Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stevig systeem voor ongebruikelijke software (€1500)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WeakAtTweaking
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 21-05 19:44
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt gebruikt voor een programma dat gametrees van poker 'oplost' (PioSolver), dit gebeurt veelal zonder dat er andere processen in gebruik zijn. Tijdens actief gebruik draaien tot 8 Android emulators tegelijk en eventueel nog wat lichte software ernaast. Hieronder screenshots van een systeem dat deze programma's draait:

PioSolver

Emulators

Ik weet zelf erg weinig van de interactie tussen software en de onderdelen, dus ik zou zo niet kunnen zeggen wat er precies zwaar belast wordt en wat niet. Er is me in ieder geval geadviseerd een 'high end gaming systeem' aan te schaffen, maar dat is wel erg breed natuurlijk. Mag ook wel eens overstappen naar een andere browser :F

Op de website van de solver staat het volgende:
CPU and RAM: solver's speed is proportional to number of physical cores x frequency they run on assuming those are reasonably modern CPUs. The more RAM you have the bigger trees you can build. This means there is no "optimal" setup. You can always get a faster computer and more RAM if you spend more money.
Er moet 32GB RAM in komen en het zou mooi zijn als dat eventueel nog uit te breiden is. Ik heb gelezen dat de Ryzen CPU's niet zo goed draaien als je veel RAM hebt, klopt daar iets van?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Lastig. Ik ben best bereid om wat te investeren als dat nodig is, zolang het maar goede value for money is. Ik heb een beetje rondgekeken en denk dat €1500 voldoende zal zijn, maar mocht het wat meer kosten dan is dat ook prima.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Er komt een Philips 4k scherm aan te hangen. Denk niet dat er iets heel bijzonders nodig is om die soepel te laten draaien (werkt redelijk op de Radeon HD 7800 kaart, maar niet optimaal). Daarnaast nog een 27" Dell met een 1920*1080 resolutie.

https://tweakers.net/pric...lips-bdm4065uc-zwart.html

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur want ik heb er geen verstand van en heb geen rationele reden om bv Intel beter te vinden dan AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is wel prettig als het systeem niet teveel geluid produceert, maar daar hoeft ook geen vermogen aan uitgegeven te worden.

Ga je overklokken?
Geen idee hoe of wat, dus laten we dat maar niet doen :p

Wat verwacht je van ons?
Vooral benieuwd of het klopt dat AMD icm veel RAM niet goed werkt. Als ik het zo lees krijg je meer waarde voor je geld als AMD koopt, maar als dat niet klopt dan hoor ik dat ook graag.
Verder zal het voor jullie misschien ook lastig zijn in te schatten wat ik nodig omdat het niet echt gangbare software is. Van belang is vooral om te kijken naar de 8 emulators, daarvan weet ik niet hoe die de videokaart belasten. Wordt wel flink warmer, screenshots zijn na een minuut gemaakt, zou dat nog even na een half uurtje kunnen doen als dat helpt.

Ben ook benieuwd welke videokaart jullie zouden kiezen, in de BBG was er geen voorkeur.

Ik neem maar even de BBG van mei als startpunt, dan valt er in ieder geval iets te vergelijken.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,80€ 318,80
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 136,99€ 136,99
11070Ti€ 508,50€ 508,50
1Fractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,02€ 75,02
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 160,49€ 160,49
1Corsair RM550x Zwart€ 82,95€ 82,95
1Samsung 860 EVO 500GB€ 88,33€ 88,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.455,99

Beste antwoord (via WeakAtTweaking op 26-09-2018 09:51)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:44
De hoeveelheid vram is de bottleneck bij je videokaart. Ik zou er een RX 570/580 8GB in zetten.
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-09)
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)

Intern geheugen kan je pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB nemen.

Moederbord naar pricewatch: MSI B450 Tomahawk. X470 voegt niets toe voor jou.

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Nu online
Ongebruikelijk? Ja, maar niet iets dat we nog nooit gezien hebben hier:
https://gathering.tweaker...rumId[]=121&keyword=poker
De specs vragen om physical cores, Ryzen heeft er dan meer dan Intel (8 vs 6), maar die van Intel hebben een hogere singlethreaded performance. En beide kunnen twee threads op 1 fysieke cores draaien.
Er moet 32 GB RAM in komen, maar ik zie maar 16 GB in het lijstje.
Kan je de programma's op de GPU draaien of ga je gamen? Anders lijkt een 1070Ti me wel duur.

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 14:12
Die CPU koeler kan je achterwege laten, de boxed koeler is goed genoeg. Dat van dat geheugen heb ik nog nooit gehoord, zou perfect moeten werken.
Eender welke GPU van 150€ zal die 4K TV ook kunnen aansturen, GTX1070 lijkt me complete overkill...

• WeakAtTweaking
SpeedQber schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:44:
Ongebruikelijk? Ja, maar niet iets dat we nog nooit gezien hebben hier:
https://gathering.tweaker...rumId[]=121&keyword=poker
De specs vragen om physical cores, Ryzen heeft er dan meer dan Intel (8 vs 6), maar die van Intel hebben een hogere singlethreaded performance. En beide kunnen twee threads op 1 fysieke cores draaien.
Er moet 32 GB RAM in komen, maar ik zie maar 16 GB in het lijstje.
Kan je de programma's op de GPU draaien of ga je gamen? Anders lijkt een 1070Ti me wel duur.
Ik heb niet alles gelezen, maar het feit dat ik via Android emulators speel en niet de gebruikelijke pokersoftware maakt het wel significant anders. Normale pokersoftware van bv Pokerstars is niet zo zwaar, daar kun je met een vrij basic setup prima op spelen.

Ik heb het lijstje van de BBG gekopieerd en verder niet aangepast omdat ik niet weet welke RAM ik moet kiezen, ik hoopte daar wat tips voor te krijgen in de reacties :)

Ik heb te weinig kennis van software om te kunnen zeggen wat voor GPU aan te raden is voor het draaien van 8-10 emulators. Is er een manier dat ik kan zien hoe zwaar m'n GPU belast wordt? Ik ga er geen games op spelen, de pc wordt puur gebruikt voor de genoemde software en een beetje surfen.
Ik heb even alles opengezet op de PC uit de screenshots en dat een kwartiertje laten draaien om nogmaals te kijken hoe warm alles wordt. Misschien dat dat helpt. Het werd in ieder geval lekker warm in m'n kantoortje :9

https://i.gyazo.com/408ce8f85c8b9bec51d1c3d143ed3458.png
Die CPU koeler kan je achterwege laten, de boxed koeler is goed genoeg. Dat van dat geheugen heb ik nog nooit gehoord, zou perfect moeten werken.
Eender welke GPU van 150€ zal die 4K TV ook kunnen aansturen, GTX1070 lijkt me complete overkill...
Welke GPU en RAM (32GB) zou jij aanraden?

Dat van de koeling las ik ook in de comments bij de BBG, dat scheelt weer wat. Heb nog wel een oude PC staan met een koeler van dat merk. Zou je die erin stoppen onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet of komt er veel extra geluid vanaf waar je weinig extra koeling voor terug krijgt?

• Uszka
Laat MSI Afterburner eens meelopen om te zien wat de belasting van de videokaart is gedurende een bepaalde tijd. 54 graden vind ik niet zodanig hoog voor de gpu dat ik zeg van goh, die staat mij een partij te stampen. Het zijn trouwens 2 kaarten in CF waarbij de warmste de bovenste zal zijn.

• WeakAtTweaking
Uszka schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:16:
Laat MSI Afterburner eens meelopen om te zien wat de belasting van de videokaart is gedurende een bepaalde tijd. 54 graden vind ik niet zodanig hoog voor de gpu dat ik zeg van goh, die staat mij een partij te stampen. Het zijn trouwens 2 kaarten in CF waarbij de warmste de bovenste zal zijn.

Dat valt allemaal wel mee idd. Wat zou je zeggen als je dit zo ziet? Veel gekker gaat het gebruik niet worden.

GPU2 stond gewoon stil, wordt die alleen gebruikt als 1 aan z'n max zit?

• Uszka
Als gpu 2 stil staat wordt CF niet ondersteunt door de software.

Blijkbaar wordt er behoorlijk wat vram gebruikt want dat wordt 100% benut.

Welke HD 7800 heb je precies? 7850, 7870 of 7870 XT?

[Voor 24% gewijzigd door Uszka op 25-09-2018 17:49]

• WeakAtTweaking
Uszka schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:47:
Als gpu 2 stil staat wordt CF niet ondersteunt door de software.

