Software voor een Webserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kevay
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-06-2021
Hallo Tweaker Community,
Ik heb een vraag ik wil een Webserver beginnen voor mijn eigen website heb nu Xampp en ik hoorde dat dat niet altijd even goed is hebben jullie misschien software die jullie aanraden voor mijn website en ook met https.

Met vriendelijke Groet,
Kevin

Beste antwoord (via Kevay op 26-09-2018 12:09)

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 02:23

Arjan A

Cenosillicafoob

Kevay schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:06:
[...]

Ja das waar maar heb jij misschien tips voor ons om het goed in elkaar te zetten we willen zelf de kennis opdoen.
Als je zelf kennis wil opdoen: maak een VM met Linux aan, zoek zelf uit welke distributie.
Installeer de webserver-pakketten die je nodig hebt en speel, leer en tweak. Veel succes :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Alle reacties

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 11:03

killercow

eth0

De A in xampp is gewoon apache. Een van de meeste gebruikte webservers op het internet.
De rest van de letters staan ook voor losse pakketten (php, mysql, python etc) maar volgens mij is het verstandig eerst de losse pakketten en hun functie te begrijpen en ontdekken.

openkat.nl al gezien?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Kevay welkom op Tweakers.

Je openingspost bevat momenteel te weinig informatie waar we iets mee kunnen, zie ook: Het algemeen beleid #quickstart. Zou je even willen aangeven waar je het voor wilt gebruiken, waar het gehost is en wat je verder allemaal nog gebruikt?

Op die manier is het voor ons duidelijker en kunnen we je dus beter helpen. :)

• Kevay
rens-br schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:44:
@Kevay welkom op Tweakers.

~[mbr]Je openingspost bevat momenteel te weinig informatie waar we iets mee kunnen, zie ook: Het algemeen beleid #quickstart. Zou je even willen aangeven waar je het voor wilt gebruiken, waar het gehost is en wat je verder allemaal nog gebruikt?

Op die manier is het voor ons duidelijker en kunnen we je dus beter helpen. :)~[/]
Ja hoor ik host het op mijn eigen PC en heb software nodig voor mijn eigen website die in html is gemaakt en css ben op school daarmee bezig en dat wil ik met een domein laten zien heb al een domein en toegevoegd aan mijn IP die ik heb geportforward, maar ik hoorde dat Xampp niet echt goed is in de zin dat hij snel gehacked kan worden enzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Zit je toevallig bij @RFlintstone op school? Xamp Portforwarding

Xampp is niet voor productiedoeleinden. Gebruik dan een Linux-install met apache, mysql, php en python - zelf geinstalleerd en geconfigureerd. Lampp heb je dan ;)

Canon EOS | DJI M2P

• Kevay
Arjan A schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:50:

Xampp is niet voor productiedoeleinden. Gebruik dan een Linux-install met apache, mysql, php en python - zelf geinstalleerd en geconfigureerd. Lampp heb je dan ;)
Ja ik zit inderdaad bij hem op school. Maar welke software moet ik dan gebruiken in Linux? En ik ben niet heel bekend met Linux zelf

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Kevay schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:52:
[...]

Ja ik zit inderdaad bij hem op school. Maar welke software moet ik dan gebruiken in Linux? En ik ben niet heel bekend met Linux zelf
Staat al in mijn reactie: Apache, MySQL en PHP (en evt Python).
Die combi is ook wel in Windows te gebruiken, maar het gaat erom dat je je systeem kent en weet hoe je de boel kan beveiligen. Xampp gooit standaard alles open, wat heel handig is als je aan het ontwikkelen bent.
Ga je het eenmaal hosten, dan zul je aan de veiligheid moeten denken. Poorten dicht, permissies beperken etc.

Canon EOS | DJI M2P

• RFlintstone
  • Laatst online: 09-05-2024
Arjan A schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:50:

We zouden toch inprincipe een (gratis) alternatief van CPanel kunnen gebruiken op een VM (oracle) (Ubuntu ISO).

• Kevay
RFlintstone schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:54:
[...]

We zouden toch inprincipe een (gratis) alternatief van CPanel kunnen gebruiken op een VM (oracle) (Ubuntu ISO).
Maar de vraag is welke is goed?

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51
Kevay schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:46:
[...]

Ja hoor ik host het op mijn eigen PC en heb software nodig voor mijn eigen website die in html is gemaakt en css ben op school daarmee bezig en dat wil ik met een domein laten zien heb al een domein en toegevoegd aan mijn IP die ik heb geportforward,
Voor puur HTML en CSS heb je helemaal geen webserver nodig. Dat is allemaal client-side spul. Gewoon je startpagina openen met bijv. Firefox en gaan. Om het voor je schoolopdracht aan een domein te koppelen kan theoretisch ook met een host file. Ook daar heb je niks aanvullends voor nodig.

Is de focus van je opdracht dus het neerzetten van je webserver of het bouwen van een HTML/CSS website? Dat maakt dus wel verschil.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 11:03

killercow

eth0

Kevay schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:57:
[...]

Maar de vraag is welke is goed?
Je leest niet.

Xampp is een combinatie van paketten.
Apache is er daar een van. Apache is niet onveilig.

Onkunde danwel zonder kennis een webserver opzetten (iets dat xampp even snel voor je doet) is wellicht onveilig. Kortom, lees je in. Leer wat apache doet, en wat het niet doet en leer hoe je apache veilig opzet.

Als je xampp netjes up to date houdt, en als je verder geen spannende zaken host (wat html dingetjes etc) is er verder weinig aan de hand met de veiligheid. Maar niet weten waar je mee bezig bent is hier de crux.

openkat.nl al gezien?

• Kevay
CurlyMo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:00:
[...]

Voor puur HTML en CSS heb je helemaal geen webserver nodig. Dat is allemaal client-side spul. Gewoon je startpagina openen met bijv. Firefox en gaan. Om het voor je schoolopdracht aan een domein te koppelen kan theoretisch ook met een host file. Ook daar heb je niks aanvullends voor nodig.

Is de focus van je opdracht dus het neerzetten van je webserver of het bouwen van een HTML/CSS website? Dat maakt dus wel verschil.
Beide daarnaast is het ook super fijn om een eigen webserver naast mysql te krijgen om de opdrachten die we nog krijg op school maar mijn vraag is hoe zet ik dit goed in elkaar en met welk programma want je hebt wel Cpanel maar ik wil een echt goed programma om dat daar in te kunnen zetten.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Kevay & @RFlintstone kunnen jullie dan niet beter gewoon ergens een hosting accountje afnemen voor €2 per maand.
Scheelt een hoop werk en gedoe en dan is het vanmiddag allemaal geregeld.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• CurlyMo
Kevay schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:03:
[...]

Beide daarnaast is het ook super fijn om een eigen webserver naast mysql te krijgen om de opdrachten die we nog krijg op school maar mijn vraag is hoe zet ik dit goed in elkaar en met welk programma want je hebt wel Cpanel maar ik wil een echt goed programma om dat daar in te kunnen zetten.
Laat je daar nu net voor op school zitten en als het goed is zowel boeken, leraren als medescholieren voor hebben :)
DJMaze schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:04:
@Kevay & @RFlintstone kunnen jullie dan niet beter gewoon ergens een hosting accountje afnemen voor €2 per maand.
Daar leren ze geen webserver mee neerzetten ;)

[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 26-09-2018 12:06 ]

• Kevay
CurlyMo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:05:
[...]

Laat je daar nu net voor op school zitten en als het goed is zowel boeken, leraren als medescholieren voor hebben :)
Ja das waar maar heb jij misschien tips voor ons om het goed in elkaar te zetten we willen zelf de kennis opdoen.

• RFlintstone
  • Laatst online: 09-05-2024
DJMaze schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:04:
Dat klopt hoewel je dan niet de kennis opsteekt die wij juist willen hebben.
Wij krijgen juist de lol uit deze soort dingen opzetten en de kick als dit gelukt is.

Ik ben er daarnaast uiteraard zeer mee eens dat wat jij voorstelt een veilige en makkelijke 'oplossing' is (maar de makkelijkste is niet altijd de beste optie).

• CurlyMo
[...]

Ja das waar maar heb jij misschien tips voor ons om het goed in elkaar te zetten
Als je eenmaal begonnen bent, dan zijn er genoeg tips te geven. Maar je vraag niet om tips, je vraagt of we het voor willen kauwen. Dat doen we hier niet, want daar leer je niks van.

Wat je zelf al zegt:
we willen zelf de kennis opdoen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

[...]

Als je zelf kennis wil opdoen: maak een VM met Linux aan, zoek zelf uit welke distributie.
Installeer de webserver-pakketten die je nodig hebt en speel, leer en tweak. Veel succes :)

Canon EOS | DJI M2P

• DJMaze
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:05:
Daar leren ze geen webserver mee neerzetten ;)
Is dat een eis van de studie?
Als je al je studie tijd nodig hebt om HTML en CSS te leren, is een eigen server beheren natuurlijk niet handig.
Neem aan dat ze in het weekend ook uit willen of vriendin bezoeken ;)

Het lokaal opzetten als leer project is prima, heb je het onder de knie, zet het dan online.

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 26-09-2018 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevay
Arjan A schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:07:
[...]

Wij hebben ook een boek in 10 lessen een server opzetten met Linux daar gaan wij dan in kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:00:
[...]
Is de focus van je opdracht dus het neerzetten van je webserver of het bouwen van een HTML/CSS website?
DJMaze schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:08:
[...]
Is dat een eis van de studie?
Ja dus.
Kevay schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:09:
[...]

Wij hebben ook een boek in 10 lessen een server opzetten met Linux daar gaan wij dan in kijken
Dat lijkt me verstandig. Als je vervolgens ergens tegenaan loopt dan is men bereid genoeg om je te helpen, maar we zijn geen vervangers van je docenten en medestudenten.

[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 26-09-2018 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Begin eens met CentOS 7, niet te moeilijk en geschikt voor veel control panels.

Pagina: 1