Toon posts:

Hoe stil is de deskstar 60/75?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er al een hoop threads over dit onderwerp zijn, maar geen van allen vertellen me wat ik wil weten.

Ik heb nu twee seagate schijven. Van het ratelen als ze lezen/schrijven heb ik geen last, maar het is het hoge 'piepende' geluid van die platter motor waar ik knettergek van wordt (en hoofdpijn van krijg).

Nu heb ik gelezen dat die deskstar 60 en 75 schijven van IBM erg stil zijn. Mijn vraag is nu: bedoelen ze met stil dat je het lezen/schrijven bijna niet kunt horen of dat je die moter niet kunt horen of beide?

Alvast bedankt

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:40
Ik zelf heb een IBM deskstar 75GXP, en hij is bijna (lees: zo goed als) geruisloos. mijn coolers maken meer lawaai >:)

hij maakt in ieder geval minder geluid dan mijn oude seagate 4.3 GB HD, als je die gebruikte dan kon je die 10 meter verder nog horen! :P

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 13:43
Ik zie dus dat je Seagates gewend bent, dan kun je van me aannemen dat je die Deskstar geruisloos vindt. Heb namelijk zelf beide.
75GXP voor me zelf, Seagate-koffiemolen in die van m'n dochtertje. De enigste schijf die ik ken die meer herrie maakt dan die Seagate is een BigFoot van Quantum....

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:21
Toch grappig dat iedereen de IBM 75GXP serie zo stil vindt. Bij mij maakt ie namelijk een pokkeherrie daar wor je niet goed van. Hij komt zelfs ruimschoots boven m'n fans uit. Nee, hij is niet defect, hij doet het perfect en snel (aan de andere kant, misschien klopt het niet).

Maar m'n Maxtorretje in me andere pc is veeeeeeeeel stiller.

Verwijderd

Topicstarter
Dus je hoort dat hoge gepiep ook niet?

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 13:43
Welk gepiep ?????
Ik hoor nu alleen maar fans draaien...

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:21
Als je het soort van snaaiend gierend geluid bedoelt. Jah, dat hoor je bij mij overduidelijk.

Verwijderd

Mijn 75GXP hoor ik idle helemaal niet, en ik heb al een superstil systeem! Je hoort wel nog redelijk wat geratel van de koppen (wel veel minder als mijn oude 6,4 gig Seagate Medalist). Maar als je accoustic management aanzet hoor ik dat ook niet meer. Alleen als ik m'n kast openzet en onder m'n bureau ga zitten en goed luister kan je 'm dan zacht nog wat horen reutelen...

Best wel griezelig: soms gaat m'n computer ff schokkerig en dan weet ik niet waardoor het komt... dan blijkt het dus windows te zijn die ff wat op de hd aan het prutzen is, maar dat hoor je niet meer dus je verwacht het ook niet :)

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:30
Mijn 60GXP hoor ik niet ook niet als tie zwaar aan de bak moet. Komt niet boven mijn fans uit (Delta MP's) :)

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Ik zit ook te kijken naar een nieuwe 7200 IBM Hd. Momenteel heb ik een 5400 IBM Dekstar 8.
Als ik nu eens kijk naar een vergelijking tussen deze harddisks in de Duitse C't, dan zie ik dat de huidige schijven zeker stiller zijn, ondanks hun 7200 toeren.

Schijf - DB/Sone (stilstand) - DB/sone (gebruik)
Dekstar 8 - 39.9 / 2.3 - 42.3 / 3.0
40Gb 60GXP - 32.4 / 1.2 - 34.8 / 1.6
60Gb 60GXP - 32.0 / 1.2 - 36.3 / 2.1

Sone is vrij vertaald de waarde die subjectief goed het menselijk gehoor gevoel weergeeft van het geluid.
Die waarde is bovendien linear en dat betekent dus dat 2.0 twee maal zo hard aanvoelt als een waarde van 1.0
RayUno.

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-04 16:03
Mijn 75GXp schijf hoor je ook helemaal niet eigenlijk. Toen ik hem net gekocht had, dacht ik dat hij kapot was. Ik heb er zowat met mijn oor opgelegen om te luisteren of hij het wel deed :)

Soms vraag ik me dus ook af waarom het beeld zo schokt, en dan blijkt idd de pc van de hd te lezen. Ik hoor hem heel af en toe, als ik veel kleine bestandjes naar de HD schrijf.
meestal hoor ik hem niet boven de fans & cpu-koeler uit. (4 X panaflo & silverado) :7

Mijn Firewizzie

Pagina: 1