Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gezocht: hulp bij test methodes PSU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Opdewip
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 25-09-2018
Dag allen,

Sinds vandaag start mijn desktop pc totaal niet meer op (zelfs geen bliepje of zuchtje. Geen fan die opstart). Na wat getest, vermoedde ik PSU of moederbord problemen. Ik heb vandaag de PSU nog vervangen, maar het probleem blijft bestaan.

Ik heb alle connectoren en kabels ge-tripple-checked, maar er komt geen beweging in. Mijn huidige vermoeden lijkt dus een moederbord probleem.

Om 100% zeker te zijn, wou ik beide voedingen nog eens doortesten. Er is hier veel informatie over te vinden, maar vreemd genoeg werkt geen enkele test voor mij (ook niet op het nieuwe model).

Hier heb ik wat hulp nodig.

Ik slaag er niet in op met mijn multimeter een voltage uit te lezen (hoewel dit vanzelfsprekend zou moeten zijn, volgens de artikels). Zoals aangeraden, heb ik op de 24 pin molex aansluiting 15 en 16 met elkaar verbonden (wat de voeding zou moeten geloven dat er een aansluiten is met het moederbord). Na aanschakelen van de voeding, zou volgens mijn informatie, de fan moeten beginnen draaien.

Dit gebeurt niet voor mij. Ik hoor een klik (ik vermoed van een relay?), de fan draait kort op (ongeveer 2 seconden) en valt dan weer stil. Zowel op de oude als nieuwe voeding.

Nu, ik weet dat veel voedingen geen ventilatie gebruiken als ze niet genoeg belast worden, maar wat ik ook check, ik lees steeds 0v of van mijn multimeter. Ik heb de Molex diagrammen erbij genomen, ik ben er "gerust" (met de beste wil van de wereld :)) in dat ik de correcte verbindingen maak.

Weet iemand wat ik hier precies verkeerd doe? De test lijkt vanzelfsprekend, maar geen van beide PSUs wil meewerken. Ik kan bijna niet geloven dat die nieuwe PSU ook stuk zou zijn, er moet iets verkeerd gaan in mijn procedure.

groeten.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:44
Als je een semi-passieve voeding hebt zal de fan niet blijven draaien. Dus welk merk en type voedingen, oud en nieuw, heb je?
Als er ergens kortsluiting in het moederbord, de videokaart of een ander onderdeel zit dan zal de voeding uitschakelen.
Ratel daarom ook de rest van het systeem even op zodat we kunnen meedenken over oorzaak en oplossing.

• Opdewip
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 25-09-2018
Oude voeding: XFX Pro series
Nieuwe voeding: Corsair RM 750x

Ter info, bij mijn tests zijn de voedingen losgekoppeld van alle randapparatuur. Dus enkel aangesloten aan het stopcontact.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True