Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Netfilter of power conditioner?

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
In mijn audio setup merkte ik op dat als ik mijn LED lamp inschakel via plugwise (relais) dat dit en tikje geeft over mijn speakers. Blijkbaar geeft zo'n relais c.q. LED lampje toch wel wat verstoring in de netspanning.

Nu vraag ik me af, zou ik dit kunnen oplossen met een simpel netfilter, of ben je dan 'verplicht' een volledige powerconditioner te gaan gebruiken, die veel groter is, inefficiënt etc etc.

Iemand die daar wat meer kennis van heeft?

Mijn versterkers:
Rotel RC-1590
Rotel RB-1582 mk2

Deze zijn via XLR verbonden aan elkaar.

Ik had namelijk al eerder het gevoel dat er af en toe een tikje door het net heen komt, niet alleen hiervan.

[Voor 9% gewijzigd door Fairy op 25-09-2018 15:46]

• gitaarwerk
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Netfilter kan al helpen. Maar verwacht geen wonderen. Power conditioner is erg mooi, maar duur. Je kan ook een APS ertussen zetten? (zo'n oudje)

• Fairy
  • Niet online
Ik heb wel een UPS staan van APC, die durf ik er echter niet aan te hangen, want als je de stroom afkoppelt komt daar een hele vuile blokgolf uitzetten waarmee ik zelfs een aquariumpomp heb gefrituurd omdat die stil bleef staan en ipv 25w ineens 75w ging trekken. Sowieso trekt die UPS het inschakelvermogen van mijn versterker niet, dat doet zelfs een B16 zekeringautomaat niet.

Geen idee hoe mijn versterker op hol gaat slaan als dit gebeurd. Er hangt wel voor €5K aan luidsprekers aan.

[Voor 13% gewijzigd door Fairy op 25-09-2018 15:53]

• gitaarwerk
  • Niet online
Oei, ja, dan is het misschien wel een dingetje. PS-Audio heeft mooie, maar ze zijn niet goedkoop. Beetje soort van ultieme manier voor je audio. Maar 't is wel prijzig gewoon.

Ik heb zelf een "Quintet" passieve netfilter van hun, maar vind het resultaat niet heel erg boeiend. Je hoort inderdaad iets minder plopjes enzo.

Wat je ook kan doen, is een aparte groep laten aanleggen. Misschien in dit geval nog wel het goedkoopste :Y).

Als je een goeie hifi zaak in de buurt hebt, zou je kunnen vragen of er een in bruikleen te krijgen of je het wat vind. Vaak doen ze dit wel (afhankelijk van het segment een beetje... en ik denk in jouw segment dat ze dit wel doen). Denk dat het de enige manier is om er echt achter te komen. Weet niet of je zin hebt in een conditioner van 5k+

• Fairy
  • Niet online
Mijn stereo setup heeft intussen al flink wat geld gekost. Nog meer grote uitgaven erbij betekent echtscheiding ben ik bang.

Een netfiltertje moet nog wel lukken, maar een powerconditioner ala PS audio niveau zit er echt niet in (ik ken ze wel, ik kijk dagelijks de video van Paul McGowan :) )

• gitaarwerk
  • Niet online
Ja, die filmpjes zijn erg interessant. Bijzonder bedrijf. Weet niet of ik alles geloof wat ze zeggen, maar ik ben ook geen electronica engineer.

Ik weet niet hoeveel alternatieven er zijn voor netfilters. Ik weet ook niet hoe goed je bent met zelfbouw, maar daarmee kun je een eind kopen.

Echtscheidingen maar even voorkopen, alhoewel je meer tijd hebt om te luisteren dan 8)7

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:58

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Fairy schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:50:
..., dat doet zelfs een B16 zekeringautomaat niet.
Wat draait er nog meer op die groep? NoFi, maar die Rotels zijn niet zo speciaal of extreem dat ze een zekering er uit zouden laten klappen. Ik draai mijn hele set ook op één groep gedeeld met de rest van de huiskamer en geen centje pijn met inschakelen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

een andere ledlamp kopen? De voorschakel-schakeling in de meeste ledlampen, zijn echt van bedenkelijke kwaliteit. Een Netfilter of power conditioner of een aparte schakelgroep is echt onzin, tenzij graag geld over de balk heen smijt.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Fairy
  • Niet online
FeaR schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:57:
[...]

Wat draait er nog meer op die groep? NoFi, maar die Rotels zijn niet zo speciaal of extreem dat ze een zekering er uit zouden laten klappen. Ik draai mijn hele set ook op één groep gedeeld met de rest van de huiskamer en geen centje pijn met inschakelen.
Er draait op die groep bijna niets anders. Hooguit 10-12 watt aan led verlichting en de televisie (LED) en de mediacenter (40w max).

Toch knalde mijn B16 groep er 1 op de 3 keer uit als ik de versterker inschakelde. Zelfs als ik de subwoofer e.d. afkoppelde. Heb nu een C16 en daarbij gebeurd het niet. Wel zie ik bij het inschakelen van de versterker dat de verlichting in de huiskamer heel even dipt, dus de versterker trekt heel kort toch wel serieus veel stroom en daarna zakt het snel terug.

[Voor 4% gewijzigd door Fairy op 25-09-2018 18:28]

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:58
Dat is in feite slecht ontwerp dan. Overigens doen mijn rotels het niet (rmb 1565 en 1575).

Ik heb ook ooit gezocht naar netfilters, niet gevonden. Uiteindelijk stoorzender op andere groep gezet.

• 454232
  • Registratie: juni 2021
  • Niet online
Zoals Jag al zegt, zet de stoorzenders (schakelvoedingen, LEDs / dimmers) op een andere groep dan je audio.
Met een netfilter ga je in 99% van de gevallen achteruit op dynamiek in weergave.

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-06 12:00

TheBorg

Resistance is futile.

Martin900 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:21:
Met een netfilter ga je in 99% van de gevallen achteruit op dynamiek in weergave.
Omdat?

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 07-06 15:04
Jag schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:56:
Dat is in feite slecht ontwerp dan. Overigens doen mijn rotels het niet (rmb 1565 en 1575).

Ik heb ook ooit gezocht naar netfilters, niet gevonden. Uiteindelijk stoorzender op andere groep gezet.
Dat heeft alleen zin als die andere groep ook een andere fase betreft, dat is niet in elke woning mogelijk.

De beste oplossing is het probleem aanpakken en niet de gevolgen. En dat tikje bij het inschakelen is niet echt een probleem toch, iig niet van de orde dat het de aanschaf van een filter zou rechtvaardigen wat mij betreft. Ik weet niet of de overige filters ook in de prijsklasse vallen van het Quintet filter wat als voorbeeld gegeven is?

Voor dat geld kan je je hele huis waarschijnlijk voorzien van Philips Hue waar ik nog nooit gehoord heb dat dit stoort op enige manier met audio apparatuur. :) En misschien vind je vrouw dit ook wel een leuke upgrade ;)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Paul01
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 15:16
Mijn Rotel eindversterker laat de stop er ook uitgaan. Is een Rotel dingetje. Heeft last van piekstroom bij het inschakelen. Ik heb dit verholpen door een kastje te kopen bij conrad die de piek opvangt.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:08
Klopt, komt door de inrush-current van de ringkerntrafo. Maar dat had Rotel echt wel even mogen oplossen. Vaak is een Thermistor van 20 cent al voldoende

• Fairy
  • Niet online
Paul01 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 09:53:
Mijn Rotel eindversterker laat de stop er ook uitgaan. Is een Rotel dingetje. Heeft last van piekstroom bij het inschakelen. Ik heb dit verholpen door een kastje te kopen bij conrad die de piek opvangt.
Wat voor kastje hebben we het over? Mochten anderen hier ook last van hebben?

Zoiets: https://www.conrad.nl/p/u...92153_pla-551999&vat=true ?

Ik heb het opgelost met een eigen audio groep. Zelf daar klapte de automaat er uit, ook een andere B automaat, dus geen exemplarisch probleem.

Heb nu een eigen audio groep met C karakteristiek onderbreker.

[Voor 19% gewijzigd door Fairy op 05-01-2019 17:29]

• Paul01
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 15:16
Fairy schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:58:
[...]

Wat voor kastje hebben we het over? Mochten anderen hier ook last van hebben?

Zoiets: https://www.conrad.nl/p/u...92153_pla-551999&vat=true ?

Ik heb het opgelost met een eigen audio groep. Zelf daar klapte de automaat er uit, ook een andere B automaat, dus geen exemplarisch probleem.

Heb nu een eigen audio groep met C karakteristiek onderbreker.
Deze heb ik: https://www.conrad.nl/p/r...rbruikers-wit-ip20-622412

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19-06 21:43

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

blissard schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:09:
Klopt, komt door de inrush-current van de ringkerntrafo. Maar dat had Rotel echt wel even mogen oplossen. Vaak is een Thermistor van 20 cent al voldoende
Kan dit niet meer dan onderstrepen. Het feit dat die versterker bij inschakelen er een groep uit kan trekken, terwijl het nominale vermogen ruim onder de 3,6kW ligt (het vermogen van een 16A groep) is echt niets anders dan een slecht ontworpen voeding. Mijn Cambridge (ook met een heftige ringkerktrafo voor de voeding) laat verlichting wel iets dimmen (zeker toen het nog gloeilampen waren), maar laat zeker niet de groep eruit klappen. Als ik de vermogens vergelijk, mijn Cambridge heeft een maximum vermogen van 850W, jouw Rotel's samen (550W en 45W) 595W, dan zou ik continu klapperende zekeringen moeten hebben. Vooral ook omdat op dezelfde groep mijn garage zit (225 Watt aan verlichting), een Quooker in de keuken (max 2 kW) en nog wat andere verbruikers.

Ook het horen van tikjes tijdens inschakelen van andere verbruikers geeft in feite aan dat de voeding niet in orde is. De condensatortrap achter de gelijkrichting zou dit al grotendeels op moeten kunnen vangen en anders hoort er in de versterker zelf al wel een scheidingsfilter te zitten.
En nee, die dingen beïnvloeden echt niet de dynamiek van een versterker negatief, een goede voeding met goede filtering heeft eerder een positief effect op de dynamiek (het kan pieken in vermogensvraag beter opvangen).

@Fairy
Hoe oud is de betreffende versterker? Want zeker gezien de prijs zou ik geen genoegen nemen met dit soort tikjes.

Een eventueel aandachtspunt kan nog wel je huisinstallatie zijn. Als er in de bedrading ergens geen lekker contact zit (een koppelbus maakt bijv. geen lekker contact) kan je met een kleine variatie in belasting al problemen krijgen. Maar dat kan niet verklaren dat een groep eruit knalt bij het inschakelen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Fairy
  • Niet online
Ik was er intussen al wel achter dat een LED lamp die ik gebruikte echt enorm veel storing gaf op het lichtnet. Deze heb ik vervangen en die tikjes zijn helemaal weg.

Ondanks dat heb ik wel de gescheiden audiogroep gemaakt. Ook die slechte LED lamp heeft nu geen invloed meer als ik daar mee test.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True