Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geen watemeter of hoofdkraan, hoe vervang je dan een kraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DonnieDarkoNL
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 12-05 22:38
Enige tijd geleden ben ik verhuisd naar een flat op de eerste verdieping. De kosten voor water zitten bij de service kosten inbegrepen omdat niemand een eigen meter heeft.
Aangezien ik een wasbak wil vervangen (hij is stuk en lekt) had ik graag de druk eraf gehad. Nu heb ik wel een CV hok met daarin een tiental leidingen met twee of drie kraantjes maar geen enkele combinatie van standen zorgt ervoor dat de watertoevoer stopt. Zowel de CV als alle kranen in huis houden druk (heb ze ongeveer 2 minuten open laten staan om te testen).

Weet iemand hoe het in een soortgelijke situatie geregeld is? Ik heb hier weinig verstand van en ook mijn zwager die wel iets meer er van weet kwam er ook niet uit. Indien gewenst kan ik foto's plaatsen van de situatie.

Beste antwoord (via DonnieDarkoNL op 27-09-2018 01:28)

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

OmeJoyo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:08:
Het kan zeker dat er geen watermeter is, komt gelukkig steeds minder voor maar vroeger is het in bepaalde gemeentes gebruikelijk geweest. Maar een afsluiter zou er zeker moeten zijn, dus zou contact opnemen met de verhuurder, want de hoofdkraan wil je voor de toekomst ook weten te vinden mocht er onverhoopt iets stuk raken.
Precies dit. Ga gewoon die kraan zoeken voordat je een loodgieter belt. Scheelt je een hoop kosten èn zoals OmeJoyo zegt moet je gewoon weten waar die zit; wellicht heb je in de toekomst een lekkage en spuit het water drie kwartier je appartement in voordat je dat ding gevonden hebt.

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:50

Detmer

Professioneel prutser

Het zal wel eens vaker voorkomen, dus wellicht dat je eens bij de buren kunt vragen of die iets weten? En anders zou ik de huurbaas / verhuurder eens bellen om te vragen hoe of wat.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

(jarig!)
Ringleiding?

Normaliter heb je voor je interne water wel 2 kranen; dit geldt vaak niet voor centrale aanvoer zoals je verwarming.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is het toevallig een gesplitste woning welke nu in delen verhuurd wordt? Dan zul je écht even bij de verhuurder moeten zijn....

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Jep. Bij geen mogelijkheid tot afsluiten kan je de leiding bevriezen.
Dan de wasbak vervangen, en als je slim bent zorg je dat je ook een afsluiter ergens tussen zet

Leuk verhaal bij.. de loodgieter had de leiding bevroren, en het waterleidings bedrijf ging testen... Beide wisten niet van elkaar wat ze aan het doen waren..

Resultaat 8 bar op de bevroren leiding,. Die de ijs prop er dus erg snel uit schoot. Duurde even voordat de test afgelopen was,. En een hoop water in een nieuwbouw woning extra.

[Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 25-09-2018 18:00]

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:22

Touchdomex

Meisje!

Systeemplafond voor de deur?

Kun je kijken of daar ergens een plek is naar je woning toe.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-06 17:22
Inderdaad bij de verhuurder informeren.
Puur theoretisch bestaat de mogelijkheid een bevriezingsapparaat te gebruiken om de toevoerleiding tijdelijk te bevriezen en zo af te sluiten, maar dat lijkt me in dit geval niet voor de hand liggend.
En inderdaad als je toch bezig bent meteen een afsluiter in de hoofdaansluiting monteren.
Wat @Emielvanputten zegt dus.

[Voor 20% gewijzigd door Henk007 op 25-09-2018 17:59]

• Maks
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:19
Kan zijn dat bij een van je beneden- of bovenburen een kraan zit. Vooral bij oude woningen met meervoudige stijgleidingen en waarbij douche/sanitair pas later is aangelegd komt dat zeker voor.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:12
Op mijn oude (flat) 3 hoog 6 woningen zat de hoofdkraan in een luik in de kelder. Zag je gewoon 6 watermeters + kraantjes zitten naast elkaar.

