Toon posts:

Vervanging van game-PC, wat is de volgende stap?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DoodVuurtje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 22:20
Goedendag,

Ik zit in dubio wat ik moet doen om de aankomende tijd zorgenloos een spelletje te kunnen spelen.

De vraag is of ik beter een nieuwe setup kan aanschaffen, of een nieuwe videokaart.

1. Nieuwe videokaart aanschaffen en vervangen
2. Nieuwe setup aanschaffen en eigen setup verkopen (1 SSD schijf wil ik wel houden)

In beide gevallen koop ik graag via Vraag en Aanbod op Tweakers. De noodzaak om alles helemaal nieuw te moeten hebben ben ik uitgegroeid.

Mijn huidige systeem is alweer 6 jaar oud, met de benodigde upgrades tussendoor. Hieronder een overzicht van mijn huidige setup:
- Voeding: Corsair Building CX500V2
- CPU: Intel Core i5 3450 3.1 GHz 6MB
- RAM: 16GB; 4x Corsair Vengeance 4gb DDR3 665 mhz
- Moederbord: Gigabyte H77M-D3H
- GPU: Sapphire R9 290 4gb GDD5
- Opslag1: Seagate 2TB
- Opslag2: Samsung SSD 830 series 128 GB
- Opslag3: Samsung SSD 850 series 256 GB

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Casual gaming naast de standaard huis tuin en keuken toepassingen. De games hoeven van mij niet allemaal op ultra max. Full HD is ook prima trouwens.

Wat mag het systeem of GPU gaan kosten?
Als enkel GPU: ~ €200
Als nieuw systeem: ~€400 meerprijs (nieuw systeem - opbrengst oud systeem).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Aangezien de computer 2 SSD schijven is neem ik er 1 mee voor mijn nieuwe systeem:
- Samsung SSD 850 evo 250 gb

Alle randapparatuur heb ik en wil ik behouden. Dit gaat om:
- Razor Taipan
- Razor Blackwiddow
- Logitech G930
- 2x Dell Ultrasharp U2414H

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1 SSD uit mijn bestaande setup voor mn OS en kleine programma's. Games kunnen op een HDD, de 2TB was vroeger een uitkomst, nu minder nodig. Stream nu veel meer ;) .

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk boeit me vrij weinig, maar graag wel bestaande merken op de westerse markt ivm support.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke andere eisen.

Ga je overklokken?
Nee. Liever stabiliteit en levensduur dan een aantal % meer prestatie.

Wat verwacht je van ons?
Heldere aanbeveling welke optie aangeraden is (1 of 2).
In het geval van optie 1:
- Welke videokaart kan ik het best aanschaffen?

In het geval van optie 2:
- Voorbeeld van een setup die aan mijn verwachtingen voldoet
- Inschatting hoeveel ik kan vragen voor mijn huidige setup (minus de SSD EVO 250GB en kennisgeving dat de videokaart waarschijnlijk aan het einde van zijn leven zit)

[Voor 4% gewijzigd door DoodVuurtje op 06-10-2018 00:25]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De R9 290 is dus kapot. Blijft de rest over om te verkopen. Dat zal niet veel meer opbrengen dan €150 zodat je op 550 voor een nieuw systeem komt. Daar ga je geen sneller systeem van terug krijgen dan je nu hebt. Met een videokaartupgrade van 200 ga je nieuw ook niet sneller krijgen dan je had. Een RX 570 presteert redelijk vergelijkbaar met een R9 290 namelijk. Je zou gebruikt kunnen kijken naar een gebruikte GTX 1060 die daar 15% aan prestaties bovenop doet.

Voedingkje is na 5 - 6 jaar ook aan vervanging toe.

Nieuw kom je minimaal op het volgende en dan heb je nog maar 8Gb ram ipv 16GB nu.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 169,85€ 169,85
1Gigabyte B450M DS3H€ 68,50€ 68,50
1Asus ROG-STRIX-RX570-O4G-GAMING€ 199,-€ 199,-
1Fractal Design Focus G Mini€ 45,50€ 45,50
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSB€ 74,90€ 74,90
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,61€ 49,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,36

• DoodVuurtje
Thanks voor de snelle eerste reactie! Los van de GPU is het systeem niet veel waard nee. Voorgestelde setup is wel gebaseerd op nieuwprijzen. Een tweedehands setup op tweakers zou toch wel iets betere specs opleveren toch?

• Uszka
  • Nu online
Voor de videokaart wel (GTX1060), de rest niet.

• DoodVuurtje
Ok helder. in het geval van GPU vervanging de GTX1060 bekijken, en eigenlijk ook een nieuwe voeding wegens de leeftijd.

Is deze investering verantwoord op een moederboard van ruim 6 jaar oud?

• Uszka
  • Nu online
Zolang die het doet wel en anders heb je met de videokaart en voeding een mooi begin voor een nieuw systeem. Tegen die tijd de rest upgraden is vroeg genoeg.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:00
jellescholtens schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:03:
Ok helder. in het geval van GPU vervanging de GTX1060 bekijken, en eigenlijk ook een nieuwe voeding wegens de leeftijd.

Is deze investering verantwoord op een moederboard van ruim 6 jaar oud?
Op het socket 1155 platform kunnen kaarten t/m de rx 580/gtx 1060 prima. Vriend van me heeft een i7 3770 (max. processor die op dit mobo kan) lopen met een gtx 1060 en geen centje pijn in welke game dan ook (oa. bf1 en 5)
Hier gaat ie nog wel een paar jaartjes mee doen :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee