Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

EDC 100% Ryzen 2700X

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrNobody28
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 09-06 18:33
Hi Tweakers,

Ik heb een vraag m.b.t. mijn Ryzen 2700X. In de AMD Ryzen Master Software was ik de temperaturen aan het bekijken van de CPU, deze lijken goed te zijn maar heb toch een extra fan aangeschaft voor in de voorkant van de case.
Goed, nu mijn vraag; je kunt ook EDC zien op die software, die is eigenlijk constant 100% als hij 4.2GHz draait, als hij zakt naar 2.2Ghz dan gaat de EDC ook naar beneden.
Ik weet niet precies wat EDC in houdt maar ik heb dus verschillende informatie (alles in Engels en dat is niet het allerbeste taaltje wat ik kan lezen). Kan het kwaad dat de EDC bijna de heletijd op 100% staat? Of wat is het eigenlijk?

Ik gebruik mijn CPU i.c.m. een B450 Tomahawk moederbord en een GTX 1080 op een 550 Watt voeding van Corsair.

Verschillende sites met informatie bekeken, maar ik kom er dus niet uit of het schadelijk/slecht is voor de CPU/Moederbord.
Graag dus wat duidelijkheid!

Alle reacties

• jbbrans
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07:32
Staat in de user manual van Ryzen Master, wat het is.

CPU Electrical Design Current (EDC) as a % of board capacity. Oftewel de maximale stroom waar het bord op ontworpen is.
Volgens de manual:
Electrical Design Current (EDC) is presented for the CPU and SOCpower domains, expressed as a % of motherboard capacity. This can best be understood as the peak amperage for a short period of time.
Gedurende een korte periode dus.

Dit is puur theoretisch van mijn kant gezien, ik heb zelf nog niet met Ryzen Master gewerkt.

• MrNobody28
jbbrans schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:53:
Staat in de user manual van Ryzen Master, wat het is.

CPU Electrical Design Current (EDC) as a % of board capacity. Oftewel de maximale stroom waar het bord op ontworpen is.
Volgens de manual:
Electrical Design Current (EDC) is presented for the CPU and SOCpower domains, expressed as a % of motherboard capacity. This can best be understood as the peak amperage for a short period of time.
Gedurende een korte periode dus.

Dit is puur theoretisch van mijn kant gezien, ik heb zelf nog niet met Ryzen Master gewerkt.
Oké, dus als deze op 100% staat betekend het eigenlijk dat het bord maximaal word gebruikt i.c.m. de CPU? Lijkt mij dat dat geen kwaad kan dan. Op verschillende fora's lees ik verschillende dingen, maar het meeste komt wel naar voor dat het geen kwaad kan, daar is het me eigenlijk vooral om te doen.

Iemand hier nog op of aanmerkingen op?

• zion
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 00:22

zion

I GoT my I on U

MrNobody28 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:14:

Iemand hier nog op of aanmerkingen op?
Ja, het gedeelte van :
"This can best be understood as the peak amperage for a short period of time.
Gedurende een korte periode dus."

Dan is het dus net of je continu de maximumsnelheid van je auto rijdt, of je speakers continue vol open heb staan. Meestal gaat dat gepaard met extreem slijtage/oververhitting, dus lijkt mij niet echt goed.

@MrNobody28 Even kijken bij je powerscheme of je minimum processorstate niet op 100% staat,
afhankelijk van merk kan ook nog in je bios "Maximum processor always" op ON staan.
Begin even met kijken als je net opgestart bent, zonder dat je wat doet of hij dan al op 100% staat, want dan gaat er sowieso iets in je performance settings fout, want hij hoort hem dynamisch terug te regelen op het moment dat hij aan het idlen is.

edit: nog even je topicstart doorgelezen, hij schijnt dus wel terug te schalen, dus als hij alléén op 100% staat als je vol aan het gamen bent is het niet erg (bij volle turbostand dus), zolang je temperaturen goed blijven.
Als je CPU ook bij Idle/internetten/Office op 4,2 blijft blazen, moet je dus wat aan je performance settings/power scheme aanpassen.

edit 2:
Ook lees: If you use AMD Ryzen balanced then you have to change: Processor power management>minimum processor state>20%

Maar hoe dit moet, moet ik thuis even bekijken, geen idee.
start > type: "edit power plan" > "change advanced powersettings > processor power management > minimum processor state > zet naar 5%

[Voor 55% gewijzigd door zion op 25-09-2018 16:28]

10-08-1999 - 10-08-2020, 21 jaar zion @ Tweakers.net
Nieuwe Systeem: AMD R7:5800X, 32GB-3600, 2TB SSD's, 34" 1440P-UW, Rift-S

• MrNobody28
zion schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:23:
[...]

Ja, het gedeelte van :
"This can best be understood as the peak amperage for a short period of time.
Gedurende een korte periode dus."

Dan is het dus net of je continu de maximumsnelheid van je auto rijdt, of je speakers continue vol open heb staan. Meestal gaat dat gepaard met extreem slijtage/oververhitting, dus lijkt mij niet echt goed.
Bedankt voor je reactie. Nog tips wat ik hier aan kan doen en hoe?

• Lootbox
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 07:20
Kijk even bij je energy instellingen. Het kan zijn dat deze nu op performance staat ipv balanced.

• MrNobody28
Ik heb iets gevonden van een BIOS update doen.
https://ca.msi.com/Mother...t/B450-TOMAHAWK#down-bios
Hier staan de files, maar het is mij niet echt duidelijk welke nu de laatste versie is, ik denk zelf V11.

Ook lees: If you use AMD Ryzen balanced then you have to change: Processor power management>minimum processor state>20%

Maar hoe dit moet, moet ik thuis even bekijken, geen idee.

edit: @Lootbox ga ik doen zodra ik thuis ben :)

Edit2: Als eerste dit proberen: https://community.amd.com...-137003/pastedImage_4.png

[Voor 12% gewijzigd door MrNobody28 op 25-09-2018 16:41]

• zion
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 00:22

zion

I GoT my I on U

pffff, dat zei ik 20 minuten eerder al :+ maar idd, dat eerst ja d:)b

10-08-1999 - 10-08-2020, 21 jaar zion @ Tweakers.net
Nieuwe Systeem: AMD R7:5800X, 32GB-3600, 2TB SSD's, 34" 1440P-UW, Rift-S

• MrNobody28
zion schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:52:
[...]

Had over je edits heen gelezen! Ik ga het zo direct proberen, thanks alvast man!

• MrNobody28
zion schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:52:
[...]

Mijn bevindingen:
In idle of licht gebruik staat de EDC op 30% en de temperatuur op 33 graden. Heb hem net aangezet.
Wel zie ik dat de peak speed constant veranderd van 2.2GHz naar 4.350Ghz, eigenlijk om de 5 seconde.

Het EDC veranderd in Idle dus ook telkens van 30% naar 70% iedere 5 seconde.

Ingame (Heb het even bij Fortnite getest) gaat de temperatuur naar 60 graden en EDC naar 100%.
Zal het zo eens tijdens mijn stream in de gaten houden.
PPT en TDC zijn gewoon normaal. PTC (CPU) wat dat betekend weet ik niet, maar dat staat bij iedereen op 95 graden, waarschijnlijk is dat het automatische uitschakelpunt.

Graag een reactie op mijn bevindingen en wat ik nog meer zou kunnen testen, de bios ben ik nog niet in geweest.

• Lootbox
MrNobody28 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:55:
[...]

Mijn bevindingen:
In idle of licht gebruik staat de EDC op 30% en de temperatuur op 33 graden. Heb hem net aangezet.
Wel zie ik dat de peak speed constant veranderd van 2.2GHz naar 4.350Ghz, eigenlijk om de 5 seconde.

Het EDC veranderd in Idle dus ook telkens van 30% naar 70% iedere 5 seconde.

Ingame (Heb het even bij Fortnite getest) gaat de temperatuur naar 60 graden en EDC naar 100%.
PPT en TDC zijn gewoon normaal. PTC (CPU) wat dat betekend weet ik niet, maar dat staat bij iedereen op 95 graden, waarschijnlijk is dat het automatische uitschakelpunt.

Graag een reactie op mijn bevindingen en wat ik nog meer zou kunnen testen, de bios ben ik nog niet in geweest.
Zie eerste post : https://community.amd.com/thread/231798

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:56
Voor zover ik heb kunnen zien/vinden kan je net zo goed het windows balanced plan gebruiken voor de Ryzen 2. Dat Ryzen balanced plan is er juist speciaal om die minimum processor state naar 90% te zetten voor Ryzen 1. Iets wat voor Ryzen 2 inmiddels niet meer nodig is.

AMD chipset drivers installeren, custom install, uitvinken dat dat speciale plan er komt en windows gewoon op z'n standaard balanced laten staan.

Edit: hier (Ryzen 2 2600) daarmee nu een EDC van 26% bij core speeds van 1550 Mhz. Ding jumpt vanzelf naar de 100% wanneer gewenst. Laatst bij een testje alle cores permanent op 3,8 Ghz. bij een EDC van tegen de 100. Bij Prime95 stress test een EDC van 100 bij een all-core snelheid van 3,7 Ghz. ongeveer.
MrNobody28 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:55:
[...]

Mijn bevindingen:
Wel zie ik dat de peak speed constant verandert van 2.2GHz naar 4.350Ghz, eigenlijk om de 5 seconde.

Het EDC verandert in Idle dus ook telkens van 30% naar 70% iedere 5 seconde.

PPT en TDC zijn gewoon normaal. PTC (CPU) wat dat betekent weet ik niet, maar dat staat bij iedereen op 95 graden, waarschijnlijk is dat het automatische uitschakelpunt.

Peak speed verandert inderdaad continu. Als er kracht nodig is zal de CPU weer opschakelen en daarna weer afschakelen. Blijkbaar heb jij een proces dat om de paar seconden (flink) aandacht vraagt. Bij een game zal de CPU maximaal bijschakelen en is een EDC van 100% dus niet zo raar.

PTC betekent max temp van de CPU: "PTC is the reference temperature point for thermal throttle for the processor"

[Voor 61% gewijzigd door Korvaag op 25-09-2018 20:36]

UNOX: The worst operating system

• MrNobody28
Peak speed verandert inderdaad continu. Als er kracht nodig is zal de CPU weer opschakelen en daarna weer afschakelen. Blijkbaar heb jij een proces dat om de paar seconden (flink) aandacht vraagt. Bij een game zal de CPU maximaal bijschakelen en is een EDC van 100% dus niet zo raar.
@Korvaag Bedankt voor je info!

Het rare is dus dat ik geen proces heb lopen wat die aandacht vraag. Zodra ik de PC opstart, start Discord op, open ik Chrome en verder eigenlijk niet echt iets wat op de voorgrond actief is. Dit is dus gemeten bij het starten van de PC.

Verder heb ik nog niet de tijd gehad om te kijken naar bios en AMD chipset update, zou je misschien een linkje kunnen posten van welke updates ik zou moeten hebben en/of waar ik de versie zou kunnen vinden? Ben een leek in die dingen, bij de chipset versie staan volgens mij ook meerdere versies. Deze versie heb ik kunnen vinden in deze link:
AMD Chipset Driver
Version
17.40.2815.1010
https://www.msi.com/Mothe...WK#down-driver&Win10%2064

Verder even kijken waar ik die chipset moet installeren, maar daar zal ik vast wel uit komen.
Ontzettend bedankt zover voor iedereen zijn hulp, ik ga er vanavond als ik tijd heb verder mee aan de slag.

Oja, nog een kleine vraag; tijdens het streamen (naar twitch) en gamen haal ik rond de 70-75 graden celcius, is dat normaal voor de Ryzen 2700X non OC? Vanavond komt er een extra fan in de voorzijde erbij, had er nog geen hangen, dus misschien scheelt dat een paar graden.

• Lootbox
MrNobody28 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:27:
[...]

.

Oja, nog een kleine vraag; tijdens het streamen (naar twitch) en gamen haal ik rond de 70-75 graden celcius, is dat normaal voor de Ryzen 2700X non OC? Vanavond komt er een extra fan in de voorzijde erbij, had er nog geen hangen, dus misschien scheelt dat een paar graden.
Temperatuur is prima zo. _/-\o_.
Eigenlijk alles onder de 90 graden is wel goed.

[Voor 5% gewijzigd door Lootbox op 26-09-2018 08:32]

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:56
MrNobody28 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:27:
[...]

@Korvaag Bedankt voor je info!

Het rare is dus dat ik geen proces heb lopen wat die aandacht vraag. Zodra ik de PC opstart, start Discord op, open ik Chrome en verder eigenlijk niet echt iets wat op de voorgrond actief is. Dit is dus gemeten bij het starten van de PC.

Verder heb ik nog niet de tijd gehad om te kijken naar bios en AMD chipset update, zou je misschien een linkje kunnen posten van welke updates ik zou moeten hebben en/of waar ik de versie zou kunnen vinden? Ben een leek in die dingen, bij de chipset versie staan volgens mij ook meerdere versies. Deze versie heb ik kunnen vinden in deze link:
AMD Chipset Driver
Version
17.40.2815.1010
https://www.msi.com/Mothe...WK#down-driver&Win10%2064

Verder even kijken waar ik die chipset moet installeren, maar daar zal ik vast wel uit komen.
Ontzettend bedankt zover voor iedereen zijn hulp, ik ga er vanavond als ik tijd heb verder mee aan de slag.

Er draaien altijd processen die aandacht vragen. Windows zit vol met standaard zooi die continu aandacht vraagt. Als je je PC een tijd idle laat draaien en controleert met Ryzen Master zal je zien dat de cores redelijk vaak gewoon op de laagste snelheid draaien.

Drivers:
https://www.amd.com/en/support

Dan even chipset selecteren en de correcte chipset (B450). Ik vermoed dat het allemaal dezelfde driver is overigens, maargoed. Ik zou AMD-drivers zelf nooit van de fabrikant gebruiken aangezien deze standaard achterlopen (ze testen ze eerst op hun hardware) en deze drivers toch altijd gewoon AMD-standaard zijn.

Installeren is gewoon aanklikken en gaan. Er is niet echt een 'waar' bij die installatie. Selecteer dan custom install, verwijder het speciale ryzen profiel want dat heb je (nu) niet meer nodig met Ryzen 2 en de laatste windowsversie.

Controleer daarna nog even via power options van Windows of je nog steeds op het schema 'Balanced' zit en dus niet de Ryzen-versie.

Temperaturen kan ik weinig over zeggen afgezien van wat generieke zaken. Ik heb zelf een 2600 en deze wordt met 100% prime95 maar 61 graden (Mugen PCGH koeler). 70-75 ziet er op zich prima uit, maar kan lager dus een casefan kan inderdaad geen kwaad imho.

UNOX: The worst operating system

• MrNobody28
@Korvaag @Lootbox

Het is me gelukt! Het stond dus op 5% op de Ryzen Balanced. Nieuwe chipset drivers er op gezet en nu staat ie op balanced 5%. Maar dat hielp niet. Dus toen die screenshots nagelopen uit dat andere forum. Precision Boost Overdrive van auto naar enable gezet. Nu gebruikt ie de 4.2Ghz pas als het nodig is. Op 4.2Ghz is ie héél soms nog 100% maar meestal tussen de 75% en de 95%, prima dus tijdens het gamen/streamen.

Hij "boost" wel geregeld uit het niets op 2.2Ghz, dan hoor je de fan wat harder spinnen en stijgt de temperatuur dus even naar 50 graden en dan weer naar 38.

Wel schommelen de temperaturen nu meer voor mijn gevoel. Soms schiet ie van 38 graden naar 50 graden en dan weer terug. Naja dat zal wel niet zoveel kwaad kunnen. Tijdens FIFA 19 (zonder stream) zit de CPU nu op ongeveer 65 graden met soms een piek richting de 70 graden.

Morgen tijdens de stream maar eens gaan monitoren hoe de temperaturen gaan, hoor wel van iedereen dat 80 graden geen probleem is met de stock koeler. Zaterdag even een extra fan erbij zetten.

Zolang jullie zeggen dat dit compleet normaal is, is mijn probleem denk ik opgelost! Waarvoor dank! _/-\o_

Edit: ik zie nu wel dat er staat bijv 97% of 168 A wat voorheen dus 100% of 140 A was... Limit is ook 168 A... Dus waarschijnlijk is het nog niet opgelost...

Edit2: Heb het weer terug gezet naar originele instelling in de Bios. Hij blijft nu in "idle" op 30% 140A van de 160A, soms telkens een piekje naar 100%, geen idee waarom. Temperatuur in idl is 40-50 graden, veranderd ook iedere seconde :P Jammer dat ik met Ryzen Master niet ergens een AVG kan zien.
Tijdens het gamen blijft ie nog wel op 100% EDC 140A van de 168A, maar dat lijkt me wel beter gezien het door de nieuwe settings op 97% EDC 168A van de 168A kwam.

[Voor 32% gewijzigd door MrNobody28 op 26-09-2018 23:35]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True