Mwoeah, ik heb het nog - te - vaak voorbij zien komen afgelopen decennium. Simpele oplossing: gewoon US-101/2 of US-104/5 instellen en dan blind typen

Wat jij bedoelt is ANSI vs ISO layout.
Uhuh. Nu zag je voorheen typisch ANSI in de US en ISO in de EU, maar je kunt beide layouts met zowat alle taalopties vinden.
TS: is het geen optie om gewoon 2e hands te zoeken. Rekenmachine en volumeknoppen hoef ik niet, maar ik ben niet blij met de recente trend richting als maar plattere toetsenborden met alsmaar minder sculpted toetsen (ronding die helpt om toets goed aan te raken) en alsmaar minder tactile feedback. Een moderne mechanical met cherry blue of brown lost dat laatste goed op, maar is nog lang niet zo sculpted als ik zou willen. Dus ben ik sindskort weer overgegaan op IBM Model M, zowel de clicky variant (thuis) als de 'silent' rubber dome variant (op het werk, anders teveel tikherrie voor anderen). Nu is dit een van de meest gewilde 2e hands borden, dus prijzen zijn relatief hoog - maar ik heb er meerdere en nog nooit meer dan EUR 50 voor betaald, wat nog altijd minder dan de helft is van wat je voor een fatsoenlijk nieuw mechanisch toetsenbord betaalt en wat aanzienlijk minder lekker typt. Je krijgt dan een gebruikt apparaat, wat mogelijk niet zo schoon is als je zou willen, maar het is makkelijk de keycaps te verwijderen en in de wasmachine te gooien (in een kussensloop), de plastic behuizing van het toetsenbord kan ook in de vaatwasser en de mechaniek is met een natte doek af te nemen. Dat weer (na afdrogen van de natte delen) in elkaar zetten en het is als nieuw.
Jouw eisen/voorkeuren zijn goedkoper dan de mijne (want niet mechanisch en geen Model M

), dus prijs hoeft het probleem niet te zijn. Natuurlijk loop je risico op versleten of kapotte apparaten, maar als je meerdere kunt vinden voor bijna niets (en rubber dome toetsenborden die niet van Apple of IBM zijn doen doorgaans <= EUR 5) boeit dat weinig.