Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Data van huidige M.2 SSD omzetten naar nieuwe M.2 SSD (W10)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Christiaan99jl
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 07-06 16:24
Mijn laptop heeft standaard een 120GB M.2 SSD en een 1TB HDD. De 120GB is niet genoeg dus heb ik een Sandisk 512GB M.2 van een Tweaker kunnen over nemen.

Ik heb al een beetje rond gekeken naar verschillende software en kwam uit op de Macrium software. Ik heb deze software al eens eerder gebruikt, maar dat was met een 2,5" SSD en had ik z'on kabel van SATA naar USB en was het zo gepiept.

Volgens een documentatie van Macrium moet ik deze stappen volgen: https://kb.macrium.com/KnowledgebaseArticle50151.aspx
Weet iemand of dit goed is en niet dat ik zo mijn hele schijf leeg gooi.

Mijn vraag:
Mijn vraag nu is dit de juiste manier om de bestanden van naar mijn nieuwe schijf te plaatsten? Zo niet hoor ik graag andere suggesties/opties.

Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14-06 19:19
Terzijde van je vraag: wat is er mis met het voor de zekerheid éérst maken van een full image van de 120 GB SSD?
Dat kan zelfs direct vanuit Windows 10 als je dat gebruikt (""4 x klikken, klaar) naar een in/externe harddisk.

• Christiaan99jl
Renault schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:36:
Terzijde van je vraag: wat is er mis met het voor de zekerheid éérst maken van een full image van de 120 GB SSD?
Dat kan zelfs direct vanuit Windows 10 als je dat gebruikt (""4 x klikken, klaar) naar een in/externe harddisk.
Een full image is dus een backup van een schijf (weet ik dat ook). Ik zal even kijken hoe dat kan in Windows en deze op een extrene HDD zetten.

• Veng7
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 12:38
"De 120GB is niet genoeg"
Dat kan natuurlijk altijd, bv als je grote games speelt, maar heb je werkelijk ruimte te kort? Als je nooit opruimt staan er flink wat files op die je kunt opruimen. Bv. als eerste via de verkenner.
Zelf heb ik ook aardig wat (standaard)programma's maar kom niet boven de 57 GB uit.

Wat betreft Macrium: Ik maak een image met de standaard settings (controleer voor de zekerheid even bij welke partities de vinkjes staan en of je dat zo wilt laten.

Terugzetten: Start op met je speciaal aangemaakte opstart medium en kies de bovenste (en bij jou waarschijnlijk de enige image aan) en controleer hier ook even voor de zekerheid waar de vinkjes staan. Bij mij hoef ik nooit iets aan te passen.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• diefightdie
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13-06 23:36
EaseUS Todo Backup Software (of een ander EaseUS product, moet je even researchen).
Is makkelijk te gebruiken om een volledige schijf over te zetten naar een andere schijf.

Ik heb dit zelf gedaan om van een 120gb SSD naar een 1TB SSHD te gaan. Toen het klaar was, was het een kwestie van SSD er uit & SSHD er in en gaan met die banaan.
Dit was trouwens de opstartschijf & gaf geen issues met windows.

• Christiaan99jl
Veng7 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:34:
"De 120GB is niet genoeg"
Dat kan natuurlijk altijd, bv als je grote games speelt, maar heb je werkelijk ruimte te kort? Als je nooit opruimt staan er flink wat files op die je kunt opruimen. Bv. als eerste via de verkenner.
Zelf heb ik ook aardig wat (standaard)programma's maar kom niet boven de 57 GB uit.

Wat betreft Macrium: Ik maak een image met de standaard settings (controleer voor de zekerheid even bij welke partities de vinkjes staan en of je dat zo wilt laten.

Terugzetten: Start op met je speciaal aangemaakte opstart medium en kies de bovenste (en bij jou waarschijnlijk de enige image aan) en controleer hier ook even voor de zekerheid waar de vinkjes staan. Bij mij hoef ik nooit iets aan te passen.
Ja dat dacht ik dus ook, maar ik heb nog een kleine 10GB na het opruimen en aangezien een 512GB iets van 15/20 euro meer was en dacht waarom ook niet. Je zal namelijk net maar hebben dat je wat moet opslaan op je C schijf en vervolgens niet meer op de 250/256GB past.

Ik heb alles standaard gelaten (wel effe gecheckt natuurlijk) en vervolgens op de mijn D schijf opgeslagen en zal hem voor de zekerheid nog even op een externe HDD zetten.

Qua terugzetten kan ik dan gewoon de oude schijf eruit halen en de nieuwe erin doen? en vervolgens met Macrium terug uploaden op de schijf? of denk ik nu helemaal verkeerd?

• Veng7
"Qua terugzetten kan ik dan gewoon de oude schijf eruit halen en de nieuwe erin doen? en vervolgens met Macrium terug uploaden op de schijf? of denk ik nu helemaal verkeerd?"
Ik ben niet zeker. Wat ik nl.niet weet is of ook de boot files ed. mee gaan. Nee heb je echter en ja kun je krijgen. Als het niet werkt zal het daar aan liggen. Ik lees op forums echter niet dat er voor deze methode wordt gekozen.
Een zekerdere methode is om de disk te klonen. Zelf heb ik het 1 keer toegepast via Samsung Magician (bij de SSD bijgelevrd) maar ook andere pakketten kunnen dat. Minitool Partion Wizard geloof ik ook.
Je moet dan wel je tweede SSD aan kunnen sluiten. Ik heb daarvoor zo'n speciale USB kabel.
Kijk hier eens:
https://computertotaal.nl...PI_COOKIE_REDIRECTED=True
https://nl.easeus.com/bac...otere-ssd-in-windows.html

Als je je tweede SSD kunt aansluiten zou ik voor die laatste link gaan.
Volgens mij moet je wel voor de free versie gaan.
Ik zag net dat Macrium Reflect Free ook kan klonen. Ook dan zul je wel je 2e SSD aan moeten kunnen sluiten.

[Voor 9% gewijzigd door Veng7 op 26-09-2018 17:55]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14-06 19:19
Christiaan99jl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:43:
[...]

Een full image is dus een backup van een schijf (weet ik dat ook). Ik zal even kijken hoe dat kan in Windows en deze op een extrene HDD zetten.
Mwah:
- als ik vandaag een full image maak van mijn SSD met data, kan ik bv. over 6 maanden die image restoren. Wat ik dan in handen heb om mee te werken, is de PC zoals die vandaag was.
Ik mis dus de data en updates die in de 6 tussenliggende maanden zijn gemaakt !
- als ik vandaag begin met het maken van backups met file history (dat zit OOK standaard in Windows 10), heb ik met wat moeite over 6 maanden alle data die is gemaakt in de periode van nu tot over 6 maanden terug.
- Als ik over 6 maanden alles werkend en terug wil hebben, heb ik de image nodig om de PC weer werkend te krijgen en de backups om de data volledig terug te krijgen.
Volgens mij is een image dus niet gelijk aan een backup.

Ik deed je het idee van de image aan de hand, omdat een image binnen een uur is gemaakt.
Wis je daarna je volledige SSD (een oepsmomentje zoals je hierboven vreest mee te maken ...), dan ben je in principe binnen 1 uur weer up and running zonder verlies.
Daarom. :+

• Veng7
In de spreektaal bedoelt men met een back-up een kopie van je data en met een image een kopie van je OS of hele schijf. In beide gevallen zijn het natuurlijk back-ups.
Ik maak elke 3 dagen een image en zo'n beetje elke week of twee weken één of meerdere back-ups (maar wel volgens een strak regiem).
Veel kan ik dus niet verliezen.

[Voor 5% gewijzigd door Veng7 op 26-09-2018 18:13]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True