Knipperende lampen en een klappende aardlekschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-09-2024
Lieve mede-tweakers, ik ben ten einde raad. ;( Sinds een of 2 weken heb ik problemen met de stroomvoorziening thuis. Ik was afgelopen week op vakantie en mijn schoonouders kwamen er achter dat alles uit stond. Het was de aardlekschakelaar van 3 groepen. Dus mijn schoonpa heb ik alle stekkers los laten trekken en daarna leek het weer een tijdje goed te gaan. Toen ik thuis kwam stond de aardlekschakelaar gewoon nog aan.

Echter twee dagen na terugkomst begonnen de problemen weer. Het viel me ook op dat diverse lampen licht knipperden. Ik kwam er al snel achter dat het probleem in een groep zat (groep 3) als ik deze uit zet dan klapt de aardlekschakelaar niet en de lampen op de andere groepen knipperen ook niet. En het is gek, ik kan nu zien wanneer wanneer de boel eruit dreigt te klappen. Eerst beginnen de lampen steeds heftiger te knipperen en dan gaat alles uit.

Gisteren ben ik alles weer nagegaan in deze groep. Het nadeel is dat er veel ruimtes in deze groep zitten. De keuken, badkamer, gang, garage, schuur en een buitenlamp. (ook natte ruimtes dus) Maar ik heb alle stopcontacten gevonden, incl. het stopcontact onder mijn inbouwkoelkast. En het probleem blijft spelen als er niets is aangesloten.
Dus wat er voor mijn gevoel overblijft is de bekabeling naar buiten, naar de schuur en de buitenlamp die daar op aangesloten zit, of iets in de meterkast zelf. Voor het buitenlicht is door de vorige eigenaar een soort hotelschakeling opgezet, dat zowel in de schuur als in de bijkeuken het licht geschakeld kan worden. Alleen deze lijkt andersom te werken. Ik kan het licht alleen uitzetten als allebei de schakelaars in een bepaalde positie staan, anders staat het licht aan. Wellicht is hier iets verkeerd aangesloten. En ik lees op internet dat het vaker voorkomt dat een een contact van een groep of aardlekschakelaar niet goed meer vast zit in de meterkast en dit ook kan veroorzaken. Alleen zie ik niets in combinatie met knipperende lampen en aardlekschakelaars, deze wijzen op een capaciteitsprobleem maar dan zou de gewone stop van die groep eruit moeten klappen en niet de aardlek lijkt me. :?

Komt iemand dit probleem bekend voor? Ik heb een bevriende elektricien ingeschakeld, maar die kan pas over een paar dagen. In de tussentijd wil ik zelf verder kijken of ik de oorzaak kan vinden. Voor nu ga ik de koelkast met een verlengsnoer op een andere groep aansluiten, want alles blijft er maar uitklappen.
Mocht iemand gelijksoortige ervaringen willen delen, of willen meedenken met dit probleem, dan zou ik daar erg dankbaar voor zijn. _/-\o_

Beste antwoord (via Steenvoorde op 28-09-2018 12:05)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-05 15:39
Ik zou het in de buitenlamp zoeken. Het heeft ook weer eens wat geregend, dus zou zomaar je problemen kunnen verklaren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Eventuele boilers al afgekoppeld? Warmteweerstanden kunnen slecht worden en af en toe verlies geven. Heeft me ook al eens een paar keer zoekwerk gekost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:16

Theo

moederbord

Je hebt (hopelijk) meerdere aardlekschakelaars (ALS) in je meterkast hangen. Wat gebeurd er als je twee ALSen omwisselt? Verhuist je probleem dan mee met de ALS, of blijft deze in groep 3 hangen? Hetzelfde kun je ook proberen voor de schakelautomaat.

