Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1119859

Topicstarter
Dag allemaal,

Na verhuizing naar een groter huis heb ik niet meer overal Wifi-bereik. Ik heb een Ziggo-kabelabonnement met een standaard Ziggo Connectbox (beneden in de woonkamer). Ethernetkabels trekken naar de kamers waar het om gaat (uithoek begane grond, zolder) is te onpraktisch.

Ik wil graag één Wifi-netwerk (1 SSID), zodat de telefoons, ipads, laptops steeds automatisch het sterkste signaal kiezen en niet van netwerk hoeven te wisselen. Geen zware toepassingen, websurfen, Netflix kijken over de chromecast of spotify luisteren over de Sonos is het wel zo'n beetje.

Ik aarzel tussen twee opties. Optie 1 is een (pseudo-)meshnetwerk zoals van Netgear Orbi: Connectbox door Ziggo op bridge laten zetten, Orbi-router eraan vast, satelliet verderop in huis zetten.

Optie 2 is access points van Unifi Ubiquiti (AP-lite): 1 AP aan mijn router, wifi van mijn router uitzetten, router via het stroomnet met powerline-adapters (TP-link?) verbinden met de andere kamers en daar ook een Unifi AP aan hangen. (Ik heb getest met geleende powerline-adapter of dat werkt in mijn huis en dat is het geval.) Dan heb ik begrepen dat die Unifi APs zo in te stellen zijn dat ze één netwerk vormen zoals ik wil.

Misschien zijn er nog meer opties, ik heb hier maar weinig verstand van.

Hebben jullie suggesties wat ik zou moeten doen en waar ik verder aan moet denken? Ik heb geen ervaring met of kennis van dit soort systemen.

Veel dank!

Marius

Beste antwoord (via Anoniem: 1119859 op 25-09-2018 15:37)

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Laats heb ik thuis een unifi systeem aangelegd. Fast roaming zorgt er voor dat je automatisch sneller overschakelt naar het volgende accespoint, alles valt onder één netwerk.

Verder is het ook mogelijk ze draadloos aan elkaar te koppelen via wireless uplink. (in plaats van een utp kabel naar je switch) Dan gebruiken accespoints een deel van de 5GHz band om onderling te communiceren.

Je zou dus voor een unifi systeem kunnen gaan, wireless uplink kunnen testen en als dit niet fatsoenlijk werkt een kabeltje trekken/powerline adapters installeren.

--- Daarbij kan je voor het geld van één setje orbi 4 unifi AP AC Lite kopen, ik zou het wel weten!

[ Voor 8% gewijzigd door [m]engineer op 25-09-2018 08:16 . Reden: toevoeging opmerking RoberMe ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je Ziggo al gebeld, want zij leveren WiFi-garantie (of hoe ze het ook noemen). Dus wellicht kunnen zij je helpen de WiFi dekkend te krijgen.

edit:
Power Promise dus: https://www.ziggo.nl/powerpromise/klanten/

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 24-09-2018 21:31 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:13
Anoniem: 1119859 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:21:
Ethernetkabels trekken naar de kamers waar het om gaat (uithoek begane grond, zolder) is te onpraktisch.
Onpraktisch of niet, UTP is en blijft de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-06 13:41
Onpraktisch maar niet onmogelijk. Kabels trekken en unifi AP’s ophangen is dan een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wireless mesh is nooit een oplossing. Dit omdat het een aantal nadelen heeft. Elk extra mesh-punt op je pad halveert de snelheid en verhoogd de latency. Daarnaast is mesh geen magische oplossing voor problemen met het bereik. Ja, je telefoon/iPad/... heeft misschien een goed bereik met het dichtstbijzijnde mesh-punt. Maar heeft dat mesh-punt wel een goed signaal met het upstream mesh-punt? De mesh-punten moet je dus altijd plaatsen op een plek waar het bereik nog goed is, anders wordt het algemene signaal alleen maar slechter en slechter. Of je moet al veel mesh-punten gaan plaatsen, maar dat is ook een dure aangelegenheid.

Zoals je de keuze nu voor legt met UniFi + powerline vs een wireless mesh oplossing zal UniFi + powerline altijd beter werken. Niet omdat UniFi of powerline zo goed zijn, maar omdat wireless mesh zo slecht is. Overigens sluit ik me wel aan bij de opmerking dat UTP trekken altijd de beste optie blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:45
RobertMe schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:38:
Wireless mesh is nooit een oplossing. Dit omdat het een aantal nadelen heeft. Elk extra mesh-punt op je pad halveert de snelheid en verhoogd de latency. Daarnaast is mesh geen magische oplossing voor problemen met het bereik. Ja, je telefoon/iPad/... heeft misschien een goed bereik met het dichtstbijzijnde mesh-punt. Maar heeft dat mesh-punt wel een goed signaal met het upstream mesh-punt? De mesh-punten moet je dus altijd plaatsen op een plek waar het bereik nog goed is, anders wordt het algemene signaal alleen maar slechter en slechter. Of je moet al veel mesh-punten gaan plaatsen, maar dat is ook een dure aangelegenheid.

