Anoniem: 1119563

Topicstarter
Beste,

3-weg klep van huidige ketel is kapot, en aangezien de leeftijd van de ketel wil ik in een nieuwe investeren.

Bouwjaar 1980
120m2
Redelijk geisoleerd (Dak en spouwmuur - boven komt er nog dubbele beglazing)
Het is een echte gezinswoning, echter ik woon er alleen in. Wil wel dat de ketel geschikt is voor het type huis.

Daarom moet het mogelijk zijn om verschillende warmte bronnen te gelijkertijd te gebruiken. Dan denk ik aan 2 normale douches, of de keukenkraan + 1 douche. Dat het bad niet snel gevuld wordt is niet erg.

Met de online keuzehulp sites kom ik altijd uit op CW6. Die hebben een water capaciteit van 20 l/m op 40graden.

Heb zelf even het verbruikt getest van de kraan en douches:

Keukenkraan 5.4 l/m
Douche 7.8 l/m

Eerst en vooral - kan dit kloppen? De douche is een regendouche + handdouche (kunnen niet tegelijkertijd aan)

Als je de 2 douches tegelijkertijd gebruikt kom je uit op 15.6 l/m. Dan zou een CW5 ketel in principe voldoende zijn, of niet? (kan altijd nog waterbesparende rubbertjes in de douche plaatsen)

Kwa verwarming kapaciteit denk ik dat zelf een CW5 voldoende is. Dus daar maak ik me niet te veel zorgen over.

Bijkomende vraag - Blijkbaar is het een goed idee een ketel te kiezen met het laagste minimale vermogen. Maar hoe kan ik berekenen hoeveel je wel degelijk bespaard? Hoeveel kan ik besparen als ik ga voor een ketel van 7 KW vs 8.2 KW?

Alle advies welkom!

Dit zijn de specs van de huidige ketel: (Er staat Warmwaterhoeveelheid 10.5l/m. Is dit op 60graden of 40graden? Enig idee met welke CW klasse deze overeenkomt?)Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/119562_42589109_138934243726486_5839939690332946432_n_1_1.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1119563 op 26-09-2018 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 14:51
Een paar puntjes waar je rekening mee moet houden:

Een huis verwarmen is voor een CV ketel peanuts, zeker als het modulerend gebeurd. Alleen als je een tijdje op vakantie bent geweest in de winter, en het dus koud is in je woning, en je wilt het naar 20-22 graden hebben zal je ketel even flink moeten trappen, maar zodra het CV water op temperatuur is zal hij weer snel terugzakken naar laag verbruik.

Om te bepalen hoeveel je bespaard tussen een 7kwh en 8.2kwh moet je weten hoeveel % van de tijd je ketel op het minimale vermogen staat te stoken, hoe de algoritmes werken van de ketel/thermostaat (hoe snel schakelt hij in en meer vermogen bij?), hoe effectief zijn je radiators, etc. Dit is (bijna) niet berekenen voor een leek.

Een algoritme voor het verwarmen werkt als volgt (extreem gesimplificeerd) : temperatuur in een ruimte is 18 graden, jij wilt het 20 graden hebben -> thermostaat geeft aan dat de temperatuur te laag is -> ketel schakelt en begint te verwarmen -> 5 min later -> thermostaat geeft nog steeds aan dat temperatuur te laag is -> ketel schakelt meer vermogen bij (draait gaskraan verder open). -> 10 min later is het 20.5 graden -> thermostaat geeft aan dat de temperatuur goed is -> ketel schakelt uit. 3 minuten later is het 19.9 graden -> thermostaat geeft aan dat temperatuur te laag is -> ketel schakelt NIET in omdat de tijd sinds de laatste inschakeling te kort was -> 10 minuten later is het 19.5 graden en schakelt de ketel wel weer in (omdat die tijd sinds laatste inschakeling groot genoeg is) -> etc.
Er zit een logica in de ketel om te voorkomen dat hij te vaak inschakelt en te snel weer uitschakelt, voornamelijk om de onderdelen te sparen, en ook om het gasgebruik te verbeteren, afhankelijk van het merk/type ketel zal die logica anders werken, en in sommige gevallen zullen bepaalde parameters instelbaar zijn. Misschien zal een ketel die minimaal 7kW levert vaker inschakelen, en korter dan eentje die 8.2 levert, welke positiever is voor het gasverbruik weet ik niet..

Het beste wat je kan doen is kijken naar je huidige ketel en verbruik ervan, volgens het type plaatje zit het minimale vermogen rond de 10 kW, als je nu tevreden erover bent (springt niet te vaak/lang aan waardoor je zelf de hele tijd de temperatuur voelt fluctueren) zou ik me niet teveel zorgen erover maken.

Je vraagt niet 40 graden heet water uit de ketel (moet je ook niet willen ivm bacteriëngroei die dat een hele fijne temperatuur vinden en niet dood gaan, maar juist sneller delen), je vraagt heter water (minimaal 80 graden zelfs dacht ik) en mengt dit met de mengkraan terug tot een fijne temperatuur om te douchen. Dus bij je meting zit ook koud water verbruik.

Waar je ook rekening mee moet houden is de diameter van de (warm)waterleiding naar de badkamer, en de waterdruk. Vroeger is de standaard diameter een tijdje 15mm geweest, toen is het een tijd 12mm geweest in nieuwbouw, en nu is de trend geloof ik weer terug bij 15mm. Als je 12mm hebt kun je nog zo'n dikke ketel plaatsen, maar er niet genoeg koud water binnenkomt, of de ketel het niet door de dunne leiding geduwd krijgt houd het snel op....

CW5 is naar mijn mening voldoende, zeker omdat je op jezelf woont, CW5 zou al voldoende moeten zijn om douche + bad te vullen tegelijkertijd, al zal de druk wat inzakken.
Denk dat het handiger is om te kijken wat je nu hebt (volgens mij CW3?), en of dit bevalt, als het bevalt moet je kijken dat je rond dezelfde specs gaat zitten, rest is overkill. Als je vind dat het allemaal wat comfortabeler mag zou je CW4 of CW5 kunnen overwegen. CW6 is naar mijn mening echt bedoeld voor huizen met meerdere badkamers.

Je hebt een huis van 120m2, dus niet een groot landhuis met 3 badkamers, ik gok op een standaardhuis met 1 badkamer met maximaal 1 bad en 1 zoals je zelf zegt regendouche. Hopelijk met een vaatwasser, zodat de afwas niet op de hand hoeft te gebeuren (want dat is naar mijn mening de actie die het meeste warm water kost in de keuken).
De maximale combinatie zou dus bad+douche+keukenkraan zijn. Ga voor jezelf na hoe vaak die situatie voorkomt + hoe hinderlijk je het zou vinden om te moeten wachten met douchen totdat het bad vol is, of je het irritant vind dat de waterdruk kort inzakt omdat iemand wat warm water pakt.

[ Voor 5% gewijzigd door ThaStealth op 26-09-2018 13:13 ]

Mess with the best, die like the rest

Topicstarter
Super bedankt voor het je uitgebreide uitleg.

Volgens mij is mijn huidige ketel een CW3 kwa CV, maar toch echt een CW5 kwa warm water productie (10.5 op 60graden, dat halen CW4 ketels niet)

Ik heb ondertussen nog wat meer gegoogeld en ben intussen beland bij 2 interessant opties, Beide CW5:

Remeha Calenta 40C
7.9 - 35.9KW (volgens mij overkill)
11l/m 60graden - 19.5l/m 40graden

Atag i36ec
6.2 - 28.3KW
11.5 l/m 60graden - 20.5l/m 40graden

Deze laaste is 200 euro duurder, maar kwam het ''beste uit de test'' in 2016. Warmwater productie is iets hoger en min vermogen lager.

Over het minimaal vermogen heb ik het volgende gevonden - ''Is je woning niet al te groot en redelijk tot goed geïsoleerd? Dan is, om zo zuinig en comfortabel mogelijk te kunnen verwarmen, het minimumvermogen van de ketel veel belangrijker dan het maximumvermogen. Met een laag minimumvermogen kan de ketel op een laag genoeg pitje branden om het huis gelijkmatig op temperatuur te houden. Dat bespaart veel energie en laat de HR-ketel ook echt met hoog rendement werken.''

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 18:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En ipv een (gas) CV ketel de keuze voor een Warmtepomp? Eventueel in combinatie met een warmtepompboiler?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-05 21:13
Anoniem: 1119563 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:28:
[...]
Het is een echte gezinswoning, echter ik woon er alleen in
[...]
Daarom moet het mogelijk zijn om verschillende warmte bronnen te gelijkertijd te gebruiken.
[...]
En wie gaat die 2 bronnen dan tegelijk gebruiken?

Sowieso zegt de CW-klasse iets over het vermogen om warm water te produceren.
Het cv-zijdig vermogen is even hoog en per definitie veel te hoog voor de woning, daarom is het ook beter om te kijken naar welk vermogen de ketel terug kan moduleren in cv-modus.
Ik verwarm zelf onze vrijstaande woning van ook ongeveer 120m2 met een warmtepomp van 7,5kW en dat vermogen wordt niet eens allemaal gebruikt, er zijn zat dagen dat hij wel bijna de hele dag draait, maar dan met een geleverd vermogen van 1 á 2 kW.
Een cv-ketel die terug kan moduleren naar 5kW gaat dan dus alweer vaker aan en uit.
Nu is dat natuurlijk met radiatoren geen probleem, maar het geeft wel aan dat een ketel van 35kW een zware overkill is.
In de meeste woningen hangt niet meer dan 20-24kW, dus tenzij de warm water productie hééél erg belangrijk voor je is zou ik me mooi beperken tot een CW3 of, omdat je een bad hebt, CW 4.
Overigens is je huidige ketel CW-klasse 3, dus als je daar (redelijk) tevreden over bent hoef je niet (veel) hoger...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Topicstarter
@Atomic2005 Oef dan moet ik mij daar ook nog over inlezen. Kosten plaatje zit ook een stuk hoger op het eerste zicht

@Stoofie Dit huis is voor mij tijdelijk, kans is groot dat het verkocht word in 5 jaar tijd. Aangezien het een echte gezinswoning is kan ik niet enkel met mezelf rekening houden.

Hoe kom je tot de conclusie dat mijn huidge ketel CW3 is? Als ik kijk naar vermogen kan dat kloppen, maar als je kijkt naar warmwater productie dan kom ik uit op klasse 5. Althans vermits dit gaat om 10.5l op 60graden. Maar dat denk ik wel aangezien het geen probleem is om de keuken kraan + douche tegelijk te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-05 21:13
@Anoniem: 1119563: Ik kom tot die conclusie door het googelen van het typenummer, het lezen van de bijbehorende handleiding, en daar op pagina 6 de volgende tabel te ontdekken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W9UpwhnUHrOebwsYwNMm37cc/thumb.png
In die handleiding staat overigens ook nog de volgende tekst:
De warmwaterhoeveelheid is vast ingesteld met een waterhoeveelheidsbegrenzer van resp. 6,3 en 8,4l/min. Bij gebruik als naverwarmer bij een zonneboiler moet de waterhoeveelheidsbegrenzer worden verwijderd.
Daarbij geldt de 6,3 liter voor de VHR 18-22 C, maar dat zou de 10,5ltr op het typeplaatje wel kunnen verklaren.
Als de douche 8 ltr/min verbruikt is een CW3 meer dan genoeg, die levert 6 liter van 60 graden en dat is al snel een liter of 10 van 40 graden en veel warmer wil je niet douchen...
Neem van mij aan dat in het gros van de woningen die de laatste 20 jaar gebouwd zijn een keteltje van 20 á 25 kW hangt, en die zijn bijna allemaal CW3 of CW4. Alleen bij bijzondere wensen wordt er een CW5 of CW6 opgehangen, dus ik denk dat dat bij een eventuele verkoop geen meerwaarde oplevert.
Maar goed,het is jouw keus :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Dit is inderdaad het slappe broertje van de 24-28C (CW4) die ik heb hangen. CW4 of CW5 hangt natuurlijk ook af van het leidingwerk, dit zou ik ter plekke laten beoordelen. Overigens zijn dit wel redelijke robuuste ketels op de klep na, je zou ook kunnen overwegen het nieuwe type klep te (laten) plaatsen, mits hij altijd goed onderhoud heeft gehad (en de juiste grafietringen!) dan moet hij wel weer een tijdje meekunnen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Topicstarter
OK dus die 10.5l slaat dus op 40graden.

oh jee - en ik had net besloten om de Atag i36ec cw5 te gaan. Nu twijfel ik weer :') Die heeft namelijk een vermogen van 6.2 - 28.3 welke je kan vergelijken met een CW4. Zuit ook 15j garantie op Warmtewisselaar bij ipv 10. Het nadeel is hier het kostenplaatje, komt 500 euro duurder uit dan bv Remeha Tzerra Plus 28c CW4.

