Toon posts:

Zakelijk VoIP oplossing IP PBX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Classicpall
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-09-2022
Hi, heeft iemand ervaring met managed voip of on-premises voip en hierover advies kan geven? Wij willen namelijk overstappen van een Ziggo vaste telefonie + volop internationaal bellen naar VoIP.

We hebben 12 gebruikers in onze LAN zitten, waarvan 4 ook regelmatig thuis of extern via vpn werken op een DS214+ nas.

we gebruiken een CGNV4 wifimodem met 200 Mbps down en 40 Mbps upload van Ziggo.
we hebben 4 decs van Panasonic KX-TG8061NL.

Qua PBX functionaliteiten wil ik natuurlijk functies die vanzelfsprekend zijn bij vaste telefonie zoals doorverbinden en nummerherkenning.
  • Softphones installeren op laptops en android
  • Meerdere lijnen per extensie
  • Belgroepen
  • Huntgroepen
  • Delen van telefoonboek
  • IVR ondersteuning
1e vraag: moeten we de wifimodem dat geleverd i door Ziggo in bridge modus zetten en daarachter een router installeren voor betere QoS voor voice ondersteuning zodat de verbinding stabiel blijft?

Mijn 2e vraag is of het kosteneffectief (TCO) is om de hele implementatie te laten verzorgen door een bedrijf of zelf een Asteriks server met FreePBX.te gaan hosten en dan betalen voor SIP trunking.

[Voor 7% gewijzigd door Classicpall op 25-09-2018 07:18]

Beste antwoord (via Classicpall op 25-09-2018 21:04)

• IPrange.net
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-06 14:42
Classicpall schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 07:13:
1e vraag: moeten we de wifimodem dat geleverd i door Ziggo in bridge modus zetten en daarachter een router installeren voor betere QoS voor voice ondersteuning zodat de verbinding stabiel blijft?

Mijn 2e vraag is of het kosteneffectief (TCO) is om de hele implementatie te laten verzorgen door een bedrijf of zelf een Asteriks server met FreePBX.te gaan hosten en dan betalen voor SIP trunking.
1: Volgens mij kun je op alle routers van Ziggo de QoS voor het interne netwerk gewoon instellen. De vraag is of Ziggo QoS op VoIP aanbied vanaf de WAN naar het internet. Bij bijvoorbeeld KPN/RoutIT kun je daar een dienst voor afnemen die QoS ondersteund binnen hun eigen netwerk.

2: Dit is afhankelijk van de flexibiliteit die je wilt. Bij Hosted telefonie worden opties zoals huntgroepen/voicemail/keuze menus etc ondergebracht in modules die je appart moet afnemen. Dit kan (afhankelijk van de leverancier) behoorlijk in de kosten lopen. Kies je voor een eigen PBX zoals bijvoorbeeld; Freepbx,Asterisks, Kerio Operator, 3CX. Dan zijn vaak alle opties al inbegrepen in de centrale.

Ik denk dat je toch de kosten en wensen eens naast elkaar zou moeten leggen.

Alle reacties

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 07:04
Ik zou eens checken bij Voys. Nederlandse partij met zeer fijne ondersteuning. Ik zou persoonlijk, als je geen ervaring met Asterisk oid hebt zeker een partij de implementatie laten doen. Asterisk is echt geen makkelijk product en een gat in je beveiliging van je PBX creeer je zo.

Link: https://www.voys.nl/

[Voor 6% gewijzigd door tomdabom op 25-09-2018 14:53]

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 16:04
TS vraagt niet om leveranciers, lijkt op reclame op deze manier.

Antwoord op je eerste vraag: Als je per se QOS wilt afdwingen wellicht wel, maar ik zou het eerst zonder proberen. Ik heb het in ieder geval nog nooit nodig gehad.

2de vraag: Ik zou het niet zelf gaan draaien, als telefonie bedrijfskritiek is. Kosteneffectiever zal het wel zijn, dat klopt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• IPrange.net
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-06 14:42
Classicpall schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 07:13:

1: Volgens mij kun je op alle routers van Ziggo de QoS voor het interne netwerk gewoon instellen. De vraag is of Ziggo QoS op VoIP aanbied vanaf de WAN naar het internet. Bij bijvoorbeeld KPN/RoutIT kun je daar een dienst voor afnemen die QoS ondersteund binnen hun eigen netwerk.

2: Dit is afhankelijk van de flexibiliteit die je wilt. Bij Hosted telefonie worden opties zoals huntgroepen/voicemail/keuze menus etc ondergebracht in modules die je appart moet afnemen. Dit kan (afhankelijk van de leverancier) behoorlijk in de kosten lopen. Kies je voor een eigen PBX zoals bijvoorbeeld; Freepbx,Asterisks, Kerio Operator, 3CX. Dan zijn vaak alle opties al inbegrepen in de centrale.

Ik denk dat je toch de kosten en wensen eens naast elkaar zou moeten leggen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee