Gaat dit werken ter voorkoming van ESD?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:16
Morgen worden de onderdelen van mijn nieuw pc geleverd. Achteraf gezien had ik misschien even zo'n ESD polsbandje moeten meebestellen, maar dat ben ik dus vergeten...

Zou ik ESD voldoende voorkomen als ik:
- De behuizing via een stroomdraad en kraaienbekje vast hang aan randaarde van het stopcontact
- Ik regelmatig de behuizing (of rechtstreeks de randaarde) aan raak

En ik dacht in eerste instantie van die kunststof (ik geloof nitril) handschoentjes te gebruiken om te voorkomen dat ik perongeluk pinnetjes aan raak, of kan ik dat beter niet doen?

Of zeggen jullie, doe niet zo idioot klojo en koop gewoon effe zo'n ESD armbandje? :*)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 11:30
Ik heb nog nooit zo een bandje gebruikt en al menig PC in elkaar gezet. Al met al zal het dus niet zo'n vaart lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ontlaad mijzelf altijd even aan de verwarming, ga ik even weg en kom ik terug doe ik dat weer. Verder goed opletten met dingen als wollen kleding. Verder hier zelf in meer dan 20 jaar met PC's bezig zijn nog nooit zo'n ding gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:57
Ik rust meestal mijn linker voet (sok uit uiteraard) tegen de randaarde van een stekkerdoos. Niet de meest charmante oplossing, wel heel doeltreffend.

Lekker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 10:43

WCA

Renzzie schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:18:
Ik heb nog nooit zo een bandje gebruikt en al menig PC in elkaar gezet. Al met al zal het dus niet zo'n vaart lopen.
Tsja, er zijn mensen die hun hele leven roken en geen gevolgen daaraan hebben. Betekent niet dat er geen risico aan zit.

@Bloedvat Je kan de voeding uitzetten en inpluggen in een geaard stopcontact en vervolgens je pc gaan bouwen. Dat werkt goed genoeg voor het voorkomen van de meeste ESD schade.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
Zou een ijzerdraad om je enkel binden en deze aan een radiator ook helpen / werken?

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
WeHoDo schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:26:
Zou een ijzerdraad om je enkel binden en deze aan een radiator ook helpen / werken?
Met (hopelijk) een 1MOhm weerstand in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 11:30
GreNade schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:24:
[...]

Tsja, er zijn mensen die hun hele leven roken en geen gevolgen daaraan hebben. Betekent niet dat er geen risico aan zit.

@Bloedvat Je kan de voeding uitzetten en inpluggen in een geaard stopcontact en vervolgens je pc gaan bouwen. Dat werkt goed genoeg voor het voorkomen van de meeste ESD schade.
Tsja, de kans dat je wat krijgt van roken is toch opzienbarend groter dan dat je ESD schade krijgt omdat je geen bandje omdoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
[...]

Wezenlijk verschil is dat bij roken het risico opbouwt, dat bij een ESD-bandje alles of niets is; voorgaande fouten hebben geen invloed op nieuwe gevallen.

Verder:
- Kunststof handschoentjes lijken me vooral klote om aan te hebben als je moet priegelen.
- Aan de behuizing hangen is niet handig, want als je geladen bent en je raakt dan een onderdeel aan gaat de lading nog steeds door de hardware heen.
- Je teen in een stopcontact steken is, hoe tegenstrijdig het ook is, niet eens zo'n verkeerd idee. Mits je tenen groot genoeg zijn om niet in de stekkergaatjes te glijden :P

[ Voor 26% gewijzigd door Stoelpoot op 24-09-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Renzzie schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:04:
[...]

Tsja, de kans dat je wat krijgt van roken is toch opzienbarend groter dan dat je ESD schade krijgt omdat je geen bandje omdoet.
En is zo'n bandje van een paar euro dan niet een mooie verzekering tegen het (soms pas na lange tijd) kapot gaan van je videokaart? Ik vind van wel in ieder geval.

Prima als je geen bandje wil dragen, maar daar neem je gewoon een risico mee

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Als je meerdere YouTube kanalen en video's hebt gezien kan ik echt wel zeggen dat zo'n bandje echt complete onzin is. (Als je ziet hoe YouTube: Tech YES City TechYesCity met hardware omgaat (sprayt er soms WD40(?) overheen))

Gewoon je hand even op de zijkant van een (ijzer/metalen)deel van de kast leggen en er kan niks gebeuren...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een andere punt is ook hoe je met de hardware omgaat. Pak je een videokaart aan het stuk metaal vast waarmee de kaart in de kast wordt geschroeft, of pak je de kaart op de PCI-E connector ? Zelfde met een CPU aan de zijkanten vastpakken of op de pinnen en RAM op de connector of de heatspreader. In mijn ervaring is even ontladen en netjes met de spullen omgaan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48

sapphire

Die-hard pruts0r

GreNade schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:07:
[...]

En is zo'n bandje van een paar euro dan niet een mooie verzekering tegen het (soms pas na lange tijd) kapot gaan van je videokaart? Ik vind van wel in ieder geval.

Prima als je geen bandje wil dragen, maar daar neem je gewoon een risico mee
Dus als na X jaar je videokaart dood gaat is dat omdat je geen ESD bandje hebt gedragen bij het installeren van de kaart :? En dat kun je vaststellen omdat.......?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:18:
[...]

Dus als na X jaar je videokaart dood gaat is dat omdat je geen ESD bandje hebt gedragen bij het installeren van de kaart :? En dat kun je vaststellen omdat.......?
Dat kan. Maar in plaats van dat dubieus te moeten vaststellen, is het fijner als het dan gewoon nog werkt :) Vandaar dat zo'n bandje dus geen verkeerd idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat wel een verkeerd idee is: je kast, waar je nog mee aan het sleutelen gaat, verbinden met het aardcontact van je wandcontactdoos. Wie zegt dat je daartussen geen potentiaalverschil hebt? Of dat je die juist veroorzaakt omdat jij een ander potentiaalniveau hebt dan je computerkast (en dus de aarding)?

Het beste is nog altijd er voor zorgen dat jij en je computerkast/onderdelen hetzelfde potentiaal verkrijgen. De kans dat er dan iets nadeligs gebeurt voor je elektronica is nihil. Dit kun je doen door de massa van je elektronica vast te pakken en de PC kast vastpakken. Jij en je elektronica hebben daarna hetzelfde potentiaal waardoor je prima kunt werken.

Die polsbandjes zijn redelijk overgewaardeerd voor consumentenelektronica, zeker wanneer het bedoeld is voor amateurs om er mee aan het werk te gaan.

In geval van werken aan bedrijfsservers zou ik een ESD wel aanraden, die dingen zijn vaak net even wat kwetsbaarder vanwege de opbouw, functie(s), luchtstromen in die 19"racks en dat soort invloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-06 16:19
ik heb vorig jaar mijn pc gebouwd en toen heb ik gelijk een bandje mee besteld. super ongemakkelijk en je heb kans dat je door het bandje perrongeluk de hele kast van tafel trekt.(ja dat was bijna gebeurt)
Neem een bandje als je van je zelf weet dat je niet kan onthouden om te ontladen of een tapijt heb wat snel statisch oplaad. (toen ik mijn pc aan het bouwen was, was het heel droog binnen en had ik steeds statische schokken)
zo heb ik ooit eens een ram staaf gesloopt omdat ik statisch was geladen en toen een ramstaafje ging aandrukken.

[ Voor 11% gewijzigd door darkevilapie op 24-09-2018 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:16
Oke, het is me wel duidelijk zo :)

Ik ga het "risico" wel aan zonder polsbandje. Ik zal ook m'n kast niet aan aarde leggen, maar mezelf gewoon regelmatig even aarden, de onderdelen aan de randjes vastpakken en contact met de connectoren vermijden.

