Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ubuntu zet netwerk kaart op 10Mbit half duplex

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rickboy333
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11-06 13:20
Hoi, ik zit met een heel irritant probleem.

Ik heb een server met daarop Ubuntu. Maar deze zet de hele tijd mijn tweede netwerkkaart op 10 mbit half duplex terwijl deze kaart gewoon 100mbit full duplex aankan.

Ik gebruik ethtool om hem op 100mbit full te zetten, en deze guide heb ik stap voor stap gedaan:

https://www.garron.me/en/...ork-speed-duplex-lan.html

(mijn kaart heet enp6s0)

Als ik nadat ik deze handelingen gedaan controleer ik met Ethtool enp6s0 of alles goed ging. En ja hoor mijn kaart stond volgens Ethtool op ''100full duplex''. Maar als ik dan naar GUI instellingen ga dan staat mijn kaart nog steeds als ''10 mbit''kaartje.

Wat het nog erger maakt is dat nadat ik een reboot doe de kaart weer teruggaat naar 10 mbit half duplex 7(8)7 terwijl ik de file pre-up /usr/sbin/ethtool -s em1 autoneg off 100 duplex full gewoon in
''/etc/network/interfaces'' heb opgeslagen.

Dus wat nu? Het netwerkkaartje kan gewoon 100 full duplex aan en heeft dit onder Windows naar alle tevredenheid gedaan. En ik wil gewoon normaal internet.....

TIME TO UPGRADE !!!

Beste antwoord (via rickboy333 op 02-10-2018 08:19)

• Big Mama
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 11-06 11:56
Een google-rondje leert dat jij niet de enige bent met dit probleem met deze NIC, en dat niemand er een oplossing voor gevonden heeft.
Dus 2 opties: accepteer 10mbit of sla je spaarvarken kapot.

Computers follow your orders, not your intentions.

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 23:02

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Zonder de specificaties van die netwerkkaart kunnen we het net zo goed hebben over een BNC kaart in een bus-netwerk die je fatsoenlijk dient te terminaten. En een NIC met maar 100 Mbps? Volg je signature dan. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• duiveltje666
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19-08-2020
Welke Ubuntu versie hebben we het over? Want 18.04 gebruikt bijv standaard netplan ipv de oude interfaces file ..

• rickboy333
Hero of Time schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:51:
Zonder de specificaties van die netwerkkaart kunnen we het net zo goed hebben over een BNC kaart in een bus-netwerk die je fatsoenlijk dient te terminaten. En een NIC met maar 100 Mbps? Volg je signature dan. ;)
Het gaat om een 22 jaar oud 3com 3C905B-TX netwerk kaartje :)
duiveltje666 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:48:
Welke Ubuntu versie hebben we het over? Want 18.04 gebruikt bijv standaard netplan ipv de oude interfaces file ..
Geen idee. Ik ben een totale noob als het op Ubuntu aankomt en ik probeerde maar wat :*) Het is wel de nieuwste versie van Ubuntu.

TIME TO UPGRADE !!!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Als je al een antiek stukje hardware gebruikt voor je netwerkverbinding, uit welk tijdperk komt de rest van je 'server' dan? Vooral om de noodzaak voor zo'n kaartje. Welke extreem goede reden heb je om hiermee te werken ipv een paar euro uit te geven voor een simpel 1 Gbit dingetje?

• rickboy333
Hero of Time schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:15:
Als je al een antiek stukje hardware gebruikt voor je netwerkverbinding, uit welk tijdperk komt de rest van je 'server' dan? Vooral om de noodzaak voor zo'n kaartje. Welke extreem goede reden heb je om hiermee te werken ipv een paar euro uit te geven voor een simpel 1 Gbit dingetje?
Oh maar dat netwerk kaartje is mijn tweede NIC. Het bordje is gewoon een oud 1556 systeempje.Dit bordje heeft al een 1000Mbit poort maar ik wil dat antieke kaartje als tweede NIC gebruiken. De reden dat ik geen ander kaartje koop is omdat ik dit kaartje nog heb liggen en 100 Mbit goed genoeg is.

