Toon posts:

Ventilatie aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:09
Mijn vraag
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over ventilatie in een jaren 80-appartement. In mijn badkamer (die nergens aan een buitenmuur grenst) is het vaak erg vochtig. Er zit een soort ventilatiegat in, dat uitkomt in een koker waarop geen mechanische ventilatie of iets dergelijks is aangesloten. In die zin is het als ik het goed begrijp 'natuurlijke ventilatie'. Om de vochtproblemen tegen te gaan, zou ik graag iets meer aan ventilatie doen. Er zit overigens een rooster in de badkamerdeur.

Bijkomende kwestie is dat het CO2-gehalte in de woonkamer vaak flink oploopt. Als we met zijn tweeën thuis zijn klimt hij zo naar de 1200ppm. Ik kan dan wel een balkondeur openzetten en dan daalt het weer heel snel, maar als hij dicht is schiet hij weer net zo hard omhoog. Ik heb een kiepraampje in de woonkamer, maar daar komt als het windstil is nauwelijks frisse lucht door naar binnen.

Mijn vraag is: hebben jullie tips om deze twee problemen aan te (laten) pakken, het liefst op een zo energiezuinig mogelijke manier?

Een schets van de situatie (niet echt op schaal maar het geeft een idee):

Relevante software en hardware die ik gebruik
Volgens mij n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb overwogen een badkamerventilator te laten aansluiten op het ventilatiegat dat ik heb in de badkamer. Dit in de hoop dat hij dan de vochtige lucht in de badkamer afvoert door het ventilatiekanaal en door het ventilatierooster in de badkamerdeur droge lucht aanzuigt uit o.a. de woonkamer. Wellicht komt hierdoor ook meer frisse lucht door het kiepraampje omdat er een soort luchtstroom of onderdruk op gang komt. Een lokale installateur die ik hierover belde vertelde mij echter dat dit geen optie is, omdat het ventilatiegat te dicht op de douchekop zit en je te maken hebt met zones in de badkamer.
- Ik heb mij een beetje ingelezen in het (laten) aanleggen van mechanische ventilatie, maar ik kom er niet echt uit of dit een haalbare kaart is. Ik zou een unit in de bijkeuken kunnen plaatsen, denk ik, omdat ik daar eigenlijk alle kamers in het huis kan bereiken. De vraag is dan echter of ik de afvoerlucht kwijt zou kunnen.
- Ik heb wel gekeken naar een decentrale WTW-unit in de woonkamer, wat ik mooie technologie vind. Alleen weet ik niet of de isolatie goed genoeg is om dat zinvol te maken, en los ik daar m.i. het vochtprobleem in de badkamer niet mee op.

Wat is wijsheid om (1) het vochtprobleem in de badkamer op te lossen en (2) de ventilatie van de overige ruimtes te verbeteren? Het liefst zo energiezuinig mogelijk; ik investeer nu liever iets meer.

Ik ben benieuwd of jullie nog goede ideeën hebben. Heel veel dank alvast!

Alle reacties

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 12:30

TheBorg

Resistance is futile.

De CV ketel hangt zeker in de bijkeuken tegen de "ventilatieschacht"? Dan is het waarschijnlijk ook geen ventilatieschacht en gaan er ook buizen en kabels doorheen. Wellicht niet heel handig om daar de vochtige lucht van de badkamer in te blazen. Wellicht kun je het rooster in de badkamer verwijderen en met een zaklamp zien wat er achter zit.

En waar gaat de afvoer van de keuken heen? Misschien wel naar een buis in de schacht. Als dat het geval is dan zou je in de bijkeuken een ventilatiebox kunnen ophangen met één aansluiting voor de afzuigkap en dan een nieuw gat maken van de bijkeuken naar de badkamer voor een tweede aansluiting.

• olivier5
Veel dank voor je snelle reactie!

De CV-ketel hangt in de badkamer, met een gesloten systeem waarbij lucht wordt aangezogen via een buis die door (het plafond van) de gang naar buiten loopt. Door de 'ventilatieschacht' loopt een buis waar een rookgasafvoer voor de HR-ketel is getrokken bij plaatsing van de ketel. De (gas)leidingen komen niet via de 'ventilatieschacht', maar uit de meterkast, die tussen de gang en de badkamer zit.

De afvoer van de keuken gaat (volgens mij) naar dezelfde 'ventilatieschacht'.

Ik zal proberen het rooster te verwijderen en met een zaklamp kijken, dat is een goede!

De tip van de ventilatiebox is denk ik wel een mooie. Die zou ik dan in de bijkeuken hangen, en dan een gat boren tussen bijkeuken en badkamer. Er zijn dan geen problemen met de zones in de badkamer, omdat de elektra erbuiten blijven? En kan ik dan op die ventilatiebox ook de afzuigkap aansluiten?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:06
Door plaatsing van de elektrische delen buiten de badkamer, heb je niets meer te maken met de zone-indeling.

De huidige afzuigkap van de keuken kan niet op een ventilatiebox worden aangesloten. Er bestaan wel motorloze afzuigkappen die hier speciaal voor gemaakt worden, maar de werking daarvan ten opzichte van een afzuigkap met eigen motor die direct naar buiten blaast is matig.

Wel kun je overwegen om in de keuken los van de afzuigkap ook een ventiel te plaatsen van een buis die is aangesloten op de ventilatiebox, zodat je in re woonkamer/keuken een continue luchtverversing krijgt.

Aanrader is dan om de luchtstroom naar de badkamer zo veel mogelijk via de slaapkamer te laten lopen. Dus in de slaapkamer zorgen voor continue luchttoevoer van buiten en zorgen dat het van daaruit makkelijk naar de badkamer kan stromen.

Je moet voor dit alles wél zeker weten dat de buis die vanuit jouw badkamer door het dak gaat nu ook echt alléén voor de badkamer gebruikt wordt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• olivier5
Dank Iwow85 voor het meedenken!

Ik zou een hercirculatiekap kunnen gebruiken, in combinatie met een ventiel dat is aangesloten op de ventilatiebox. De keuken grenst aan de bijkeuken dus dat is een relatief eenvoudige ingreep. Dat zal denk ik een redelijk resultaat kunnen opleveren.

Wat is het voordeel van het aanzuigen van lucht voor de badkamer via de slaapkamer, in plaats van een ventiel te maken in de slaapkamer en dat rechtstreeks te verbinden met de ventilatiebox, die immers ook grenst aan de slaapkamer?

Is er een manier om (met zekerheid!) te controleren of die buis enkel voor de badkamer(s van de drie appartementen in totaal) wordt gebruikt? Volgens de VVE is hij verder nergens op aangesloten.

EDIT: Oh, en moet ik in dat scenario dan het ventilatiegat dat nu in de badkamer zit (en volgens mij op hetzelfde kanaal is aangesloten) op de een of andere manier afsluiten? Anders zit die ventilatiebox lucht rond te zuigen daar.

[Voor 13% gewijzigd door olivier5 op 25-09-2018 22:41]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee