Vraag

• MelH91
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-03-2020
Hi allemaal,

Ik ben ongeveer met alles nieuw wat met Tweakers te maken heeft en ik dacht ik stel mijn geluk op de proef of hier iemand is die mij verder kan helpen. Ik ben pas recentelijk begonnen met mijzelf te verdiepen in een pc bouwen, maar er is zo veel keuze.. Ik raak het overzicht een beetje kwijt en ondertussen valt mijn huidige laptop bijna uit elkaar. So help wanted :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk wil ik de pc gaan gebruiken voor videobewerking

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag rond de 800 euro willen blijven

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
veel... (zie lijstje hieronder waar ik maar aan begonnen ben)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een merk wat betrouwbaar is ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zuinig en wat stiller in gebruik, natuurlijk.

Ga je overklokken?
Geen idee.. Waarom zou ik dat wel/niet willen?

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten welke onderdelen ik het beste in deze begin fase kan bestellen, zodat ik over kan gaan tot het bouwen van de pc zelf :)

Alvast heeeel vriendelijk bedankt :)

Melanie

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 149,50€ 149,50
1ASRock AB350 Pro4€ 82,-€ 82,-
1MSI GeForce GTX 1050 Ti Aero ITX 4G OCV1€ 171,-€ 171,-
1Seagate Barracuda, 3TB€ 84,91€ 84,91
1Spire I5€ 0,-€ 0,-
1LG 27UD59-B Zwart€ 277,01€ 277,01
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 73,78€ 73,78
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,-€ 29,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 136,50€ 136,50
1Seasonic Focus Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.124,70

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MelH91 Ik zou voor de nieuwere Ryzen 5 2600 gaan icm B450 moederbord (MSI pricewatch: MSI B450 Tomahawk) en sneller RAM (3000MT/s) heeft AMD veel baat bij. Als je budget het toelaat pricewatch: Asus ROG-STRIX-RX570-O4G-GAMING ivm FreeSync van je scherm

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 26-09-2018 17:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:25
Welke software gebruik je voor videobewerking?
Hoe zit je bronmateriaal eruit? Format, resolutie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Qua budget zou je het liefst rond de 800 euro blijven, maar komt met een eerste opzet die daar ver boven zit?

Zoals Hackus zegt zou ik inderdaad voor een nieuwer model Ryzen gaan. Ook kun je de boxed koeler gebruiken die meegeleverd wordt dus die losse Coolermaster in je lijst is niet nodig.
Verder zou je kunnen kijken of je kunt bezuinigen op het geheugen (8GB ipv 16GB) en op het beeldscherm. De rest lijkt me al redelijk basis als het aankomt op videobewerking.

🖥️ | 🚗

• MelH91
qua videobewerking ben ik een heuse amateur - op dit moment ben ik ook nog aan het kijken naar welk programma ik wil overstappen, maar liefste adobe premiere.
Het is meestal Go Pro materiaal maar niet alles is 4K

-----

Hehe ja ik bedoelde meer ik heb om maar érgens te beginnen een lijst gemaakt - inderdaad ver erboven ja op die manier- maar ik vind het zo lastig om mij overal in te verdiepen en wat werkt bij elkaar etcetc.
Met tips als deze kom ik weer een heel end vooruit! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MelH91 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:45:
qua videobewerking ben ik een heuse amateur - op dit moment ben ik ook nog aan het kijken naar welk programma ik wil overstappen, maar liefste adobe premiere.
Het is meestal Go Pro materiaal maar niet alles is 4K

-----

Hehe ja ik bedoelde meer ik heb om maar érgens te beginnen een lijst gemaakt - inderdaad ver erboven ja op die manier- maar ik vind het zo lastig om mij overal in te verdiepen en wat werkt bij elkaar etcetc.
Met tips als deze kom ik weer een heel end vooruit! :)
Informeer je dan eens wat je nu gebruikt en of dat nog zwaarder gaat worden. de specs die oa Adobe aangeven. kijk, nu geld uitgeven voor iets magere build kan goed, maar als je straks wat zwaarder gaat, dan heb je geld voor nop uitgegeven. 2400G kan ook een optie zijn om mee te beginnen, voor (ons) altijd moeilijk te bepalen, dus zul je zelf wat onderzoek moeten doen wat oa geschikt is. (op advies van programma's die je gebruikt en denkt te gaan gebruiken) HDV- of AVCHD-bewerking of zwaarder ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelH91
Hackus schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:31:
@MelH91 Ik zou voor de nieuwere Ryzen 5 2600 gaan icm B450 moederbord (MSI pricewatch: MSI B450 Tomahawk) en sneller RAM (3000MT/s) heeft AMD veel baat bij. Als je budget het toelaat pricewatch: Asus ROG-STRIX-RX570-O4G-GAMING ivm FreeSync van je scherm
Ik ben even compleet opnieuw begonnen met een wensenlijstje - maar die prijzen blijven maar zo hoog. Doe ik weer beetje research enzo en welke dingen beste bij elkaar gaan enzo, maar ja ik blijf maar steeds redelijk hoog uitkomen (dan lees ik 3454184 reviews enzo.. ) anywho hebben jullie nog een alternatief/tip/advies waar ik evt wel op kan bezuinigen waarop juist niet. met type moederboard kom ik ook niet erg uit behalve dat er een ALC1220 geluidschip in moet, dat het een XMP profiel moet hebben (voor AMD) .