Welke HD 7800 heb je precies? 7850, 7870 of 7870 XT?
Deze zit erin https://tweakers.net/pric...on-hd-7870-royalking.html

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
De hoeveelheid vram is de bottleneck bij je videokaart. Ik zou er een RX 570/580 8GB in zetten.
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-09)
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)

Intern geheugen kan je pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB nemen.

Moederbord naar pricewatch: MSI B450 Tomahawk. X470 voegt niets toe voor jou.

• WeakAtTweaking
Is het de €50 extra waard voor de 580?

Heb ik nu dit lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,80€ 318,80
1MSI B450 Tomahawk€ 103,50€ 103,50
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-09)€ 251,68€ 251,68
1Fractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB€ 252,50€ 252,50
1Corsair RM550x Zwart€ 82,95€ 82,95
1Samsung 860 EVO 500GB€ 88,33€ 88,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.182,67

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Had je je eigen screenshots al bekeken? Geen idee waarom je Chrome gebruikt maar in 3 verschillende screenshots verbruikt Chrome bij elkaar opgeteld evenveel geheugen als als je headless instances. Zo ken ik er nog wel een paar om "meer geheugen" in je PC te zetten.

Iets lijkt me ook aan te geven dat je GPU amper belast wordt door de processen die je in gebruik hebt, anders dan de hoeveelheid VRAM; ik vraag me dan ook af waar nu exact de bottleneck zit. Ook je CPU blijft netjes "laag" dus weet niet heel erg of je gaat genieten van de upgrade quadcore -> hexacore in dit geval.

Een aantal jaar geleden had je een vergelijkbare vraag; opvallend dat je al die tijd dus niet "de interesse" hebt gehad om zelf onderzoek te doen naar een nieuwe PC of simpele tools om je load te meten.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Uszka
Ligt eraan waar je de rest van de onderdelen koopt. Als je alles bij Azerty koopt zou ik daar de RX 580 nemen. Scheelt bij die shop maar €21,-.

• WeakAtTweaking
MAX3400 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:43:
Had je je eigen screenshots al bekeken? Geen idee waarom je Chrome gebruikt maar in 3 verschillende screenshots verbruikt Chrome bij elkaar opgeteld evenveel geheugen als als je headless instances. Zo ken ik er nog wel een paar om "meer geheugen" in je PC te zetten.

Iets lijkt me ook aan te geven dat je GPU amper belast wordt door de processen die je in gebruik hebt, anders dan de hoeveelheid VRAM; ik vraag me dan ook af waar nu exact de bottleneck zit. Ook je CPU blijft netjes "laag" dus weet niet heel erg of je gaat genieten van de upgrade quadcore -> hexacore in dit geval.

Een aantal jaar geleden had je een vergelijkbare vraag; opvallend dat je al die tijd dus niet "de interesse" hebt gehad om zelf onderzoek te doen naar een nieuwe PC of simpele tools om je load te meten.
Ik gaf al aan dat ik eens naar een nieuwe browser moet. Maar ik heb expres wat dingen opengezet omdat dit tijdens gebruik ook zou moeten kunnen. Er kan eventueel nog wat extra software bijkomen, geen hele zware dingen maar er moet wat ruimte overblijven. Het RAM geheugen is ook nodig voor de solver (zie quote website), als ik grote gametrees wil solven is 32GB een must en niet zomaar een overbodige luxe. De CPU is een luxe zou je kunnen zeggen, de solver maakt daar goed gebruik van en is veel sneller met een high end CPU. Ook wil ik het risico van een crash vermijden (geen idee hoe groot die kans is en of de CPU daar invloed op heeft). Één crash kan al zo een bedrag wat je normaal uitgeeft voor een CPU kosten als je op professioneel niveau pokert.

Het systeem van een aantal jaar geleden ging om gebruik met weer andere software waar ik toen helemaal niets over wist behalve de aanbevelingen van de programmeur. Nu heb ik wat meer info en daarom vraag ik hier weer om hulp, ik zie het probleem niet zo. Mijn interesses liggen ergens anders en als ik ergens wat vanaf weet help ik mensen ook graag een stapje verder zodat ze niet een hele hoop tijd kwijt zijn om alles uit te zoeken. Voor veel posters hier is een systeem bij elkaar zoeken en alles wat daarbij komt kijken een tweede natuur, daarom kom ik hier graag als ik een vraag heb.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True