Toon posts:

Aan/uit thermostaat werkt niet meer na verwijderen Toon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 11:56
Allen,

Ik ben een beetje aan het einde van mijn opties, vandaar dat ik jullie hulp nodig heb.
Het volgende is het geval:

Ik ga verhuizen naar een andere woning, wij hebben altijd de Eneco Toon thermostaat gebruikt. Deze heb ik, voorzichtig ontmanteld (lees: Toon van de muur, adapter tussen bekabeling uitgehaald en van de slimme meter afgehaald) hierna wilde ik mijn good-old thermostaat (Nefit Moduline 15) terugzetten.

Echter, het werkt niet :(.

Ik heb de bekabeling gecheckt, als ik de 2 draadjes tegen elkaar aanhoud slaat de ketel aan en stookt hij op. Dat lijkt dus goed te werken.
Alleen doet de thermostaat niets (ook geen beeld op het display).
Ik dacht een defect apparaat te hebben dus heb ik via Marktplaats een nieuwe :+ 2ehandse gekocht. Ook deze werkt niet.

Heb ik nu serieus 2 kapotte aan/uit thermostaten? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb de verbindingen van de bekabeling gecontroleerd naar de ketel (Nefit Ecomline HR classic - oud beestje), alles lijkt volgens het aansluitschema goed te staan. Blijkt ook door de kabels tegen elkaar aan te houden.

Beste antwoord (via the-edge op 26-09-2018 19:52)

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:39
Lijkt erop dat de modulerende moduline niet werkt op aan/uit contacten. Ik zou de kabel controleren op welke ingangen die op de ketel zit. Daar wellicht aangesloten op de aan/uit klemmen in plaats van de OT-klemmen?

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51
batterij? :?

• the-edge
Voor zover ik weet word de thermostaat vanuit de ketel gevoed.
Dus; nee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:39
Lijkt erop dat de modulerende moduline niet werkt op aan/uit contacten. Ik zou de kabel controleren op welke ingangen die op de ketel zit. Daar wellicht aangesloten op de aan/uit klemmen in plaats van de OT-klemmen?

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 09:32
Heb je de draden goed aangesloten?
Als je de handleiding erbij pakt moet hij in de ketel correct worden aangesloten.
Hoe heb je adapter weggehaald?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Moduline thermostaat gebruikt een andere aansluiting op de ketel, je moet daar het stekkertje omprikken naar de aansluiting voor een modulerende thermostaat.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• the-edge
rippiedoos schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:23:
Kan het zijn dat de Toon via de aan/uit methode aangesloten is? |:(
Wat ontzettend dom van me, ik heb aangenomen dat de Toon op dezelfde manier aangesloten is/was als mijn thermostaat voordat ik de Toon had.

[Voor 14% gewijzigd door the-edge op 26-09-2018 14:28]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 08:58

Croga

The Unreasonable Man

u_nix_we_all schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:24:
Moduline thermostaat gebruikt een andere aansluiting op de ketel, je moet daar het stekkertje omprikken naar de aansluiting voor een modulerende thermostaat.
Met daarbij de vermelding dat het aansluiten op de aan/uit aansluiting van de ketel een redelijke kans geeft dat de Moduline nu defect is..... (zegt de handleiding)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
the-edge schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:25:
[...]

Kan het zijn dat de Toon via de aan/uit methode aangesloten is? |:(
Ja, de Toon kan niet overweg met het protocol van de Nefit, en wordt dus als aan/uit thermostaat aangesloten.
Ik heb hier exact hetzelfde gehad, de vorige bewoner heeft de toon van de muur gehaald, alleen heeft hij het zaakje niet goed teruggezet, en ik zat dus met exact hetzelfde probleem.
Overigens is mijn thermostaat niet defect geraakt doordat hij op de aan/uit aansluiting gezeten heeft, gelukkig.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• the-edge
u_nix_we_all schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:28:
[...]

Ja, de Toon kan niet overweg met het protocol van de Nefit, en wordt dus als aan/uit thermostaat aangesloten.
Ik heb hier exact hetzelfde gehad, de vorige bewoner heeft de toon van de muur gehaald, alleen heeft hij het zaakje niet goed teruggezet, en ik zat dus met exact hetzelfde probleem.
Overigens is mijn thermostaat niet defect geraakt doordat hij op de aan/uit aansluiting gezeten heeft, gelukkig.
Ik ga het vanavond omzetten :X :X Thanks _/-\o_

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 10:19

uibeltje

Idiotheque

Met "adapter tussen de bekabeling uitgehaald" bedoel je neem ik aan de adapter van je Toon die bij CV ketel wordt geinstalleerd?

Die zeker niet vergeten anders sloop je veel thermostaten want die levert 24V.

• the-edge
uibeltje schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:41:
Met "adapter tussen de bekabeling uitgehaald" bedoel je neem ik aan de adapter van je Toon die bij CV ketel wordt geinstalleerd?

Die zeker niet vergeten anders sloop je veel thermostaten want die levert 24V.
Die bedoel ik daarmee inderdaad, daarmee blaas je inderdaad menig thermostaatje op :+

• the-edge
Met schaamrood op de kaken :|

Inderdaad, de Moduline (what's in the name) thermostaat op de aansluiting voor modulerende thermostaten aangesloten, en het werkt!

d0h :(
Wat moet ik zonder jullie :) dank allen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee