Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

x370 vs x470 voor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• junneh
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15-06 19:05
Ik wil een ryzen setup (2600/x, en bij volgende release een octacore(of meer)) gaan kopen en zie eigenlijk geen noemenswaardige verschillen in de chipset.

Betere memory support en auto boost lijken meer vanuit de zen chip te komen als de x470 chipset.

Een beetje overclocken vind ik wel leuk, maar het zal niet heel extreem worden (280 aio)

Verder heb ik begrepen dat het VRM gedeelte bij de AMD bordjes nogal belangrijk is en veel verschilt.

Voor een slordige 200 euro kan ik een topmodel x370 kopen (bijv. Asus ROG Crosshair VI Hero) of een meer midrange x470 plank. (Msi Carbon, Asus x470-f/prime)

Ik vraag me af wat de beste keuze is, en of er noemenswaardige verschillen zitten tussen de chipsets en in hoeverre ik dit ga merken. Ik leun naar de Crosshair omdat het gewoon een erg gaaf bord is, en een beetje met het oog op de volgende upgrade van processor.

Kan iemand mij vertellen of ik beter voor de nieuwe chipset kan gaan of het betere bord?

[Voor 194% gewijzigd door junneh op 25-09-2018 01:20]

Alle reacties

• HKS-Skyline
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08-06 09:30

HKS-Skyline

Vroooom ?

X470 heeft ook ondersteuning voor StoreMI waarbij je meerdere vormen van opslag kan combineren mbt caching. Dit kan ouderwetse hardeschijven een stuk sneller maken.
Wat ook belangrijk is om rekening mee te houden is dat de X370 borden meestal niet de juiste bios voor een 2xxx cpu hebben. Je zal dus de bios nog moeten updaten. De Crosshair heeft als een van de weinige borden een mogelijkheid om dat zonder cpu te doen, maar deze functie werkt naar mijn ervaring niet altijd vlekkenloos. De kans is dus aanwezig dat je een 1xxx cpu nodig hebt om het bord te flashen.
Een ander punt is dat ik persoonlijk de rgb software van MSI een stuk beter vind. Je hebt meer mogelijkheden. Maargoed, je moet het maar net gebruiken.

• Praetextatus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15-06 12:08

Praetextatus

the dutch_paki

junneh schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 01:08:

Verder heb ik begrepen dat het VRM gedeelte bij de AMD bordjes nogal belangrijk is en veel verschilt.

Kan iemand mij vertellen of ik beter voor de nieuwe chipset kan gaan of het betere bord?
Het VRM verhaal maakte nog wat uit bij de oudere AMD architectuur. Vanaf de ZEN architectuur is het geen probleem meer dus de Ryzen kun je rustig gebruiken.

En ga gewoon voor het bord met de nieuwste chipset. Kies de functionaliteiten die je wilt, lees een paar reviews en je kunt eigenlijk zonder zorgen een moederbord aanschaffen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• junneh
Bedankt voor de reacties heren. Denk dat ik er me iets teveel zorgen om maakte, vooral omdat het maar en 2600 betreft en mn case gewoon decent gekoeld word.

Wel koop ik graag een moederbord waar ik straks zonder zorgen over VRM een r7 in kan gooien en een beetje kan overklokken. Het zal er een uit de x470 lijn worden met redelijke phases, nu alleen nog even kijken welke precies ;).

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:19

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je 2600 gaat niet werken op een bord met 300-series chipset. Je zult dan een Ryzen 1000-serie CPU nodig hebben om een BIOS-upgrade uit te voeren, wat nogal onhandig is.

Ik zou dus voor een bord met 400-serie chipset gaat. Maar waarom geen B450 (zolang je geen SLI nodig hebt)?

• junneh
Ik heb aanvankelijk niet naar B450 borden gekeken omdat deze een nog lagere fase vrm hebben. Als het allemaal niet zoveel uitmaakt is dat misschien ook een goede optie. SLI heb ik niet nodig.

Wel heb ik graag altijd een iets uitgebreider moederbord (usb, sata etc) omdat er redelijk wat aan komt te hangen.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:19

Compizfox

Bait for wenchmarks

junneh schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:12:
Ik heb aanvankelijk niet naar B450 borden gekeken omdat deze een nog lagere fase vrm hebben. Als het allemaal niet zoveel uitmaakt is dat misschien ook een goede optie. SLI heb ik niet nodig.
Niet per se. Een goedkoop X470-bord is soms slechter dan een goed B450-bord.

Daarnaast is zo'n heel goede VRM vooral belangrijk als je een 2700X extreem wilt overklokken. Voor een 2600 is het in de meeste gevallen toch overkill.

[Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 25-09-2018 15:30]

• junneh
Ik heb uiteindelijk een b450 gigabyte boardje (aorus pro) gehaald. Met zo ongeveer de slechste VRM als ik reviews mag geloven, maar met de features en het 40 euro steam te goed wilde ik wel een gokje wagen. Ietwat weinig USB maar mag niet klagen voor die prijs.

Bios is overigens wel dramatisch... heel weinig functies... maximaal 1.36 vcore (met offset +0.204, maximum instelbaar)

Met een 2600 op 1.36v - 4.1 GHZ. zit VRM ongeveer op een graad of 80 na een uur Prime smallFFT (Zonder fan)

Met fan erop voorzie ik dus weinig problemen, vooral omdat het vornamelijk een gamebak is.

Wel heb ik nog een vraagje, met Ryzen master kan ik vrolijk boven die gelimiteerde offset gaan (niet dat het veel uitmaakt, 4.2 willie niet echt zonder echt veel voltage.)

Kan ik nu beter Ryzen master of mn Bios OC gebruiken?

[Voor 34% gewijzigd door junneh op 27-09-2018 18:34]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True