Nieuwe houtkachel. Vraag over de schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

• Remco-H
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-08-2024
Hoi,

Wij zijn thuis aan het verbouwen. Oude openhaard er uit gesloopt en nu een nisbus aansluiting in het plafond op de oude, gemetselde, schoorsteen.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe houtkachel. Van verschillende bedrijven krijg ik echter het advies om een (enkelwandige) pijp door de schoorsteen te trekken om deze beter te isoleren.

Blijkbaar zijn de moderne houtkachels zo efficient dat de rookgassen niet heet genoeg zijn om de benodige trek in de schoorsteen te krijgen.

Het ene bedrijf geeft aan dat het een 'must' is terwijl de ander het niet eens noemt.

Ik woon in een hoekhuis en de schoorsteen is gedeeltelijk ook de buitenmuur - kan dus best koud worden, denk ik.

Iemand hier ervaringen mee? suggesties?

nb: Installatie van de pijp kost ongeveer 700 euro - ook niet het einde van de wereld maar toch.. als het niet nodig is...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Welke diameter past er door het kanaal? En waarom niet gelijk een geïsoleerde pijp? Overigens is een oude schoorsteen vaak ook lek en derhalve een risico. Vandaar dat men graag een extra pijp erdoorheen trekt.

En ja, een koude pijp trekt voor geen meter. Pas als de haard goed warm is, dan gaat het hout stoken veel makkelijker.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Remco-H
150mm moet wel door het kanaal passen.

En waarom wel een geïsoleerde pijp? Stilstaande lucht zou toch al genoeg moeten zijn?

Ik weet dat een koude schoorsteen niet trekt. Maar is het met moderne houtkachels echt een issue? Geven die zo veel minder hitte af dat de schoorsteen niet functioneert?

In mijn vorige huis ook een houtkachel geïnstalleerd en toen was dit totaal geen issue.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:36
Remco-H schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:53:
150mm moet wel door het kanaal passen.

En waarom wel een geïsoleerde pijp? Stilstaande lucht zou toch al genoeg moeten zijn?

Ik weet dat een koude schoorsteen niet trekt. Maar is het met moderne houtkachels echt een issue? Geven die zo veel minder hitte af dat de schoorsteen niet functioneert?

In mijn vorige huis ook een houtkachel geïnstalleerd en toen was dit totaal geen issue.
Vooropstellend dat ik geen expert ben kan ik zeggen dat de trek in ons nieuwe huis niet toereikend was, ondanks dat de houtoven volgens het boekje gemonteerd is.

Wij hebben het opgelost door de WTW uit te rusten met een draadloze schakelaar welke de toevoerlucht maximaal zet, en de afvoerlucht minimaal, dit gedurende ca 30 minuten. Als de haard goed brandt zetten we de primaire luchttoevoer dicht en gaat de WTW naar normaal gebruik. Er is dan meer dan voldoende trek.

Wij hebben overigens een Scan DSA 12, wat een aardige jongen is ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Remco-H
Had jij niet genoeg trek omdat de schoorsteen te groot/ te koud was?

Ik kan het natuurlijk altijd gewoon proberen met een gemetselde schoorsteen - die pijp achteraf aanbrengen is niet echt een probleem. Maar liever in een keer goed.

Verwacht ook niet direct een antwoord hier maar hopelijk wat ervaringen van mensen :)

p.s. Zit zelf te kijken naar de Jacobus 9.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
@Rene Als je lucht uit je kruipruimte haalt, moet dat toch niet uitmaken? Maar ik heb zelf een (gesloten) haard, geen kachel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Beetje hetzelfde gehad twee jaar geleden bij het betrekken van mijn toen nieuwe woning uit ~1870. Er zat een schoorsteen in en ik kon een houtkachel overnemen. Nog voor de installatie een schoorsteenveger laten komen om überhaupt te kijken of de schoorsteen geveegd moest worden.

Conclusie: schoorsteen is hartstikke schoon, hoeft niet geveegd te worden, er is meer dan voldoende trek en die kachel kan gewoon geplaatst worden. Die knakker zat welgeteld 10 minuten binnen en op het dak.

Het voordeel wat ik zo zie is dat je een beetje een "onafhankelijk" advies krijgt en je meteen weet of die schoorsteen geveegd moet worden. Ik heb voor die eerste inspectie overigens niks betaald - als hij wel geveegd had moeten worden dan had ik dat door hen laten doen.

No drama

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:36
Señor Sjon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:17:
@Rene Als je lucht uit je kruipruimte haalt, moet dat toch niet uitmaken? Maar ik heb zelf een (gesloten) haard, geen kachel.
Zoals gezegd, geen expert ;) Onze unit is ook een gesloten unit. Wij hebben geen kruipruimte (Direct op de stenen gebouwd), het huis is potdicht en alle inkomende/uitgaande lucht komt via de WTW (en de haard als de ventilatiekanalen openstaan).

Het werkt nu in ider geval O-)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-04 19:57
Ik heb in ons 'nieuwe' huis ook de open haard verwijderd en er een houtkachel in gezet met nisbus aansluiting in de muur. Ik heb een enkelwandige flexibele rvs pijp door de gemetselde schoorsteen gemaakt en deze volgestort met vermiculiet en cement. Ik heb gisteren de kachel voor het eerst aangehad en het brandde als een tierelier!

YouTube: Vuurtje :)

• Remco-H
Wish schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:24:

Het voordeel wat ik zo zie is dat je een beetje een "onafhankelijk" advies krijgt en je meteen weet of die schoorsteen geveegd moet worden. Ik heb voor die eerste inspectie overigens niks betaald - als hij wel geveegd had moeten worden dan had ik dat door hen laten doen.
Ik heb ook de schoorsteen laten vegen; was prima in orde. Zat wel wat rommel maar dat was te verwachten.

Ik denk dat ik die kachel gewoon plaats. Dan zien we later wel of het werkt. Na paar maanden de schoorsteenveger weer laten kijken; is de schoorsteen te vies (creosoot) dan gaat er een pijp in.

en.. @dropkikker : Mooi vuurtje ;)
Pagina: 1