Als ie gewoon op 100Mbit Full Duplex staat ben ik al lang blij :)

TIME TO UPGRADE !!!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Met zo'n oud ding mag je eigenlijk al blij zijn dat het werkt. Nogmaals, welke extreem goede reden heb je om nog geen €10,- uit te geven voor iets wat beter in je netwerk past. En ook waarom je een tweede NIC nodig hebt.

• rickboy333
Hero of Time schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:57:
Met zo'n oud ding mag je eigenlijk al blij zijn dat het werkt. Nogmaals, welke extreem goede reden heb je om nog geen €10,- uit te geven voor iets wat beter in je netwerk past. En ook waarom je een tweede NIC nodig hebt.
Met alle respect. Maar wat zou dat allemaal uit moeten maken? Als ik een 10tje (+ verzenden) in mijn zak kan houden en dat ding werkt gewoon dan is toch gewoon goed? Als ik 10 keer een 10tje in mijn zak kan houden heb ik €100,- ;) En als het niet werkt of het is te moeilijk dan zie ik wel verder :)

In Windows is het vrij eenvoudig om dat ding op 100Mbit full duplex te zetten. In Ubuntu zal dat toch ook niet zo heel moeilijk zijn wel?

TIME TO UPGRADE !!!

• Keiichi
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:42
En afgezien van de instelling die spontaan naar iets anders schiet, is de kabel/switchport/soldeer op netwerkkaart ook in orde? Misschien dat de instelling niet naar 10mbit terugschiet, maar naar auto-neg on. Met auto neg zou je bij een probleemloze connectie ook naar 100mbit moeten gaan.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• rickboy333
Keiichi schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:44:
En afgezien van de instelling die spontaan naar iets anders schiet, is de kabel/switchport/soldeer op netwerkkaart ook in orde? Misschien dat de instelling niet naar 10mbit terugschiet, maar naar auto-neg on. Met auto neg zou je bij een probleemloze connectie ook naar 100mbit moeten gaan.
Ik heb de 2 kabels omgewisseld (beide nieuwe CAT 6 kabels) maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem en de netwerk kaart heet geen zichtbare schaden. De instelling gaat inderdaad de hele tijd op auto-neg on ondankt dat ik deze uitzet en hem op 100Mbit full duplex zet.

Tevens heb ik hetzelfde probleem ook in Windows maar daar kan ik via de instellingen hem gewoon op 100mbit full duplex zetten en dan doet de kaart het probleemloos. Dus ik vermoed dat het aan de firmware van de kaart ligt die autoneg de opdracht geeft om hem op laag te zetten ipv hoog.

TIME TO UPGRADE !!!

• valkenier
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:16
Haha, ik mag dat wel. Gewoon proberen. Voor Ubuntu14.04 vond ik dit:

http://manpages.ubuntu.co...sty/man4/xl.4freebsd.html

Als het werkt, krijg ik 5 euro van je :+

• duiveltje666
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19-08-2020
valkenier schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:03:
Haha, ik mag dat wel. Gewoon proberen. Voor Ubuntu14.04 vond ik dit:

http://manpages.ubuntu.co...sty/man4/xl.4freebsd.html

Als het werkt, krijg ik 5 euro van je :+
Wat heeft een freebsd driver te maken met Ubuntu? :? 8)7

• valkenier
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:16
duiveltje666 schreef op zondag 30 september 2018 @ 15:23:
[...]

Wat heeft een freebsd driver te maken met Ubuntu? :? 8)7
Hmm ja kuch, misschien heb ik de pagina niet helemaal goed gelezen.....zag iets over drivers en ubuntu. Gaat inderdaad over freebsd. kuch.

Nevermind, hou je 5 euro maar ;w

Hoop wel dat het je nog gaat lukken. Just for the fun.

[Voor 7% gewijzigd door valkenier op 30-09-2018 15:35]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 11-06 11:56
Een google-rondje leert dat jij niet de enige bent met dit probleem met deze NIC, en dat niemand er een oplossing voor gevonden heeft.
Dus 2 opties: accepteer 10mbit of sla je spaarvarken kapot.

Computers follow your orders, not your intentions.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True