• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-05 23:08
Afgelopen vrijdag heb ik de switch gemaakt van de iPhone 6s naar een iPhone XS. Na de telefoon een dag gebruikt te hebben viel het mij tijdens het scrollen op dat het beeld niet helemaal lekker soepel liep. Een aantal collega's gevraagd of die het ook hadden opgemerkt, maar dat was niet het geval.
Een andere collega die nu een half jaar een X heeft gaf aan dat dit een effect van een OLED scherm t.o.v. een LCD kan zijn.
Ook op de XS'en van mijn collega's viel het mij op, kortom het ligt niet aan mijn toestel.
Sinds afgelopen weekend viel het mij ook op dat ik na een paar minuten gebruik een lichte hoofdpijn / duizelig gevoel kreeg. Aan de hand daarvan ben ik wat onderzoek gaan doen en kwam op internet soortgelijke klachten tegen.
Op MacRumours is er een 64 pagina groot topic: https://forums.macrumors....-iphone-x.2085427/page-64

En op youtube wordt het in deze video perfect uitgelegd:
YouTube: iPhone X May Cause Serious Eye Strain

Ik baal er wel van, want verder is het een perfecte telefoon, maar elke keer hoofdpijn is het mij niet waard.
Een switch naar de XR of misschien zelfs een 8 ligt voor de hand.

k vraag mij af of er meer mensen zijn die het is opgevallen , zowel met de X als de XS ( MAX ), of uberhaupt met andere OLED schermen dezelfde klachten hebben? En zo ja, wat heb je er uiteindelijk mee gedaan?

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 15:02

DeFeCt

je wéét toch

Afgelopen vrijdag heb ik de switch gemaakt van de iPhone 6s naar een iPhone XR

...ik denk dat dit XS moet zijn? Krijg zelf in januari een X(S/R/M), dus ben benieuwd!

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
DeFeCt schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:05:
Afgelopen vrijdag heb ik de switch gemaakt van de iPhone 6s naar een iPhone XR

...ik denk dat dit XS moet zijn? Krijg zelf in januari een X(S/R/M), dus ben benieuwd!
Sorry, je hebt gelijk! Aangepast.
Wat je kunt doen, is even een winkel binnenlopen en even een X of een XS gebruiken. Ik merk het nu zelfs na een minuut. En nee, dat komt niet door het feit dat mijn ogen of lenzen niet meer goed zijn. Met geen enkel ander apparaat heb ik problemen.

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:01
Ik kan me herinneren dat er vorig jaar ook een aantal Tweakers waren die hetzelfde probleem hadden. Valt helaas niet echt iets aan te doen als je er na een tijdje niet aan gewend raakt. De een is er wat gevoeliger voor dan de ander. Ik zou het dus nog een paar dagen proberen en als je er echt last van blijft krijgen, dan is het het gewoon niet waard om het toestel te houden. Je kunt dan nog beter even wachten op de Xr.

• Tiimbo1991
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-11-2024
Wow na dat filmpje gezien te hebben ga ik toch maar na denken om misschien toch voor een XR te gaan, eerst even de XS in de winkel proberen maar ik zag zelfs dat geflicker tijdens het filmpje en ik heb best gevoelige ogen.

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-05 23:53
Ja ik heb er ook last van.
Het komt door de PWM dimming gebruikt in de Oled schermen.
Had het al met de X en helaas nu weer met de XS Max (en het is zo'n mooie telefoon)

Wellicht heeft de XR net zoals alle vorige IPhones met LCD geen PWM dimming.
Kijk eens naar dit filmpje iets na 3:10 minuten.
Je ziet duidelijk dat de IPhone 8 en 8 plus hier helemaal GEEN last van hebben ( Geen PWM dimming)
Goede hoop dat de LCD van de XR deze PWM implementatie ook niet gebruikt)

YouTube: iPhone Xs Max - iPhone Xs — In-Depth Review and Comparisons \[4k]

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:29
Wat als je True Tone uitzet?

• GertJan2012
Truetone, helderheid , witbalans , night shift. Allemaal al geprobeerd haalt niks uit. Als test een filmpje gemaakt van een iPhone 6, een XS en een XS naast elkaar ( in slomo stand ) en je kan op de XS en de X duidelijk flikkeringen van het scherm zien. Op de 6 zie je niks.

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-05 21:21
Ik heb ook geregeld hoofdpijn sinds ik de max heb, vooral na animoji gebruik.

• GertJan2012
noslen schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:48:
Ik heb ook geregeld hoofdpijn sinds ik de max heb, vooral na animoji gebruik.
Maar je overweegt nog niet om hem weer terug te brengen ?
GertJan2012 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:01:
Afgelopen vrijdag heb ik de switch gemaakt van de iPhone 6s naar een iPhone XS. Na de telefoon een dag gebruikt te hebben viel het mij tijdens het scrollen op dat het beeld niet helemaal lekker soepel liep. Een aantal collega's gevraagd of die het ook hadden opgemerkt, maar dat was niet het geval.
Een andere collega die nu een half jaar een X heeft gaf aan dat dit een effect van een OLED scherm t.o.v. een LCD kan zijn.
Ook op de XS'en van mijn collega's viel het mij op, kortom het ligt niet aan mijn toestel.
Sinds afgelopen weekend viel het mij ook op dat ik na een paar minuten gebruik een lichte hoofdpijn / duizelig gevoel kreeg. Aan de hand daarvan ben ik wat onderzoek gaan doen en kwam op internet soortgelijke klachten tegen.
Op MacRumours is er een 64 pagina groot topic: https://forums.macrumors....-iphone-x.2085427/page-64

Ik baal er wel van, want verder is het een perfecte telefoon, maar elke keer hoofdpijn is het mij niet waard.

k vraag mij af of er meer mensen zijn die het is opgevallen , zowel met de X als de XS ( MAX ), of uberhaupt met andere OLED schermen dezelfde klachten hebben? En zo ja, wat heb je er uiteindelijk mee gedaan?
Dit heeft inderdaad met Oled in het algemeen te maken, sommige zijn hier gevoelig voor. Als je hier na een weekje niet aan gewend bent dan is terug sturen en voor een LCD telefoon gaan voor nu de enige oplossing lijkt het.

Met zaken als NightShift, true tone enz heeft het niets van doen.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• pretraket
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-04 21:06
Gelukkig maak ik de switch van Oled naar Oled. Lijkt me wel vervelend om daar slecht tegen te kunnen aangezien steeds meer ( vooral high-end) telefoons er standaard mee komen nu

• GertJan2012
pretraket schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:51:
Gelukkig maak ik de switch van Oled naar Oled. Lijkt me wel vervelend om daar slecht tegen te kunnen aangezien steeds meer ( vooral high-end) telefoons er standaard mee komen nu
Ja dat is het ook, en moet eerlijk zeggen dat ik tot dit weekend ook niet wist. Echter komt het met name door de PWM dimming. Op het moment dat Apple deze zou uitschakelen ( of de optie zou bieden om dat zelf te kunnen doen ) Dan zou het probleem waarschijnlijk niet spelen.
Ik kan ook op internet niet zo snel vinden dat mensen hetzelfde probleem ervaren met een OLED TV. Over de macbook pro zijn echter wel wat soort gelijke ervaringen te vinden.
Nu maar hopen dat de XR het niet heeft.

• pretraket
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-04 21:06
GertJan2012 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:59:
[...]

Ja dat is het ook, en moet eerlijk zeggen dat ik tot dit weekend ook niet wist. Echter komt het met name door de PWM dimming. Op het moment dat Apple deze zou uitschakelen ( of de optie zou bieden om dat zelf te kunnen doen ) Dan zou het probleem waarschijnlijk niet spelen.
Ik kan ook op internet niet zo snel vinden dat mensen hetzelfde probleem ervaren met een OLED TV. Over de macbook pro zijn echter wel wat soort gelijke ervaringen te vinden.
Nu maar hopen dat de XR het niet heeft.
Even naar gekeken, mijn huidige telefoon ( S7 Edge) schijnt ook PWM te hebben. Heb voor mijn gevoel geen verschil gemerkt toen ik overging van LCD ( HTC one M8) naar de S7. Maar ga het zien wanneer ik mijn Max binnenkrijg

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:28
Led's dimmen met PWM is heel normaal, dat zullen de andere LCD schermen ook hebben voor de backlight.
Ik kan me wel voorstellen dat je bij een OLED-scherm aan de verversingsfrequentie van het scherm zit, immers zul je alle leds (pixels) moeten dimmen en bij een LCD kun je de frequentie voor de backlight waarschijnlijk veel hoger zetten, waardoor het nauwelijks tot niet te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-05 23:53
bernardV schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:03:
Led's dimmen met PWM is heel normaal, dat zullen de andere LCD schermen ook hebben voor de backlight.
Ik kan me wel voorstellen dat je bij een OLED-scherm aan de verversingsfrequentie van het scherm zit, immers zul je alle leds (pixels) moeten dimmen en bij een LCD kun je de frequentie voor de backlight waarschijnlijk veel hoger zetten, waardoor het nauwelijks tot niet te zien is.
LCD dimmen kan gewoon zonder gebruik van PWM.
Alle iPhones met LCD gebruiken geen PWM.

Hier een handig lijstje wat wel of niet PWM gebruikt en zo ja met welke frequentie

https://www.notebookcheck...ts-with-PWM.163979.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GertJan2012 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:01:

Speelt dit alleen bij Apple of ook andere merken met een oled scherm ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Hackus schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:26:
[...]

Speelt dit alleen bij Apple of ook andere merken met een oled scherm ?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar begrijp wel dat als er PWM wordt toegepast op een display de kans aanwezig is.
Vorige week heb ik als test eens een slomo filmpje gemaakt van een Samsung OLED tv, en een Sony TV. Op de Samsung TV zie je gigantische flikkeringen op het scherm, waarbij het mij dus niet verbaasd dat sommige mensen dit beeld als onrustig/vermoeiend scherm ervaren.
Bij de Sony TV zag je overigens gewoon normaal rustig beeld.

Ik heb mijn XS in iedergeval vorige week teruggebracht en wacht op de XR. Benieuwd of je daar, door het LCD scherm, geen flikkeringen op het scherm hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wouw we gaan dus weer terug naar het CRT tijdperk, met knipperende schermen.
Iemand een idee of dit nou eenmaal bij OLED hoort, of dat er andere dim methodes beschikbaar zijn?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen_V
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 16:38
Van de week een X binnengekregen en ik probeer nu een paar dagen te wennen, maar ook ik heb last van hoofdpijn en van mijn ogen door het OLED scherm van de X. Van alles geprobeerd night shift, true tone staat aan sinds begin, witbalans (lijkt het wel te verminderen). Gister had ik voor het eerst geen last van hoofdpijn, maar toen ik met tandenpoetsen in de spiegel keek was mn hele oog rood...

Er is verder begrijp ik geen oplossing voor behalve dan maar terug naar een LCD telefoon? :|

Canon 550D | 50mm f/1.8 | 18-55mm | Tamron 70-300mm | EX-430-II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:05
gast schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:07:
Wouw we gaan dus weer terug naar het CRT tijdperk, met knipperende schermen.
Iemand een idee of dit nou eenmaal bij OLED hoort, of dat er andere dim methodes beschikbaar zijn?
Pwm is oled eigen. De frequenties van de high end schermen zijn echter zo hoog dat zelfs de meeste gevoelige mensen geen klachten zullen ervaren (meeste niet allemaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1160884

