acermoi schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:12:
Inderdaad je moet headers van onder naar boven lezen ;-) Alles waar ***** staat is niet publiek/van Alphabet.
Het gaat via google servers naar mijn e-mail server terwijl dit via aws uit .de kan of via een eigen door Pakkie te bedenken oplossing. Waarom een extra stop buiten de eu waar google en daardoor den usa toegang toe hebben als ze daar om vragen?
Ik zie hier nog steeds niet in waar je uit afleest dat je mail door
Pakkie vanuit AWS via Gmail wordt gestuurd.Ik lees dit alsof het door AWS aan Gmail wordt afgeleverd omdat die nou eenmaal voor jouw domein werkt. Maar dat kan ik natuurlijk verkeerd lezen, de *-en maken het er niet duidelijker op...
Wat is het nut/meerwaarde van een tussenstop bij een derde partij anders dan een deal om data te verkopen? Vanuit aws e-mail versturen kan prima dus er is geen technische reden te bedenken voor deze constructie.
Je lijkt direct tot de conclusie te springen dat het om data-verkoop of andere kwaadwillende praktijken van Pakkie en/of Google gaat en er geen enkele andere reden kan bestaan. Het is ook prima mogelijk dat het puur technische redenen heeft. Blijkbaar gebruikt Pakkie Google's mail voor hun emailverwerking (zie 'dig MX pakkie.nu'), dan is het niet ondenkbaar dat ze ook uitgaande mail via diezelfde route doen, bijvoorbeeld ivm de juiste dkim en andere non-spam headers.
En ja dit is een vraag voor Pakkie, maar dit was de enige Pakkie discussie en Tweakers.net krijgt of geld van pakkie om ze te promoten danwel doet dit pro bono en is dus een partij die ook kritische vragen kan en hopelijk wil stellen.
En wat is precies de kritische vraag die we moeten stellen? "Waarom gebruiken jullie cloud services?"
Dat is voor startups tegenwoordig de de facto keuze...
"Waarom gebruiken jullie google's mail service ipv e.o.a. andere dienst?"
Sja, ik weet niet zo goed wat we met een antwoord daarop zouden aanmoeten.
"Waarom stuurt Google die dingen via een ip dat in de US staat geregistreerd?" (heb je gechecked of het dataverkeer daadwerkelijk de EU heeft verlaten?)
Dat is een vraag die Pakkie niet kan beantwoorden lijkt me.
Kortom, wij zijn hier wat mij betreft verder geen partij in. Pakkie heeft ons verzekerd GDPR-complaint te zijn, dus als jij daar aan twijfelt is dat iets tussen jou, hen en eventueel de AP.
Maar hoedanook, je hebt een bug-report gekaapt die over iets heel anders gaat met een melding over iets dat geen bug is... En dat gaan we wat mij betreft nu beëindigen.