Nieuwe auto - wifi statistieken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-07 12:40
Geachte heren en dames,

Ik heb net een nieuwe wagen aangekocht.
De boordcomputer kan ik met mijn wifi netwerk verbinden om kaarten en flitspalen te updaten.
Echter in de handleiding staat geschreven dat als je dit doet dat er dan statistieken en informatie van je gebruik /rijgedrag kunnen verzonden worden.

Nu ben ik zeer nieuwsgierig van aard en wil wel graag eens weten wat er allemaal heen en weer gestuurd wordt.
Kan ik op de ene of andere manier te weten komen welke informatie men verstuurd?

Ik heb wel wat IT skills maar ben zeker geen guru.

ter info: ik heb de wagen nog niet verbonden.

bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gewoon dus niet doen; over welke auto, type, modeljaar en type radio gaat het eigenlijk?

Je smartphone gebruiken voor Waze en Flitsmeister en je radio gewoon gebruiken waarvoor ie bedoeld is.

Updaten kan, waarschijnlijk, ook met USB of SD dus dan wordt er niks verstuurd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Gewoon niet te hard rijden, kan je ook niet geflitst worden en is de informatie over je rijgedrag heel keurig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
aljooge schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:28:
Gewoon niet te hard rijden, kan je ook niet geflitst worden en is de informatie over je rijgedrag heel keurig
Flitsmeister is voor veel meer zaken handig dan alleen flitsers, denk aan waarschuwingen dat er hulpdiensten aankomen, het verkeer afremt (file!), er onderhoud is, er banen afgesloten zijn, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
Het is een Hyundai i30N dus een sportieve wagen waar al eens snel mee gereden wordt.
Wegenwerken, poi, flitspalen wil ik toch wel regelmatig eens updaten. Ik heb er dan ook voor betaald.
Ik heb geen zin om opnieuw telkens die smartphone op te zetten voor het rijden. Gewoon starten en klaar.

Ik had het idee om alle wifi verkeer te loggen en bekijken.

Natuurlijk is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan.

Het gaat over een Hyundai Mobis radio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:21

CXNeXo

This behavior is by design.

Zwaar offtopic, maar gaaf dat er nog een tweaker in een i30n rond raced ;)

Als je wilt kan ik wel een keer een dump maken van het netwerkverkeer van de auto, heb er zelf ook 1 voor de deur staan.

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
JVDE schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:24:
Ik had het idee om alle wifi verkeer te loggen en bekijken.
Ik mag hopen dat dat soort statistieken tegenwoordig encrypted verstuurd worden, dus uit de log zou je alleen moeten kunnen afleiden hoeveel het is en waar het heen ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
Mijzelf schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:58:
[...]

Ik mag hopen dat dat soort statistieken tegenwoordig encrypted verstuurd worden, dus uit de log zou je alleen moeten kunnen afleiden hoeveel het is en waar het heen ging.
Ik hoop het niet, das makkelijker voor mij ;)
CXNeXo schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:44:
Zwaar offtopic, maar gaaf dat er nog een tweaker in een i30n rond raced ;)

Als je wilt kan ik wel een keer een dump maken van het netwerkverkeer van de auto, heb er zelf ook 1 voor de deur staan.
Wow! leuk om te weten :9 toffe auto's hé })
Dat mag je zeker eens doen, misschien ook leuk uit eigen belang?
Als je mij kan zeggen hoe je tewerk gaat is dat ook fantastisch natuurlijk :)

• TommyboyNL
  • Niet online
De mijne heeft helaas geen N :( Paste niet in het lease budget :P Ook zonder N is de i30 echter een prima auto.
Het ingebouwde infotainment systeem draait in elk geval op Android, en er is third-party software voor beschikbaar.

• JVDE
Cool! heb je daar wat meer info over Tommy?

• TommyboyNL
  • Niet online
JVDE schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:26:
Cool! heb je daar wat meer info over Tommy?
Niet heel veel, de enige reden dat ik weet dat dat ding Android draait, is dat ik mijn mijn Wifi controller een Android device te veel zag. Dat bleek mijn i30 te zijn :P
De third-party software kan je hier kopen: https://mena.co/ , zelf heb ik me er niet aan gewaagd omdat het niet mijn auto is en ik toch eigenlijk altijd Android Auto gebruik.

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 03-07 13:56
Ik ben ook erg geïnteresseerd wat de i30N dan zou opsturen. Is het misschien mogelijk om een netwerk dump te maken met wireshark? Misschien dat je nog SSLStrip kan gebruiken als ze iets van HTTPS gebruiken.

Indien je ooit een dump maakt, zou ik die dan ook mogen inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
@CXNeXo heb je al wat kunnen proberen? 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Best leuk die auto's met wifi aan boord, als je een Ubiqiti controller hebt draaien zie je de auto's in je neighbourhood AP's lijstje. Wat zou big brother met al die lijstjes bij elkaar kunnen doen! Blij dat ik een domme auto heb.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 19:23
Frogmen schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:35:
Best leuk die auto's met wifi aan boord, als je een Ubiqiti controller hebt draaien zie je de auto's in je neighbourhood AP's lijstje. Wat zou big brother met al die lijstjes bij elkaar kunnen doen! Blij dat ik een domme auto heb.
En jij draagt geen mobiel bij je?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jawel en als je het mij eerlijk vraagt het booeit me niet zo. De hoeveelheid data is zo groot en de kosten ten opzichte van de baten zo hoog dat niemand eraan begint. Maar technisch zou het kunnen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
Iemand enig idee hoe ik toch wat data kan te weten komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

JVDE schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:49:
Iemand enig idee hoe ik toch wat data kan te weten komen?
Ik zou het eerlijk gezegd aan Hyundai vragen.

Valt toch wel onder een soort van "Personal Data" zou ik denken, en daar moeten ze toch altijd over kunnen aangeven WAT ze verzamelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:57:
[...]

Ik zou het eerlijk gezegd aan Hyundai vragen.

Valt toch wel onder een soort van "Personal Data" zou ik denken, en daar moeten ze toch altijd over kunnen aangeven WAT ze verzamelen?
Zou me meer zorgen maak wat ze DOORVERKOPEN of doorspelen; al dan niet uit commerciele of justitiële overwegingen als daar een verzoek voor komt.

Lekker interessant dat Hyundai weet of je een N uitlaat op de Nordschleife. Wel interessant of jouw verzekeraar die data mag opvragen en/of toepassen op je premie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
TommyboyNL schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:37:
[...]

Niet heel veel, de enige reden dat ik weet dat dat ding Android draait, is dat ik mijn mijn Wifi controller een Android device te veel zag. Dat bleek mijn i30 te zijn :P
De third-party software kan je hier kopen: https://mena.co/ , zelf heb ik me er niet aan gewaagd omdat het niet mijn auto is en ik toch eigenlijk altijd Android Auto gebruik.
Dan heb je OF een andere radio, want Mena.co is gebaseerd op de Windows Mobile devices.
Niet Android

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

MAX3400 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:00:
[...]

Zou me meer zorgen maak wat ze DOORVERKOPEN of doorspelen; al dan niet uit commerciele of justitiële overwegingen als daar een verzoek voor komt.

Lekker interessant dat Hyundai weet of je een N uitlaat op de Nordschleife. Wel interessant of jouw verzekeraar die data mag opvragen en/of toepassen op je premie.
Elke week een geautomatiseerd GDPR Remove All Data request insturen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
Ik zal eens beginnen met het telefoon stekkertje uit mijn modem te trekken en vervolgens eens wireshark laten snuffelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
JVDE schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:34:
Ik zal eens beginnen met het telefoon stekkertje uit mijn modem te trekken en vervolgens eens wireshark laten snuffelen :)
Blijkt nog niet zo makkelijk te zijn. Blijkbaar heb je een speciale wifi stick nodig "Airpcap adapter".
Die kan je dan in monitor mode gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
Het is gelukt door een accespoint te maken op mijn laptop en die verbinding te bekijken :)
de requests zijn nog braafjes. Ik zie enkel TOMTOM live request. Verbinding met internet was er nog niet

https://imgur.com/a/zuRKr6R

[ Voor 30% gewijzigd door JVDE op 30-10-2018 20:54 ]

Pagina: 1