Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Duurzaamheidslening via gemeente

Pagina: 1
Acties:

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Wij zijn een aardig eindje op weg met het verduurzamen van ons huis. (lucht/lucht warmtepomp en verschillende isolatie-verbeteringen zijn reeds aangebracht)

Maar we willen nog veel meer aanpassen, maar dat kost nog wel wat geld.
We hebben een financieel buffer maar willen dit liever niet gebruiken voor het huis.
Terwijl er eigenlijk echt wel wat dingen moeten worden aangepakt.

Voorbeeld: de uitbouw van de woonkamer bestaat bijna helemaal uit oud dubbelglas, qua comfort en energiezuinigheid zou dit vervangen moeten worden door HR++.

We hebben al navraag gedaan bij de Triodos-bank waar we onze hypotheek hebben, maar daar vragen ze 650 euro advies- en afhandelingskosten voor het verhogen van je hypotheek + je moet je huis laten taxeren en ook moet er een speciaal rapport worden aangevraagd voor mijn vrouw die ZZP'er is.
Bij elkaar ongeveer 1250 euro.

Nu bestaat er ook een duurzaamheidslening die via je gemeente aangevraagd kan worden.
De rente daarvoor is 1,6% op dit moment. (via Triodos 0,75%)
Hierbij heb je geen hoge opstartkosten alleen een iets hogere rente.

Wie heeft er postitieve of juist negatieve ervaringen met zo'n duurzaamheidslening via de gemeente?
En zijn er misschien nog andere/betere oplossingen te bedenken?

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14-06 10:23

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Zelf heb ik de energiebespaarlening gedaan, de gemeente had bij ons geen leningen toentertijd deze heeft 2,3% bij 10 jaar. Dit gaat via de SVn deze doet ook de gemeentelijke duurzaamheidsleningen. Aanvraag etc ging soepel geen gedoe. Aanemer/installateur moet wel akkoord zijn dat ze achteraf door SVn betaald worden. En je hebt uitgebreide offertes nodig bij aanvraag.

Be fast .... Be furious....

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Heb zelf in het verleden ook een duurzaamheidslening afgesloten. Rente was toen 0,5% - wat op dat moment ook lager was dan de spaarrente (waardoor het dus via de lening voordeliger was).

Aanvragen is niet lastig, je moet zoals eerder genoemd wel vooraf zorgen dat je goede offertes hebt liggen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Chickendorp
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.

Het plaatsen van HR++ glas in de bestaande kozijnen wil ik laten doen, maar er zijn ook dingen die ik (grotendeels) zelf wil doen.
Mag je bijvoorbeeld ook alleen materiaal opgeven?

Het plaatsen van een HR++ tussenraam voor onze 2 dakkoepels is een peulenschil, maar de kosten van de aanschaf zou ik wel graag via de lening laten lopen.
Heeft iemand daar ervaring mee?

De rente op zo'n lening is toch ook gewoon aftrekbaar voor de Inkomsten Belasting?

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Volgens mij gewoon aftrekbaar. Schuld in box drie. Echter helemaal zeker weet ik het ook niet ik doe mijn aangifte niet zelf.

Mbt alleen aankopen van materialen ze hebben wel strikte voorwaarden ik zou ze gewoon even bellen dan weet je het zeker.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 08:43
De rente is gewoon aftrekbaar.

Als je toch glas gaat vervangen, is dan Triple-glas geen optie? Dat begint langzamerhand toch de standaard te worden voor nieuwbouw.

Met aankopen van alleen materialen wordt het lastig. Zover ik weet is dat in principe niet toegestaan. Je moet bij aanvraag offertes inleveren van de werkzaamheden die je wilt laten uitvoeren en dan mag je na goedkeuring van de lening in principe ook alleen die werkzaamheden declareren.

Aanvraag ging bij mij verder soepel, contact met de gemeente ook.

Houd er wel rekening mee dat de volgens de voorwaarden je pas na uitvoering van de werkzaamheden de factuur mag indienen en dat er dan nog enige tijd overheen gaat voordat deze door de gemeente en Svn verwerkt is. Normaal wil, zeker bij grotere werken, een aannemer vaak deels vooruitbetaald krijgen en na oplevering binnen 14 dagen het resterende bedrag op zijn rekening hebben staan. Dat gaat dus niet lukken met een duurzaamheidslening. Het is dan ook belangrijk dat je hier (schriftelijk!) vooraf andere afspraken over maakt. Facturatie 100% na oplevering en een betaaltermijn van minimaal 4 weken. Leg ook wel duidelijk uit waarom.

Wanneer je verschillende werkzaamheden laat uitvoeren, kunnen die wel telkens afzonderlijk gefactureerd worden. Mits de offerte hierin ook duidelijk gesplitst is of het aparte offertes zijn. Je kan dan een factuur indienen voor elk deel, telkens wanneer de werkzaamheden van dat deel zijn afgerond.

[Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 26-09-2018 07:57]

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 05:54
Ik heb ook een energiebespaarlening en aanbetalingen kan je gewoon laten doen vanuit je bouwdepot. Digitaal indienen en met een paar dagen een bevestiging ervan binnen.

Wel moet je voor aanvraag een duidelijke offerte hebben en een installateurs verklaring.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ivow85 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:55:
De rente is gewoon aftrekbaar.

Als je toch glas gaat vervangen, is dan Triple-glas geen optie? Dat begint langzamerhand toch de standaard te worden voor nieuwbouw.

Met aankopen van alleen materialen wordt het lastig. Zover ik weet is dat in principe niet toegestaan. Je moet bij aanvraag offertes inleveren van de werkzaamheden die je wilt laten uitvoeren en dan mag je na goedkeuring van de lening in principe ook alleen die werkzaamheden declareren.

Aanvraag ging bij mij verder soepel, contact met de gemeente ook.

Houd er wel rekening mee dat de volgens de voorwaarden je pas na uitvoering van de werkzaamheden de factuur mag indienen en dat er dan nog enige tijd overheen gaat voordat deze door de gemeente en Svn verwerkt is. Normaal wil, zeker bij grotere werken, een aannemer vaak deels vooruitbetaald krijgen en na oplevering binnen 14 dagen het resterende bedrag op zijn rekening hebben staan. Dat gaat dus niet lukken met een duurzaamheidslening. Het is dan ook belangrijk dat je hier (schriftelijk!) vooraf andere afspraken over maakt. Facturatie 100% na oplevering en een betaaltermijn van minimaal 4 weken. Leg ook wel duidelijk uit waarom.

Wanneer je verschillende werkzaamheden laat uitvoeren, kunnen die wel telkens afzonderlijk gefactureerd worden. Mits de offerte hierin ook duidelijk gesplitst is of het aparte offertes zijn. Je kan dan een factuur indienen voor elk deel, telkens wanneer de werkzaamheden van dat deel zijn afgerond.
Als je installateur of aannemer de verklaring invult is hij hier mee akkoord. Zijn geld krijgt hij toch wel. Als hij hier moeilijk over doet meteen een andere zoeken want dan is er waarschijnlijk meer aan de hand. Betaal sowieso altijd alles pas achteraf. Als je fatsoenlijk werk aflevert hoef je je niet druk te maken of je betaald wordt. Betaling ging bij mij binnen enkele dagen dus als alles in orde is zijn ze vrij snel.

• Chickendorp
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:55:

Facturatie 100% na oplevering en een betaaltermijn van minimaal 4 weken. Leg ook wel duidelijk uit waarom.
Ivow85: Is jouw verbouwing met energiebespaarlening misschien al langer geleden?
Omdat Erwin_83 het heeft over digitaal indienen en een afhandeling binnen paar dagen...

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 08:43
Ik had het over de duurzaamheidslening, niet over de energiebespaarlening.

In mijn gemeente moet je de declaratie eerst (per post) aan de gemeente sturen, waarna de verantwoordelijke ambtenaar het moet goedkeuren en doorstuurt aan Svn. Beide stappen kosten een paar werkdagen. Een standaard betalingstermijn van 14 wordt daarmee heel krap om te halen.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Erwin_83
Bij de energiebespaarlening kan het per post, of formulier invullen, scannen en mailen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• duimp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14-06 20:39
ik wil mijn platte dak nog extra laten isoleren maar begreep ook dat je de rest ook mag mee financieren (dakleer,etc)
dacht altijd dat je alleen maar de isolatiekosten mag halen uit de lening maar de rest dus blijkbaar ook.
dat maakt het wel een stuk makkelijker aangezien ik ook 2 lichtkoepels wil vervangen

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:18

Nhz

Deventer

Ik heb een beetje een twijfelachtige ervaring met de SVn. Op hun website stellen ze het volgende:
Eisen voor een warmtepomp
Als u gebruik wilt maken van de Energiebespaarlening, stellen we volgende eisen:
Een warmtepomp moet de hoofd- of basisruimteverwarming van een woning zijn en/of zorgt voor warm tapwater voor de woning. De warmtepomp is niet alleen gericht op actieve koeling.
Bij de aanvraag moet u een omschrijving van de warmtepomp aanleveren, waarin het merk en type warmtepomp staan.
Nu is de aanvraag voor een lucht/lucht warmtepomp afgewezen omdat (quote):
Het is vanuit het Nationaal Energiebespaarfonds een vereiste dat een wamtepomp op z’n minst zorgt voor warm tapwater.
Duidelijk is wel dat daar ook niet altijd mensen zitten met verstand van zaken, want lang niet elke warmtepomp wordt gebruikt voor warm tapwater. Ik heb voor de zekerheid de vraag gesteld hoe dat zit met warmtepompen welke uitsluitend warm water leveren voor de vloerverwarming.

Groetjes Bas

• Erwin_83
Ik denk dat de L/L warmtepomp als airco, dus koelen wordt gezien dat die ook kan verwarmen bijzaak is.

Een L/W die de alleen de vloerverwarming doet kan je zien als basisruimte of hoofd verwarming.

De L/L warmtepompen staan volgens mij ook niet op de subsidielijst.

[Voor 47% gewijzigd door Erwin_83 op 18-10-2018 19:16]

• Nhz

Nhz

Deventer

Erwin_83 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:13:
Ik denk dat de L/L warmtepomp als airco, dus koelen wordt gezien dat die ook kan verwarmen bijzaak is.

Een L/W die de alleen de vloerverwarming doet kan je zien als basisruimte of hoofd verwarming.

De L/L warmtepompen staan volgens mij ook niet op de subsidielijst.
Als dat de beweegreden zou zijn dan zou ik het begrijpen, maar ze geven dus als reden van afkeur dat de warmtepomp geen tapwater kan verwarmen. Dat is dan weer vreemd.

Daarnaast kan je jezelf sowieso afvragen of er in NL uberhaubt apparaten zijn die alleen (zoals volgens de eisen) gericht zijn op actieve koeling. Wij hebben er al 1 hangen en die wordt toch echt meer uren gebruikt voor de verwarming als voor het koelen, zelfs met een zomer zoals afgelopen jaar denk ik dat het maximaal 50/50 wordt in koelen/verwarmen. Los daarvan hebben we in die ruimtes niet eens andere verwarming, dus het is ook nog eens de hoofdverwarming in dat vertrek.

Groetjes Bas

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01-06 22:31
Goede ervaringen mee hier :)
Na akkoord gemeente (die willen offertes/bedragen zien) kun je los.

Ook dingen die je geheel zelf wil uitvoeren was hier geen probleem.
Factuur opsturen van de webshop/leverancier/installateur naar SVn en meestal binnen 3 a 4 werkdagen betaald !

• Erwin_83
Mijn l/W warmtepomp heeft een ingebouwde boiler voor warm tapwater. Maar er zijn ook L/W warmtepompen zonder warm tapwater. Je kan dan een warmtepomp boiler nemen (en 2 keer subsidie krijgen )

• Nhz

Nhz

Deventer

Erwin_83 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:00:
Mijn l/W warmtepomp heeft een ingebouwde boiler voor warm tapwater. Maar er zijn ook L/W warmtepompen zonder warm tapwater. Je kan dan een warmtepomp boiler nemen (en 2 keer subsidie krijgen )
Dat snap ik, maar daar ging mijn opmerking niet over. Ik vind het vreemd dat ze ineens andere eisen stellen, nu moet volgens de medewerker de warmtepomp ook voorzien in warm tapwater.