Ik gekozen dat ik voor een AMD ga ipv Intel. Maar dan ben ik er nog niet helemaal over uit wat nou precies de verschillen zijn. Ik heb ook ergens gelezen dat ASUS gebruiksvriendelijker zou zijn dan MSI..?
Verder kwam niet niet veel verder met de gewenste eisen voor Premiere Pro dan dat het een multicoreprocessor moet zijn met 64bit en dat 16gb ram beter was dan 8. En dat zij een videokaart GTX1080Ti aanraden. Maar ergens anders las ik weer dat een RX580 ook heel goed doet.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 165,-€ 165,-
1Asus ROG-STRIX-RX570-O4G-GAMING€ 199,-€ 199,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 138,95€ 138,95
1Corsair TX550M V2€ 73,26€ 73,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Asus ROG Strix B450-F Gaming dit moederbord heeft Realtek ALC S1220A. RX570 is een stuk mindere dan GTX1080Ti. wat ik zo kan vinden voor 4K bewerken, is 16GB of meer aanbevolen. zie zo ff niks over videokaart https://helpx.adobe.com/n.../system-requirements.html maar die kost je veel meer dan wat in je budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelH91
Hackus schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:17:
pricewatch: Asus ROG Strix B450-F Gaming dit moederbord heeft Realtek ALC S1220A. RX570 is een stuk mindere dan GTX1080Ti. wat ik zo kan vinden voor 4K bewerken, is 16GB of meer aanbevolen. zie zo ff niks over videokaart https://helpx.adobe.com/n.../system-requirements.html maar die kost je veel meer dan wat in je budget past.
Ohja, en voor alleen 4K bewerken hoeft niet meer persé. Ik heb nog weinig materiaal van dat formaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechnoNoob
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-01 23:08

TechnoNoob

I'm just a noob.

Ik zou persoonlijk dat 4k scherm laten vallen...
Als je dat koopt houd je nog €500 over voor je echte computer. Dan moet je een berg concessies doen, en word het echte video bewerken een stukje trager omdat je minder geld in je hardware hebt gestopt...
Als je toch heel graag dat 4k scherm wilt zou ik persoonlijk nog eventjes doorsparen, want ik ben bang dat dat hem met dit budget niet gaat worden... Ik weet niet hoe mijn medetweakers hierover denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelH91
TechnoNoob schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:32:
Ik zou persoonlijk dat 4k scherm laten vallen...
Als je dat koopt houd je nog €500 over voor je echte computer. Dan moet je een berg concessies doen, en word het echte video bewerken een stukje trager omdat je minder geld in je hardware hebt gestopt...
Als je toch heel graag dat 4k scherm wilt zou ik persoonlijk nog eventjes doorsparen, want ik ben bang dat dat hem met dit budget niet gaat worden... Ik weet niet hoe mijn medetweakers hierover denken?
Je hebt helemaal gelijk ja!
Maar wat vinden jullie van de processor die ik nu in het wensenlijstje heb staan?
En wat zijn jullie meningen over de gekozen videokaart / merk van ram etc etc?
En welk moederboard raden jullie aan?
Het voelt voor mij zowat alsof ik een eerste auto ga kopen ofso :') haha thanks hoor allemaal dat jullie zo helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechnoNoob
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-01 23:08

TechnoNoob

I'm just a noob.

Ik ben het eens met je keuze voor de Ryzen 2600.

Post even voor de duidelijkheid ook nog eens een keer het lijstje van je volledige build? Ik heb bijvoorbeeld geen idee welk moederbord je nu voor ogen hebt...

Zoek ook een IPS 1080P paneel uit? Bekijk gewoon een aantal reviews van Hardware Info en tweakers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelH91
Oke guy's

ik heb nu dit lijstje gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC€ 187,50€ 187,50
1Seagate Barracuda, 2TB€ 59,50€ 59,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 125,-€ 125,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 695,35

Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb nog wel wat vragen:

Ik weet alleen echt niet welk moederboard erbij past (wel eentje met een goede geluidskaart erin)
Hoe zit het met een netwerkkaart? dat las ik ook ergens
Ook zit ik een beetje met behuizing; hoe weet ik of aller erin past enzo? Ik wil misschien later nog wel een dvd brander erin hebben - dus dat moet ook wel kunnen.

---
Ik had ook gelezen dat de videokaart GTX 1050 helemaal prima zou zijn voor adobe, maar ik zie nog niet zo erg het verstil in Ti en zonder Ti. En tussen 2GB en 4GB. Dus ik heb deze maar gekozen die nu in het lijstje staat.

Ik kom er steeds dichterbij merk ik en begin steeds meer te snappen enzo :) Ben er bijna :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Skip de Seasonic want is een voeding met problemen. Nou zal je daar met een GTX 1050 niet snel tegen die problemen aanlopen maar ze zijn er wel. 550w is ook erg veel voor een systeem dat niet eens 200w verbruikt. Oplopend in kwaliteit heb je aan pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W, pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W, pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelH91
Uszka schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:53:
Skip de Seasonic want is een voeding met problemen. Nou zal je daar met een GTX 1050 niet snel tegen die problemen aanlopen maar ze zijn er wel. 550w is ook erg veel voor een systeem dat niet eens 200w verbruikt. Oplopend in kwaliteit heb je aan pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W, pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W, pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W meer dan genoeg.
Thanks voor je reactie over de voeding! Wat is het verschil met wel of niet modulair? maakt het nog wat uit qua kabels etc welke ik kies? Of kan ik ook gewoon puur op prijs afgaan hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Bij en modulaire voeding kunnen alle kabels van de voeding los genomen worden. Bij een niet modulaire voeding zitten alle kabels vast aan de voeding. Als je een voeding kiest met een vermogen die bij het systeem past, en dat zijn alle voorgestelde voedingen, dan zal je in jouw setup alleen de molexkabel niet gebruiken. Die kabel kan je makkelijk netjes opbergen onder de psu cover van de behuizing.
Zou je er niet een nieuwe behuizing bij doen of ben je wel te spreken over koeling, geluid, inbouwgemak en bouwkwaliteit van de Spire?
Pagina: 1