⛔Trackers of betalen...⛔

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:48

aawe mwan

Wat ook leuk is:

DonnieDarkoNL schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:52:
Weet iemand hoe het in een soortgelijke situatie geregeld is? Ik heb hier weinig verstand van en ook mijn zwager die wel iets meer er van weet kwam er ook niet uit. Indien gewenst kan ik foto's plaatsen van de situatie.
Als je de hoofdkraan gevonden hebt bij de benedenburen, kan het gebeuren dat je die niet dicht krijgt omdat hij vast zit. De volgende stap is dan het waterleidingbedrijf bellen, voor het dichtdraaien van de hoofdkraan in de straat. En die kan dan natuurlijk ook vast zitten, dus neem genoeg vrij...

老厮是麂

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 08:37

Amphiebietje

In de blubber

aawe mwan schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:25:
[...]

Als je de hoofdkraan gevonden hebt bij de benedenburen, kan het gebeuren dat je die niet dicht krijgt omdat hij vast zit. De volgende stap is dan het waterleidingbedrijf bellen, voor het dichtdraaien van de hoofdkraan in de straat. En die kan dan natuurlijk ook vast zitten, dus neem genoeg vrij...
Of je belt een loodgieter, die heel voorzichtig je hoofdkraan dicht zal proberen te draaien met een waterpomptang... ;)

• DonnieDarkoNL
Bedankt voor de reacties.

Het gaat om een flat uit de jaren 80, bij mijn voordeur zit alleen het trappenhuis van beton. Onderaan de trap zit wel een luik en onder mijn appartement zit de berging, dus daar zou ik nog kunnen kijken.
Maar lijkt me het handigst om even contact op te nemen met de verhuurder, wellicht dat die mee er meer over kan vertellen.

Wel veel werk voor een wasbakje te vervangen :s

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

HKLM_ schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:03:
Op mijn oude (flat) 3 hoog 6 woningen zat de hoofdkraan in een luik in de kelder. Zag je gewoon 6 watermeters + kraantjes zitten naast elkaar.
Amen, bij mijn jaren 60-appartement zit het ook zo.

In de algemene ruimte beneden heb je een luik, met daarachter de hydrofoor en de watermeters + hoofdkranen van alle appartementen, dus individueel regelbaar.

Is alleen nogal een gedoe om daarin te komen, dus ik heb zelf in mijn eigen appartement ook een extra afsluiter gemonteerd, zodat ik niet iedere keer naar beneden hoef als ik de hoofdaanvoer wil sluiten :)

Virussen? Scan ze hier!

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:28
Meterkast op het trappenhuis ergens?
Er zit echt wel ergens een kraan, de uitdaging is hem te vinden en de oplossing is je buren te vragen.

• opcxtreme
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21-06 08:28
Iedereen heeft het over watermeters op een centrale plek. Maar TS zegt dat die er niet zijn en dat daarom het water in de servicekosten zitten.

TS heeft dus 2 opties

1. Verhuurder bellen (centraal water uitzetten)
2. Loodgieter inschakelen ( leiding bevriezen)

Tips voor een zoektocht naar niet bestaande kranen heeft TS niet veel aan.

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-06 13:31

OmeJoyo

This is me

Het kan zeker dat er geen watermeter is, komt gelukkig steeds minder voor maar vroeger is het in bepaalde gemeentes gebruikelijk geweest. Maar een afsluiter zou er zeker moeten zijn, dus zou contact opnemen met de verhuurder, want de hoofdkraan wil je voor de toekomst ook weten te vinden mocht er onverhoopt iets stuk raken.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

OmeJoyo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:08:
Precies dit. Ga gewoon die kraan zoeken voordat je een loodgieter belt. Scheelt je een hoop kosten èn zoals OmeJoyo zegt moet je gewoon weten waar die zit; wellicht heb je in de toekomst een lekkage en spuit het water drie kwartier je appartement in voordat je dat ding gevonden hebt.

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DonnieDarkoNL schreef op woensdag 26 september 2018 @ 00:44:

Het gaat om een flat uit de jaren 80, bij mijn voordeur zit alleen het trappenhuis van beton. Onderaan de trap zit wel een luik en onder mijn appartement zit de berging, dus daar zou ik nog kunnen kijken.
Maar lijkt me het handigst om even contact op te nemen met de verhuurder, wellicht dat die mee er meer over kan vertellen.

Kijk dan gelijk of je de verhuurder zo ver kan krijgen om een centrale afsluiter te laten monteren voor jouw appartement. Onder het mom van toekomstige wijzigingen die je nog op de planning hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TheNephilim
  • Laatst online: 21-06 09:36

TheNephilim

Wtfuzzle

DonnieDarkoNL schreef op woensdag 26 september 2018 @ 00:44:

Die zit vast in het luik onderaan de trap!

VILF Gaming

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-06 13:31

OmeJoyo

This is me

TheNephilim schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:57:
[...]

Die zit vast in het lijk onderaan de trap!
Als er een lijk onderaan de trap ligt heb je andere dingen om je zorgen over te maken :+ Zeker als er een kraan in zit :')

Het was de postbode, met een kraan, in het trappenhuis.

[Voor 8% gewijzigd door OmeJoyo op 26-09-2018 09:59]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• frankbuurlage
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 19-06 19:23
Vaak zit de afsluiter in appartementen naast het toilet.

• TheNephilim
  • Laatst online: 21-06 09:36

TheNephilim

Wtfuzzle

OmeJoyo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:59:
[...]

Als er een lijk onderaan de trap ligt heb je andere dingen om je zorgen over te maken :+ Zeker als er een kraan in zit :')

Het was de postbode, met een kraan, in het trappenhuis.
Haha dat moest luik zijn uiteraard! :+

Nou mijn zusje woont in een duplex woning en in het portiek zit ook een luik waarin de aansluitingen van alle woningen terug te vinden zijn.

VILF Gaming

• Xanquezer
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-06 21:36
Soms zit er in de muur een ballast of kogel kraan die je dicht kan zetten met een grote platte schroevendraaier.
Althans, ik heb t n paar keer meegemaakt :)

( Zo iets: https://www.warmteservice...kOWEzNjdmYWU2OTQ3ZmJlNWYw
)

[Voor 30% gewijzigd door Xanquezer op 26-09-2018 18:35]

DPC Chef-kok :)

• topaj
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19-06 20:57

Groeten

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:28
TS zie je niet meer terug volgens mij, ik denk dat hij de afsluiter inmiddels gevonden heeft.

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15-06 06:44
ASW1 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:20:
TS zie je niet meer terug volgens mij, ik denk dat hij de afsluiter inmiddels gevonden heeft.
En waar baseer je die aanname op? Aangezien hij vandaag nog netjes gereageerd heeft...

Volvo V60 D5 Polestar @ 230PK & 470NM

• DonnieDarkoNL
Ik heb contact opgenomen met de verhuurder, maar die kunnen mij helaas niet verder helpen hiermee. Het is een stichting die aan de andere kant van het land zit.
Dus ik zal eens in het luik onder aan de trap kijken en anders het bij de buren navragen (heb ik niet echt contact mee).

• DonnieDarkoNL
frankbuurlage schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:12:
Vaak zit de afsluiter in appartementen naast het toilet.
Het vreemde is dat de andere kant van de muur waar de leiding die mijn WC spoelbak vult, niet bij mijn appartement hoort. Dus dat is helaas niet de oplossing.

In ieder geval bedankt voor de suggesties. Aangezien ik later deze week op vakantie vertrek zal het werk even op zich moeten laten wachten, maar verwacht er zo wel uit te komen!

edit: excuses voor de dubbele post.

[Voor 24% gewijzigd door DonnieDarkoNL op 27-09-2018 01:27]

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:19
Ik heb in een jaren 60 appartement gewoond.
In de berging konden we per woning daar het water afsluiten.

• Tsjilp
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Bel het waterbedrijf eens. Die konden mij destijds precies vertellen waar de hoofdkraan van het appartementencomplex zat (Groningen).

Raar... Is zo gek nog niet

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True