Stapje hoger is de Remeha Tzerra plus M 39c CW5 - maar hier zit je met vermogen van 7.7 - 33.8.

Reden waarom ik zo hard twijfel is omdat alle online keuzehup sites een CW5 aangeven aangezien ik meer dan 1 warmte bron tegelijkertijd wil gebruiken. Waarom is dit dan vraag ik me af, zodat je meer geld zou uitgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Als jij 2 warmtebronnen wilt gebruiken heb je wel een CW5 nodig maarrrrr, je leidingen moeten dit ook aankunnen. Als jouw leidingen te dun zijn dan blijf je steken op CW4 capaciteit met je CW5 ketel en is het dus weggegooid geld. Stel je koopt nieuwe W banden voor 270 km/u maar je Polo haalt maar 200 km/u geef je dus ook een hoop geld uit voor iets waar je vrij weinig aan hebt. Als het puur voor de volgende koper is en je bent nu alleen zou ik lekker voor de Tzerra CW4 gaan. Ik denk niet dat een toekomstig koper zijn keuze laat afhangen van een CW4 of CW5 ketel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Topicstarter
Wat zijn te dunne leidingen voor een CW5? De leiding van ketel via badkamer naar de keuken is 15mm. Ik dacht dat dit voldoende is.

Ik ben nu het kleine broertje aan het overwegen ( i28EC ) echter is die maar 300 euro goedkoper. Het min vermogen ligt wel een stuk lager, maar zoals eerder vernoemd is het bijna onmogelijk om mogelijk besparing uit te rekenen.

i28EC
4,4 - 22,1 kW
14.8 l/m

i36EC
6.2 - 28.3
20.5 l/m

Maar je hebt gelijk - een koper zou het huis niet laten staan om een CW5 of CW4. Ik heb helaas de gewoonte om alles tot het kleinste detail uit te pluizen zoals het een echte IT-er beaamt :+

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:25
Zolang je geen Agpo Ferolli plaatst zou ik me niet druk maken over de verkoop van je huis (zelfs een huis met Agpo ketel wordt verkocht met de huidige gekte).

CW5 is leuk, maar je leidingwerk moet het kunnen wil je er wat aan hebben. Dan bedoel ik niet eens de dikte, maar hoe de boel verdeeld is. Als ik de badkraan opentrek komt er ook nog bar weinig uit de douche, simpel omdat de badkraan onbegrenst is en de douchekop waterbesparend is. Water pakt hoofdzakelijk de weg met de minste weerstand.

Wat betreft je besparing, het begint al met 300 euro minder bij de aanschaf. Verschil tussen 6KW en 8KW ga je pas merken bij serieus isoleren.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 19:54
Anoniem: 1119563 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:28:
Keukenkraan 5.4 l/m
Douche 7.8 l/m

Eerst en vooral - kan dit kloppen? De douche is een regendouche + handdouche (kunnen niet tegelijkertijd aan)
klopt dit?
ik vind het wat laag voor een regendouche (de mijne gebruikt tussen de 14 - 17l/m@38)
maar regendouche is meer reclame als een echte waarde, dus het kan wel kloppen. ;)

je zegt:
Keukenkraan 5.4 l/m
Douche 7.8 l/m
maar hoe moet ik dit lezen?
is dit eigenlijk:
Keukenkraan 5.4l/m@60
Douche 7.8l/m@38

l/m@38 betekend: liter per minuut met 38 graden.
en die temperatuur is belangrijk, de kraan in het voorbeeld gebruikt dus meer warm water als de douche.
de douche gebruikt dan maar +/- 4,5l/m@60 + koud water 2,3l/m@11. ;)