Groetjes Bas

• Nhz

Nhz

Deventer

JvdW schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:00:
Goede ervaringen mee hier :)
Na akkoord gemeente (die willen offertes/bedragen zien) kun je los.

Ook dingen die je geheel zelf wil uitvoeren was hier geen probleem.
Factuur opsturen van de webshop/leverancier/installateur naar SVn en meestal binnen 3 a 4 werkdagen betaald !
Hoe heb je dat aangepakt, want tegenwoordig moet je ook een verklaring van de installateur aanleveren.

Groetjes Bas

• JvdW
Nhz schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:32:
[...]

Hoe heb je dat aangepakt, want tegenwoordig moet je ook een verklaring van de installateur aanleveren.
Sinds wanneer dat ?
Ik heb dit in september allemaal uitgevoerd.

Verklaring was nergens nodig, offerte van de webshop of bouwmarkt etc voldoende.
Tenminste, elke keer de factuur verzonden naar SVn en werd dan gewoon betaald :+
Heb ook alleen maar contact met de gemeente gehad ivm de aanvraag, daarna ook niet meer.
Heb ooit nog 1 keer gebeld in het voortraject omdat ik wat ging wijzigen.
Antwoord was moet je zelf weten, je hebt -x- bedrag beschikbaar. :P

• Nhz

Nhz

Deventer

Ah ok, tegenwoordig moet je een offerte hebben, met daarnaast een getekende verklaring van de installateur. Helaas...

Groetjes Bas

• JvdW
Nhz schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:59:
Ah ok, tegenwoordig moet je een offerte hebben, met daarnaast een getekende verklaring van de installateur. Helaas...
Ik heb net nog even gekeken.
Het gaat bij mijn gemeente nog steeds zoals bij mijn aanvraag.
Verklaring niet nodig.

Ik zie echter grote verschillen tussen gemeenten.
Kijk ik bij Diemen bijvoorbeeld dan gelden daar veel beperkingen, in uit te voeren werkzaamheden en het te besteden/lenen bedrag bijv.

Het hangt er dus echt vanaf in welke gemeente je woont.

Voor Deventer:
https://decentrale.regelg...l/Deventer/CVDR41313.html

Je moet dus een energieprestatiecertificaat aanleveren na werkzaamheden.
Ik lees niets over een getekende verklaring van een installateur :?

Ook moet er een EPA-maatwerkadvies komen.
Dat had ik ook moeten doen volgens de aanvraag. Ik heb het echter (nog?) niet gedaan en het bouwdepot is al op en gesloten. Ik ga het dus bij geen bericht ook niet meer doen :+ Dat is gewoon mosterd na de maaltijd.

[Voor 34% gewijzigd door JvdW op 18-10-2018 23:24]

• Erwin_83
Voor de Energiebespaar lening bij de SVn heb je een instalateurs verklaring nodig bij aanvragen (a4 tje invullen met naam en maatregelen en klaar) Hoe het met gemeentes zit weet ik niet.

• Nhz

Nhz

Deventer

Ik heb inderdaad contact gehad met de SVn, een energieprestatiecertificaat en een EPA-maatwerkadvies zie ik helemaal niet zitten. ;)

Groetjes Bas

• JvdW
Erwin_83 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 05:58:
Voor de Energiebespaar lening bij de SVn heb je een instalateurs verklaring nodig bij aanvragen (a4 tje invullen met naam en maatregelen en klaar) Hoe het met gemeentes zit weet ik niet.
De energiebespaarlening zou kunnen.
Dat is wat anders dan de duurzaamheidslening :)

• Erwin_83
Wellicht is de Energie bespaar lening interessanter. Als de iets hogere rente de kosten voorkomt van onderzoeken en certificaten en dergelijke.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True