Zoals je de keuze nu voor legt met UniFi + powerline vs een wireless mesh oplossing zal UniFi + powerline altijd beter werken. Niet omdat UniFi of powerline zo goed zijn, maar omdat wireless mesh zo slecht is. Overigens sluit ik me wel aan bij de opmerking dat UTP trekken altijd de beste optie blijft.
Bij een mesh implementatie zoals de Orbi RB50 wordt er gebruik gemaakt van een aparte radio voor de communicatie tussen twee units. Hiermee halveert de snelheid niet.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wireless mesh is nooit een oplossing. Dit omdat het een aantal nadelen heeft. Elk extra mesh-punt op je pad halveert de snelheid en verhoogd de latency.
'Mesh'-systemen hebben juist een dedicated radio voor backhaul (in tegenstelling tot 'domme' repeaters). Latency is wel iets hoger, maar voor wat @Anoniem: 1119859 beschrijft, is dat niet zo'n issue.
Daarnaast is mesh geen magische oplossing voor problemen met het bereik. Ja, je telefoon/iPad/... heeft misschien een goed bereik met het dichtstbijzijnde mesh-punt. Maar heeft dat mesh-punt wel een goed signaal met het upstream mesh-punt? De mesh-punten moet je dus altijd plaatsen op een plek waar het bereik nog goed is
De mesh-systemen hebben daarom ook bijna allemaal signaal-indicatoren en helpen je met het juist plaatsen van de individuele stations (of in geval van Orbi: de satelliet).

Een oplossing met AP's over Powerline zal vaak de voorkeur hebben, maar bovenstaande opmerkingen over 'mesh' zijn gewoon FUD.

Voor @Anoniem: 1119859:
Heb je nu *geen* of slecht signaal op je zolder? Bij slecht signaal zou ik de Orbi een kans geven (lekker makkelijk), bij *geen* signaal zou ik toch gaan voor je Powerline + AP oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
Mesh systemen zijn hele dure marketing systemen die eigenlijk niets anders zijn dan repeaters met alle problemen die daarbij horen.
En een dedicated backhaul kanaal betekent niets anders dat alles mesh systemen over een gedeeld backhaul kanaal communiceren wat de zaak alleen maar slechter laat presteren, omdat ze dat allemaal moeten delen.

Mesh is gewoon wegsmijten van heel veel geld,

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Keypunchie schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:13:
Heb je nu *geen* of slecht signaal op je zolder? Bij slecht signaal zou ik de Orbi een kans geven (lekker makkelijk), bij *geen* signaal zou ik toch gaan voor je Powerline + AP oplossing.
Bij slecht signaal heeft mesh toch juist ook geen zin, of in ieder geval moet je dan niet het station op zolder zetten. Want ook die zal dan een slecht signaal hebben naar het station dat op de benedenverdieping staat. En slecht signaal betekent natuurlijk ook een lage snelheid.

V.w.b. een dedicated radio hebben jullie gedeeltelijk gelijk. Want als je meerdere stations hebt delen die natuurlijk wel nog steeds de snelheid met het hoofd station. Enige voordeel is dat er niet maar een radio is die continu wisselt tussen communiceren met het hoofd/bedrade station en de clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat nou als je voor het geld dat je van plan bent te besteden aan de powerline devices een electicien laat komen die de kabels trekt. Dan heeft hij een prima klus en heb jij gegarandeerd super WiFi.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Laats heb ik thuis een unifi systeem aangelegd. Fast roaming zorgt er voor dat je automatisch sneller overschakelt naar het volgende accespoint, alles valt onder één netwerk.

Verder is het ook mogelijk ze draadloos aan elkaar te koppelen via wireless uplink. (in plaats van een utp kabel naar je switch) Dan gebruiken accespoints een deel van de 5GHz band om onderling te communiceren.

Je zou dus voor een unifi systeem kunnen gaan, wireless uplink kunnen testen en als dit niet fatsoenlijk werkt een kabeltje trekken/powerline adapters installeren.

--- Daarbij kan je voor het geld van één setje orbi 4 unifi AP AC Lite kopen, ik zou het wel weten!