Eerst dus even nagaan of je niet te maken hebt met een rotte ALS of een slechte automaat voordat je verder gaat zoeken :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-05 15:39
Ik zou het in de buitenlamp zoeken. Het heeft ook weer eens wat geregend, dus zou zomaar je problemen kunnen verklaren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:45

Stoney3K

Flatsehats!

Knipperende lampen doet mij eerder denken aan beschadigde bekabeling die slecht contact maakt en soms sluiting maakt naar aarde (behuizing van de lamp bijvoorbeeld) waardoor de ALS er uit klapt.

Heb je al kunnen vinden welke groep de boosdoener is? Gewoon één voor één de groepen afzonderlijk aan zetten en kijken bij welke groep de aardlek er uit gaat.

Te snel gelezen, groep 3 dus :+... eerste verdachte is inderdaad een buitenlamp of een stopcontact in de tuin zoals @Señor Sjon al zegt.

ALSen omwisselen zou ik niet zo maar doen als je zelf geen elektricien bent...

[ Voor 24% gewijzigd door Stoney3K op 25-09-2018 12:25 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04 19:13
Theo schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:19:
Je hebt (hopelijk) meerdere aardlekschakelaars (ALS) in je meterkast hangen. Wat gebeurd er als je twee ALSen omwisselt? Verhuist je probleem dan mee met de ALS, of blijft deze in groep 3 hangen? Hetzelfde kun je ook proberen voor de schakelautomaat.

Eerst dus even nagaan of je niet te maken hebt met een rotte ALS of een slechte automaat voordat je verder gaat zoeken :)
Snap je reactie, maar een willekeurig persoon schroeft meestal niet ff de groepenkast open om automaten te wisselen.
Ik dacht al even, schroef de kast open om te kijken of de betreffende groep wel goed is aangesloten.
Maar ja, als je niet goed weet of je dit wel aandurft moet je er van af blijven.

Verder denk ik inderdaad met @Señor Sjon zijn reactie.
Wat gebeurd er als je je schakelaar van buiten binnen uitzet.
Ik zou verwachten dat de spanning dat buiten er af moet zijn.
Je kan, als mogelijk is, deze schakelaar eraf halen en de gehele schakelaar afdoppen

Edit: met hierboven dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:13

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Kan het zijn dat er zonnepanelen op een bestaande groep ergens zijn "bijgeprikt"?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ook met een uitgezette lichtschakelaar kan er ergens tussen nul en aarde sluiting zitten, dan klapt de ALS er ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Bedankt voor al jullie reacties! _/-\o_
Ligone schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:07:
Eventuele boilers al afgekoppeld? Warmteweerstanden kunnen slecht worden en af en toe verlies geven. Heeft me ook al eens een paar keer zoekwerk gekost!
Nope, ik heb geen boiler. Sterker nog, ik heb alles met een stekker losgekoppeld.
Theo schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:19:

Ik heb maar 1 ALS. Daarbij durf ik het niet aan om die kast open te schroeven. Voor nu zoek ik het buiten de meterkast, als die elektricien komt dan mag hij daar naar kijken. Maar ik ben het met je eens, het liefst zou ik dit als eerste elimineren. :)
Señor Sjon schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:23:
Dat dacht ik ook. Hoewel de lamp nieuw is en zelfs onder een afdakje hangt. Maar ik zal vanavond kijken of het wat uit maakt als ik de lamp verwijder. Omdat die bekabeling een beetje maf loopt, denk ik er aan om ook de lasdoos open te schroeven en de kabels naar buiten gewoon lost te maken. Dan weet ik het zeker. (natuurlijk wel eerst stop uit en daarna pas weer aan)
Stoney3K schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:23:
Knipperende lampen doet mij eerder denken aan beschadigde bekabeling die slecht contact maakt en soms sluiting maakt naar aarde (behuizing van de lamp bijvoorbeeld) waardoor de ALS er uit klapt.

Heb je al kunnen vinden welke groep de boosdoener is? Gewoon één voor één de groepen afzonderlijk aan zetten en kijken bij welke groep de aardlek er uit gaat.

