Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Herinvoer auto uit Frankrijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Atomius
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:48
Beste Tweakers,

Ik heb een auto cadeau gekregen van de vriendin van mijn vader, die beiden in Frankrijk wonen sinds 6 jaar. Deze vriendin heeft haar Nederlandse auto (Kia Rio) toen ingevoerd naar Frankrijk. Deze heeft dus ook een Frans nummerbord, Frans kentekenbewijs en Franse verzekering.

Nu heb ik deze auto dus cadeau gekregen (jippie!) en mag ik zelf uitvogelen hoe ik deze naar Nederland breng en heringevoerd krijg. Na contact met het RDW en enkele andere bronnen heb ik op dit moment het volgende stappenplan opgesteld. Ik hoop dat jullie mij met de vragen die ik nog heb (zie onderaan), kunnen helpen. RDW en anderen konden dat niet.

1. 14-daagse ontheffing aanvragen voor BPM en MRB en van tevoren keuringsafspraak maken bij RDW voor herinvoer.
2. Naar Frankrijk toe en de auto naar Nederland rijden (op naam van de vriendin van mijn pa).
3. Door RDW laten keuren en BPM aangifte doen.
4. Bij ontvangst nieuw kentekenbewijs kentekenplaten laten maken.
5. De weg op :)

Resterende vragen:
1. Het RDW vertelt mij dat zij de Franse autoriteiten inlichten. Klopt dit of moet er meer gebeuren?
2. Is het legaal om in een Franse auto te rijden die van iemand anders is en alleen een briefje op zak te hebben van de vorige eigenaar dat de auto nu van mij is?
3. Mag ik op deze wijze door Frankrijk en België rijden?

Dank!

Beste antwoord (via Atomius op 26-12-2018 12:39)

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:48
Even vragen of de BPM teruggevraagd is toen hij naar Frankrijk gegaan is. Zoniet bovenaan de BPM aangifte zetten “herinvoer, bpm niet teruggevorderd”

Je kunt evt de belastingdienst auto bellen met het chassisnummer, die kunnen verifiëren of dat wel of niet zo is.

Als de BPM wel teruggevraagd is kan ik evt wel BPM formulieren voor je maken. Ik kijk altijd naar de goedkoopste tabel (afschrijvingstabel of koerslijst) maar evt kun je dat zelf ook makkelijk doen bij “autotelex pro”.

Mocht een taxatierapportje bij die auto beter zijn (om een zo laag mogelijk BPM bedrag te krijgen) dan kost dat rond de 200 incl, maar heeft alleen zin bij een gunstige koerslijst.

[Voor 44% gewijzigd door RedHat op 28-09-2018 08:08]

Diablo3 BattleTag: RedHat#2846
Mijn Diablo 3 Monk Season 16

Alle reacties

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ik weet dat je met RDW bent bezig geweest, maar heb je de site van hun ook bekeken? Hier wordt her proces uitgebreid beschreven:

https://www.rdw.nl/partic...en-vanuit-eu--of-eva-land

Daarnaast: https://www.autoweek.nl/autoimporteren/frankrijk/

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• pacificocean
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23-06 19:21
Ik zou mijzelf nog een vraag stellen:
Mag jij met een Frans kenteken in Nederland rijden? Of zet je hem in België op transport?

Edit
Antw: Ja dat mag mits er vrijstelling is aangevraagd
https://www.belastingdien...uto_of_motor_in_nederland

[Voor 50% gewijzigd door pacificocean op 26-09-2018 13:48]

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-06 23:31

Rannasha

aka "Species5618"

Ik, wonend in Frankijk, heb een aantal jaar terug mijn oude auto aan een familielid verkocht, die hem terug naar Nederland heeft gebracht.

Wat wij hebben gedaan is het volgende:

1. Een diagonale streep over het kentekenbewijs gezet met daarbij informative over de verkoop (naam koper, datum overdracht). Zie Google voor voorbeelden.
2. Koper heeft een verzekering op chassis-nummer afgesloten voor de reisdag.
3. Koper is naar NL gereden en heeft de auto bij het eerste RDW station voorbij de grens neergezet voor keuring / belastingzaken.
4. Ik heb uitschrijvingsformulier ingevuld en opgestuurd naar de lokale overheid ("préfecture"). Het mocht hier per email, mogelijk moet je in andere plaatsen fysiek langs of het per post opsturen.

De auto is in NL zonder problemen geregistreerd (ik weet niet of het uit heeft gemaakt, maar de auto kwam oorspronkelijk uit NL) en ik heb van de préfecture nooit meer iets gehoord. Dus ik weet niet of de RDW contact heeft gezocht met de Franse autoriteiten, maar het heeft in ieder geval geen problemen opgeleverd.
WizZie- schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:31:
Resterende vragen:
1. Het RDW vertelt mij dat zij de Franse autoriteiten inlichten. Klopt dit of moet er meer gebeuren?
De voormalige eigenaren moeten de auto zelf in Frankrijk uitschrijven.
2. Is het legaal om in een Franse auto te rijden die van iemand anders is en alleen een briefje op zak te hebben van de vorige eigenaar dat de auto nu van mij is?
Op het kentekenbewijs ("certificat d'immatriculation") maakt de vorige eigenaar een aantekening dat de auto verkocht is. Dit is in principe voldoende om er in te mogen rijden. Je hebt als nieuwe eigenaar een maand om een nieuw kentekenbewijs te regelen. Althans, zo denkt men er in Frankrijk over. Ik weet niet of de NL regels dit ook toelaten met een Franse auto.
3. Mag ik op deze wijze door Frankrijk en België rijden?
In Frankrijk zeker. Tot een maand na de dag van overdracht.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Het importeren is redelijk rechttoe, rechtaan:
  1. Met auto naar RDW voor het importeren. De auto heeft al een Europese typegoedkeuring en er is ook al BTW over betaald, dus dat is voornamelijk een snelle controle of het papierwerk en chassisnummer in orde zijn. Kosten: pakweg 100 euro.
  2. Als de auto nog op andermans naam staat, kun je de overschrijving op je eigen naam op hetzelfde moment doen.
  3. Desgewenst kun je meteen APK laten uitvoeren op het RDW keuringsstation.
  4. Aangifteformulier voor de BPM-aangifte in de brievenbus op het RDW-kantoor stoppen.
  5. Je ontvangt per mail de BPM-aanslag, die je betaalt.
  6. RDW stuurt kentekenpapieren op. Daarmee is de auto Nederlands geworden.
  7. Met het kentekenbewijs kun je de auto verzekeren en platen laten maken.
Lastiger is de verzekering voorafgaand aan stap 7. Op weg vanuit Frankrijk naar Nederland en op weg naar/van de RDW mag de auto niet onverzekerd op de weg komen. Het makkelijkst voor jou is om de auto nog op naam van de Franse eigenares naar Nederland te rijden. Dan is de auto verzekerd, ook op de Nederlandse wegen. Daarmee resteert het probleem dat de auto van de RDW naar huis wel van jou is, maar niet meer verzekerd. Er zijn een paar verzekeraars die de auto op chassisnummer alvast in dekking willen nemen, maar de meeste doen dit niet.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Atomius
Dank voor jullie zeer goede reacties!

De APK is net gedaan in Frankrijk en nog 2 jaar geldig.

Goed om te weten dat de voormalige eigenaren de auto zelf in Frankrijk moeten uitschrijven.

Ik mag de auto van haar "lenen" en op haar verzekering naar NL rijden (dit vinden de Franse en Belgische politie gewoon prima?). Dan lijkt dat me idd het makkelijkste. Dan naar het RDW in Nederland rijden (door België). Maar... dan kan ik de auto niet "als zijnde verkocht" meenemen, toch? Moet ik dan wel of niet VENDU op het kentekenbewijs zetten (omdat ik hem i.p. nog gebruik op haar naam en haar verzekering)?

BPM heeft ze overigens nooit teruggekregen dus die is ooit al betaald. Lijkt me dus niet dat ik die opnieuw moet betalen.

Ik moet dus alleen vanaf het RDW een verzekering hebben naar huis, maar dat lijkt me een veelvoorkomend probleem voor mensen die hun auto invoeren dus daar zal het RDW toch wel iets op
weten?

• pacificocean
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23-06 19:21
WizZie- schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:12:
Dank voor jullie zeer goede reacties!

Goed om te weten dat de voormalige eigenaren de auto zelf in Frankrijk moeten uitschrijven.

Ik mag de auto van haar "lenen" en op haar verzekering naar NL rijden (dit vinden de Franse en Belgische politie gewoon prima?). Dan lijkt dat me idd het makkelijkste. Dan naar het RDW in Nederland rijden (door België). Maar... dan kan ik de auto niet "als zijnde verkocht" meenemen, toch? Moet ik dan wel of niet VENDU op het kentekenbewijs zetten (omdat ik hem i.p. nog gebruik op haar naam en haar verzekering)?

