Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ByzLyz
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 09-06 00:20
Hi Tweakers!

Ik ben een 22-jarige hbo-student bedrijfskundige informatica en zit met een 'dilemma'. Ik zit in het derde studiejaar en loop momenteel stage. Ik moet nog 1,5 jaar voordat ik ben afgestudeerd, maar het komt wel steeds dichterbij. Naar aanleiding daarvan ben ik mij ook rustig aan het oriënteren op het vervolg hier op: ofwel doorstuderen, ofwel gaan werken.

Ik zou aan de ene kant graag willen doorstuderen. Mijn huidige studie gaat me vrij gemakkelijk af. Ik besteed er relatief veel tijd aan, maar ik sta ook gemiddeld een 8 op mijn cijferlijst. Een universitaire master lijkt me een leuke uitdaging, maar ben aan de andere kant bang dat het me niet gaat lukken. Zijn er misschien mensen die mij iets kunnen vertellen over de overgang van hbo bachelor naar een wo master?

Ik heb overigens al over verschillende masters gelezen op het internet. ICT in Business (Universiteit Leiden), Business Informatics (Universiteit Utrecht) en Business Information Management (Erasmus Universiteit Rotterdam) spreken mij daarbij het meeste aan. Wellicht dat er mensen zijn die hier iets over willen vertellen?

Na mijn hbo bachelor zou ik in principe ook kunnen werken. Er zijn genoeg banen (denk ik) waar ik aan de slag zou kunnen. Echter zie ik mezelf op een of andere manier (nog) niet werken. Is er toevallig iemand die na zijn (hbo) bachelor bedrijfskundige informatica is gaan werken en mij iets kan vertellen over het verloop hiervan?

Op mijn huidige heb ik reeds kennis gemaakt met de werkelijke praktijk. Ik vind het wel grappig hoe de theorie in de praktijk naar voren komt.

Alle adviezen/antwoorden zijn welkom.

:9

[Voor 8% gewijzigd door ByzLyz op 01-07-2019 01:22]

Alle reacties

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-06 12:26
Het is wel te doen als HBO-er, vaak moet je wel een pre-master volgen. Kies een opleiding die goed aansluit bij je vooropleiding, anders krijg je het wel zwaar :).

My favorite programming language is solder.

• iamcj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14-06 22:29
Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik de uni niet gelijk gedaan heb. Ik deed het HBO ook met een 8, op de universiteit later haalde ik ook 8en en 9ens. Het is in dat geval gewoon instelling: als je HBO+ hersens hebt kun je met hard werken ook goede cijfers op de uni halen. Voor mij is het verschil tussen HBO en universiteit: op het HBO doe je eigenlijk maar wat, op de uni draait het om de details en waarom je dingen doet en in welke volgorde. Je leert een andere manier van denken die ontzettend waardevol is in je latere werk.
De wiskunde is lastig, maar vooral gewoon hard werken om 'de taal' te leren als je de dingen niet in 1 keer ziet. Als je geen VWO hebt, zal je wat bij moeten spijkeren.

Natuurlijk heeft de één een hoger IQ dan de ander, maar dat houdt vooral in dat iemand met een hoger IQ het sneller kan en het makkelijker doet. Dan heb je natuurlijk universiteit+, die ga je als HBO+ natuurlijk niet bijhouden, maar verder kun je best een paar IQ punten compenseren met hard werken is mijn ervaring.

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19:02
Iemand die het VWO op zijn sloffen haalt zal veel meer moeite hebben in het WO dan iemand die met een goede studiediscipline van het HBO doorstroomt.
Er wordt wel meer zelfstandigheid van je verwacht, maar om nou te zeggen dat de stof echt veel moeilijker is.. nee.
Dit is natuurlijk een globale stelling, er zijn ook zeer moeilijke WO studies. Denk aan Wiskunde of technische natuurkunde.

Al met al denk ik dat als je 8-en haalt op het HBO zonder vertraging dat je geen problemen gaat hebben op het WO.

• Puch-Maxi
Waar ik destijds niet van op de hoogte was, is dat je naast je HBO opleiding alvast bepaalde vakken kan volgen op het WO. Zonder extra collegegeld te betalen. Er zitten wel wat haken en ogen aan, dus informeer er maar eens naar :).

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Het is goed te doen. Onderwijs en WO is vandaag de dag dermate afgewaardeerd dat de meeste HBO-ers 'relatief makkelijk' door de (pre-)master gaan.

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• iamcj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14-06 22:29
Harrie_ schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:12:
Het is goed te doen. Onderwijs en WO is vandaag de dag dermate afgewaardeerd dat de meeste HBO-ers 'relatief makkelijk' door de (pre-)master gaan.
Bron?

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

persoonlijke ervaring

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• Daiov97
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 18:03
Ik doe zelf momenteel de premaster Industrial Engineering and Management op de Universiteit Twente tijdens mijn minor Technische Bedrijfskunde op het HBO.

Het HBO ging/gaat mij ook erg makkelijk af. Ik heb na mijn VWO voor HBO gekozen, maar merkte nu dat ik meer uitdaging wilde. Die uitdaging heb ik nu, maar ik heb niet het gevoel dat het onmogelijk is. Verschil is gewoon dat ik langere dagen maak en het echt noodzaak is veel aan zelfstudie te doen. Het is natuurlijkuurlijk nog wel afwachten of ik de premaster haal, want heb nog geen tentamens gehad. Ga ik echter wel gewoon van uit.

[Voor 16% gewijzigd door Daiov97 op 25-09-2018 20:39]

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Het is goed te doen omdat ze de mogelijkheid aanbieden: Als 'ze' dachten dat het een te grote overstap zou zijn, dan kreeg je de mogelijkheid niet.

Mijn persoonlijke ervaring? Die is van een jaar of 15 geleden. Maar destijds kon je heel goed merken dat de HBO-ers vrij goed konden meekomen in de theorie / kennis (niet allemaal, maar de betere toch wel), maar dat er een mismatch zat in de samenwerking: Wat de HBO-ers waar ik tijdens m'n studie mee samengewerkt heb vooral misten was wat improv en zelfredzaamheid (sturing was bij mijn mede-studiegenoten met een HBO-achtergrond meer nodig dan bij m'n mede-studiegenoten zonder). Maar goed, volgens mij is de cultuur en inhoud van uni-opleidingen inmiddels dermate verandert dat dit vast niet meer representatief is. :P

That said: Ik zou 100x een uni-opleiding aanraden boven een hbo op de ICT-arbeidsmarkt. Simpelweg omdat je dan meer mogelijkheden hebt: Je kunt altijd nog 'terugvallen' op de mogelijkheden die je als HBO-er ook zou hebben, maar hebt dan tevens de mogelijkheden van een MSc.

[Voor 15% gewijzigd door AGee op 25-09-2018 20:41]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• MrChickenman
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19:18

MrChickenman

Hand of the Archon

Persoonlijke mening is nu nog studeren zolang het kan, eenmaal als je een baan hebt en je wilt toch hogerop komen, sla je jezelf voor je kop omdat je niet doorgestuurd hebt. (Of niet geprobeerd).

Als je denkt dat je toch meer uitdaging nodig hebt, waarom niet? Werken kan je je hele leven straks. Als je door verder studeren toch hogerop kan komen (uitdagende baan etc).

🐔 🚀 💰 🌕

• absurdsmash
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:28
ByzLyz schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:19:
Ik zou aan de ene kant graag willen doorstuderen. Mijn huidige studie gaat me vrij gemakkelijk af. Ik besteed er relatief veel tijd aan, maar ik sta ook gemiddeld een 8 op mijn cijferlijst. Een universitaire master lijkt me een leuke uitdaging, maar ben aan de andere kant bang dat het me niet gaat lukken. Zijn er misschien mensen die mij iets kunnen vertellen over de overgang van hbo bachelor naar een wo master?
Ik ken er een aantal en hoewel de TU Delft niet de 'makkelijkste' Universiteit is, liggen de HBO-doorstromers die ik ken gewoon op schema. Het kan dus zeker.
Ik heb overigens al over verschillende masters gelezen op het internet. ICT in business (Universiteit Leiden), Business Informatics (Universiteit Utrecht) en Business Information Management (Erasmus Universiteit Rotterdam) spreken mij daarbij het meeste aan. Wellicht dat er mensen zijn die hier iets over willen vertellen?
Ik zou even goed kijken naar het curriculum van deze studies. Zo duurt die in Leiden 2 en die aan de Erasmus 1 jaar als ik het niet mis heb. Het zijn ook twee compleet verschillende Universiteiten. Waar in Leiden meer de nadruk zal liggen op wiskunde en onderzoek, ligt in Rotterdam meer de nadruk op economie (overigens gelden daar ook vrij strenge toelatingseisen). Je zou daarnaast nog kunnen gaan naar Amsterdam (information studies) of de TU Delft (Management of Technology, nadruk op technologie). Vergeet ook niet de stad waar je in komt te wonen mee te nemen in je besluit.

[Voor 3% gewijzigd door absurdsmash op 26-09-2018 08:22]

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:32
Als je de kans hebt ga doorstuderen. Maar mocht je eventueel een bedrijf vinden waarin je in de gelegenheid wordt gesteld een master studie (al dan niet deeltijd via NCOI of vergelijkbaar) te volgen dan heb je een win-win situatie. Houd er dan wel rekening mee dat je veelal een studieovereenkomst moet tekenen en minimaal x jaar moet blijven werken (als werkgever studie betaald).

...

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 00:38
absurdsmash schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:19:
Je zou daarnaast nog kunnen gaan naar Amsterdam (information studies) of de TU Delft (Management of Technology, nadruk op technologie). Vergeet ook niet de stad waar je in komt te wonen mee te nemen in je besluit.
Tilburg heeft ook Information Management, ik verwacht dat deze ook aardig aansluit op een HBO BI(M) opleiding.

• olakrak
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12-11-2018
AGee schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:40:
Het is goed te doen omdat ze de mogelijkheid aanbieden: Als 'ze' dachten dat het een te grote overstap zou zijn, dan kreeg je de mogelijkheid niet.

Mijn persoonlijke ervaring? Die is van een jaar of 15 geleden. Maar destijds kon je heel goed merken dat de HBO-ers vrij goed konden meekomen in de theorie / kennis (niet allemaal, maar de betere toch wel), maar dat er een mismatch zat in de samenwerking: Wat de HBO-ers waar ik tijdens m'n studie mee samengewerkt heb vooral misten was wat improv en zelfredzaamheid (sturing was bij mijn mede-studiegenoten met een HBO-achtergrond meer nodig dan bij m'n mede-studiegenoten zonder). Maar goed, volgens mij is de cultuur en inhoud van uni-opleidingen inmiddels dermate verandert dat dit vast niet meer representatief is. :P

That said: Ik zou 100x een uni-opleiding aanraden boven een hbo op de ICT-arbeidsmarkt. Simpelweg omdat je dan meer mogelijkheden hebt: Je kunt altijd nog 'terugvallen' op de mogelijkheden die je als HBO-er ook zou hebben, maar hebt dan tevens de mogelijkheden van een MSc.
Ik zou graag wat meer duidelijkheid willen over je statement. Welke mogelijkheden hebben uni-studenten die Hbo-studenten niet hebben? Ken genoeg WO-studenten die met een veel lagere loon zijn begonnen en heb ook geen een vacature kunnen vinden waar er hoger dan HBO werd geëist. Ik heb 10 sollicitatiebrieven gestuurd en ben 10 keer uitgenodigd, van de 5 waar ik op gereageerd heb kreeg ik 5 baan aanboden. Dus kansen genoeg.

Enige voordeel is misschien hogere loonschalen, maar dit kan je ook wel ontwijken door op tijd te switchen naar een gunstigere bedrijf waar je makkelijker kan doorgroeien. Maar het kan zijn dat bij bedrijfskundige informatica buiten de grote bedrijven weinig werk te vinden is (denk ik, heb geen cijfers), dus dan zou een master wel leuk zijn voor wat meer loon en carrière mogelijkheden.

• ByzLyz
Hi allemaal!

Heel erg bedankt voor jullie waardevolle reacties. Het klopt dat sommige wo masters een pre-master verplichten voor hbo-studenten. Echter bieden sommige universiteiten ook de mogelijkheid aan om toegelaten te worden mits je afstudeert met >7.5 voor zowel alle vakken als scriptie. Daar voldoe ik momenteel nog aan en dat zal ik dan ook proberen vol te houden. De master zal in dit geval 2 jaar duren, waar andere wo masters een pre-master van een jaar aanbieden en vervolgens een master van 1 jaar. Met betrekking tot het aantal jaren komt het veelal op hetzelfde neer. Als de tijd daar is (2020) zal ik me daar verder op oriënteren.

Ik kan me tevens goed voorstellen dat een wo master wat meer inspanning en zelfstudie vereist dan op het hbo. Echter pik ik wel snel dingen op en ben ik van mezelf al erg zelfstandig. Ik heb altijd tussen havo-vwo en hbo-wo gezeten. Op de basisschool kreeg ik het advies havo/vwo omdat mijn houding ondermaats was. Op de middelbare school kwam ik uiteindelijk 0.5 punt te kort om naar het vwo door te stromen. En nu op het hbo zit ik weliswaar niet uit me neus te vreten, maar haal ik wel goede cijfers (+- 8 ).

Naast informatie over wo masters heb ik op het internet ook gezocht naar vacatures om een indruk te krijgen van welke mogelijkheden er zijn op de arbeidsmarkt. Er zitten zeker wel leuke functies en mogelijkheden tussen, maar voor de 'grote' bedrijven (Deloitte, Sogeti, Capgemini, ABN AMRO) wordt vaak wel een wo bachelor/master gevraagd.

Tenslotte realiseer ik me zelf dat het studentenleven best fijn is. Ik woon nog wel gewoon bij mijn ouders, maar dat biedt ook de mogelijkheid om te sparen. Daarnaast heb ik redelijk veel vrijheid (ik trek het niet echt om elke dag van 9.00-17.00 op kantoor te zitten) en geniet ik optimaal in de vakanties. Echter zou ik over een aantal jaar graag uit huis willen. Dit zal natuurlijk invloed hebben op mijn financiële gesteldheid, naast het feit dat een wo master ook gewoon geld kost. Ik weet nog niet hoe ik dit ga oplossen. Ik ga liever niet op kamers, maar wil ook niet tot m'n 26e/27e bij mijn ouders wonen (niet dat daar perse iets mis mee is).

Nogmaals bedankt voor de reacties/adviezen, ik waardeer het heel erg!! :)

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:32
ByzLyz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:16:

Tenslotte realiseer ik me zelf dat het studentenleven best fijn is. Ik woon nog wel gewoon bij mijn ouders, maar dat biedt ook de mogelijkheid om te sparen. Daarnaast heb ik redelijk veel vrijheid (ik trek het niet echt om elke dag van 9.00-17.00 op kantoor te zitten) en geniet ik optimaal in de vakanties. Echter zou ik over een aantal jaar graag uit huis willen. Dit zal natuurlijk invloed hebben op mijn financiële gesteldheid, naast het feit dat een wo master ook gewoon geld kost. Ik weet nog niet hoe ik dit ga oplossen. Ik ga liever niet op kamers, maar wil ook niet tot m'n 26e/27e bij mijn ouders wonen (niet dat daar perse iets mis mee is).
je kunt ook gewoon samen met een vriend een 3 kamer appartement huren.
Toch enige privacy en woon je ook weer op jezelf. Zijn genoeg mensen die zo beginnen net na of gedurende hun studie.

