Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dubbel geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• DeBella
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 25-09-2018
Hoi!

Ik heb 0 verstand van platenspelers en heb er één gekregen. Heel leuk, maar direct een probleem mee. als ik een plaat afspeel via een bluetooth speaker, dan hoor ik heel zachtjes (en hoog) de plaat erdoorheen afspelen via de platenspeler zelf. Heel irritant. Is dat het geluid dat de naald oppikt? Er zal wel iets van een vertraging in zitten vanwege bluetooth, maar super vervelend om het geluid 2x te horen.

Ik heb geprobeerd online uit te zoeken wat ik hieraan zou kunnen doen, maar ik heb eerlijk gezegd niet eens een idee wat ik aan het zoeken ben. Mijn vraag is dus eigenlijk: kan ik hier iets aan doen? Of hoort dit er gewoon bij? Of ligt het simpelweg aan de kwaliteit van de platenspeler?

Alle tips/antwoorden muchos muchos appreciated!

Alle reacties

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:10

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Wat je hoort is inderdaad de naald. De ouderwetse oplossing voor dit probleem is om de kap van de platenspeler dicht te doen.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Nu online

Wootism

aaibaar

Hoort er inderdaad gewoon bij. Volgens mij is het wel afhankelijk van de kwaliteit van de platenspeler hoe goed je het geluid kan horen via de kop.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:18
Gewoonlijk heb je daar geen last van. Komt hier door de vertraging in de Bluetooth verbinding.

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je het geluid van de plaat uiteindelijk toch digitaliseert voor bluetooth, kun je de nummers dan niet net zo goed gewoon streamen via spotify oid? Dan is het geluid vaak ook nog beter omdat het van de mastertapes is gehaald.

De meeste mensen die een platenspeler gebruiken doen dat puur voor dat analoge gevoel wat ze er bij hebben.

Uiteindelijk pikt de naald het geluid op en dat wordt enorm versterkt en door een RIAA filter gehaald om de toon weer in balans te krijgen. Daarom hoor je het ook van de naald af komen en tevens kan de naald ook harde geluiden oppakken. Afhankelijk van de vertraging kan je zelfs een heel klein beetje echo krijgen als je speakers op de speler gericht staan of heel hard staan (microfonie), maar dit is normaliter praktisch onhoorbaar.

[Voor 5% gewijzigd door Fairy op 02-10-2018 10:42]

• TMon
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 10-06 11:58
Fairy schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:41:
Als je het geluid van de plaat uiteindelijk toch digitaliseert voor bluetooth, kun je de nummers dan niet net zo goed gewoon streamen via spotify oid? Dan is het geluid vaak ook nog beter omdat het van de mastertapes is gehaald.

De meeste mensen die een platenspeler gebruiken doen dat puur voor dat analoge gevoel wat ze er bij hebben.
Hier sla je de plank toch voor een groot deel mis.
Misschien voor nieuwe platen dat dit wel kan kloppen, ik heb wel eens gehoord dat de vinyl master weer gebaseerd wordt op de cd master.

Echter voor oud vinyl gaat dit zeker niet op.
Veel spotify versies zijn remasters en vaak van diep trieste kwaliteit, vergeleken met 't origineel.
Tevens worden veel nummers naar vinyl anders gemastered. Gelukkig vaak minder hard (loudness war).

Ik draai voornamelijk oud vinyl, omdat dit gewoon compleet anders klinkt dan geremasterde cd persingen. Tenzij ik een goed gemasterde cd uit die tijd kan krijgen, dan is cd gewoon makkelijker.

Wel ben ik het 100% met je eens: vinyl -> digitaliseren -> bluetooth streamen :F

[Voor 3% gewijzigd door TMon op 02-10-2018 11:41]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

@TMon Inderdaad daar heb ik niet aan gedacht. De mastering kan inderdaad gebaseerd zijn op een ander outputformaat. Vinyl naar bluetooth doet alleen mijn tenen een beetje krommen :P

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18:21
Daarnaast hebben audiostreams van Spotify, Tidal, etc allemaal een audiowatermerk. Als je goed luistert kan je horen dat er soms wat met het geluid gerommeld is.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Da's waar, maar het watermerk is veel minder prominent dan de pops en kliks van een LP.

Muziek met watermerk moet ik overigens ook niet hoor, maar ik ben een beetje een purist. Heb al mijn muziek lokaal in FLAC.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True