Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies 34" ultrawide monitor - Gaming, Excel, Photoshop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Ik heb recent een systeem gekocht met o.a. een AMD Ryzen 2700X en Nvidia RTX 2080. Nu is het ook tijd voor een nieuwe monitor. Hoofdzakelijk zal het gebruikt worden voor gamen (shooters en rts), maar ook af en toe fotobewerking in Photoshop en analyses in Excel. Mijn voorkeur gaat uit naar ultrawide i.p.v. 4K omdat ik denk dat dit beter is voor de immersie in games, maar ook fijn is voor de productiviteit bij meerdere applicaties tegelijk.

Met behulp van de Pricewatch is mijn oog gevallen op deze twee monitoren: pricewatch: Samsung C34H890WJU Zwart en pricewatch: Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart Allebei zijn ze qua formaat hetzelfde en hebben een refresh rate van 100Hz. Voor mij zijn de voordelen van elke monitor als volgt:

Voordelen Samsung
  • Strakke en zakelijke uitstraling
  • VA-paneel met 4ms reactietijd
  • Goedkoper
Voordelen Asus
  • Ondersteuning voor G-Sync
  • IPS-paneel met waarschijnlijk betere kleurweergave
Persoonlijk heb ik niet het idee dat ik veel meer plezier ga beleven met de Asus voor €200 extra. Wat denken jullie?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Beste antwoord (via g0tanks op 27-09-2018 13:26)

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:06
Ik kocht mijn scherm toen dit soort nog ~1200 euro kostte. Ondanks de minpuntjes is dit alsnog de beste monitor voor gaming ooit voor mij. Ook anderen die het scherm soms zien, zijn onder de indruk. De kwaliteit tijdens gamen is perfect. De bleeding is alleen merkbaar bij beelden die vrijwel zwart zijn. Komt nauwelijks voor en dan nog stoort het niet als je er niet op let.
Zijn er ondertussen geen nieuwere modellen met betere panelen? Ik dacht dat er 120 Hz modellen zijn gekomen de afgelopen maanden. Ik zal zo even zoeken.

De Gsync is niet zozeer voor tearing en vsync achtige problemen. Die zijn ook weg, maar die zijn met vsync ook weg. De truc is om fps te begrenzen onder de 100 Hz. Scherm is dan constant in gsync mode. Je hebt dan niet de lag van vsync en een nog vloeiendere ervaring dan wat je tot nu toe gewend bent. Daarnaast is het natuurlijk heerlijk als je wel eens een game op 50 fps speelt en het blijft soepel (Kingdom Come, enz.)

Ik heb een diep bureau, maar veel ruimte over. Je kunt het scherm draaien en dan valt de voet best mee. Ik zit er alsnog vrij dicht op, vergelijkbaar met normale FullHD 24 inch schermen. Je hebt dan duidelijk scherper beeld (meer pixels) en merkt dat links en rechts mooi breed zijn. In spellen als Arma 3 (shooters) en Rocket League (sport) is het voordelig. Maar zelfs in strategy games zie je meer (XCOM, Civ).

Je kunt altijd het scherm kopen en na een week terugsturen. Ik hou er zelf niet zo van, maar bij dit soort aankopen is het soms wel nodig en ook wel gebruikelijk.

In ieder geval, beide schermen zijn het beste wat je kan krijgen voor pc gaming. De kritiek online is vaak overdreven en ook deels groter omdat het een duur product is. Vroeger nog duurder dan nu. Sommige mensen verwachten dan te veel.

Ik zou zelf voor Samsung willen gaan, echter gsync is voor mij een eerste eis. Ik ga nog eens rondkijken, als ik iets vind, kom ik er op terug :)

EDIT: @g0tanks
Heb mij er weer in verdiept en het klopt wat ik al dacht. Ik zou adviseren om voor een 120 Hz model te gaan. Zie deze selectie: https://tweakers.net/pric...9;1131173;1132297;484205/
De panelen die 100 Hz zijn, komen van de eerste generatie ultra-wides 3440x1440. Alles wat 120 Hz aangeeft is ~begin dit jaar op de markt gekomen en bevat de tweede generatie/versie van dit soort panelen.

De AOC is duidelijk goedkoper en gebruikt wel een ander paneel, dat lijkt mij minder (geen IPS, minder dpi, enz.). De Acer en Dell zijn iets duurder dan de Asus ROG, maar zijn waarschijnlijk ook iets beter. Waarschijnlijk vooral qua bleeding, maar zeker qua zichtbare scanlines die de 100Hz panelen hebben i.v.m. de overclock die ze draaien.

Kort gezegd, als je nu iets koopt, zou ik voor de Acer of de Dell gaan. Een goede investering, die de extra 100 euro op zich waard is. Als geld echt een probleem is, dan is de oudere Asus ROG alsnog een prima scherm natuurlijk.

[Voor 20% gewijzigd door Tjeerd84 op 27-09-2018 10:50]

Alle reacties

• Tjeerd84
Ik heb zelf die Asus monitor. Zoals je zelf al zegt, de Asus is vooral gericht op gaming. En dat lijkt ook jouw hoofddoel te zijn. Gsync is sterk aan te raden. Ook al haal je met een dikke gpu al hoge fps, het wordt allemaal merkbaar vloeiender met gsync (en ook freesync). Dat kost geld.
Ik wil je wel waarschuwen voor de backlight bleeding op de Asus. Van Samsung weet ik het niet. Dit soort zeldzamere en grote panelen hebben vaak last van bleeding. Het stoort mij niet in ieder geval. Bij normaal gebruik zie je het niet.

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Tjeerd84 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:41:
Ik heb zelf die Asus monitor. Zoals je zelf al zegt, de Asus is vooral gericht op gaming. En dat lijkt ook jouw hoofddoel te zijn. Gsync is sterk aan te raden. Ook al haal je met een dikke gpu al hoge fps, het wordt allemaal merkbaar vloeiender met gsync (en ook freesync). Dat kost geld.
Ik wil je wel waarschuwen voor de backlight bleeding op de Asus. Van Samsung weet ik het niet. Dit soort zeldzamere en grote panelen hebben vaak last van bleeding. Het stoort mij niet in ieder geval. Bij normaal gebruik zie je het niet.
Hmm lastig. Op mijn huidige simpele 1080p-scherm merk ik niks van tearing (ook zonder v-sync), maar ik ben bang dat op een hogere resolutie g-sync wel nodig zal zijn. Ik lees ook redelijk wat 'horror'verhalen over IPS glow en backlight bleeding met de Asus, dus dat doet mij vooral erg twijfelen.

Daarnaast vraag ik me af of mijn bureau wel diep genoeg is, want de poot van die Asus is vrij groot. Hoe ver zit jij van je beeldscherm af?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Tjeerd84
Ik kocht mijn scherm toen dit soort nog ~1200 euro kostte. Ondanks de minpuntjes is dit alsnog de beste monitor voor gaming ooit voor mij. Ook anderen die het scherm soms zien, zijn onder de indruk. De kwaliteit tijdens gamen is perfect. De bleeding is alleen merkbaar bij beelden die vrijwel zwart zijn. Komt nauwelijks voor en dan nog stoort het niet als je er niet op let.
Zijn er ondertussen geen nieuwere modellen met betere panelen? Ik dacht dat er 120 Hz modellen zijn gekomen de afgelopen maanden. Ik zal zo even zoeken.

De Gsync is niet zozeer voor tearing en vsync achtige problemen. Die zijn ook weg, maar die zijn met vsync ook weg. De truc is om fps te begrenzen onder de 100 Hz. Scherm is dan constant in gsync mode. Je hebt dan niet de lag van vsync en een nog vloeiendere ervaring dan wat je tot nu toe gewend bent. Daarnaast is het natuurlijk heerlijk als je wel eens een game op 50 fps speelt en het blijft soepel (Kingdom Come, enz.)

Ik heb een diep bureau, maar veel ruimte over. Je kunt het scherm draaien en dan valt de voet best mee. Ik zit er alsnog vrij dicht op, vergelijkbaar met normale FullHD 24 inch schermen. Je hebt dan duidelijk scherper beeld (meer pixels) en merkt dat links en rechts mooi breed zijn. In spellen als Arma 3 (shooters) en Rocket League (sport) is het voordelig. Maar zelfs in strategy games zie je meer (XCOM, Civ).

Je kunt altijd het scherm kopen en na een week terugsturen. Ik hou er zelf niet zo van, maar bij dit soort aankopen is het soms wel nodig en ook wel gebruikelijk.

In ieder geval, beide schermen zijn het beste wat je kan krijgen voor pc gaming. De kritiek online is vaak overdreven en ook deels groter omdat het een duur product is. Vroeger nog duurder dan nu. Sommige mensen verwachten dan te veel.

Ik zou zelf voor Samsung willen gaan, echter gsync is voor mij een eerste eis. Ik ga nog eens rondkijken, als ik iets vind, kom ik er op terug :)

Heb mij er weer in verdiept en het klopt wat ik al dacht. Ik zou adviseren om voor een 120 Hz model te gaan. Zie deze selectie: https://tweakers.net/pric...9;1131173;1132297;484205/
De panelen die 100 Hz zijn, komen van de eerste generatie ultra-wides 3440x1440. Alles wat 120 Hz aangeeft is ~begin dit jaar op de markt gekomen en bevat de tweede generatie/versie van dit soort panelen.

De AOC is duidelijk goedkoper en gebruikt wel een ander paneel, dat lijkt mij minder (geen IPS, minder dpi, enz.). De Acer en Dell zijn iets duurder dan de Asus ROG, maar zijn waarschijnlijk ook iets beter. Waarschijnlijk vooral qua bleeding, maar zeker qua zichtbare scanlines die de 100Hz panelen hebben i.v.m. de overclock die ze draaien.

Kort gezegd, als je nu iets koopt, zou ik voor de Acer of de Dell gaan. Een goede investering, die de extra 100 euro op zich waard is. Als geld echt een probleem is, dan is de oudere Asus ROG alsnog een prima scherm natuurlijk.

[Voor 20% gewijzigd door Tjeerd84 op 27-09-2018 10:50]

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Tjeerd84 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:23:

Bedankt voor het onderzoek en de uitgebreide reactie. De pricewatch: Dell Alienware AW3418DW Zwart lijkt mij inderdaad de extra investering waard, zeker gezien de monitor wel een paar jaar meegaat. Ik ga er nog wat nachtjes over slapen, maar waarschijnlijk zal het die monitor worden. :)

• d0nny41
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 11-06 23:55
g0tanks schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:30:
[...]

Bedankt voor het onderzoek en de uitgebreide reactie. De pricewatch: Dell Alienware AW3418DW Zwart lijkt mij inderdaad de extra investering waard, zeker gezien de monitor wel een paar jaar meegaat. Ik ga er nog wat nachtjes over slapen, maar waarschijnlijk zal het die monitor worden. :)
Ben ook naar dit scherm aan het kijken. Ben benieuwd wat je ervan vindt!

• Ballondier
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 31-05 16:51

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Ik heb nu twee dagen de Alienware in huis en nog geen moment spijt van gehad. De monitor is mooi ontworpen en voelt supersolide aan. Van IPS glow en backlight bleeding merk ik helemaal niets. Hier ga ik zeker nog jaren plezier aan beleven. :)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True