Te snel gelezen, groep 3 dus :+... eerste verdachte is inderdaad een buitenlamp of een stopcontact in de tuin zoals @Señor Sjon al zegt.

ALSen omwisselen zou ik niet zo maar doen als je zelf geen elektricien bent...
Precies! Wat ik me afvroeg, slaat die ALS ook uit als het geen geaard apparaat betreft? Dus dat het apparaat een andere aarding gebruikt dan de standaard aardedraad?
sbruynis schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:26:
[...]

Snap je reactie, maar een willekeurig persoon schroeft meestal niet ff de groepenkast open om automaten te wisselen.
Ik dacht al even, schroef de kast open om te kijken of de betreffende groep wel goed is aangesloten.
Maar ja, als je niet goed weet of je dit wel aandurft moet je er van af blijven.

Verder denk ik inderdaad met @Señor Sjon zijn reactie.
Wat gebeurd er als je je schakelaar van buiten binnen uitzet.
Ik zou verwachten dat de spanning dat buiten er af moet zijn.
Je kan, als mogelijk is, deze schakelaar eraf halen en de gehele schakelaar afdoppen

Edit: met hierboven dus
Die schakelaar uitzetten gaat een beetje vreemd zoals ik al in mijn post beschrijf. Ik moet beide schakelaars in een bepaalde stand hebben om het licht uit te zetten. Maar als het dan uit staat, dan blijf ik het probleem houden. Nu eerst maar proberen die lamp eruit te halen en dan kijken of het probleem nog speelt.
Joepla schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:26:
Kan het zijn dat er zonnepanelen op een bestaande groep ergens zijn "bijgeprikt"?
Nope, geen zonnepanelen.
Stoney3K schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:29:
Ook met een uitgezette lichtschakelaar kan er ergens tussen nul en aarde sluiting zitten, dan klapt de ALS er ook uit.
Ik zoek het ook in die hoek nu, aangezien die schakeling raar werkt. Ik ga het lostrekken in de lasdoos, dan kan ik dit zeker weten uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Steenvoorde schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:19:
Precies! Wat ik me afvroeg, slaat die ALS ook uit als het geen geaard apparaat betreft? Dus dat het apparaat een andere aarding gebruikt dan de standaard aardedraad?
Een ALS slaat pas uit op het moment dat de stroom die er via de fasedraad 'uit' gaat, niet meer gelijk is aan de stroom die via de nuldraad weer 'terug' gaat.

Want als die twee niet aan elkaar gelijk zijn, dan lekt er ergens stroom weg naar ergens anders toe. Of dat via de aardedraad is, een willekeurig stuk metaal, of een persoon die de draad beet heeft, maakt niet eens uit.

Als je lampen regelmatig knipperen verdenk ik een fasedraad die geschampt is of ergens in een lasdop een los contact geeft. Als dat zo is zou ik ook goed luisteren naar geknetter, en alles fatsoenlijk nalopen want je hebt ook risico op brand.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 25-09-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Stoney3K schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:21:
[...]

Een ALS slaat pas uit op het moment dat de stroom die er via de fasedraad 'uit' gaat, niet meer gelijk is aan de stroom die via de nuldraad weer 'terug' gaat.

Want als die twee niet aan elkaar gelijk zijn, dan lekt er ergens stroom weg naar ergens anders toe. Of dat via de aardedraad is, een willekeurig stuk metaal, of een persoon die de draad beet heeft, maakt niet eens uit.
Bedankt, goed om te weten. :) En klinkt ook logisch. Ik had me in eerste instantie op apparaten gericht die een geaarde stekker hebben, maar later heb ik voor de zekerheid ook de ongeaarde apparaten losgekoppeld. En nu ik er over nadenk, ik ben de verlichting onder mijn keukenkastjes vergeten. Die komen ook in aanraking met vocht (koken, waterkoker) en zijn halogeen. (en gaan om de haverklap kapot) Dus ik heb nog wat om te checken vanavond. O-)
Als je lampen regelmatig knipperen verdenk ik een fasedraad die geschampt is of ergens in een lasdop een los contact geeft. Als dat zo is zou ik ook goed luisteren naar geknetter, en alles fatsoenlijk nalopen want je hebt ook risico op brand.
Damn, daar hoop ik niet op. :/ Ik besef me inderdaad dat ik een risico loop, als ik er niet uit ga komen sluit ik de groep gewoon af en sluit ik mijn koelkast op een andere groep aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Steenvoorde op 25-09-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Kun je het knipperen wat beter beschrijven? Is dat een soort willekeurig verschijnsel, of gaat dat in een regelmaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Joepla schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:31:
Kun je het knipperen wat beter beschrijven? Is dat een soort willekeurig verschijnsel, of gaat dat in een regelmaat?
Het is willekeurig, soms zie ik een tijd niets en zie ik een gelijkmatig licht schijnen, maar als het knippert doen alle lampjes mee in de groep. Ik zal vanavond eens kijken of ik het kan filmen. Het knipperen is sowieso random en lijkt niet getriggered te worden door een apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Ik kwam er deze ochtend achter dan mijn server niet bereikbaar meer was, dus ik ben even snel naar huis gereden omdat ik dacht dat de ALS er weer uit geknald was. Maar die stond gewoon nog aan en het was mijn UPS die stond te piepen en mijn server heeft uitgezet. Ik ga er vanuit dat de UPS moeite had met de dips in de stroomvoorziening en zichzelf daarom heeft uitgeschakeld, maar zeker weten doe ik dat niet. Misschien nuttige informatie om hier te vermelden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:00
Als de lampen knipperen heb je ergens veel stroom door kortsluiting of een slechte verbinding.
Ik zou deze groep niet meer gebruiken totdat dit probleem is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 10:32
Verder elimineren totdat je de schakelaar/doos hebt gevonden waar het probleem in moet zitten. Dus via de lasdoos (zoals je eerder aangaf) stukken van je huis loskoppelen en kijken of het probleem nog voordoet.
Overigens kan een goede elektricien dat soort klusjes meestal wel aardig vlot vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Het is erg lastig om te bepalen wat het is, van een afstand. Lijkt op een slecht contact ergens, kan bv. in je groepenkast zitten, maar is over het algemeen wel makkelijk te vinden, als je deskundig bent.

In ieder geval zijn dit soort verschijnselen wel reden om op te passen: geen zware verbruikers op die groep zetten, liefst zelfs de groep uitschakelen als je die mogelijkheid hebt. En zsm professionele hulp roepen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenvoorde
En zsm professionele hulp roepen
Dat heb ik vaker gehoord in mijn leven... ;)

Nee je hebt gelijk. Ik doe nog wat pogingen om wat zaken uit te sluiten, maar zal vanavond de belangrijke apparaten op een andere groep overzetten zodat groep 3 uit kan als ik er niet mee bezig ben. Dan kook ik wel in kaarslicht, ook romantisch... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Nou, dit verhaal krijgt nog een aparte wending. Ik had mijn buurman een appje gestuurd om te vragen of hij ook deze problemen had en wat blijkt? Zijn lampen knipperen ook en zijn aardlek is er ook al 2x uitgeknald. Ik denk dat ik de stroomleverancier maar eens ga bellen...

