Nieuw huis. problemen afvoer wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masihi
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-07-2021
Hello mensen. Ingewikkeld verhaal (voor mij) maar ik probeer het beknopt te houden:

Na een tijdje in ons nieuwe huis bleek dat de uiteinden van de wasmachine- en CV-afvoer water spuiten. Dit merkten we nooit omdat de wasmachine op zolder staat en ook nog eens is ingebouwd in de knieschotten. Dus wat daarachter gebeurt, qua water, daar merk je in principe weinig van.

Maar na korte tijd begonnen onze stoppen steeds door te slaan (steeds 1 specifieke groep). Dus ik ging op zoek naar de oorzaak. Al snel ben je erachter dat het steeds gebeurt wanneer de wasmachine draait.

Wat blijkt dan eerst: achter de wasmachine komt de slang van de machine uit in een Y-splitsing (geen foto). Het ene gat is voor afvoer van de droger (die wij niet hebben) en die is dus open. (OK, mijn fout, had ik meteen een dopje op moeten zetten). De andere daar zit natuurlijk de slang van de wasmachine in. Uit beide gaten spuit het water eruit wanneer de machine gaat afpompen.

Maar, daar zit geen elektra vlakbij. Mijn inschatting was dat het water daar niet kan zorgen voor het doorslaan van de stoppen. Dus: dat gat afgedopt en een bak onder het gat met de slang erin. en dan hopen op het beste terwijl we verder zoeken.

Dan zoek je verder en blijkt dat er nog een afvoerpijpje zit dat open ligt (om de hoek, bij de CV, achter een klein deurtje). En dat zit boven twee elektra onderdelen (1 stopcontact en nog iets wat ik als leek niet kan benoemen). Daar spuit dus steeds ook water uit, dat over de elektra heen loopt, vandaar steeds die kortsluiting. Voor mij echt een raadsel waarom iemand zo'n opening boven elektra plaatst, maar goed.

Intussen is het nu ook zo dat het water door de vloer druipt. Dat komt eruit op de verdieping eronder, precies door de lamp heen. Daarboven zit niks, dus ik denk dat er ergens een scheur zit op zolder, waar het verloren water (wat ik dus kennelijk steeds niet helemaal opving) doorheen loopt. Het is steeds een borrelglaasje ongeveer en de lamp blijft het gewoon doen (nadat ik die 8 uur uit laat).

Nou zegt iedereen tegen me dat het een verstopping moet zijn. Loodgieter gebeld. Die ging meteen naar de hele andere kant van de zolder (waar de super lange pvc pijpen naartoe gaan) en schrok zich rot. Hij vond het ongelofelijk dat iemand zo'n wirwar van 90 graden bochten heeft gemaakt, met allerlei overloopjes van 50 naar 32 en 40 en vice versa (zie foto)

Kortom: het is maar de vraag of het een verstopping is. Hij vond dat ook niet per se het hoofdprobleem. Misschien is de constructie wel gewoon zo slecht (met al die 90 graden bochten) dat het water altijd opstuwt en terug uit de gaten spuit. OK, er was wel een klein wastafeltje op zolder dat duidelijk verstopt was. Maar nadat ze dat verhielpen (en de eerdergenoemde buizen hadden schoongeveegd) was het probleem nog precies hetzelfde. Vandaar mijn twijfel of het wel verstopping is. Ik merkte wel dat de loodgieter zijn handen er liever niet aan brandt. Kostte me 90 euro zonder enige vooruitgang.

Nu valt het me best tegen dat zowel de loodgieter als de expert van de verzekering niet met zekerheid durfde te zeggen waar het aan ligt, maar dat ze wel beide wijzen naar de gehele constructie. Kortom: dat gaat me heel veel geld kosten, die de verzekering niet zegt te dekken.

Voorlopig moet ik van mijn lekkage en stroomstoring af, dus wil ik nu dat kleine pijpje maar gewoon afdoppen en de afvoer van de CV (die daarin zit) maar even omleiden naar de grond. Dat zal toch maar om een paar druppels gaan. Er gaat ook nog een kleine koperen open buis naartoe, maar daar komt ook niet veel uit neem ik aan? (zie foto)

Voor de grotere pijp met slang erin (die het meest overstroomt, maar zonder elektra problemen) moet ik maar blijven werken met een grote bak om het water op te vangen. Totdat we die hele constructie gaan omgooien voor minimaal 1200 euro :(

Maar mijn concrete vragen zijn eigenlijk:

1. denken jullie dat dit een constructiefout is (de bouwkundige expert heeft dit hele afvoersysteem genegeerd in zijn rapport!) en te verhalen is op de vorige bewoners?

2. denken jullie dat het vooral ligt aan de 90 graden bochten (die 45 moeten worden gemaakt) of is het toch echt een klassiek geval van verstopping? Belangrijk om te weten is daarbij dat het volgens mij dus nooit goed gewerkt heeft sinds wij hier wonen (alleen waren we wat traag met het achterhalen van het probleem). ook de loodgieter zei dat dit op die manier nooit goed kan werken.

Hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://twitter.com/IslamoRealism/status/1044517057755312128?s=19

[ Voor 3% gewijzigd door Masihi op 25-09-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Als je een eventuele verstopping wil oplossen moet je toch ook die leidingen open halen? Dan kan je het meteen goed laten aanleggen lijkt me, ongeacht de daadwerkelijke oorzaak. Dat lijkt me wel 1200 euro waard.

Verder denk ik dat dit best wel zou kunnen gelden als verborgen gebrek (lijkt me dat de vorige bewoners dit probleem ook hadden), maar voor 1200 euro ga je hier toch geen zaak van maken? Dit soort kostenposten horen er nu eenmaal bij als huiseigenaar en om je recht te krijgen (indien daar hier uberhaupt sprake van is) gaat je ook veel tijd en energie (en misschien ook wel wat geld) kosten.

Voor eventuele schade door de lekkage zou je bij je verzekering kunnen aankloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 09:14

Ligone

Moeha!

1200€ voor dat????

Koop dit voor die aansluiting aan je brander:

https://witway.nl/uploads/webshop/Airfit-knie-50-slang.JPG

Haal gans die knossel er uit en verbind dat rechtstreeks met de afvoer, zet een sifon aan je wasmachine zelf met daarop een meter buis en klaar. (als het open is wel controleren dat de buis niet effectief verstopt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:15

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Masihi schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:29:
Hello mensen. Ingewikkeld verhaal (voor mij) maar ik probeer het beknopt te houden:

(...)

Voor de grotere pijp met slang erin (die het meest overstroomt, maar zonder elektra problemen) moet ik maar blijven werken met een grote bak om het water op te vangen. Totdat we die hele constructie gaan omgooien voor minimaal 1200 euro :(

Maar mijn concrete vragen zijn eigenlijk:

1. denken jullie dat dit een constructiefout is (de bouwkundige expert heeft dit hele afvoersysteem genegeerd in zijn rapport!) en te verhalen is op de vorige bewoners?
Het water moet gewoon weg kunnen. Als dat niet vlot genoeg kan, is er sprake van óf een te kleine diameter, óf een constructie zonder beluchter (daarover hieronder meer).

Constructiefout in de zin dat de constructie fout is: ja. Of het onder 'constructiefouten' in bouwkundige zin gerekend kan worden: Geen idee. Wij hebben twee keer een bouwkundige keuring laten doen bij twee verschillende huizen. Eén keer was ik erbij, en heb ik gemerkt dat een inspecteur het soort prutswerk van de foto terloops zeker opmerkt (of op moet merken), maar deze punten (naar ik mij herinner) niet als onderdeel benoemt in het rapport. Of het moet onder het kopje 'Overige punten' zijn.
Masihi schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:29:

2. denken jullie dat het vooral ligt aan de 90 graden bochten (die 45 moeten worden gemaakt) of is het toch echt een klassiek geval van verstopping? Belangrijk om te weten is daarbij dat het volgens mij dus nooit goed gewerkt heeft sinds wij hier wonen (alleen waren we wat traag met het achterhalen van het probleem). ook de loodgieter zei dat dit op die manier nooit goed kan werken.
Ik denk dat er niet logisch/inzichtvol is omgegaan met wat men wilde bereiken (namelijk afvoeren van water), en dit is uitgevoerd door een DHZ'er die in dit geval tevens prutser was. 1200 euro is al met al wel heel veel geld. Ik zou een werkspotje maken met wat foto's van de huidige situatie. Ik schat dat dit voor minder gefixt kan worden.

Ik zie nergens een beluchter/ontluchter op het leidingwerk zitten. Het probleem van opspuitend water lijkt me typisch iets wat ontstaat door de combinatie van overdruk/onderdruk in het leidingwerk, met als gevolg plotselinge verplaatsingen en opspuitend water.

Je moet water door een leiding zien als een obstakel dat onderhevig is aan de zwaartekracht, en daarbij lucht verplaatst dat ergens naartoe moet. Kan er geen lucht bij? Dan stroomt het ook minder hard weg (voorbeeld: pak sap leegschenken met vs zonder gat in het deksel).

[ Voor 8% gewijzigd door Goudvis op 25-09-2018 12:34 . Reden: wording ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masihi
Goudvis schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:30:

Ik zie nergens een beluchter/ontluchter op het leidingwerk zitten. Het probleem van opspuitend water lijkt me typisch iets wat ontstaat door de combinatie van overdruk/onderdruk in het leidingwerk, met als gevolg plotselinge verplaatsingen en opspuitend water.

Je moet water door een leiding zien als een obstakel dat onderhevig is aan de zwaartekracht, en daarbij lucht verplaatst dat ergens naartoe moet. Kan er geen lucht bij? Dan stroomt het ook minder hard weg (voorbeeld: pak sap leegschenken met vs zonder gat in het deksel).
Die beluchter zit als het goed is net buiten de foto, aan de rechterkant van de CV ketel. En daar hebben ze dan ook weer heel profesorisch een koperen buisje onder gehangen dat ze afbuigen naar dat kleine open gat in de afvoer op de foto.

Verder zal ik idd eens wat moeten gaan shoppen onder monteurs. Ze zullen wellicht maar een paar pijpjes moeten openmaken en de bochten vervangen. Vraag me ook af waarom de loodgieter daar minimaal 1200 euro voor schatte. Hij bedoelde misschien echt alle pijpen vervangen ( het zijn er heel veel, ik denk wel 15 meter bijna alleen al op zolder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:15

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Masihi schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:42:
[...]

Die beluchter zit als het goed is net buiten de foto, aan de rechterkant van de CV ketel. En daar hebben ze dan ook weer heel profesorisch een koperen buisje onder gehangen dat ze afbuigen naar dat kleine open gat in de afvoer op de foto.

Verder zal ik idd eens wat moeten gaan shoppen onder monteurs. Ze zullen wellicht maar een paar pijpjes moeten openmaken en de bochten vervangen. Vraag me ook af waarom de loodgieter daar minimaal 1200 euro voor schatte. Hij bedoelde misschien echt alle pijpen vervangen ( het zijn er heel veel, ik denk wel 15 meter bijna alleen al op zolder).
Ik zou uitgaan van (bijna/vrijwel) alles vervangen als ik de kwaliteit van de zolder-installatie op de foto's moet baseren. ;)

Mijn ervaring met vakmensen is dit: die willen het a) volgens 'code' (aka 'zoals het hoort', en met goede reden), b) zo geïnstalleerd dat er in de toekomst nog uitbreidingen e.d. aangebracht kunnen worden en c) zo aangebracht dat onder geen beding er geurtjes of water kan vrijkomen.
Dit betekent niet dat ze niets hergebruiken (lengtes buis, manchet-koppelingen), maar wel dat ze er even mee zoet zijn.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masihi
Ligone schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:00:
1200€ voor dat????

Koop dit voor die aansluiting aan je brander:

https://witway.nl/uploads/webshop/Airfit-knie-50-slang.JPG

Haal gans die knossel er uit en verbind dat rechtstreeks met de afvoer, zet een sifon aan je wasmachine zelf met daarop een meter buis en klaar. (als het open is wel controleren dat de buis niet effectief verstopt zit.
Die airfit ga ik zeker kopen ja. Bedankt! Ik had zoiets in mijn hoofd al bedacht maar had geen idee of het bestond. Lijkt me handig. Is dat trouwens ook niet een oplossing voor de grotere pijp, waar de afvoerslang van de wasmachine in zit?

Wat je met de laatste alinea bedoelt snap ik niet helemaal. Ik denk dat je bedoelt dat ik een PVC pijp moet zetten op mijn wasmachine, maar hoe dat werkt zou ik niet weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 09:14

Ligone

Moeha!

Voor je wasmachine zou ik dat niet doen, die hangt naar mijn mening best in een open buis.

Wat de laatste alinia betreft: ik veronderstel dat de darm van de wasmachine nu in een buis zit die gewoon met een bocht richting die sifon gaat. Ik zou die sifon bovenop die aansluiting zetten, metertje buis er op en daar je darm in. Op voorwaarde dat je die rare constructie afbreekt natuurlijk!

Dat zou er dan zo uit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/e8220549-8888-4e59-ac83-d91a029d0469.jpg

Bij u zal die dan niet de grond in gaan maar naar links/rechts.

Bij deze zal er enkel water in de onderste bocht blijven staan. Met die rare constructie bij u staat er 5 keer zoveel water stil, dat bochtenwerk links van de sifon werkt "ook" als sifon nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Ligone op 25-09-2018 13:01 ]

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Ik volg even heel weinig van het verhaal. Foto's niet echt duidelijk.

Maar Aansluiting van de Wasmachine moet zoals vorige post van @Ligone .
Daar komt je slang los in gestoken.

Afvoer van je CV is echt een puinzooi. Dit op te lossen met een pijp ø32 beginnend met een sifon om zo de stank buiten te houden. Dan naar dat gat waar het naar beneden gaat

Dit op elkaar aansluiten op een ø50 en alles moet werken zoals het hoort. Als je moet gaan klooien met beluchters en ontluchters.. dan gaat er al iets erg verkeerd..
Succes

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En als je dan toch gaat klussen: verplaats dan meteen even die elektra naar een plek waar het niet direct naast een afvoer en een kraan zit. Dat is hoe dan ook niet bijster handig natuurlijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Dat moet ooit toch gewerkt hebben.
Gooi er eerst wat destop door.

En de rest is niet zo moeilijk. Met een paar buizen, ellebogen en een potje PVC lijm klus je dat toch snel bij elkaar lijkt me.

Als je voor 100€ plastic hebt is het gebeurd, al de rest is zweet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28

dr.lowtune

Deugt niet

Tommie12 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:36:
Dat moet ooit toch gewerkt hebben.
Gooi er eerst wat destop door.

En de rest is niet zo moeilijk. Met een paar buizen, ellebogen en een potje PVC lijm klus je dat toch snel bij elkaar lijkt me.

Als je voor 100€ plastic hebt is het gebeurd, al de rest is zweet.
Nou....zoals ik zijn verhaal lees heeft het eigenlijk nooit gewerkt, maar was dat niet zichtbaar omdat de boel ingebouwd was en er geen andere problemen (kortsluiting) optraden.

Ik ben het wel met je eens qua kosten, als je een zaagje en PVC lijm kan bedienen, dan kan je dit qua afvoeren voor weinig geld wel goed krijgen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dr.lowtune schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:46:
[...]

Nou....zoals ik zijn verhaal lees heeft het eigenlijk nooit gewerkt, maar was dat niet zichtbaar omdat de boel ingebouwd was en er geen andere problemen (kortsluiting) optraden.
Je mag toch aannemen dat het voor de vorige bewoner wel gewerkt heeft.

Maar wellicht had die een wasmachine die langzamer afpompte, of is het pas vrij recent zo aangelegd en hadden zij er ook last van, maar - net als TS in eerste instantie - nog niet gemerkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

We hebben hier bij aankoop huis ook eens lekkage gehad. Ook rare bochten en smalle leidingen. Maar het ergste was de vervuiling. Letterlijk 3/4e diameter van de leiding was verstopt met vuil/vet/wasmiddel. Dit uiteindelijk fysiek moeten verwijderen en delen van de afvoer vervangen, ook een aantal bochten 45 gemaakt.

Uiteindelijk was het dus de slechte aanleg die na jaren de boel heeft laten verstoppen. Dat verzin je ook niet van tevoren.

In ieder geval 1 tip, pak het gelijk goed aan!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

cooolkast schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:06:
Ook rare bochten en smalle leidingen. Maar het ergste was de vervuiling. Letterlijk 3/4e diameter van de leiding was verstopt met vuil/vet/wasmiddel. Dit uiteindelijk fysiek moeten verwijderen en delen van de afvoer vervangen, ook een aantal bochten 45 gemaakt.
Dit gaan alle andere topicstarters met afvoeren in badkamers die wel kleiner kunnen met hier en daar een beluchter ook krijgen. :D

/ontopic Helaas word riolering zwaar onderschat.
@ts gebruik 45gradenbochten ipv 90.. het word verkocht.. maar is niet goed

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:46
Voorlopig moet ik van mijn lekkage en stroomstoring af, dus wil ik nu dat kleine pijpje maar gewoon afdoppen en de afvoer van de CV (die daarin zit) maar even omleiden naar de grond. Dat zal toch maar om een paar druppels gaan. Er gaat ook nog een kleine koperen open buis naartoe, maar daar komt ook niet veel uit neem ik aan? (zie foto)
De afvoer van de CV ketel op de grond laten weglopen, dat zou ik even niet doen! Zeker niet met het stookseizoen weer in aantocht. Een moderne HR-ketel kan bij het stoken veel condens genereren en die condens moet worden afgevoerd. Dat is veel meer dan een paar druppels! Zeker bij vochtig weer.

[ Voor 5% gewijzigd door FragDaddy op 09-10-2018 13:51 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

FragDaddy schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:45:
[...]

De afvoer van de CV ketel op de grond laten weglopen, dat zou ik even niet doen! Zeker niet met het stookseizoen weer in aantocht. Een moderne HR-ketel kan bij het stoken veel condens genereren en die condens moet worden afgevoerd. Dat is veel meer dan een paar druppels! Zeker bij vochtig weer.
^^Dit! (vetgedrukt, dubbel onderstreept en met veel uitroeptekens)
Hier ook een situatie gehad waarbij de condensafvoer tijdelijk in een emmer uit kwam, moest toch elke dag wel leeg gegooid worden. We hebben het dan over een 'standaard' bouwemmertje van 10-12 liter en een nieuwe hr++ ketel. Deze hoeveelheden water wil je niet in je constructie hebben, dat gaat veel meer kosten dan de genoemde 1200,- om te herstellen. Al is het maar omdat dat condenswater katszuur is en alles laat roesten waar het mee in contact komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:36
Heb niet echt een overzicht met die foto's, maar lijkt me dat er vrij weinig (tot geen) afschot zit in die leidingen.

Wasmachine pompt waarschijnlijk een grote hoeveelheid in 1 keer weg en dat red je afvoer niet ( meer). Mocht de pijp in de vloer groot genoeg zijn, ga dan met 50 mm pvc aan de gang ipv 40. Wellicht zit er een standleiding waar vandaan je opnieuw kan beginnen.

Riool ontspanning naar het dak zie ik niet, is die er wel ?

Vocht in je beton vloer kan leuke storingen geven en vochtdoorslag op de meest vreemde plekken, zeker als het kanaalplaat vloeren zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin_83 op 15-10-2018 14:36 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

Het probleem met hr ketels is ook dat het condens zuur is, wat dus vanalles aan tast.
Je hebt wel neutralizers die je er tussen kan doen, dan is het geen probleem om het buiten weg te laten lopen.

Voor de riolering, het ligt of aan de leidingen met te veel bochten/te kleine diameter, waarbij de vorige bewoner het dus ook had kunnen merken, behalve dan als ze een wasmachine hebben die veel langzamer wegpompt.

Het kan ook verstopping zijn ergens in die leiding, wat waarschijnlijker is (omdat het huis al een tijd in gebruik is). Ik zou eerst laten checken of het een verstopping is.

Wat je kunt doen is een soort tusenbuffer maken, als je een emmer hebt met onderin een gat naar de afvoer, en je laat de slang erin lopen, zal de emmer met een bepaalde tijd leeglopen, als je er een restrictie in maakt (kogelkraan), kun je zelf inregelen hoe snel dat gaat, zodat er niks uit andere plekken spuit.
Pagina: 1