eigenlijk is het erg moeilijk om uit 2 tappunten in een huis gelijke tijd warm water te kunnen tappen.
niet onmogenlijk, maar alles heeft zijn voor en nadelen.
niet alleen de dikte van de buizen maar ook de lengte van de buizen per tappunt tellen mee.
simpelste manier die altijd werkt is gewoon een boiler gebruiken. (die verwarmt word met gas/zon/warmtepomp etc etc..)
dan weet je zeker dat je altijd 2 tappunten kunt voor zien van warm water.
doorstroom verwarmers zoals gasketels hebben altijd een beperking ongeacht hun CW waarde. ;)
(en met CW6 heb je dus bijna altijd een boiler in de ketel zitten)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Topicstarter
Het verbruik van de kraan vermeld is de totale output. Dus als je wil weten hoeveel WW is echt is moet je Idd terug rekenen als het gaat om 38/40 ipv 60graden.

Maar je heb idd gelijk, indien de kraan aan 60 graden is dan verbruikt deze meer.

Is het eigenlijk mogelijk om op een later moment nog een boiler toe te voegen? Dan niet electrisch maar aangedreven door de boiler zelf?

En is er iemand met een vergelijkbaar huis die me kan zeggen tot hoeveel KW hun ketel terug moduleerd? Ik probeer te achterhalen of minder dan 6.2KW wel uberhaupt kan.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-05 16:45

sjaool

Every life should have 9 cats

Atomic2005 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:11:
En ipv een (gas) CV ketel de keuze voor een Warmtepomp? Eventueel in combinatie met een warmtepompboiler?
Ik zou nu het nog kan gewoon een cv-ketel aanschaffen. Een warmtepomp heeft nog steeds flinke nadelen zoals veel herrie, neemt veel meer ruimte in dan een ketel en het stroomverbruik ligt zeer hoog. Het paniekvoetbal dat nu wordt gespeeld qua afschaffen van een gasaansluiting is totaal overtrokken. Maar goed nu ga ik voor de TS totaal off-topic. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

sjaool schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:08:
[...]

Ik zou nu het nog kan gewoon een cv-ketel aanschaffen. Een warmtepomp heeft nog steeds flinke nadelen zoals veel herrie, neemt veel meer ruimte in dan een ketel en het stroomverbruik ligt zeer hoog. Het paniekvoetbal dat nu wordt gespeeld qua afschaffen van een gasaansluiting is totaal overtrokken. Maar goed nu ga ik voor de TS totaal off-topic. ;)
Het gaat me niet eens om het direct afschaffen van de gasaansluiting. Er wordt aangestuurd op een snellere verhoging van de belasting op gas dan op electra. Er gaat een omslag komen.

Ik geef alleen aan dat als je toch je cv ketel vervangt dat dat het moment zou kunnen zijn om die overstap te maken. Natuurlijk vergt het iets meer aanpassingen dan alleen voor 900euro een intergas cvketel bij de warmteservice halen en die vervangen.

Ik benoem het even zodat TS niet over 3jaar denkt : Had ik maar.........

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 19:54
Anoniem: 1119563 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:02:
Het verbruik van de kraan vermeld is de totale output. Dus als je wil weten hoeveel WW is echt is moet je Idd terug rekenen als het gaat om 38/40 ipv 60graden.

Maar je heb idd gelijk, indien de kraan aan 60 graden is dan verbruikt deze meer.

Is het eigenlijk mogelijk om op een later moment nog een boiler toe te voegen? Dan niet electrisch maar aangedreven door de boiler zelf?

En is er iemand met een vergelijkbaar huis die me kan zeggen tot hoeveel KW hun ketel terug moduleerd? Ik probeer te achterhalen of minder dan 6.2KW wel uberhaupt kan.
oke, dus je wil 4,5l/m@60 + 5.4l/m@60 tegelijk kunnen tappen.
omdat goed te kunnen doen en leiding lentes te kunnen corrigeren.
heb je dus 11,5l/m@60 nodig.
dat is best veel ;)

ik heb een remeha tzerra (28kW), en ja die moduleert gewoon naar 5,4kW op zijn laagste stand.
dit is al te veel voor mijn huis.
omdat te compenseren heb ik ook een warmtepomp van 1,4kW.
daar doe ik 60% van mijn verwarming wel mee, de andere 40% komt nog van gas.
dus staat het minimum vermogen in de specificaties van je ketel, dan klopt dat als een bus. ;)
maar minimum kW van gasketel is vaak nog te veel voor een huis. ;)

wat ik nu doe: (niet dat ik het speciaal aanraad om dit te doen, maar zitten trucjes in die leuk kunnen zijn voor jouw)
ik heb een ventilatiewarmtepomp van 1,4kW.
die kan mijn huis verwarmen en maakt een 50 liter boiler warm voor tap water.