...

• ByzLyz
koentjuh1987 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:35:
[...]

je kunt ook gewoon samen met een vriend een 3 kamer appartement huren.
Toch enige privacy en woon je ook weer op jezelf. Zijn genoeg mensen die zo beginnen net na of gedurende hun studie.
Ik heb het hier inderdaad met vrienden over gehad en daar is wel animo voor. Nog niet echt geconcretiseerd, maar het is zeker wel een optie.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
ByzLyz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:16:
Daarnaast heb ik redelijk veel vrijheid (ik trek het niet echt om elke dag van 9.00-17.00 op kantoor te zitten)
Wat wil je 'later' doen? ;)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Puch-Maxi schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:56:
Waar ik destijds niet van op de hoogte was, is dat je naast je HBO opleiding alvast bepaalde vakken kan volgen op het WO. Zonder extra collegegeld te betalen. Er zitten wel wat haken en ogen aan, dus informeer er maar eens naar :).
Ik had ook een medestudent die dat deed. Alleen haalde die toen één van de uni vakken niet. Toen had die zijn HBO ook niet gehaald en kon die ook niet met de pre-master verder. Het kan heel gunstig zijn gezien de snelheid, maar het is ook een groter risico.

Ik heb er voor gekozen om toch eerst zeker te weten dat ik mijn HBO op zak had en heb daarna via een pre-master de master gehaald.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• cakebp
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 08:32
ByzLyz schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:19:
Zijn er misschien mensen die mij iets kunnen vertellen over de overgang van hbo bachelor naar een wo master?
Ja, wel een ander vakgebied. Ik heb eerst een pre-master moeten volgen en zit nu in het master-traject. Mijn ervaring is dat het niet per se moeilijker is maar voornamelijk anders. Op het HBO was veel voorgekauwd in mooie tekstboeken en bij mijn pre-master en master bestaat de lesstof voornamelijk uit readers en wetenschappelijke artikelen. Niet per se moeilijker maar ik moest wel even 'inkomen' en wennen aan de andere manier van aanreiking van de stof.

Daarnaast ben ik vanaf heb HBO gaan werken en volg dus deeltijd nog een studie. Persoonlijk kan ik dit erg aanraden maar ik weet niet wat de mogelijkheden zijn in jouw vakgebied.

• Puch-Maxi
CurlyMo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:22:
[...]
Ik had ook een medestudent die dat deed. Alleen haalde die toen één van de uni vakken niet. Toen had die zijn HBO ook niet gehaald en kon die ook niet met de pre-master verder. Het kan heel gunstig zijn gezien de snelheid, maar het is ook een groter risico.

Ik heb er voor gekozen om toch eerst zeker te weten dat ik mijn HBO op zak had en heb daarna via een pre-master de master gehaald.
Klopt, bij ons was er ook iemand die hierdoor moest stoppen. Die route heb ik ook gevolgd, eerst HBO en toen de pre-master en toen de eigenlijke master. De pre-master voelde voor mij een beetje als een tweede bachelor, compleet met scriptie, maar zonder bul ;).

Overigens, als je op het HBO je propedeuse hebt gehaald, dan kun je onder bepaalde voorwaarden ook naar het WO.

• ByzLyz
Ik bedoelde meer te zeggen dat ik er nog niet klaar voor ben om een serieuze full-time baan te gaan werken. Wellicht is dat over 1,5 jaar anders. In het kader van dat ik eigenlijk de rest van m'n leven zal werken, wil ik het zo lang mogelijk uitstellen en al het voordeel halen uit mijn studententijd.

Het is misschien inderdaad een mogelijkheid om deeltijd te gaan studeren. Soms hoor ik verhalen van mensen die via hun bedrijf een master aangeboden hebben gekregen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True