BPM heeft ze overigens nooit teruggekregen dus die is ooit al betaald. Lijkt me dus niet dat ik die opnieuw moet betalen.

Ik moet dus alleen vanaf het RDW een verzekering hebben naar huis, maar dat lijkt me een veelvoorkomend probleem voor mensen die hun auto invoeren dus daar zal het RDW toch wel iets op
weten?
Je doet in deze post nogal een aantal aannames:
  • Contrôle Technique is die nog wel geldig nadat de auto op nederlandse papieren staat? Of moet er dan een nieuwe APK keuring plaatsvinden?
  • BPM neemt de RDW die historie mee? Lijkt mij niet.
  • Verzekering. Het lijkt mij sterk dat de RDW daar een antwoord op heeft. Het lijkt mij dat je zelf opzoek moet naar een verzekeringsmaatschappij.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pacificocean schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:36:
[...]

Je doet in deze post nogal een aantal aannames:
-Contrôle Technique is die nog wel geldig nadat de auto op nederlandse papieren staat? Of moet er dan een nieuwe APK keuring plaatsvinden?
De RDW kan een buitenlandse keuring overnemen, of ze dit ook voor twee jaar doen weet ik niet zeker (aangezien in NL de max 1 jaar is). > vraagje voor de RDW
BPM neemt de RDW die historie mee? Lijkt mij niet.
Nee doen ze niet, de RDW heeft immers niets met BPM te maken. De belastingdienst echter wel. Je moet gewoon het formulier voor BPM aangifte invullen met €0 als BPM bedrag en de opmerking dat het om een re-import gaat waarvoor geen teruggaaf van de BPM heeft plaatsgevonden.
Verzekering. Het lijkt mij sterk dat de RDW daar een antwoord op heeft. Het lijkt mij dat je zelf opzoek moet naar een verzekeringsmaatschappij.
True, de RDW interesseert het niet of jij met die auto moet rijden, of hem op een ambulance vervoert.
Als de TS de auto bij de RDW laat overschrijven op zijn naam vervalt daarmee de verzekering van zijn stiefmoeder natuurlijk. Dus je zult een Nederlandse verzekering moeten afsluiten die ingaat op de datum dat je naar de RDW gaat. Dit kan op chassisnummer, of in dit geval gewoon op het oude kenteken omdat je die weer terug krijgt.

Zorg dat je van de RDW een bevestiging krijgt dat zij de papieren hebben ingenomen en meld zelf de auto af in Frankrijk. Bij de RDW kan dat eeuwen duren en al die tijd betaal je in Frankrijk nog wegenbelasting etc.
Maar... dan kan ik de auto niet "als zijnde verkocht" meenemen, toch? Moet ik dan wel of niet VENDU op het kentekenbewijs zetten (omdat ik hem i.p. nog gebruik op haar naam en haar verzekering)?
Nee idd, je draagt de auto pas over op het moment dat je bij de RDW de overschrijving op jouw naam doet. Moet je misschien wel een machtiging van de vorige eigenaar overleggen.

[Voor 51% gewijzigd door fsfikke op 26-09-2018 17:09]

DUT Racing

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:29

JdM

Gas?Gas!

Het is niet toegestaan om met een buitenlands kenteken als Nederlander in Nederland rond te rijden, zelfs niet wanneer de eigenaar van de auto naast je zit.
Je kunt als je pech hebt rekenen op een aanslag als je door de verkeerde ambtenaar wordt aangehouden, anderen komen met een waarschuwing weg en alles wat er tussenin zit. Internet staat vol met voorbeelden van mensen die ermee te maken hebben gehad.

Mijn idee: Laat de auto op naam staan van de huidige eigenaar incl verzekering etc. en maak een brief op dat je de auto tijdelijk leent van deze persoon om ermee naar NL te rijden. Regel vervolgens een vrijstelling voor Mrb en Verzekering via de belastingdienst, zodat je twee weken in NL kunt rijden met de auto, ik kan even niet opmaken of je deze optie ergens gelezen hebt/wil gaan uitvoeren.
Info: klik

Regel vervolgens binnen die twee weken dat je de auto in NL over neemt van de huidige eigenaar en je bent klaar.

Ik heb niets toe te voegen aan de TS :+

[Voor 15% gewijzigd door JdM op 26-09-2018 17:01]

N54 powered

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh helaas niet. Het Franse equivalent van de APK is niet geldig in NL. Hier zijn 2 mogelijkheden voor om de auto in NL te krijgen.

- afspraak maken met een APK-station in Belgie (want daar kom je toch doorheen)
- uitstel van APK aanvragen in NL; het lastige is dat je dan niet de grens over mag tenzij de auto op een aanhanger / oplegger staat.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MAX3400 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:56:
[...]

Euh helaas niet. Het Franse equivalent van de APK is niet geldig in NL. Hier zijn 2 mogelijkheden voor om de auto in NL te krijgen.

- afspraak maken met een APK-station in Belgie (want daar kom je toch doorheen)
- uitstel van APK aanvragen in NL; het lastige is dat je dan niet de grens over mag tenzij de auto op een aanhanger / oplegger staat.
Eh nee hoor :p Natuurlijk is die Franse APK ook in Nederland geldig. Zolang die auto op Frans kenteken staat mag je door de hele EU er mee rijden ;)

Ik weet niet hoe het met die gekke Fransosen is, maar de Duitse TÜV neemt de RDW zonder problemen over.
JdM schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:56:
Het is niet toegestaan om met een buitenlands kenteken als Nederlander in Nederland rond te rijden, zelfs niet wanneer de eigenaar van de auto naast je zit.
[...]
Zie punt 1 uit de TS :+
Mierenneuk-mode: Je mag als Nederlander prima in een (/andermans) auto met buitenlands kenteken rondrijden. Zolang je maar niet in NL ingeschreven staat.

[Voor 30% gewijzigd door fsfikke op 26-09-2018 17:01]

DUT Racing

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

fsfikke schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:58:
[...]

Eh nee hoor :p Natuurlijk is die Franse APK ook in Nederland geldig. Zolang die auto op Frans kenteken staat mag je door de hele EU er mee rijden ;)

[...]

Zie punt 1 uit de TS :+
Soort catch 22 dus want zoals @JdM aangeeft, mag je met een volledig Nederlandse identiteit niet (tijdelijk) rondrijden in een auto met andere kentekenplaten. Verder is de auto niet meer in bezit van de vorige eigenaar dus dan wordt het ontzettend lastig om een verzekering te krijgen op een auto met Franse platen bij een Nederlandse verzekeraar.

Ongetwijfeld zijn er 20 omwegen om punt 1 van de topicstart wel/niet te kunnen realiseren maar ik zit meer in over de verzekering; en ik persoonlijk zou niet het risico lopen om onverzekerd van, pak'm beet, Parijs-Zuid naar NL te rijden.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:29

JdM

Gas?Gas!

N54 powered

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MAX3400 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:01:
[...]

Soort catch 22 dus want zoals @JdM aangeeft, mag je met een volledig Nederlandse identiteit niet (tijdelijk) rondrijden in een auto met andere kentekenplaten. Verder is de auto niet meer in bezit van de vorige eigenaar dus dan wordt het ontzettend lastig om een verzekering te krijgen op een auto met Franse platen bij een Nederlandse verzekeraar.

Ongetwijfeld zijn er 20 omwegen om punt 1 van de topicstart wel/niet te kunnen realiseren maar ik zit meer in over de verzekering; en ik persoonlijk zou niet het risico lopen om onverzekerd van, pak'm beet, Parijs-Zuid naar NL te rijden.
Daarvoor is doch die ontheffing precies? Kan je zelfs digitaal aanvragen. Dan mag de TS gewoon in NL rondrijden. Natuurlijk ligt het aan de specifieke verzekering of anderen ook gedekt zijn, maar volgens mij schreef te TS dat die akkoord zijn. Je moet de auto natuurlijk pas overdragen van ma op TS in het RDW kantoor.

Overigens is dat hele gedoe over niet met een buitenlands kenteken rond mogen rijden ervoor bedoelt BPM-ontduiking tegen te gaan. En wat is over die auto nou al betaalt? Juist, de BPM :+

[Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 26-09-2018 17:07]

DUT Racing

• aveenhuysen
  • Laatst online: 09:14
Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Spaanse auto met spaans kenteken meegenomen naar Nederland. Op mijn naam laten staan en spaanse verzekering doorlaten lopen. Na een paar weken afspraak bij het RDW gemaakt voor de invoer en alles in een keer goed (op van die witte platen erheen gereden die jezelf moet knippen etc.). Uiteindelijk alles binnen en alles betaald en gele platen erop. Bij het RDW zeiden ze dat ik niks hoefde te doen richting Spanje (platen vernietigd en klaar, verzekering opgezegd en rijden op NL kenteken) en meteen de Nederlandse verzekering in laten gaan.

Door omstandigheden terug naar Spanje gegaan met diezelfde auto (home sweet home) en daar wat maanden op Spaans kenteken gereden, besloten om hem terug in te voeren (wegenbelasting is zoveel goedkoper hier en verzekering ongeveer gelijk). Kom ik bij het spaanse kantoor waar ze de kentekens beheren en voor invoer en uitvoer. Zegt die mevrouw doodleuk, die auto met dat chassisnummer staat hier nog in het systeem met het spaanse kenteken. Ik zeg oh, dat is raar in NL zeiden ze dat ze jullie zouden informeren. Zegt ze hoef je hem ook niet in te voeren, je krijgt van mij een nieuw kentekenbewijs en je haalt hiernaast even kentekenplaten en je kunt zo de weg op want de wegenbelasting is ook betaald (spaanse rekening had ik aangehouden en die 60 euro was niet opgevallen). Dus binnen een half uur stond ik buiten en 15 minuten later de kentekenplaten in mijn handen en binnen een uur op spaans kenteken de parkeergarage uitgereden. Vriend van mij het kentekenbewijs en de kenteken platen opgestuurd per aangetekenede post en die zou mijn auto afmelden als export naar een EU land. Dus of ze nu in NL een fout hebben gemaakt of in ES maar ik zou het toch in de gaten houden.

Mobylette Kaptein50 Honda MB50 Sparta Happy50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR750F Derbi Variant50 Honda SH100 Honda SH150 Malaguti Password250 Kawasaki Z750 Piaggio Liberty50 Sym Symphony ST 125 LC ABS

• Atomius
Dank voor de reacties!

Nog wat conclusies:
- de Franse APK kan met de juiste papieren dus wél omgezet worden bij de RDW.
- ik kan de auto van mijn stiefma lenen en er dan i.p. overal ter wereld in rijden - dit nog wel even checken bij de Franse verzekering.
- geen VENDU o.i.d. op het kentekenbewijs neerknallen maar wel een apart briefje van overdracht voor het RDW meenemen.
- op dag van RDW keuring een verzekering op chassis hebben.
- BPM aangifte doen op dag RDW keuring (ik had een bedrijfje gebeld die auto's importeert, zij zeiden dat dat heel lastig is en dat zij het graag voor me doen - is dit idd lastig?)
- auto afmelden bij de Franse autoriteiten - nog even uitzoeken waar dat moet.

En dan rijd je naar huis vanuit RDW maar dat is dan met 1 dags nummerplaten lijkt me? Want je moet je kentekenbewijs eerst nog krijgen (na BPM aangifte) voordat je de kentekenplaten kan laten drukken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• RedHat
Even vragen of de BPM teruggevraagd is toen hij naar Frankrijk gegaan is. Zoniet bovenaan de BPM aangifte zetten “herinvoer, bpm niet teruggevorderd”

Je kunt evt de belastingdienst auto bellen met het chassisnummer, die kunnen verifiëren of dat wel of niet zo is.

Als de BPM wel teruggevraagd is kan ik evt wel BPM formulieren voor je maken. Ik kijk altijd naar de goedkoopste tabel (afschrijvingstabel of koerslijst) maar evt kun je dat zelf ook makkelijk doen bij “autotelex pro”.

Mocht een taxatierapportje bij die auto beter zijn (om een zo laag mogelijk BPM bedrag te krijgen) dan kost dat rond de 200 incl, maar heeft alleen zin bij een gunstige koerslijst.

[Voor 44% gewijzigd door RedHat op 28-09-2018 08:08]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

WizZie- schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:02:
[...]
- BPM aangifte doen op dag RDW keuring (ik had een bedrijfje gebeld die auto's importeert, zij zeiden dat dat heel lastig is en dat zij het graag voor me doen - is dit idd lastig?)
Daar lopen ze je iig al onzin te vertellen. Het is niet lastig, en je bent geen BPM verschuldigd wat het al helemaal een eitje maakt.

DUT Racing

• Tomatoman
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

WizZie- schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:02:
Dank voor de reacties!

Nog wat conclusies:
- de Franse APK kan met de juiste papieren dus wél omgezet worden bij de RDW.
Dat wist ik niet. Handig, want ik gok dat de keurmeesters van de RDW niet de gemakkelijkste zijn.
- ik kan de auto van mijn stiefma lenen en er dan i.p. overal ter wereld in rijden - dit nog wel even checken bij de Franse verzekering.
Fijn! Zo heb ik het ook een keer gedaan bij import uit Duitsland. Wel spannend voor de verkoper, want die wist niet of ik een nette rijder of een brokkenpiloot ben.
- geen VENDU o.i.d. op het kentekenbewijs neerknallen maar wel een apart briefje van overdracht voor het RDW meenemen.
Inderdaad. Dat briefje hoeft niets spannends te zijn.
- op dag van RDW keuring een verzekering op chassis hebben.
Bij de grote, ‘degelijke’ verzeraars zoals Centraal Beheer, Ohra en FBTO maak je de meeste kans dat dit mogelijk is. Partijen zoals Allsecur werken hier niet aan mee.
Dat is wat overdreven. Gewoon ruim van tevoren thuis alvast invullen, dan heb je als je er niet uitkomt nog voldoende tijd om hulp te vragen.
- auto afmelden bij de Franse autoriteiten - nog even uitzoeken waar dat moet.
Niet nodig, dat doet de RDW. Iedere week of zo geven ze aan buurlanden toe welke auto’s uit dat land in Nederland zijn geïmporteerd.
En dan rijd je naar huis vanuit RDW maar dat is dan met 1 dags nummerplaten lijkt me? Want je moet je kentekenbewijs eerst nog krijgen (na BPM aangifte) voordat je de kentekenplaten kan laten drukken.
Dat is precies waar dat eendagskenteken voor bedoeld is :). Je mag er op de dag van de keuring mee naar de RDW en weer terug naar huis, maar het is niet de bedoeling dat je op die dag ook nog even bij je oma in Delfzijl langsgaat.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:37
Mij lijkt de makkelijkste optie:
De auto van haar laten tot je thuis bent/de auto voor de deur van de RDW parkeert. Gewoon dus op haar naam en haar verzekering (je leent gewoon de auto van haar tot je bij de RDW bent). Als je een auto uitleent aan een kennis oid is hij gewoon verzekert.
Pas dan op kentekens e.d. gaan krassen en ter keuring aanbieden. Hoef je niet moeilijk te doen met tijdelijke verzekeringen e.d.
Enige risico: Jij krijgt een aanrijding op de weg naar NL. Daar duidelijk afspraken over maken, bijvoorbeeld dat je haar eigen risico en terugval in premie betaald.

• RedHat
ybos schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:40:
Mij lijkt de makkelijkste optie:
De auto van haar laten tot je thuis bent/de auto voor de deur van de RDW parkeert. Gewoon dus op haar naam en haar verzekering (je leent gewoon de auto van haar tot je bij de RDW bent). Als je een auto uitleent aan een kennis oid is hij gewoon verzekert.
Pas dan op kentekens e.d. gaan krassen en ter keuring aanbieden. Hoef je niet moeilijk te doen met tijdelijke verzekeringen e.d.
Enige risico: Jij krijgt een aanrijding op de weg naar NL. Daar duidelijk afspraken over maken, bijvoorbeeld dat je haar eigen risico en terugval in premie betaald.
Als Nederlander mag je geen auto besturen met een kenteken anders dan een Nederlands kenteken in Nederland. Je kunt het gokken, maar je loopt wel risico.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:37
RedHat schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:41:
[...]

Als Nederlander mag je geen auto besturen met een kenteken anders dan een Nederlands kenteken in Nederland. Je kunt het gokken, maar je loopt wel risico.
Waar staat dat :? In kan in elke huurauto stappen met een buitenlands kenteken en daar gerust NL mee inrijden...
Dus als ik een belgische vriend aan de grens heb wonen en wij gaan avondje stappen in NL en ik ben de bob mag ik niet in zijn auto rijden :? Lijkt me sterk.
Zo even 2 voorbeelden die me zo even snel te binnen schieten.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23:05
[...]

Dat is onjuist... toen mijn grootvader nog leefde woonde hij deels in Spanje en in Nederland en hij reed in Nederland altijd met een Spaans kenteken.
U mag een auto met buitenlands kenteken hebben als u in Nederland woont. Deze auto moet u dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
bron: https://www.rijksoverheid...itenlands-kenteken-hebben

• Atomius
Dat wist ik niet. Handig, want ik gok dat de keurmeesters van de RDW niet de gemakkelijkste zijn.
Voorwaarden overname buitenlandse APK
Buitenlandse APK-rapport (origineel). Dit moet u laten zien bij de keuring.
Buitenlandse APK is nog geldig.
Buitenlandse APK-rapport is een origineel document, afkomstig uit een EU- of EVA-land.
Buitenlandse APK-rapport komt uit hetzelfde land als de buitenlandse registratie.

Aldus de website :)

Thanks again. Volgens mij moet het inmiddels wel gaan lukken.

• Sabes
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:26
ybos schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:47:
[...]

Waar staat dat :? In kan in elke huurauto stappen met een buitenlands kenteken en daar gerust NL mee inrijden...
Dus als ik een belgische vriend aan de grens heb wonen en wij gaan avondje stappen in NL en ik ben de bob mag ik niet in zijn auto rijden :? Lijkt me sterk.
Hoe sterk het ook lijkt het mag niet tenzij je er vrijstelling voor hebt aangevraagd (succes op dat stapavondje)

https://www.rijksoverheid...itenlands-kenteken-hebben

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Hardnekkig fabeltje dit. Dus iemand met de Hongaarse nationaliteit die in Nederland woont mag gewoon zijn hele leven met een buitenlands kenteken rondrijden zonder BPM/MRB te betalen? Lijkt het je niet ook logischer dat het er van af hangt waar je woont, ipv welke nationaliteit je hebt.
ybos schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:47:
[...]

Twee voorbeelden van wat? Dingen die jou sterk lijken maar volgens de wet toch verboden zijn? ;)

[Voor 32% gewijzigd door fsfikke op 28-09-2018 10:06]

DUT Racing

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23:05
fsfikke schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:06:
[...]

Hardnekkig fabeltje dit. Dus iemand met de Hongaarse nationaliteit die in Nederland woont mag gewoon zijn hele leven met een buitenlands kenteken rondrijden zonder BPM/MRB te betalen? Lijkt het je niet ook logischer dat het er van af hangt waar je woont, ipv welke nationaliteit je hebt.
Het hangt er niet eens vanaf waar je woont of wat je nationaliteit is, maar hoe lang het voertuig verblijft in Nederland... dus zelfs als je voor langere tijd in Nederland werkt maar geen vaste verblijfplaats hebt, maar wel met je auto uit het buitenland in Nederland wil rijden in die periode zal je moeten betalen. Je kan alleen vrijstelling krijgen voor een korte periode (max 2 weken).

• RedHat
Ik snap dat het wat genuanceerder ligt maar zonder registratie mag dat niet. Anders zou heel Nederland met BPM-vrije kentekens rondrijden.

Misschien heb ik het niet helemaal feitelijk uitgelegd maar in de breedte genomen snapt iedereen toch wel wat ik bedoel 8)7

Hier staat het compleet uitgelegd

[Voor 53% gewijzigd door RedHat op 28-09-2018 12:10]

• Atomius
RedHat schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:05:

Dank voor het aanbod. De auto komt uit 2005 en toen was het niet eens mogelijk om BPM terug te vragen begreep ik van ome Sam, m.a.w. het wordt hopelijk een makkelijke invuloefening :)

• RedHat
WizZie- schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:11:
[...]

Dank voor het aanbod. De auto komt uit 2005 en toen was het niet eens mogelijk om BPM terug te vragen begreep ik van ome Sam, m.a.w. het wordt hopelijk een makkelijke invuloefening :)
Klopt, is vanaf 26 oktober 2006 zo uit mijn hoofd. Maar op een Rio uit 2005 zit bijna geen BPM meer dus dat zal het probleem niet wezen.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 00:38
Die rest BPM is hooguit €150,-. Als je die wel zou moeten betalen is dat niet iets om wakker van te liggen lijkt mij.

• Tomatoman
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

RedHat schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:06:
Ik snap dat het wat genuanceerder ligt maar zonder registratie mag dat niet. Anders zou heel Nederland met BPM-vrije kentekens rondrijden.

Misschien heb ik het niet helemaal feitelijk uitgelegd maar in de breedte genomen snapt iedereen toch wel wat ik bedoel 8)7

Hier staat het compleet uitgelegd
Bij zo'n tekst van de Rijksoverheid staat het er meestal wel wat erg stellig. Waar het allemaal om draait is dat je als 'reguliere' weggebruiker in Nederland eenmalig BPM en terugkerend motorrijtuigenbelasting moet betalen. Als je hier als buitenlander een keer op vakantie komt is dat geen probleem, maar als je hier als buitenlander gewoon een vaste gebruiker van ons wegennet bent (bijvoorbeeld omdat je hier woont), moet je BPM en MRB betalen. Je mag hier dus niet permanent in een buitenlandse auto rondrijden.

Als je als Nederlander in een buitenlandse auto rondrijdt, is niet altijd even duidelijk of dat bedoeld is om de regels te ontduiken of dat er een geldige reden is (bijvoorbeeld dat de auto zeer binnenkort op Nederlands kenteken komt). Dat maakt de politie enigszins argwanend als ze je aanhouden. Als je een briefje met de geplande afspraak bij de RDW kunt laten zien zijn je goede intenties direct duidelijk en is er geen enkel probleem. Je kunt veiligheidshalve ook een speciaal formulier bij de Belastingdienst invullen, waarin staat dat het om een periode van maximaal 14 dagen gaat. Ook dan is duidelijk dat je geen belastingontduiker bent. Als je niet zoiets hebt vastgelegd, wordt het wat lastiger te bewijzen dat je de auto aan het importeren bent. Je mag dus wel een paar dagen in Nederland rondrijden met dat Franse kenteken, maar alleen als je niet de bedoeling hebt de belastingregels te omzeilen. Het is, als er vragen gesteld worden, aan jou om dat aan te tonen.

Uit deze uitleg volgt dat het allemaal niet zo zwart-wit is. Vul gewoon dat formulier in op de website dat je de auto gaat importeren, dan ben je prima gedekt als een politieagent, de Douane of de Belastingdienst bijdehante vragen gaat stellen.

• RedHat
Tomatoman schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:23:
[...]

Bij zo'n tekst van de Rijksoverheid staat het er meestal wel wat erg stellig. Waar het allemaal om draait is dat je als 'reguliere' weggebruiker in Nederland eenmalig BPM en terugkerend motorrijtuigenbelasting moet betalen. Als je hier als buitenlander een keer op vakantie komt is dat geen probleem, maar als je hier als buitenlander gewoon een vaste gebruiker van ons wegennet bent (bijvoorbeeld omdat je hier woont), moet je BPM en MRB betalen. Je mag hier dus niet permanent in een buitenlandse auto rondrijden.

Als je als Nederlander in een buitenlandse auto rondrijdt, is niet altijd even duidelijk of dat bedoeld is om de regels te ontduiken of dat er een geldige reden is (bijvoorbeeld dat de auto zeer binnenkort op Nederlands kenteken komt). Dat maakt de politie enigszins argwanend als ze je aanhouden. Als je een briefje met de geplande afspraak bij de RDW kunt laten zien zijn je goede intenties direct duidelijk en is er geen enkel probleem. Je kunt veiligheidshalve ook een speciaal formulier bij de Belastingdienst invullen, waarin staat dat het om een periode van maximaal 14 dagen gaat. Ook dan is duidelijk dat je geen belastingontduiker bent. Als je niet zoiets hebt vastgelegd, wordt het wat lastiger te bewijzen dat je de auto aan het importeren bent. Je mag dus wel een paar dagen in Nederland rondrijden met dat Franse kenteken, maar alleen als je niet de bedoeling hebt de belastingregels te omzeilen. Het is, als er vragen gesteld worden, aan jou om dat aan te tonen.

Uit deze uitleg volgt dat het allemaal niet zo zwart-wit is. Vul gewoon dat formulier in op de website dat je de auto gaat importeren, dan ben je prima gedekt als een politieagent, de Douane of de Belastingdienst bijdehante vragen gaat stellen.
Ik importeer regelmatig auto’s en als bedrijf mogen wij alleen met groene platen op een buitenlandse auto rijden naar een afspraak met het RDW. Als wij dat niet kunnen aantonen volgt een naheffing van de bruto BPM + een 100% boete.

Ik zou toch een klein beetje timide zijn als het gaat om stellingen over wanneer het wel of niet toegestaan zou zijn om in een buitenlandse auto te rijden. Daarom gaf ik ook aan dat het in de breedte ongeveer wel klopt, maar zelfs bij uitzonderingen die hierboven aangehaald worden kan het voorkomen dat je een paar rechtszaken verder bent om gelijk te halen. Maar net wat je wilt. Ik praat meer uit praktijkervaring en weet ook dondersgoed dat wetten, jurisprudentie en Europese wetgeving hier elkaar overlappen en het helemaal geen eenduidig beleid is.

Het enige voordeel bij staande houding is dat 99% van de agenten het een wirwar van regels vinden en hun ook geen eenduidig antwoord krijgen van de meldkamer wat te doen en ze je gewoon laten gaan.

Maar ik zou in ieder geval voor de zekerheid laten registreren bij de Belastingdienst en evt. MRB betalen.

[Voor 4% gewijzigd door RedHat op 28-09-2018 21:29]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True