Edit: Volgens Lliander ligt het nog steeds aan iets in mijn huis. Zij geven aan dat veel huizen een aardedraad delen en dat ik mijn buurman kan meeslepen in een aardlek. Ik vind dat het de knipperende lampen bij mijn buurman niet verklaard, maar ze zijn er vrij stellig in. Ze raden me (natuurlijk) aan om een elektricien in de arm te nemen. Nou, dan zal ik daar sowieso op moeten wachten. O-)

[ Voor 42% gewijzigd door Steenvoorde op 25-09-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04 19:13
Als dat het is moet je even het verschil meten tussen fase en aarde en 0 met aarde.
Als je aarding niet goed is moeten deze waarden dit duidelijk maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steenvoorde
sbruynis schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:22:
Als dat het is moet je even het verschil meten tussen fase en aarde en 0 met aarde.
Als je aarding niet goed is moeten deze waarden dit duidelijk maken
Ik heb net mijn geodriehoek gepakt en ze zijn even lang! :')

Nee, zonder dollen. Ik zou niet weten hoe ik dan moet meten.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Steenvoorde schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:58:
Ik ga er vanuit dat de UPS moeite had met de dips in de stroomvoorziening en zichzelf daarom heeft uitgeschakeld, maar zeker weten doe ik dat niet. Misschien nuttige informatie om hier te vermelden? :)
Heeft dat ding geen logboek?
Steenvoorde schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:19:
Zij geven aan dat veel huizen een aardedraad delen en dat ik mijn buurman kan meeslepen in een aardlek.
Dat huizen wel eens wat delen is in de buurt waar ik woon bekend, de niet gerenoveerde woningen zitten per 2 op één hoofdstop. Geen idee of er dan bij de buren lampen gaan knipperen als er hier iets aan de hand is.
(Al zitten de buren inmiddels niet meer achter de hoofdstop van deze woning, met een jarenlange nasleep tot gevolg omdat de elektricien kortsluiting had veroorzaakt met de tariefdraad...)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Raven schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:18:
[...]

Heeft dat ding geen logboek?

[...]

Dat huizen wel eens wat delen is in de buurt waar ik woon bekend, de niet gerenoveerde woningen zitten per 2 op één hoofdstop. Geen idee of er dan bij de buren lampen gaan knipperen als er hier iets aan de hand is.
(Al zitten de buren inmiddels niet meer achter de hoofdstop van deze woning, met een jarenlange nasleep tot gevolg omdat de elektricien kortsluiting had veroorzaakt met de tariefdraad...)
Ik heb een huis uit 1983, dus we hebben zeker ieder een eigen stoppenkast. Het ging hier alleen om de aardedraad die uiteindelijk de grond in wordt geschoten. We hebben een 2 onder 1 kap dus ik kan me ergens voorstellen dat ze dit gedaan hebben. Aan de andere kant, hoeveel moeite is het om elk huis een eigen aarding te geven, als je toch aan het bouwen bent? Klinkt trouwens nog als een aardig drama, jouw verhaal. ;)

Goeie vraag van die logfile, niet aan gedacht. Ik gebruik de Personal Version van Powerchute, dus moest ff de logfile converteren:

Month Day Year Hour Minute Seconds Event Code Event Description
...
8 28 2018 8 20 44 61452 Self-test Passed.
9 1 2018 0 21 1 174 Battery backup transferred to battery power due to blackout.
9 16 2018 13 14 34 61452 Self-test Passed.
9 16 2018 21 27 41 174 Battery backup transferred to battery power due to blackout.
9 17 2018 19 27 22 61453 Battery backup transferred to battery power due to electrical noise.
9 17 2018 19 27 27 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 17 2018 19 29 22 174 Battery backup transferred to battery power due to blackout.
9 17 2018 19 46 25 61453 Battery backup transferred to battery power due to electrical noise.
9 17 2018 19 46 30 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 17 2018 19 49 10 174 Battery backup transferred to battery power due to blackout.
9 17 2018 20 18 24 61453 Battery backup transferred to battery power due to electrical noise.
9 17 2018 20 18 29 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 17 2018 20 20 49 174 Battery backup transferred to battery power due to blackout.
9 17 2018 20 7 29 174 Battery backup transferred to battery power due to blackout.
9 17 2018 20 45 33 174 Battery backup transferred to battery power due to blackout.
9 22 2018 22 30 30 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 24 2018 18 30 27 174 Battery backup transferred to battery power due to blackout.
9 24 2018 18 30 52 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 24 2018 18 39 47 61453 Battery backup transferred to battery power due to electrical noise.
9 24 2018 18 39 52 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 24 2018 18 50 27 174 Battery backup transferred to battery power due to blackout.
9 25 2018 9 57 51 61453 Battery backup transferred to battery power due to electrical noise.
9 25 2018 9 57 56 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 25 2018 9 58 36 61453 Battery backup transferred to battery power due to electrical noise.
9 25 2018 9 58 41 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 25 2018 10 0 16 61453 Battery backup transferred to battery power due to electrical noise.
9 25 2018 10 0 26 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 25 2018 10 0 36 61453 Battery backup transferred to battery power due to electrical noise.
9 25 2018 10 7 54 174 Battery backup transferred to battery power due to blackout.
9 25 2018 13 10 22 173 Battery backup transferred to battery power due to undervoltage.
9 25 2018 13 10 27 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 25 2018 13 35 34 173 Battery backup transferred to battery power due to undervoltage.
9 25 2018 13 35 39 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 25 2018 13 46 44 173 Battery backup transferred to battery power due to undervoltage.
9 25 2018 13 46 49 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 25 2018 15 39 49 173 Battery backup transferred to battery power due to undervoltage.
9 25 2018 15 39 53 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 25 2018 15 49 9 61453 Battery backup transferred to battery power due to electrical noise.
9 25 2018 15 49 13 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 25 2018 15 53 44 173 Battery backup transferred to battery power due to undervoltage.
9 25 2018 15 53 49 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 25 2018 16 38 7 173 Battery backup transferred to battery power due to undervoltage.
9 25 2018 16 38 12 61455 Battery backup transferred to AC utility power.
9 25 2018 16 43 7 173 Battery backup transferred to battery power due to undervoltage.
9 25 2018 16 43 12 61455 Battery backup transferred to AC utility power.

En dan las ik nog dat niet alles gelogd wordt. Hij staat nu op medium, ik kan 'm nog strakker zetten. Dan zal die logfile een stuk groter zijn, maar die undervoltage klinkt niet best... ;(

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Steenvoorde schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:00:
Klinkt trouwens nog als een aardig drama, jouw verhaal. ;)
offtopic:
De aardlek stond gelukkig uit, maar om de paar maanden Enexis op moeten bellen om de tariefomschakelingsapparatuur weer in te schakelen (valt nog wel eens uit), de standaardprocedure is echter het langs sturen van de Geas die daar niet bij mag |:( Bij de laatste storing bleek het de tariefomschakelingselektronica in de meter die kaduukjes was.

Jammer dat het regelmatig vastzitten in het nachttarief niet bepaald financieel te merken is :/ :P
Steenvoorde schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:00:
En dan las ik nog dat niet alles gelogd wordt. Hij staat nu op medium, ik kan 'm nog strakker zetten. Dan zal die logfile een stuk groter zijn, maar die undervoltage klinkt niet best... ;(
Kun je de UPS zo instellen dat ie ook de daadwerkelijke spanning in het logboek zet? Om een idee te krijgen hoe groot de dip is, misschien dat daar iets uit te halen valt en die noise is ook opvallend.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Steenvoorde
Raven schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:11:
[...]
offtopic:
De aardlek stond gelukkig uit, maar om de paar maanden Enexis op moeten bellen om de tariefomschakelingsapparatuur weer in te schakelen (valt nog wel eens uit), de standaardprocedure is echter het langs sturen van de Geas die daar niet bij mag |:( Bij de laatste storing bleek het de tariefomschakelingselektronica in de meter die kaduukjes was.

Jammer dat het regelmatig vastzitten in het nachttarief niet bepaald financieel te merken is :/ :P
Damn. Maar die periode is nu voorbij dus? Grappig dat je je energievoorziening for granted neemt, totdat het niet werkt naar behoren. :X
[...]

Kun je de UPS zo instellen dat ie ook de daadwerkelijke spanning in het logboek zet? Om een idee te krijgen hoe groot de dip is, misschien dat daar iets uit te halen valt en die noise is ook opvallend.
Nee, de enige logging die wordt bijgehouden is de downtime. Ik kan wel het voltage live zien in de app, daar schommelt 'ie rond de 220. Ik kan wel de min en max waarde instellen waarop de UPS overgaat op de batterij, die staat op 185 volt. Dus daar is 'ie afgelopen week 7 keer onder gekomen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Steenvoorde schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:23:
[...]

Damn. Maar die periode is nu voorbij dus? Grappig dat je je energievoorziening for granted neemt, totdat het niet werkt naar behoren. :X
offtopic:
De tariefomschakelingsapparatuur in de wijkcentrale, of waar die ook zit, wordt niet vervangen omdat dat oude spul uiteindelijk niet meer gebruikt gaat worden, dus de oorspronkelijke storing is niet opgelost en is het dus wachten tot het weer gebeurt. Dat de meter met veel vertraging kapot ging was een verrassing, die was echter zo vervangen. Er hangt nu een domme digitale die ook van die draad gebruik maakt.
Steenvoorde schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:23:
[...]

Nee, de enige logging die wordt bijgehouden is de downtime. Ik kan wel het voltage live zien in de app, daar schommelt 'ie rond de 220. Ik kan wel de min en max waarde instellen waarop de UPS overgaat op de batterij, die staat op 185 volt. Dus daar is 'ie afgelopen week 7 keer onder gekomen.
Yikes, dat is wel erg laag.

Zijn er overigens meer buren die last van problemen hebben? Kijken of het (niet) beperkt is tot 2 woningen.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Is het trouwens een drie fase aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Kleine update. Vanmorgen hadden we een stroomstoring in de buurt, alles lag eruit. Liander kan zeggen wat ze willen, maar ik heb het gevoel dat het toch met elkaar te maken heeft. Er was ergens een kapotte kabel. Nadat het weer werkte heb ik alles weer aangezet, en de aardlek klapte weer meteen. Nu heb ik de lasdoos voor de schuur/buitenverlichting open geschroefd, alle fasedraden los getrokken en allemaal los afgedopt. Groep weer aan en het probleem is weg. Ik hou het voor nu op de buitenverlichting. Maandag komt een bevriende elektricien, dan gaat hij de boel voor me doormeten. Maar voor nu kan ik de verlengsnoeren uit mijn huis halen. Ik zal hier nog een update plaatsen, maar voor nu alvast bedankt voor het meedenken allemaal! :D

Edit: volgens mijn UPS komt er nu ook gewoon 232 volt uit mijn stopcontact, dus dat ziet er ook beter uit nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Steenvoorde op 28-09-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Wellicht was het knipperen van de verlichting en het trippen van de aardlek helemaal niet met elkaar verbonden.

De storing heeft waarschijnlijk wel relatie tot het knipperen van der verlichting. Hier hebben we laatst ook een "spontane kabelstoring" gehad, en de monteur vroeg naar deze verschijnselen. Alleen heb ik ze niet opgemerkt, wellicht hebben LED lampen er geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:30
Als de elektricien toch komt, laat dan een aparte groep voor je berging/buiten wcd maken. Mocht er weer eens een probleem zijn dan kan je zo de stop uitzetten.

In mijn vorige woning had ik ook wel eens knipperende lampen en de buren ook. De VVE voorzitter vertelde dat dit kwam door het aanslaan van de koeling van de supermarkt (een AH en een Plus in het naastgelegen winkelcentrum)

[ Voor 41% gewijzigd door Erwin_83 op 30-09-2018 14:09 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1