Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Twee ventilatoren in 1 badkamer van 6m²: kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• marvel27
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Dag mede-Tweakers,

we zitten in de laatste fase van onzen badkamerrenovatie. De aannemer zal eind deze week de ventilatie aanleggen.

Een situatieschets: het gaat om een badkamer van zo'n 6m² en zo'n 15m³ (1,75m breed, 3,48 lang en zo'n 2,5m hoog) in een oud jaren 30-huis dat niet goed is geïsoleerd. De badkamer ligt op de eerste verdieping en was eerst een kleine slaapkamer. Het plafond is nu zo'n 2,65m en zal tot ongeveer 2,5m verlaagd worden d.m.v. een vals plafond. Boven de badkamer ligt de zolder met een schuin dak. Tussen badkamer en zolder liggen houten balken en houten planken.
De douche is half-afgesloten: hoge wanden tot het plafond langs drie zijden, maar de douchedeur komt maar tot zo'n 2m.

Hier is de de lay-out van de badkamer.

De aannemer geeft aan dat hij ventilatie-optie 1 wil realiseren (licht roze kleur): 1 ventilator boven het bad, en 1 in de douchecabine. Beide buizen komen op zolder bij mekaar en worden door 1 dakdoorvoer naar buiten geleid.
Voor zover ik begrepen heb zou het er zo moeten uitzien:

Hij verkiest deze opstelling omdat hij bang is dat een enkele ventilator boven het bad er niet goed genoeg in zal slagen om de douche te ventileren, en andersom.

Ik verkies zelf optie 2 (lichtgroene kleur): de opstelling is veel simpeler, minder apparaten, minder ventilatorgeluid in de badkamer... Daarnaast heb ik nog nooit gehoord van 2 ventilators in 1 badkamer, die zelfs niet al te groot is. Lijkt mij wat overkill.

Maar ik heb er te weinig verstand van om dit goed te kunnen inschatten. Wat denken jullie van deze situatie?

Daarnaast nog wat vragen:
- ik neem aan dat optie 1 betekent dat we voor kleinere ventilatoren (10cm diameter) kunnen gaan, omdat de capaciteit is verdubbeld?
- is er een grotere buis nodig vanaf het punt dat de twee buizen samenkomen?
- hebben jullie tips voor een stille maar goede badkamerventilator? Ik lees erg goede dingen over de Soler & Palau Silent 100.

Alle reacties

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:45
Loopt de buis vanaf het bad wel schuin anders blijft daar vocht in staan (stank?). Denk ook aan een terugslagklep. De situatie met 2 heb ke dus altijd 2 ventilatoren aan anders zou een deel weer bij het bad eruit kunnen komen. Zo groot mogelijke ventilator want die hoeft minder toeren te draaien. En zoek online even naar verversings formules, kan je zelf zien of je geboeg capaciteit kan instellen. Een optie zou nog zijn een svara axia, deze kan je ook om de x uur laten purgen, en blijft werken adhv hygrometer

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 11:30

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

In principe is één aansluiting in je douche meer dan voldoende, je zal niet zo snel in bad douchen en de dampen van een bad worden ook wel weggetrokken door het doucheventiel.

Dus lichtroze ventiel in douche, de rest is overbodig. Mits de douche nog wel een open verbinding heeft met de badkamer natuurlijk, maar dat lijkt goed te gaan. Vergeet de kier onder de badkamerdeur niet voor de toevoer van de lucht, anders werkt het systeem ook niet. De douche is de grootste dampproducent, dus daar ook het ventiel zetten.

Dus twee ventielen is vrij zinloos en twee motoren al helemaal. De norm is 75m³/uur voor een badkamer. Dat redt een standaard woonhuisventilator op zijn sloffen.

[Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 25-09-2018 10:37]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:16

Tens

functie elders

met ^^, twee ventilatoren op één afvoer is niet optimaal, ik zou gaan voor een buisventilator al dan niet met instelbare roosters.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13-06 21:59
Als het mijn badkamer zou zijn, dan zou ik wel twee afvoeren doen, maar met een enkele pijpventilator op het dak.
Is wat meer werk om aan te leggen maar je loopt niet de kans dat de ventilatoren elkaar tegen gaan werken of dat de ene ventilator de lucht via de andere ventilator weer n de badkamer blaast.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ventiel in de douche plaatsen. Er is genoeg ruimte boven douchedeur om lucht af te zuigen van het overige deel.

[Voor 10% gewijzigd door Kaasplank op 25-09-2018 10:37]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Hoe wordt de rest van het huis geventileerd? Want normaal gesproken is de badkamer één van de afvoerpunten van vuile lucht, net als de keuken.

• EJlol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11:32
Ik zou voor één ventilator gaan. Hierbij kan je kijken naar de al genoemde optie buisventilator.

Wil je alles echt goed aanpakken (nu of in de nabije toekomst) dan zou ik het huis zeer goed isoleren, en een mechanische ventilatie unit nemen, waarbij ook andere ruimtes erop aangesloten worden. Maar dan praat je dus wel over het hele huis verbouwen, een MV die alleen voor de badkamer gebruikt word lijkt mij wat overkill.

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 08:55

servies

Veni Vidi Servici

Kies voor 2 ventilatie punten. Ik baal er van dat dat in onze badkamer destijds niet is gemaakt, ik kan gewoon merken dat er niet voldoende vochtige lucht wordt afgevoerd...
De oplossing die @JukeboxBill aandraagt lijkt mij de beste...

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-06 18:33
ik zou voor een buisventilator gaan en die op zolder zetten, afhankelijk van je oplossing kun je een sterkere motor nemen. Heb dit zelf ook gedaan je hoort alleen de afzuiging verder geen ventilator draaien in de badkamer.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@servies
Dan moet je de ventielen (laten) inregelen. :) Een standaard ventiel van rond 125 heeft in principe een gigantische capaciteit die je badkamer bij wijze van spreke vacuüm kan trekken.

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10:07
Tja, je hebt ventilators en ventilators. Mijn Itho CVE box heeft een capaciteit van zo'n 400 m3/h op de hoogste stand. Die hoogste stand stel ik in bij het douchen en met een enkel 125mm afzuigpunt is dit ruim voldoende vermogen om de spiegel niet te laten beslaan. Noot: de badkamer is effectief het enige afzuigpunt van deze box.

2430Wp ZW

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 08:55

servies

Veni Vidi Servici

Señor Sjon schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:52:
@servies
Dan moet je de ventielen (laten) inregelen. :) Een standaard ventiel van rond 125 heeft in principe een gigantische capaciteit die je badkamer bij wijze van spreke vacuüm kan trekken.
Dat klopt, maar als je de afvoer verkeerd plaatst zuigt deze voornamelijk droge lucht aan en niet de vochtige lucht van de douche...
Bij ons zit het ventilatiegat boven het bad, de douche zit bij ons 'verderop' in de badkamer en is redelijk afgescheiden via wandjes en een douchedeur van 2m hoog. Volgens mij trekt de ventilatie bij ons meer droge lucht uit de aangrenzende hal weg dan vochtige lucht van de douche...
En ik vermoed ook nog eens dat de buis een veel te kleine diameter heeft....of op sommige plekken is samengedrukt om er maar tussendoor te passen...

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Wat @Tens @alki en @EJlol voorstellen lijkt mij de beste optie. Dat is ook erg stil, zeker als je het met vaste pijp maakt, met flauwe bochten.
Ja, je moet wellicht elektra maken waar dat nog niet is. Eenmalig.

Maar je kunt ook een trucje gebruiken. Als de warmwaterleidingen daar in de buurt lopen kan je daar een temperatuurschakelaar ~45c aan knopen, zo gaat de ventilator vanzelf aan/ als je warm water afneemt. En weer uit als de buis koud is en de timer in de ventilator heeft afgeteld.

• alki
aangezien hij in de afronding is kan hij makkelijk een schakeldraad van de verlichting doorleggen naar de ventilator

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
@alki Je moet 3 draden (+aarde?) naar de ventilator leggen, het is niet de bedoeling om fase/nul van een andere groep te gebruiken mocht deze op zolder komen. De ventilator loopt vaak na op timer, dus alleen schakel/nul is niet voldoende.

[Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 25-09-2018 11:08]

• alki
Je moet idd 3 draden trekken, naloop is afhankelijk van je model. Ik heb m geschakeld op de verlichting omdat je deze bijna altijd aan hebt op de badkamer.Tijdens t afdrogen etc is er naloop genoeg. Je kunt ook een aparte schakelaar nemen natuurlijk

• Chaos
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Waar zit de deur in je plattegrond? Rechts? De luchtstroming zal vanaf de deur naar de ventilator gaan, met alleen de lichtgroene optie lijkt me dat je uit de buurt van de douche niet heel veel afzuigt. Als je daarentegen alleen de roze optie in de douche doet neem je ook de vochtige lucht van rond het bad wel mee.

• CrashOne
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik zou voor twee gaan, waarbij de optie van de aannemer het best is. In een badkamer wordt de lucht aangetrokken vanaf onder de deur naar de afzuiging. Als je alleen in de douche een afzuiging plaatst, dan heeft het bad hier niks aan; de stroming gaat dan vanaf je badkamerdeur naar douchedeur en dan de badkamer uit.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het bad veroorzaakt dan ook nauwelijks damp, dus die kan het doucheventiel wel oppikken.

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11:31

Goudvis

Juist in deze tijd!

Ventilatie-optie 1, maar dan enkel boven de douche verdient denk ik de voorkeur. Ik ga uit/neem aan dat de douche het vaakst gebruikt wordt, douchen gedurende 5-20 minuten warm water warmte laat afgeven over ca. 2 meter wat flink wat waterdamp afgeeft aan de lucht. Bij badderen is het doel juist om zoveel mogelijk van de warmte te genieten.

Als eigenaar van een jaren '30 huis waar we met ongeveer dezelfde vraag zaten adviseer/beaam ik wel het nut van een ventilatie-unit op zolder met een RF-schakelaar in de douche. Daarmee kan je alle ruimtes met ventilatie-behoefte voorzien. D.m.v. ventielen kan je de luchtstroom regelen, en flow kom je niet tekort als je rekening houdt met wat je wilt bereiken.
Kost ca. 160~ euro (voor de unit an sich), maar afgezet tegen het comfort in huis verdient zich dat snel terug.

Toch al zo zwaar! 3:16

• Fredziel
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 26-09-2018
Een badkamer moet geventileerd worden dmv een mechanische ventilator met een ventilatie volume van 75m3 per uur. 1 afvoer is meer dan voldoende. Zeer belangrijk is ook de toevoer van lucht. Als er geen lucht in komt kan er ook niets uit. Onder de badkamerdeur moet een ruimte zitten van 2.5 cm om de badkamer te kunnen voorzien met warme lucht vanuit de woning. Warme lucht neemt meer waterdamp op dan koude lucht. Daarom dienen ook ventilatie roosters en ramen gesloten te zijn tijdens het douchen. Zij mogen weer open als de badkamer droog geventileerd is

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 11:16
De afzuiging plaats je zo dicht mogelijk bij de plaats waar je de meeste 'verontreinigde' lucht verwacht. In geval van een badkamer, is dat stoomvorming in de douche. Het bad is een goede tweede.

De douchecabine zit naast de deur van de naastliggende ruimte. Door daar een ventiel voor de afzuiging te plaatsen, stroomt de lucht vanaf de badkamerdeur direct de douche-hoek in en daarna door naar buiten. De rest van de badkamer wordt dus nauwelijks geventileerd. Het tweede ventiel is daarom op zichzelf best aan te raden.

Ik zou echter niet adviseren om twee badkamer ventilatoren toe te passen. Zeker niet, omdat ze via één dakdoorvoer naar buiten moeten blazen. Voor het afzuigen van meerdere ventielen via één dakdoorvoer bestaat er al 50 jaar de woonhuisventilator. Dat is een box met daarin een grote ventilator met één afvoer en 3 of 4 aansluitingen voor een toevoer.

Beide kanalen vanuit de badkamer kun je aansluiten op de woonhuisventilator, waarbij je het ventiel van de douchecabine helemaal open zet en het ventiel bij het bad deels dicht zet.

In de toekomst kun je ook nog het toilet en/of de keuken aansluiten op de woonhuisventilator.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 03-06 23:22
Ik zou juist geen afzuigpunt in het douchegedeelte willen. Al die koude lucht in de douchecabine tijdens het douchen en afdrogen.. Bij ons komt de afzuiging net buiten de douche. Ik zou hem hier ook zo boven het toilet plaatsen.

Komt de douchemuur tot aan het plafond? De douchedeur zo te lezen niet, dus dan zuigt hij de opgaande warme lucht ook wel af. Wel je douchedeur op een kier na het douchen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat is de beste plek om zoveel mogelijk vocht op de muren en andere oppervlakken te voorkomen.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True