[ Voor 8% gewijzigd door [m]engineer op 25-09-2018 08:16 . Reden: toevoeging opmerking RoberMe ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij slecht signaal heeft mesh toch juist ook geen zin, of in ieder geval moet je dan niet het station op zolder zetten.
Correct!

Mijn gedachtegang is: ik heb geen idee hoe dik de muren van zijn huis zijn (of hoe groot het huis is). Als er op de zolder geen signaal is dan zal het wel heel groot zijn/dikke muren hebben. Als er nog enig signaal is, dan valt het wel mee.

Dan zou je dus door een Orbi satelliet op de verdieping eronder (of bij het trapgat) te plaatsen de boel wel kunnen bestrijken. Lees ook wat hij met zijn WiFi wil: beetje muziek streamen. We hebben het hier niet over de noodzaak tot Gigabits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Marijnsp schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 07:13:
Laats heb ik thuis een unifi systeem aangelegd. Fast roaming zorgt er voor dat je automatisch overschakelt naar het volgende accespoint, alles valt onder één netwerk.
Fast roaming is daarvoor niet eens nodig :). Roaming wordt altijd door de client gedaan en deze bepaald dan ook wanneer te roamen. Voor roaming is het dan wel essentieel dat alle instellingen gelijk zijn (SSID en alle security instellingen. Het kanaal moet uiteraard wel anders zijn), en doordat Ubiquiti centraal beheert wordt gebeurd dat dus automatisch. Maar mesh systemen doen dat (uiteraard) ook.
Wat fast roaming vervolgens toevoegt zijn een aantal standaarden die ervoor zorgen dat roamen sneller gaat (minder communicatie nodig met het aanmelden op het nieuwe AP en daardoor iets minder downtime, maar dat is eigenlijk alleen merkbaar bij real-time toepassingen zoals VOIP) en APs kunnen informatie verstrekken over nabijgelegen APs zodat clients mogelijk beter kunnen bepalen naar welk AP te roamen.
Houd er wel rekening mee dat dus werkt als een domme repeater en dus de snelheid halveert.
Het prijsverschil tussen 2 AP Lites + powerline vs 2 Orbi stations is inderdaad wel erg fors. Alleen daarom zou ik de Orbi al links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, bedankt voor de tip, maar als ik het goed begrijp maken hun powerline-wifipoints of hun versterkers een netwerk met aparte SSID en dat wil ik dus niet.
Room42 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:30:
Heb je Ziggo al gebeld, want zij leveren WiFi-garantie (of hoe ze het ook noemen). Dus wellicht kunnen zij je helpen de WiFi dekkend te krijgen.

edit:
Power Promise dus: https://www.ziggo.nl/powerpromise/klanten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Unifi Top spul. Gebruik het op de zaak ( ongeveer 80 medewerkers ), thuis, vrienden en kenissen adviseer ik om unify te gebruiken en iedereen is er erg enthausiast over. Heb nergens last met roaming en haal over de Wifi met gemak 200 mbps download en 20 mbps upload.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137811

Ik hoop dat ik mijn vraag in dit topic mag stellen. Kon geen ander algemeen topic vinden.
Op dit moment maak ik gebruik van 2x Airport Extreme (1 op BG, 1 op 1e etage, bekabeld).
Op zolder heb ik een Airport Express (oude plugin versie) om ook daar wat Wifi te hebben. Echter is het noodzaak geworden dat ik daar een goede verbinding krijg.

Nu heb ik het volgende in gedachte, maar vraag ik me af of dit kan/werkt:

Ik wil de Extreme op de 1e etage vervangen voor een Orbi. Die wordt dan dus bekabeld aangesloten op de Exteme van BG. Ik geef deze dan dezelfde SSID als de Extreme en stel deze in als bridge. De Exteme beneden blijft dus ook Wifi uitzenden en de Orbi neemt het over van de Exteme op 1e etage. Kan ik dan een 2e Orbi op zolder plaatsen en deze draadloos koppelen met de Orbi op 1e etage?
Kabel trekken is helaas geen optie, dus vandaar dat ik denk aan deze oplossing. Of moet ik echt alle Extremes vervangen om gebruik te kunnen maken van het Orbi systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je doet heet het topic kapen. Maak een eigen topic aub :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Anoniem: 137811 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:38:
Ik hoop dat ik mijn vraag in dit topic mag stellen. Kon geen ander algemeen topic vinden.
Wil je even een nieuw topic aanmaken? Het overnemen (kapen) van het topic van iemand anders is niet gewenst.
Pagina: 1