• Caro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-03-2021
Hallo! Ik was TS in hetvolgende topic:
Zoneverwarming / vloerverwarming Evohome

Nu heb ik dus een evohome radiatorknop voor mijn hele vloerverwarming unit geplaatst. Dit is de hele benedenetage, verder geen radiatoren meer hier.

Boven drie slaapkamers en een badkamer als 4 aparte zones met radiator + evohome knop. Geen zolder.

Ons huis (tussenwoning) is uit 1999 en vrij goed geïsoleerd. Zodoende koelt het weinig af en als dan de verwarming eens moet aanslaan dan warmt de vloer beneden nauwelijks op en slaat de cv-ketel na zo'n 10 minuten alweer af omdat het warm genoeg is.

Mijn vader kwam met de tip om dan de cvketel een lagere maximum temperatuur mee te geven. Nu kan dit echter ook met een thermostaatknop op de cv unit (die zat er al)

Wat is hierin wijsheid? Moet ik de cv ketel afknijpen of de vloerverwarming unit? En iemand een idee qua instellingen? Watvoor maximum dan ongeveer?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:37

Exigence

dnkroz

Hoe lager de temperatuur die de ketel produceert, hoe hoger het rendement (eigenlijk hoe lager de retour, hoe hoger het rendement). Dus het is in ieder geval gunstiger om de CV ketel te begrenzen in plaats van de vloerverwarmingsunit. In het laatste geval produceert de ketel immers nog steeds (te) heet water.

Verder hangt het wat af van wat voor ketel je hebt, sommige ketels zijn intelligent genoeg om uit zichzelf de aanvoertemperatuur al te beperken.

Ook heb je kans dat de ketel te vroeg afslaat op het moment dat je hem begrenst. Het minimale vermogen wat een CV ketel kan leveren is vaak al aan de hoge kant, als je dan een lage maximumtemperatuur instelt zal de ketel dit vrij snel bereiken en weer afslaan. Zelfs kans dat hij eerder afslaat door een bereikte maximumtemperatuur van het water dan dat de kamertemperatuur bereikt is.

Wat je als eerste kunt doen is kijken of je de pompsnelheid van de CV ketel omhoog kunt zetten. Zet deze zo hoog mogelijk maar niet zodanig hoog dat je last krijgt van ruis in de leidingen. Dit is dus even wat expirimenteren tot hoever je kunt gaan. Daarna kun je stap voor stap de aanvoertemperatuur van de CV ketel begrenzen. Tot hoe laag je kunt gaan is niet te zeggen en afhankelijk van de warmtebehoefte van je huis en het afgiftesysteem. Je hebt vloerverwarming, dus grote kans je dat je tot (erg) laag kunt gaan (mits je de pompsnelheid hoog genoeg houdt). Probeer hem eerst eens op bijvoorbeeld 50 graden te begrenzen. Gaat dit goed dan kun je stap voor stap verlagen, todat je je huis niet meer warm (genoeg) krijgt.

• Caro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-03-2021
Thanks voor de heldere uitleg! Dat ga ik binnenkort eens proberen!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:21
Caro schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:32:
Ons huis (tussenwoning) is uit 1999 en vrij goed geïsoleerd. Zodoende koelt het weinig af en als dan de verwarming eens moet aanslaan dan warmt de vloer beneden nauwelijks op en slaat de cv-ketel na zo'n 10 minuten alweer af omdat het warm genoeg is.
dit probleem is mij bekend, en lang ook gehad.

heb erg lang geëxperimenteerd met mijn gas ketel om dit een beetje leuk te krijgen.
klok programma's geprobeerd die op meerdere momenten van de dag het huis verwarmde, om zoveel mogelijk spreiding te krijgen en zo een behaaglijke vloer te hebben.
het knijpen van de cv ketel geprobeerd, maar dat koste weer meer gas.
maar niks werkte echt lekker. :-(

probleem is eigenlijk, een gas ketel heeft een minimum vermogen, bij de meesten is dat rond de 5,5kW.
en dat is gewoon te veel voor mijn vloerverwarming. ;)
dit is helaas niet aan te passen in de ketel.

mijn oplossing die perfect werkt: ik heb nu een warmtepomp van 1,4kW.
en zelfs met deze hoge buiten temperaturen is nu mijn vloer wel lekker de hele dag door.
de warmtepomp levert maar een 35 graden water, wat weer perfect is om met relatief hoge buiten temperaturen het binnen een beetje te verwarmen.
straks als de buiten temperaturen onder de +/-8 graden komen, dan pas springt de gasketel weer een beetje bij.

(ik gebruik nu nog maar 300m3 gas per jaar, de stroom voor de warmtepomp komt dan weer van de zonnepanelen van het dak, die zijn al terug verdiend, dus gratis kWh's.
maar voor een warmtepomp heb je geen zonnepanelen nodig, maakt het wel erg prettig afrekenen per jaar dat wel. ;) )

geen idee of jij het ook aan kunt met 1,4kW, mischien heb je meer of minder nodig.
maar probleem is waarschijnlijk dat 5,5kW te veel is. ;)

edit:
heel evohome is eigenlijk zinloos in mijn huis.
het is gewoon 24x7 >21 graden in huis.
het kost me haast niks door heel de setup, en evohome zou het alleen maar ingewikkelder maken en lastiger te bedienen. ;)
thermostaat warmtepomp staat op 22 graden, thermostaat gasketel op 21 graden.
ik raak ze nooit meer aan en alles gaat van zelf. ;)

[Voor 8% gewijzigd door migjes op 26-09-2018 13:12]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:04
Caro schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:32:
Hallo! Ik was TS in hetvolgende topic:
Zoneverwarming / vloerverwarming Evohome

Nu heb ik dus een evohome radiatorknop voor mijn hele vloerverwarming unit geplaatst. Dit is de hele benedenetage, verder geen radiatoren meer hier.

Boven drie slaapkamers en een badkamer als 4 aparte zones met radiator + evohome knop. Geen zolder.

Mijn vader kwam met de tip om dan de cvketel een lagere maximum temperatuur mee te geven. Nu kan dit echter ook met een thermostaatknop op de cv unit (die zat er al)

Wat is hierin wijsheid? Moet ik de cv ketel afknijpen of de vloerverwarming unit? En iemand een idee qua instellingen? Watvoor maximum dan ongeveer?
Elk voordeel hep se.... Ook bij evohome gebruik.

Het omlaag brengen van de maximale temperatuur lijkt voordelig en zal dat ook zijn, echter als het koud wordt en je wil snel een kamer met radiator op temperatuur krijgen dan gaat dat misschien niet lukken.

Daar komt bij dat de werking van de meeste CV ketels zo is dat er gemoduleerd wordt op basis van Delta T. Ofwel het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur. Daardoor schakelt de CV automatisch terug naar een lagere aanvoer temperatuur.

Uiteraard moet je met een goed geïsoleerd huis wel proberen in het HR deel van de ketel te stoken, hoe lager dan 55 graden, hoe beter.

Als je isolatie heel goed is, zoals bij Migjes, dan is een warmtepomp inderdaad ideaal.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee