Toon posts:

Lununtu start niet meer door na afgebroken update proces

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Basz85
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-03 13:47
Mijn vraag

Toelichting/situatie voor mijn vraag
Ik start deze topic omdat ik na lang uitproberen (ik had geen enkele device bij de hand om informatie te zoeken op internet) om Lubuntu weer te herstellen, nadat de laptop dertig minuten uitging tijdens het updaten.

Er waren heel wat updates binnen voor het OS Lubuntu, deze ging ik installeren via de terminal. Na een half uur was het scherm opeens zwart, midden in de update toen ik keek. Ik vermoed dat dit gebeurd tijdens de update voortijdig is afgesloten waarna geen enkele mogelijkheid is om in de inlogscherm te komen.

Na de Bios zie ik wel ¨Lubuntu¨ staan en daarna kreeg ik een hele checklist met OK en een met ¨FAIL¨. Echter gaat dit zo snel, dat het beeldscherm weer op zwart is, en kan niet mij herinneren waarop een FAIL staat.
Ik heb geprobeerd om in recovery mode de afgebroken updatepakketten weer te installeren, leek even goed te gaan. Alleen het blijft in een loop terecht. Bios, Lubuntu opstartscherm -> zwart beeld.

Mijn vader wil wel graag over een tijdje een andere laptop kopen en heeft al een voorkeur. Laptop wordt heel erg traag ook met Lubuntu erop.
Hij kan zich prima vinden het Linux omgeving, alleen met updaten laat hij mij dit doen. Hij heeft wel eens geklaagd dat de laptop zomaar uitvalt op stroomnet. Hij doet werkt met Office 365 (Word Online, Excel Online etc) voor zijn werk.

Nu zit ik er al aan te denken om de harde schijf eruit te halen en de bestanden van mijn vader op een USB stick te zetten en Lubuntu opnieuw te installeren (verse, schone installatie). Denken jullie dat ik hiermee verhelp door een verse, schone installatie?

Ik loop een beetje vast na 1,5 week puzzelen ermee (al heb ik veel verstand van IT technische vlakken, alleen soms loop ik zelf ook een beetje vast ;) ). Ik wil even met mede-tweakers brainstormen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Merk & type: Acer Aspire 3690
Zat eerst Windows XP Professional erop en toen Kubuntu, Xubuntu en nu Lubuntu.

Deze laptop heeft verschillende hardware componenten gekregen, omdat er te weinig RAM geheugen (512MB) en slechte accu had.

De laptop heeft sinds 2013 volgende (nieuwe) componenten erin zitten:
Nieuwe accu
2x 1GB RAM op 667Mhz
CPU: Intel Celeron 1,4ghz (als ik mij goed herinner)
Hier is de oorspronkelijke specificatie te vinden.
Nu Operating System: Lubuntu

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Recovery mode en de optie gekozen voor Afgebroken updatepakketten installeren
Er zit genoeg koelpasta op de CPU.
Meerdere opties gekozen in Recovery Mode. Helaas maakte dit niet veel uit.

Mocht ik verder nog wat vergeten zijn voor informatie of heb je vragen, dan lees ik deze graag. Deze zal ik dan zsm beantwoorden. Als mijn titel van topic niet aansluit op deze topic mag deze uiteraard worden gewijzigd.

Alvast bedankt met en voor het meedenken :).

Groetjes, Bas

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eerst eens of er nog een oudere kernel versie beschikbaar is en start die dan op. Wellicht is de nieuwe versie niet volledig uitgevoerd of mist er iets anders.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Basz85
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-03 13:47
Beste Hero of Time,

Bedankt voor je reactie en advies.

Ik zal er eens naar kijken of ik een oude kernel versie kan vinden, waaruit ik kan kiezen. Nu gaat het niet lukken omdat ik aan het werk ben.
Kom deze week op terug.

Groetjes, Bas

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee