Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Excel SOM.ALS geeft 0 aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nachos911
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 26-09-2018
Ik probeer door middel van SOM.ALS een totaal te maken per maand. Ik heb voor het gemak een aparte rij gemaakt met maand die ik van de datum heb gefilterd. De Functie ziet er als volgt uit: =SOM.ALS(D3:ND3;1;D15:ND15) in rij 3 staat het maand nummer en in rij 15 de Q. Uit deze functie komt 0. Als ik hem verander naar: =SOM.ALS(D3:F3;1;D15:F15), dan werkt de functie wel. Het lijkt er op dat als in rij 3 te vaak achter elkaar de zelfde maand komt dat de functie dan 0 geeft. Ik heb hetzelfde geprobeerde met SOMPRODUCT en SOMMEN.ALS maar dit geeft het zelfde resultaat.

Iemand een idee wat er fout zou kunnen gaan en hoe ik dit kan oplossen?

Bij voorbaat bedankt (:

Alle reacties

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:12
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies wilt optellen.
Kan je een screenshot/overzichtje posten met hoe je layout eruit ziet en aangeven wat het gewenste resultaat is voor die rij/kolom?

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:49
Bij som.als moet je niet meerdere kolommen selecteren, maar slechts de kolom waarin je wilt zoeken en de kolom waar de uitkomst in staat.

• Nachos911
in de volgende link is een screenshot te zien:https://ibb.co/hGAEe9
De bedoeling is dat het totaal per dag word opgeteld van elke maand, dus dat je van een dag naar een maand overzicht gaat. Maar uit de functie =SOM.ALS(D3:ND3;1;D15:ND15) komt 0, dat snap ik niet.

• Nachos911
Malt007 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:20:
Bij som.als moet je niet meerdere kolommen selecteren, maar slechts de kolom waarin je wilt zoeken en de kolom waar de uitkomst in staat.
Kan SOM.ALS niet met een rij in plaats van een kolom?

• Malt007
Nachos911 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:21:
[...]

Kan SOM.ALS niet met een rij in plaats van een kolom?
Misschien ook wel eigenlijk, nog nooit geprobeerd :)

Kan je bestand hier niet openen, anders had ik je beter kunnen helpen.

Edit: Gaat prima in rijen, net even geprobeerd.

[Voor 7% gewijzigd door Malt007 op 26-09-2018 12:23]

• Malt007
"foutje"

[Voor 96% gewijzigd door Malt007 op 26-09-2018 12:28]

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:14

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Wat staat er daadwerkelijk in rij 3? Is dat echt het cijfer 1, of staat daar een datum, die middels weergave instellingen wordt weergegeven als alleen het maandnummer?

Want als ik een simpel voorbeeldje maak met een rij met 4 1'en en daaronder een rij met 4 4'en en dan eenzelfde formule als jij hebt, dan komt daar gewoon 16 uit. Dus het lijkt er op dat om een of andere reden jouw criterium (=1) niet waar is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nachos911
Orion84 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:28:
Wat staat er daadwerkelijk in rij 3? Is dat echt het cijfer 1, of staat daar een datum, die middels weergave instellingen wordt weergegeven als alleen het maandnummer?

Want als ik een simpel voorbeeldje maak met een rij met 4 1'en en daaronder een rij met 4 4'en en dan eenzelfde formule als jij hebt, dan komt daar gewoon 16 uit. Dus het lijkt er op dat om een of andere reden jouw criterium (=1) niet waar is.
Ik heb inderdaad hetzelfde geprobeerd en dat werkte. Als ik hetzelfde doe maar dan met de rij van de maand, dus rij 3 en bijvoorbeeld rij 4 in plaats van rij 15 dan lijkt hij het wel te doen. Dus de fout zit bij rij 15. Deze rij is gemaakt door de som van rij 5 tot 15, zie: https://ibb.co/hGAEe9

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:04
Je kijkt niet eens naar de maanden dus dat maakt niet uit.
Formule is prima. @Orion84 hen net met en zonder spaties getest en cel als tekst opmaken maar dat heeft geen verkeerd effect op de werking van de formule.

Kringverwijzing in mx5 lijkt mij niet bevorderlijk, indien dat op dit blad staat.

@Nachos911 verminder het aantal kolommen en kijk tot wanneer het goed gaat.

[Voor 11% gewijzigd door Tazzios op 26-09-2018 12:36]

• Nachos911
Tazzios schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:34:
Je kijkt niet eens naar de maanden dus dat maakt niet uit.
Formule is prima. @Orion84 hen net met en zonder spaties getest en cel als tekst opmaken maar dat heeft geen verkeerd effect op de werking van de formule.

Kringverwijzing in mx5 lijkt mij niet bevorderlijk, indien dat op dit blad staat.

@Nachos911 verminder het aantal kolommen en kijk tot wanneer het goed gaat.
Wat bedoel je met "Kringverwijzing in mx5 lijkt mij niet bevorderlijk, indien dat op dit blad staat."?

Dat heb ik gedaan G gaat mis en als ik deze verander naar een zelf ingevoerd getal gaat het bij O kolom fout

[Voor 8% gewijzigd door Nachos911 op 26-09-2018 12:47]

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:04
Zie onderaan in je statusbalk.
Kringverwijzing ="Een formule verwijst naar zijn eigen uitkomst." vind excel niet leuk.

• Nachos911
Tazzios schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:47:
Kringverwijzing ="Een formule verwijst naar zijn eigen uitkomst." vind excel niet leuk.
Dan ga ik eens op zoek wat daar mis gaat.

Bedankt, ik laat weten of dat het probleem is!

• Malt007
Nachos911 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:50:
[...]

Dan ga ik eens op zoek wat daar mis gaat.

Bedankt, ik laat weten of dat het probleem is!
Probeer anders het criterium eens tussen aanhalingstekens te zetten, zou het probleem niet moeten zijn bij cijfers maar wie weet of de opmaak niet goed staat.

• Nachos911
Tazzios schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:47:
Na lang zoeken de kringverwijzing gevonden en opgelost, het werkt nu.

Allen bedankt voor de hulp!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True