Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zelf afgeschermde RCA kabel maken, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Het draadloze gedeelte van mijn KEF Subwoofer heeft het helaas begeven, dit werkte perfect.
Nu heeft ie ook een tulp / rca aansluiting, dus ik wil hem dan maar bedraad aansluiten.
Er zitten pvc pijpjes aan beide kanten van de woonkamer richting de kruipruimte, dus een kant en klare (gegoten) kabel krijg ik er niet doorheen.
Lengte: minimaal 10 meter.

Ik heb een gegoten kabel gekocht, een kant eraf geknipt en naderhand weer een (te goedkoop) tulpstekkertje erop gesoldeerd. Resultaat: een licht zoemende sub als er geen signaal is, maar audio komt wel prima door.
Uren gegoogled: het zal wel een aardlus / ground loop zijn (sub zit op andere groep). Dus zo’n ground loop isolator gekocht, maar die blijkt niet te helpen. Daarna nog een andere gegoten tulp kabel geofferd om het eindstuk opnieuw te solderen met een zeker weten goede stekker, maar helaas..

Nog een keer getest met een goede dikke gegoten RCA kabel (ongeveer 4 meter) die ik nog had: geen zoem in dezelfde opstelling.. dus de sub is ok, de versterker is ok en het maakt niet uit dat de sub op een andere elektra groep zit (beide apparaten zijn overigens niet geaard, enkel eurostekkers).

Dus er is iets mis met mn zelfbouw kabel.. zou het uitmaken dat over ca. 3cm de mantel niet meer rondom loopt?

Vraag: Welke kabel en welke tulpstekkers zijn aan te raden om zelf een subwooferkabel te maken? De kabel mag niet extreem dik zijn, want er lopen nog meer kabels door de pvc pijpjes. Is bijvoorbeeld 2 aderige microfoonkabel een betere keuze?

[Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-09-2018 20:44]

Alle reacties

• martijnkoevoets
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16-06 15:10
Niet een antwoord op je vraag maar het kan misschien wel het geteste verduidelijken;
1. Heb je sub ook getest met de 10 meter kabel voordat je eindjes eraf geknipt had?
2. en deze zo dicht mogelijk gelegd waar hij in de muur ook ongeveer zou komen te liggen?

dan weet je iig of het aan kabel ligt of ie stoorsignalen op pikt met die lengte en/of er directe stoorbronnen ernaast liggen. zonee, dan is slechte stekker aansluiting idd een mogelijkheid.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@martijnkoevoets
@1: nee helaas niet, erg stom natuurlijk!
@2: er lopen veel kabels achter de versterker en hij gaat naast een UTP en 2x speakerkabel door het pijpje. Zijn er mogelijkheden om die stoorsignalen af te schermen?

• Servpage
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20:51
Je kan 1 van de oude kabels welke een brom gaven eens los proberen dus niet via de pvc buisjes, dan weet je of het aan de kabel licht of aan de route van de kabel, licht het aan de route dan zal je een beter afgeschermde kabel moeten gebruiken.
Het schijnt dat microfoon kabel een betere afscherming heeft maar durf dit niet uit eigen ervaring te zeggen.

Collectie

• martijnkoevoets
2:eerst eens checken of dat de stoorsignalen zijn ;-) kabel ernaast/opleggen (natuurlijk niet echte optimale aanpak, maar hé je moet ergens beginnen). Dingen die bij mij vroeger stoorden waren meestal de stroomadapter blokjes en voedingen in apparaten.
Ksnap dat met subwoofer aan de sleur gaan om te testen niet ideaal is als je maar 4 meter kabeltje hebt :P

heb je trouwens de oude 10 meter kabels nog? stekkertjes er weer aan en kijken je geen storing hebt als je hem op de plek legt waar je nu de 4 meter kabel hebt. let wel; dit levert alleen nuttige info op als de storing weg is, niet als er nog is ;-)

Edit: ah zie net dat Servpage dit ook al suggereerde!

[Voor 4% gewijzigd door martijnkoevoets op 24-09-2018 22:30. Reden: te vroeg gecomment]

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Net nog een keer geprobeerd, en alle kabels aan de kant gelegd en de netwerkkabel die parallel loopt afgekoppeld. Er loopt geen 230V parallel.
Resultaat is nog steeds hetzelfde.. die 4 meter kabel op ongeveer hetzelfde pad leggen ga ik morgen nog wel proberen..

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Geen sluiting gemaakt in je soldeerkunsten?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Lip schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:08:
Geen sluiting gemaakt in je soldeerkunsten?
Ja, tussentijds wel ;) maar dan heb je helemaal geen geluid meer.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

:)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Lip @martijnkoevoets @Servpage Bedankt voor het meedenken.
Uiteindelijk heb ik een een nieuwe kabel gemaakt op basis van losse kabel en kwaliteitspluggen.
Klotz AC106 (gitaarkabel) en REAN (Neutrik) pluggen erop gezet middels deze procedure: http://www.rean-connector...mbly+Instruction+-+NYS373 (PDF).
Uiteraard eerst even getest voordat ie door de kruipruimte getrokken werd ;) (kon de oude kabel mooi als trekveer gebruiken :P)

Ik vermoed dat met mn eerdere geknutsel er teveel van de mantel los van de binnenste signaal ader is gaan zitten, dus niet meer rondom. Ook de goedkope plug die ik had had geen metalen stekker en bleek een brakke pinverbinding te hebben na paar keer loshalen. Met de huidige setup is de binnenste ader volledig (en dubbel) afgeschermd.

Mn sub doet het weer en zonder irritante zoem! Ben blij dat ie het weer doet, want wat een verschil maakt dat in geluid!

[Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-09-2018 00:28]

• Servpage
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20:51
Top dat het gelukt is, veel luister plezier.....

Collectie

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Applausje voor jezelf ! d:)b

[Voor 11% gewijzigd door Lip op 27-09-2018 07:26]

• martijnkoevoets
Moi man! Lekker doorgezet :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True