Goedendag allen,
TLDR; Nextcloud app geeft aan dat de server in onderhoudsmodus staat; Nextcloud via webinterface werkt zonder problemen.
Ik heb een ietwat vreemd probleem.
Ik heb al tijden naar alle tevredenheid Nextcloud draaien op een RPi3. Als ik foto's maak met mijn telefoon, worden deze direct naar mijn Nextcloud geüpload. Sinds gisteren krijg ik de melding in de Nextcloud-app op mijn tel (Android, Samsung Galaxy A5 2017) dat de foto's niet geüpload kunnen worden om dat de server in onderhoudsmodus staat. Letterlijke melding: Uploaden mislukt: Server in onderhoudsmodus.
In het verleden bij een update van Nextcloud naar een nieuwe versie is ook wel eens gebeurt dat de deze is blijven hangen in de onderhoudsmodus. Dat was dan te verhelpen door via Putty het volgende commando in te voeren:
Dit dus gedaan en kreeg ook keurig het respons dat de servermodus was uitgeschakeld, maar de app blijft de foutmelding geven.
Het vreemde is, dat ik wel gewoon via de webinterface in mijn Nextcloud kan komen. Als de server in onderhoudsmodus staat, kan je normaal daar ook niet inloggen. Vandaar 'half' in onderhoudsmodus.
Ik zag toen ik ingelogd was in de webinterface dat er een nieuw versie beschikbaar was (14.0.1, zat op 13.0.4), en heb de update uitgevoerd. Dat is zonder problemen verlopen. Kan daarna gewoon via de webinterface weer inloggen. De app blijft echter aangeven dat de server in onderhoudsmodus is. Daarop heb ik de app verwijdert van mijn telefoon, opnieuw gedownload en weer aangemeld / ingesteld. Direct weer dezelfde melding.
Wat kan hier aan de hand zijn? Als ik zoek op Google naar de onderhoudsmodus / maintenance mode dan kom ik alleen maar topics tegen dat je dit uit / aan kan zetten via de eerder genoemde code. En mensen kunnen dan helemaal niet inloggen, ook niet via de webinterface, maar ik kan dat wel gewoon. Dus daar ligt het probleem volgens mij niet. Als ik via de webinterface een bestand vanaf de PC upload, werkt dat ook gewoon. Het lijkt erop dat het dus echt bij Nextcloud app ligt.
Iemand nog ideeën? Laatste optie is denk ik alles opnieuw installeren, maar dat is denk ik het laatste redmiddel. Al vraag ik me af of dat ook zou werken...
EDIT:
Nog een tijd aan het zoeken geweest en kwam een topic tegen waarin mensen ook problemen hebben met de auto-upload. Daarin werd als mogelijke oplossing beschreven dat alle data van de NC app echt volledig verwijderd moesten worden. Ik heb dit gevolgd, maar helaas, heeft niet gewerkt.
Het gaat op deze reactie op Github. Hierbij de quote mocht mocht ie verdwijnen:
TLDR; Nextcloud app geeft aan dat de server in onderhoudsmodus staat; Nextcloud via webinterface werkt zonder problemen.
Ik heb een ietwat vreemd probleem.
Ik heb al tijden naar alle tevredenheid Nextcloud draaien op een RPi3. Als ik foto's maak met mijn telefoon, worden deze direct naar mijn Nextcloud geüpload. Sinds gisteren krijg ik de melding in de Nextcloud-app op mijn tel (Android, Samsung Galaxy A5 2017) dat de foto's niet geüpload kunnen worden om dat de server in onderhoudsmodus staat. Letterlijke melding: Uploaden mislukt: Server in onderhoudsmodus.
In het verleden bij een update van Nextcloud naar een nieuwe versie is ook wel eens gebeurt dat de deze is blijven hangen in de onderhoudsmodus. Dat was dan te verhelpen door via Putty het volgende commando in te voeren:
code:
1
| sudo -u www-data php /var/www/nextcloud/occ maintenance:mode --off |
Dit dus gedaan en kreeg ook keurig het respons dat de servermodus was uitgeschakeld, maar de app blijft de foutmelding geven.
Het vreemde is, dat ik wel gewoon via de webinterface in mijn Nextcloud kan komen. Als de server in onderhoudsmodus staat, kan je normaal daar ook niet inloggen. Vandaar 'half' in onderhoudsmodus.
Ik zag toen ik ingelogd was in de webinterface dat er een nieuw versie beschikbaar was (14.0.1, zat op 13.0.4), en heb de update uitgevoerd. Dat is zonder problemen verlopen. Kan daarna gewoon via de webinterface weer inloggen. De app blijft echter aangeven dat de server in onderhoudsmodus is. Daarop heb ik de app verwijdert van mijn telefoon, opnieuw gedownload en weer aangemeld / ingesteld. Direct weer dezelfde melding.
Wat kan hier aan de hand zijn? Als ik zoek op Google naar de onderhoudsmodus / maintenance mode dan kom ik alleen maar topics tegen dat je dit uit / aan kan zetten via de eerder genoemde code. En mensen kunnen dan helemaal niet inloggen, ook niet via de webinterface, maar ik kan dat wel gewoon. Dus daar ligt het probleem volgens mij niet. Als ik via de webinterface een bestand vanaf de PC upload, werkt dat ook gewoon. Het lijkt erop dat het dus echt bij Nextcloud app ligt.
Iemand nog ideeën? Laatste optie is denk ik alles opnieuw installeren, maar dat is denk ik het laatste redmiddel. Al vraag ik me af of dat ook zou werken...
EDIT:
Nog een tijd aan het zoeken geweest en kwam een topic tegen waarin mensen ook problemen hebben met de auto-upload. Daarin werd als mogelijke oplossing beschreven dat alle data van de NC app echt volledig verwijderd moesten worden. Ik heb dit gevolgd, maar helaas, heeft niet gewerkt.

Het gaat op deze reactie op Github. Hierbij de quote mocht mocht ie verdwijnen:
My steps:
Edit: Added this pre-cursor 1st step instruction on 8/17/18:
"To ensure that 100% erased NC app, cache, certificates, serving settings (because Data settings persist after re-install), I did the following: "Settings" > "Device Maintenance" (to get to storage) > "Storage" > "Apps" > "NextCloud" > "Storage" (should say like 45mb/64GB used or something) > "Manage Storage" > "CLEAR DATA". (Optional: You can also click "Clear Cache" option, I just did Clear data, which is prob the same."
I deleted my NC account from NC app, completely deleted NC app, reinstalled from Google Play store.
I deleted the customized Gallery app from f-droid. (If you don't have Gallery app from F-droid, then ensure you are using the original plain vanilla Gallery app, no other gallery app as it may interfere)
Then Start NC app, go through usual process of Logging into account, giving permissions to app to read/write access, you know, the vanilla process of getting Set-up again on NC app.
Next, I went to Power Saver settings, and I added NC to "Unmonitored Apps" where they won't put to sleep. Instructions: "Device Management" > "Battery" (on bottom left corner) > " Unmonitored Apps" (e.g. select apps that won't be put to sleep) > Add NC app to this list > Click Done/Save. Maybe this helped too, but I closed all other applications and put them to sleep so only NC running.
Reboot NC app (e.g. close it then re-open it as fresh instance)
Take a photo from camera app. This 1st photo won't upload, because we haven't turned on "Auto-upload" yet, so go to "Auto-Upload" section (your 1st photo should appear here), then turn on the upload button (i.e. turn on the button so it turns from grey to blue signfying enable upload for Photos, Screenshots or Video), and verify the correct folder configuration for destiination as you wish. THEN take a 2nd photo with camera app, and this should immediately be detected and uploaded
[Voor 34% gewijzigd door Pazo op 26-09-2018 14:30]
8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topic • Haal meer uit je Envoy!