Ik heb nu 2 dagen de Xs max en liep gelijk al tegen het probleem aan van knallende hoofdpijn en misselijkheid........ Sim weer in de iPhone 6 gedaan en nachtje slapen en geen last. Paar uur de iPhone 6 weer zonder klachten gebruikt. Daarna Sim weer in XS en voel me direct weer beroerd.
Op het www volgende tip gevonden: https://allthings.how/how...hone-xs-max-oled-display/

Het komt erop neer dat als je de brightness boven 45% heb de (niet altijd bewust waarneembare) flikkeringen vele malen minder zijn. De knallende hoofdpijn is weg, maar de vermoeide ogen en misselijkheid helaas niet.
Flink balen, want ik vind het een super toestel. Ik zie ook niet zo een alternatief, want ik wil wel face-id EN dubbele camera. De XR is dus ook geen optie........

Meer uitleg over het PWM: https://blog.elcomsoft.co...ing-in-just-three-clicks/

Misschien dat anderen hiermee wel volledig van de problemen afkomen.......

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Anoniem: 1160884 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:12:
Ik heb nu 2 dagen de Xs max en liep gelijk al tegen het probleem aan van knallende hoofdpijn en misselijkheid........ Sim weer in de iPhone 6 gedaan en nachtje slapen en geen last. Paar uur de iPhone 6 weer zonder klachten gebruikt. Daarna Sim weer in XS en voel me direct weer beroerd.
Op het www volgende tip gevonden: https://allthings.how/how...hone-xs-max-oled-display/

Het komt erop neer dat als je de brightness boven 45% heb de (niet altijd bewust waarneembare) flikkeringen vele malen minder zijn. De knallende hoofdpijn is weg, maar de vermoeide ogen en misselijkheid helaas niet.
Flink balen, want ik vind het een super toestel. Ik zie ook niet zo een alternatief, want ik wil wel face-id EN dubbele camera. De XR is dus ook geen optie........

Meer uitleg over het PWM: https://blog.elcomsoft.co...ing-in-just-three-clicks/

Misschien dat anderen hiermee wel volledig van de problemen afkomen.......

Roel
We zijn nu een paar maanden verder, ik ben eigenlijk wel benieuwd of je er nog steeds last van hebt, en of je überhaupt het toestel nog hebt ?
Ik las vorige week de geruchten dat de nieuwe iPhones van dir jaar allemaal OLED techniek krijgen. Eerlijk gezegd hoop ik dat dat gerucht niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GertJan2012 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:18:
[...]

We zijn nu een paar maanden verder, ik ben eigenlijk wel benieuwd of je er nog steeds last van hebt, en of je überhaupt het toestel nog hebt ?
Ik las vorige week de geruchten dat de nieuwe iPhones van dir jaar allemaal OLED techniek krijgen. Eerlijk gezegd hoop ik dat dat gerucht niet klopt.
Jij dan nu (met de XR) ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
Hackus schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:11:
[...]

Jij dan nu (met de XR) ?
Goed punt... volgens mij heb ik nooit meer een update gegeven 8)7 . Direct toen ik mijn XR kocht, dat was in oktober (?) , beviel het scherm van de XR prima en nergens last van. Dit maakte mij wel duidelijk dat het dus puur door het OLED scherm kwam.
Af en toe doe ik nog wel eens een testje in de mediamarkt op OLED TV's. Ik maak dan een slomo filmpje met mijn XR, en vaak zie ik bij Samsung TV's de flikkeringen, bij de Sony TV's niet.
Ik hoop dat het op de nieuwe generatie Iphone's ook over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonasken
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ik moet eerlijk zeggen ik werd in het begin soms misselijk van het oled scherm van mijn iphone x. Echter is dit bij mij nu over waarschijnlijk omdat ik het gewoon ben.

PSN: Jonasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:46
GertJan2012 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:14:
[...]

Goed punt... volgens mij heb ik nooit meer een update gegeven 8)7 . Direct toen ik mijn XR kocht, dat was in oktober (?) , beviel het scherm van de XR prima en nergens last van. Dit maakte mij wel duidelijk dat het dus puur door het OLED scherm kwam.
Af en toe doe ik nog wel eens een testje in de mediamarkt op OLED TV's. Ik maak dan een slomo filmpje met mijn XR, en vaak zie ik bij Samsung TV's de flikkeringen, bij de Sony TV's niet.
vreemd... Juist Samsung heeft geen oled tv's maar Sony wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
lowfi schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:34:
[...]
vreemd... Juist Samsung heeft geen oled tv's maar Sony wel.
Dan ben ik misschien in de war met LG of Samsung QLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murc1elag0
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 21:11
GertJan2012 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:14:
[...]

Dat is dan wel weer apart, want Samsung heeft helemaal geen oled tv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Murc1elag0 schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:32:
[...]

Dat is dan wel weer apart, want Samsung heeft helemaal geen oled tv's.
Lees mijn laatste reactie.....

• GertJan2012
Inmiddels zijn we al weer 3 iPhone launches verder en lijkt het er op dat het probleem nog steeds speelt. Ik ben benieuwd naar ervaringen van de iPhone 12/13 gebruikers.
Zelf heb ik gister even de nieuwe 13 (pro) bekeken en daar viel het mij na 2 minuten gebruik meteen weer op , een branderig gevoel in mn ogen en lichte koppijn. Jammer , ik had gehoopt dat het misschien nu na een aantal jaar opgelost zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:23
Helaas is afgelopen weekend mijn iPhone 11 gesneuveld. Deze is er gekomen nadat ik de iPhone X geretourneerd had ivm hoofdpijn klachten en misselijkheid(OLED).

Zaterdag heb ik de iPhone 13 gekocht en ook hiermee het zelfde probleem. Nu komt er een 2e probleem bij; welke Apple telefoon heeft dit “probleem” met pwm niet en is nog op voorraad. Ik overweeg de 13Pro maar durf het eigenlijk niet aan. Ik ben bang dat mijn enige optie is om, met oog op de toekomst, een voorraad van de iPhone 11 aan te leggen.

Het apparte is dat ik van de LG OLED tv geen last heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raze88 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:47:
Helaas is afgelopen weekend mijn iPhone 11 gesneuveld. Deze is er gekomen nadat ik de iPhone X geretourneerd had ivm hoofdpijn klachten en misselijkheid(OLED).

Zaterdag heb ik de iPhone 13 gekocht en ook hiermee het zelfde probleem. Nu komt er een 2e probleem bij; welke Apple telefoon heeft dit “probleem” met pwm niet en is nog op voorraad. Ik overweeg de 13Pro maar durf het eigenlijk niet aan. Ik ben bang dat mijn enige optie is om, met oog op de toekomst, een voorraad van de iPhone 11 aan te leggen.

De iPhone SE 2021 2020

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

raze88 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:47:

Qua zelfde afmeting alleen de 11. vanaf iPhone 12 is alles OLED.

12 mini heeft ook OLED, maar op een kleiner scherm, misschien heb je daar geen last van. Anders alleen de 11 of kleiner formaat SE(2020) misschien komt er volgend jaar nog een SE plus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:23
Ik hoop vanmiddag de 13Pro te kunnen proberen in de hoop dat ik van de 480Hz PWM geen last heb. Anders toch maar weer een 11 aanschaffen. De SE vind ik te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 00:33
@GertJan2012 Bij de 11 kun je ook de attention aware uitzetten, dan scant je iPhone niet de hele tijd je gezicht. Niet zichtbaar, wel vermoeiend.

[ Voor 5% gewijzigd door Dancing_Animal op 24-12-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 13:55
Ik weet dat dit een oud topic is, maar is hier nog iets uitgekomen? Ik heb hetzelfde probleem en ben wel benieuwd wat ervaringen van andere zijn.
Pagina: 1