ik heb uit de gasketel de doorstroom begrenzer voor tap gehaald.
en die zit nu voor de warmtepomp boiler.
na de warmtepomp boiler, heb ik een meng kraan zitten die mengt koud water bij, en dan gaat het nog door de gas ketel(CW4), die het weer verwarmt naar een +/65 graden.
hier door zijn de eerste +/-130l@38 die ik tap met een snelheid van 17 tot 20l/m@38.
(boven de 20l/m@38 kan mijn douche putje niet aan. :-( )
daar na zakt de hoeveelheid warm water, maar dan ben ik toch meestal wel onder de douche uit. ;)

de warmtepomp word nu gevoed met elektra die ik gratis van het dak heb.
dus de hele elektra/gas rekening is bij mij maar 350€ per jaar. >:)
(een stuk beter als de oude 2000€ per jaar die ik eerst betaalde, en heb nu nog meer luxe ook.)

verder warmtepompen, ja ze maken geluid, ja ze zijn best groot.
duur in gebruik, dat is het juist weer niet, wel duur in aanschaf.

ik zou niet meer terug willen naar een gasketel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 16:27
Atomic2005 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:17:
[...]

Het gaat me niet eens om het direct afschaffen van de gasaansluiting. Er wordt aangestuurd op een snellere verhoging van de belasting op gas dan op electra. Er gaat een omslag komen.

Ik geef alleen aan dat als je toch je cv ketel vervangt dat dat het moment zou kunnen zijn om die overstap te maken. Natuurlijk vergt het iets meer aanpassingen dan alleen voor 900euro een intergas cvketel bij de warmteservice halen en die vervangen.

Ik benoem het even zodat TS niet over 3jaar denkt : Had ik maar.........
Gelukkig geeft TS aan er misschien over 5 jaar niet meer in te wonen dus ik zou nu voor de "goedkope" optie gaan, dus een CV ketel hangen (CW4/5). Verkoopwaarde zal niet dusdanig toenemen dat je het terug kunt verdienen.

Ik zou voor een CW4 gaan :) Ik denk niet dat iemand een aankoop van een woning laat liggen omdat de ketel een CW4 is i.p.v. een 5 of 6 ;)

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 17:43

houthakker

Poehé

Als je warm water productie belangrijk vind, staar je dan ook niet alleen blind op de CW waarde... zelf vind ik de omschakeltijd ook best meewegen, anders sta je nog steeds een minuut(en) te wachten op warm water. Dat was voor mij destijds de reden om niet voor Atag of Nefit te gaan maar een Remeha.

Specs

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

_Piwi_ schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:29:
[...]

Gelukkig geeft TS aan er misschien over 5 jaar niet meer in te wonen dus ik zou nu voor de "goedkope" optie gaan, dus een CV ketel hangen (CW4/5). Verkoopwaarde zal niet dusdanig toenemen dat je het terug kunt verdienen.

Ik zou voor een CW4 gaan :) Ik denk niet dat iemand een aankoop van een woning laat liggen omdat de ketel een CW4 is i.p.v. een 5 of 6 ;)
Eens, als het daar om gaat. Goedkoopste CW4 ketel nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de imput allemaal!

Ik ga voor de ATAG i28EC CW4. Niet de goedkoopste CW4 (185euro duurder dan Remeha Tzerra Plus M 28c), wel de beste kwa min vermogen (4.4kw!) met een goed WW debiet (14.8L 40graden)

Trouwens zit er 15jaar garantie of de Warmtewisselaar ipv 10, en ze zijn ''Warmtepomp ready''

• Jim423
Lijkt me een goede keus.

Pagina: 1