Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• djoenez
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:02
oké, lang verhaal:

Ik heb in mijn studententijd (6 jaar geleden) een PC gebouwd, nu al een aantal keer de videokaart vervangen, maar de mobo (P67) geheugen (16gig 1600MHz) en CPU 2500k @ 4.4 GHz nooit vervangen.

Nu ben ik werkende, huis gekocht, geld klotst tegen de wanden, en mijn tweaker hart wil wat, maar veel op internet gezocht, en kom er niet echt achter, zou ik voor gaming + fotobewerking + beetje programmeren eigenlijk wel moeten upgraden?

dit filmpje zegt van wel:
YouTube: 2500K vs RYZEN 5 - It's time, really...
dit filmpje weer niet:
YouTube: Should YOU Upgrade to Ryzen?

wat ik zelf merk is dat hij het niet fijn vindt als ik aan het gamen ben dat ik chrome aan heb staan, verder met de beta van BF5 merkte ik dat ik niet de FPS haal die reviews halen met een GTX 1060 6 GB (die er nu in zit).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen vooral!
Wat mag het systeem gaan kosten?
ik mik zo op 450 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn SSD's (850 evo en crucial BX200)
PSU (antec 650VP)
Videokaart (KFA2 1060 6GB)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ik mik dus op een ryzen 5 2600. Mijn lijstje is dit:

AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed

Processors

€ 165,77

Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)

Moederborden

€ 113,65

Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Processorkoeling

€ 25,05

G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

Geheugen intern

€ 127,50

Intel 760p 256GB

Solid state drives

€ 69,- € 69,-

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen enkele voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb graag op het moederbord een optisch uit ivm receiver, verder game ik op 1440P, maar niet alles hoeft op ultra te staan.

Ga je overklokken?
Yes! ik hou van tweaken, al begrijp ik wel dat de ryzen 5 2600 kan overgeclocked worden, maar niet downclocked als er niets van hem gevraagd wordt?

Wat verwacht je van ons?[i]
Hulp! Denken jullie dat dit een nuttige upgrade is? moet ik me geld in me zak houden en wachten op de volgende gen? is mijn trouwe i5 eindelijk klaar?

ik snap, dit zijn eigenlijk persoonlijke vragen, vindt ik het storend / hoeveel is je het waard. Maar als ik zoek op internet komt er niet een één duidend antwoord uit met, zoveel gaat het je schelen, en ik wend mij graag tot mijn mede tweakers voor hulp.

Beste antwoord (via djoenez op 26-09-2018 12:10)

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 01:05
Het grote verschil van een geoverklokte i5 2500K naar een Ryzen 2600 zijn de extra cores en threads, je hebt namelijk bij de Ryzen 6 cores en 12 threads terwijl de i5 maar 4 / 4 heeft.
Veel games kunnen niet zo goed overweg met veel extra cores/threads maar nieuwere games wel steeds beter met Battlefield in het bijzonder.
Battlefield kan niet enkel goed omgaan met de extra cores/threads maar heeft deze ook wel nodig, hier op het forum en verder op het net zijn er genoeg verhalen dat Battlefield gewoon niet lekker draait op een quad core.

Voor de rest eens met wat al gezegd is, ik zou echter als voeding deze kiezen: pricewatch: Corsair RM550x (2018)
Kost niet eens €10 meer dan de Bitfenix maar krijg je toch aanzienlijk meer waar voor je geld.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Alle reacties

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 01:54

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Als je gaat upgraden, zou ik wel een andere (betere) voeding nemen

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• djoenez
Waarom precies? Ik heb het gevoel dat 650W voldoende is. En in reviews is de ripple sub 30mV bij full load. Prima toch? Of heb ik het helemaal mis?

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Omdat door de lage kwaliteit de betrouwbare levensduur van 6 jaar voorbij is. De ripple mocht nieuw wel in orde zijn, dat is het nu zeker niet meer. Daarnaast mist de voeding gescheiden spanningsregeling, DC-DC. Daardoor kan de voeding niet goed omgaan met de hele lage idle loads dat nieuwe hardware heeft. Een nieuwe voeding is daarom wel nodig. Een 450w van goede kwaliteit heb je genoeg aan pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
De Ryzen 5 is een goede keuze, vooral voor games als BF5 welke heel goed geoptimaliseerd is voor multithread belasting. Het moederbord zou ik anders adviseren. Gigabyte gebruikt niet de beste kwaliteit vrm's. MSI doet dat beter en met pricewatch: MSI B450-A PRO en pricewatch: MSI B450 Tomahawk bieden ze prima borden aan.
Uit de potentiele snelheid van de 760p ga je met de genoemde taken geen voordeel halen. Dan kan je beter iets besparen door pricewatch: Kingston A1000 240GB te nemen of iets meer uitgeven aan een sata met dubbele capaciteit pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:58
Ik ben zelf twee maanden geleden van een i5-2500k op 4ghz gewisseld naar de Ryzen 5 2600. Nadeel is dat ik ook een flinke stap heb gemaakt met mijn GPU, dus dat vertekend het weer een beetje.

Als je veel multi-tasked zal je zeker verschil merken, maar puur in single-thread performance games wat minder. Bij een game als Overwatch merk ik echt een groot verschil, bij WoW wat minder. OVW crashte ook wel eens bij mij door een gebrek aan ram.

Puur op CPU vind ik het verschil eigenlijk klein, voor mij was het 't waard doordat ik de rest ook heb meegenomen. In jouw geval kun je ook wachten, of echt de stap maken naar een high-end cpu om meer verschil te merken. Voor gamen kan de i7-8700k dan een goede keuze zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 01:05
Het grote verschil van een geoverklokte i5 2500K naar een Ryzen 2600 zijn de extra cores en threads, je hebt namelijk bij de Ryzen 6 cores en 12 threads terwijl de i5 maar 4 / 4 heeft.
Veel games kunnen niet zo goed overweg met veel extra cores/threads maar nieuwere games wel steeds beter met Battlefield in het bijzonder.
Battlefield kan niet enkel goed omgaan met de extra cores/threads maar heeft deze ook wel nodig, hier op het forum en verder op het net zijn er genoeg verhalen dat Battlefield gewoon niet lekker draait op een quad core.

Voor de rest eens met wat al gezegd is, ik zou echter als voeding deze kiezen: pricewatch: Corsair RM550x (2018)
Kost niet eens €10 meer dan de Bitfenix maar krijg je toch aanzienlijk meer waar voor je geld.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• djoenez
Weet je, jullie hebben gelijk, ik ga gewoon wachten. in de tussentijd even Windows opnieuw installeren, koeling opnieuw pasta'en. Ik dub nog even over een nieuwe voeding.

Bedankt Tweakers! :)

• Baloes
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13-06 15:03
Wat zeker wel kan helpen in bf 1 en 5 is om op V&A een i7 2600K of nog beter een i7 3770K aan te schaffen. De meerdere threads geven echt een betere gameplay in bf. Daar zou je voor jouw wensen voorlopig zat aan hebben.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True