012-60328785.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door GAIAjohan op 27-09-2018 15:30 ]

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
GAIAjohan schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:26:
Vreemd verhaal. Eigenlijk elke verkoper zal smallere banden aanraden voor meer grip.
Ooit gezien op wat voor bandjes in rally's wordt gereden in sneeuw en ijs?
Smaller is breedte, ik heb het over band wang (hoogte). Dus als je op 17" zomerwielen rijdt dan liever niet naar 16" winterwielen omdat je dan gewiebel gaat voelen.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-05 10:44
In België staat op je conformiteitsattest welke bandenmaten er op mogen.

[ Voor 11% gewijzigd door redfox314 op 27-09-2018 15:58 ]

• GAIAjohan
  • Nu online
mashell schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:35:
[...]

Smaller is breedte, ik heb het over band wang (hoogte). Dus als je op 17" zomerwielen rijdt dan liever niet naar 16" winterwielen omdat je dan gewiebel gaat voelen.
Ik rij normaal op 205/50/17. Winter is 205/55/16.
Merk niet direct gewiebel op. Alleen iets comfortabeler over drempels.
Auto is ook geleverd op 195/65/15 (alleen niet met mijn remschijven).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@GAIAjohan aangezien we geen rally rijden, is de bandenmaat belangrijk. En nee, niet elke verkoper raadt smallere banden aan.

Smaller = meer kg per vierkante centimeter druk = sneller wegzakken in sneeuw. Breder = minder druk per vierkante centimeter = minder grip.

Maar dat is allemaal "marge"; in NL is het nooit zo erg dat je spikes moet rijden 8 weken achter elkaar of dat je ballonbanden op 1.4bar moet hebben om door de losse sneeuw te rijden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mashell schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:35:
[...]

Kleinere winterwielen qua velgmaat zijn vaak gebruikt omdat deze makkelijker zijn voor sneeuwkettingen (anders schuren die je velgen op) en ze zijn veel goedkoper omdat ze dus ook meer gemaakt worden.
Ook zijn ze vaak smaller zodat je meer druk/oppervlak hebt, wat weer meer grip oplevert.

(tussen een 17" en 16" ga je echt niet veel verschil merken kwa stuurgedrag, als je van 19" naar 14" gaat oid dan zul je dat vast wel merken)
Ik wissel zelf tussen 18" (225 breed) en 16" (205 breed) en qua stuurgedrag voel je echt niet veel verschil, wel qua demping op drempels :P

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 27-09-2018 16:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Topicstarter
Het vreemde is nu dus dat de Winterwielen die ik zou aanschaffen op het gelijkvormigheidsattest staat, dat is dus geen probleem. Maar op het gelijkvormigheidsattest spreken ze alleen over 16inch wielen. Ik heb fabrieks af 17inch erop staan, moeten deze daar dan ook niet opstaan?
Pagina: 1