Bedankt voor alle reacties (Als ik het zo lees is er hier en daar nog wel wat onenigheid :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bloedvat schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:40:
Oke, het is me wel duidelijk zo :)

Ik ga het "risico" wel aan zonder polsbandje. Ik zal ook m'n kast niet aan aarde leggen, maar mezelf gewoon regelmatig even aarden, de onderdelen aan de randjes vastpakken en contact met de connectoren vermijden.

Bedankt voor alle reacties (Als ik het zo lees is er hier en daar nog wel wat onenigheid :P )
Risico is echt nihil. Ik vergeet soms de kast aan te raken om er zeker van te zijn dat het goed gaat. ;)
Als je jezelf gaat aarden, doe dat dan met de kast en niet met de verwarming oid.

Dit omdat je als je 'ontaard' via de verwarming ontaard via een andere 'aarde', terwijl je die van de PC moet hebben in dat geval.

Ach, onenigheid is er altijd wel en deze valt dan nog wel mee hoor. Zo zijn er op het forum ook diverse leuke discussies te vinden over het effect van straling van bijvoorbeeld GSM masten. :+

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 24-09-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:39

HugoBoss1985

Xenotech

Een lichaamsdeel tegen de behuizing aanhouden werkt volgens mij alleen maar bij een niet behandelde (verf/poedercoating/etc) behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Aan een kale buis van je verwarming ontladen is wel een aanrader. Hoewel ESD schade zich VAAK direct manifesteert, hoor ik meerdere verhalen over dat ESD ook op de langere termijn schade kan aanrichten. Dat gezegd hebbende, ik bouw al 20 jaar PC's en heb (volgens mij) nooit schade gehad door ESD. Maar als er iets stuk gaat in een later staduim, wie zegt dat ESD daar niet ooit verantwoordelijk voor was?

My $0.02 ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:04
CH4OS schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:58:
[...]
Risico is echt nihil. Ik vergeet soms de kast aan te raken om er zeker van te zijn dat het goed gaat. ;)
Als je jezelf gaat aarden, doe dat dan met de kast en niet met de verwarming oid.

Dit omdat je als je 'ontaard' via de verwarming ontaard via een andere 'aarde', terwijl je die van de PC moet hebben in dat geval.

Ach, onenigheid is er altijd wel en deze valt dan nog wel mee hoor. Zo zijn er op het forum ook diverse leuke discussies te vinden over het effect van straling van bijvoorbeeld GSM masten. :+
Oo echt? Ik doe als sinds jaar en dag de verwarming (ongespoten/geverfde) radiator aanraken. En vaak als ik daarna aan de pc werk houd ik tussendoor regelmatig ook even de pc behuizing nog vast. Maar jij raad dus eigenlijk aan om alleen de pc kast vast te houden tijdens het bouwen/sleutelen? Maar continue je pc vast houden is niet te doen lijkt mij? En die polsbandjes vind ik niks, schieten elke keer los van de kast en zitten in de weg met het bouwen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoeft ook niet continu vasthouden, maar af en toe 'syncen' kan geen kwaad.
millman schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:08:
Aan een kale buis van je verwarming ontladen is wel een aanrader. Hoewel ESD schade zich VAAK direct manifesteert, hoor ik meerdere verhalen over dat ESD ook op de langere termijn schade kan aanrichten. Dat gezegd hebbende, ik bouw al 20 jaar PC's en heb (volgens mij) nooit schade gehad door ESD. Maar als er iets stuk gaat in een later staduim, wie zegt dat ESD daar niet ooit verantwoordelijk voor was?

My $0.02 ;)
Spreek je nu dan niet jezelf tegen? :? Via de verwarmingsbuis ontlaadt je jezelf volledig en niet naar wat de kast zelf is; alsnog verschil dus en alsnog kans op ESD schade.

[ Voor 88% gewijzigd door CH4OS op 24-09-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

CH4OS schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:19:

[...]
Spreek je nu dan niet jezelf tegen? :? Via de verwarmingsbuis ontlaadt je jezelf volledig en niet naar wat de kast zelf is; alsnog verschil dus en alsnog kans op ESD schade.
Ik spreek mij zeker niet tegen, het gaat erom dat je jezelf aard, of dat nu via een voeding is die uitstaat, maar wel aangesloten, of rechtstreeks op de aarde van je stopcontact, of.. whatever er maar geaard is. Beetje raar dat je stelt dat je je 'moet levelen' met een kast? daar heb ik nog nooit van gehoord, enlighten me?
TERW_DAN schreef op maandag 19 mei 2014 @ 19:02:
Over het algemeen hoef je je er niet heel erg zorgen om te maken. Een keer de kraan of verwarming aanraken als je al geladen bent is eigenlijk al genoeg.
Ik neem aan dat deze meneer ook weet waarover hij spreekt?

Of:

YouTube: Anti Static Safety - Handling Sensitive Electronics as Fast As Possible

Aan het einde letterlijk "some stick it directly in their wall" als het gaat om de connectie met het polsbandje en de 'ground'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

millman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 03:22:
[...]

Ik spreek mij zeker niet tegen, het gaat erom dat je jezelf aard, of dat nu via een voeding is die uitstaat, maar wel aangesloten, of rechtstreeks op de aarde van je stopcontact, of.. whatever er maar geaard is. Beetje raar dat je stelt dat je je 'moet levelen' met een kast? daar heb ik nog nooit van gehoord, enlighten me?

[...]

Ik neem aan dat deze meneer ook weet waarover hij spreekt?

Of:

YouTube: Anti Static Safety - Handling Sensitive Electronics as Fast As Possible

Aan het einde letterlijk "some stick it directly in their wall" als het gaat om de connectie met het polsbandje en de 'ground'
Een vonk slaat over bij een potentiaalverschil. In de meeste gevallen is jouw potentiaal hoger dan die van een onderdeel, en slaat de vonk over van jou op de kaart. Het kan ook andersom zijn, als jij je aardt, en daarmee je potentiaal naar een niveau van onder de kaart brengt, kan de lading van de kaart naar jou overspringen. Dat kan ook schade opleveren. Dat is waarom als je het ècht helemaal proper wil doen, je ook een ESD veilige mat, of zelfs een ESD veilige ruimte gebruikt voor assemblage (maar dat is voorbehouden aan de grote merken)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

millman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 03:22:

Hij zegt toch precies wat hier over en weer besproken wordt? :?
Sommigen (een belangrijke nuance in de zin) doen het direct op de aarde, anderen dus niet, die aarden met de kast of zelfs helemaal niet.

Maar goed, dit is niet het eerste topic over ESD(-polsbandjes) hier. Als je zoekt, zie je dat er al jaren naar gevraagd wordt en net zo lang is er al discussie alhier. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 25-09-2018 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18
[...]
Dit moet je dus nooit doen, je weet immers niet of alle lijnen wel uit zijn met de schakelaar (en sommige voedingen hebben nieteens een schakelaar), of dat er niet wat lekstroom is oid. Het kan dus zijn dat er ergens nog wel stroom op staat zonder dat je het door hebt en dan is de kans veel groter dat het kapot gaat.

Daarnaast, als de kast ontladen is en jij bent geladen dan krijg je JUIST de esd vonken omdat jij dan als je geladen bent via de kast ontlaad of in het ergste geval dat je via de componenten ontlaad.

Dit is dus een extreem risico, je moet zelf dezelfde lading hebben als de kast, dat kan alleen maar door zelf eerst de kast aan te raken. Daarna zal er geen stroom via de componenten stromen omdat je dezelfde lading hebt. Beter is uiteraard om beide ook te ontladen door de verwarming oid aan te raken terwijl je de kast vast hebt. Als je goed geladen bent dan voel je helaas wel een schok.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nog nooit zoveel onzin over esd gelezen, ik houd mij afzijdig en laat de 'kenners' spreken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

millman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:07:
Nog nooit zoveel onzin over esd gelezen, ik houd mij afzijdig en laat de 'kenners' spreken..
Wat een dooddoener op deze manier, zou zeggen om dan op minst wat helderheid te geven, als je het zogenaamd zo goed weet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

DutchKel schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:01:
[...]

Dit moet je dus nooit doen, je weet immers niet of alle lijnen wel uit zijn met de schakelaar (en sommige voedingen hebben nieteens een schakelaar), of dat er niet wat lekstroom is oid. Het kan dus zijn dat er ergens nog wel stroom op staat zonder dat je het door hebt en dan is de kans veel groter dat het kapot gaat.

Daarnaast, als de kast ontladen is en jij bent geladen dan krijg je JUIST de esd vonken omdat jij dan als je geladen bent via de kast ontlaad of in het ergste geval dat je via de componenten ontlaad.

Dit is dus een extreem risico, je moet zelf dezelfde lading hebben als de kast, dat kan alleen maar door zelf eerst de kast aan te raken. Daarna zal er geen stroom via de componenten stromen omdat je dezelfde lading hebt. Beter is uiteraard om beide ook te ontladen door de verwarming oid aan te raken terwijl je de kast vast hebt. Als je goed geladen bent dan voel je helaas wel een schok.
Hmm, op zich heb je een punt over de lijnen die wellicht niet uit staan op zich, maar er bevindt zich buiten de voeding nergens hoogspanning in principe dus dat zou geen probleem moeten zijn. Als je lekstromen hebt, gaat het dichtmaken van je kast natuurlijk ook geen verschil maken, en zit je sowieso al met een onwenselijke situatie.

Wat ontlading betreft, als jij je kast goed ontlaadt, en je schroeft bijvoorbeeld je standoffs in je kast, dan ben op dat moment alweer ontladen. Het gaat er vooral om dat zoveel mogelijk componenten op het zelfde potentiaal zitten, door je voeding in te pluggen en uit te zetten, breng je de kast alvast op aardpotentiaal, en vervolgens jezelf door in de kast te gaan werken.

Hetzelfde doe je met een ESD mat, alleen dan indirect. Die brengt ook al je onderdelen op aardpotentiaal, en meestal doe je dan nog een ESD bandje om om jezelf ook daar naartoe te brengen. Je bent dan constant op exact hetzelfde potentiaal.

Tuurlijk is het altijd het allerbeste (wellicht overkill) om een propere ESD mat met ESD bandje te gebruiken, maar da's niet altijd echt nodig, zolang je zelf de goede voorzorgsmaatregelen neemt .

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

CH4OS schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:08:
[...]
Wat een dooddoener op deze manier, zou zeggen om dan op minst wat helderheid te geven, als je het zogenaamd zo goed weet. ;)
Sorry, ik kom met directe bronnen over wat kan en niet kan, de rest blaat er maar wat omheen en praat elkaar na.. over dooddoeners gesproken..

https://www.google.nl/amp...atische-ontlading%3famp=1

https://www.google.nl/url...Vaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov

[ Voor 27% gewijzigd door millman op 25-09-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

millman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:12:
[...]

Sorry, ik kom met directe bronnen over wat kan en niet kan, de rest blaat er maar wat omheen en praat elkaar na.. over dooddoeners gesproken..

https://www.google.nl/amp...atische-ontlading%3famp=1

https://www.google.nl/url...Vaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov
Het tweede linkje werkt echter niet. Misschien handiger de directe URL's te geven ipv Google Zoekresultaat-linkjes?

De eerste link gaat in elk geval naar de Nederlandse Wikihow.com. Echter betwijfel ik in hoeverre wikihow correct is, ik zie wel eens dingen staan die niet kloppen.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 25-09-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

We draaien het eens om, kom jij is met bronnen dat jezelf ontladen via een verwarming niet genoeg zou zijn? Kom zeg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

millman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:36:
We draaien het eens om, kom jij is met bronnen dat jezelf ontladen via een verwarming niet genoeg zou zijn? Kom zeg..
Geef gewoon goede linkjes die werken, zonder de link vanuit Google Search te linken in een reactie. Ik heb geen zin om getracked te worden vanuit jouw zoekopdracht. Dat is mijn punt. Waarom zou ik jouw standpunt moeten onderbouwen door linkjes voor jou te zoeken, terwijl je zelf te lui bent om goede linkjes te geven en Google resultaat linkjes geeft (en dus ook weinig inzet toont, imo)? Is dat dan teveel gevraagd? Reageer dan voortaan niet met dergelijke dooddoeners. Kom zeg... ;)

Daarnaast zeg ik niet dat ontladen via de verwarming (al ligt het aan de woning of je via de verwarming kan ontladen, iets met de ketel die soms anders kan zijn) voldoende is. Ik zeg alleen dat ik zorg dat ik qua aarde gelijk ben met de kast en niet per se dus het nulpunt opzoek, dat is iets heel anders dan dat jij dus in eerste instantie las. Wil je het op die manier doen, dan dien je ook de kast namelijk aan diezelfde aarde te doen, anders heeft het geen zin. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 25-09-2018 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je lult in rondjes wijsneus, je gaf expliciet aan dat via verwarming niet voldoende was en ook schadelijk kon zijn, ik kom met 4 bronnen waarvan er 1 niet werkt.. go figure.. je wil het laatste woord hebben.. zonder bronnen is t onzin. Succes met je discussie.

Je bent precies wat mis is met Tweakers, blaten zonder bronnen en andere bronnen afzeiken. Ben daar wel beetje klaar mee.

[ Voor 19% gewijzigd door millman op 25-09-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben benieuwd waar jij leest dat ik dat expliciet zeg. Ik zeg alleen dat ik de kast aanraak ipv de verwarming, omdat ik zo statisch gezien gelijk ben met de kast. Maar goed, veel plezier met jouw koppigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:06

dragonhaertt

@_'.'

Even als reactie op de vele keren dat hier gezegd wordt "ESD is geen probleem"
Ongeveer 60-70% van álle electronica-defecten worden veroorzaakt door ESD, en ongeveer 90% daarvan komt door discharge schade.
ESD schade zie je echt niet altijd meteen. Iedereen hier heeft wel eens defect RAM gehad en daar met een memtest achter moeten komen. Dit komt bijna altijd door ESD schade en wordt door inbranding pas later duidelijk.

Als antwoord op TS: Ja, de behuizing af en toe aanraken zal zeker de kans op ESD schade beperken tot een minimum. Het duurt alleen niet lang om goede lading op te bouwen met de juiste combinatie van kleding/ondergrond, dus je kan altijd pech hebben. Het beste is gewoon altijd een ESD bandje dragen.

Je moet inderdaad zorgen dat je hetzelfde potentiaal hebt als de kast, maar ook dat de componenten die je plaatst hetzelfde potentiaal hebben als de kast. Als je een component uit een verpakking schuift kan die een gigantische lading opbouwen, en als je jezelf direct aard met een metalen draadje is dit voldoende om hoge stroompieken te trekken, daarom zit er ook een serieweerstand in een ESD bandje.

Zorg dat je aarde dissiperend is, niet geleidend.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 23:34
Zo lang je geen wol draagt en niet op een tapijt gaat knutselen aan je pc dan komt het helemaal goed. Eventjes 1 a 2 sec je hand op de verwarming (voor het placebo effect?) en gaan met die banaan!

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Sir_Hendro schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:09:
Zo lang je geen wol draagt en niet op een tapijt gaat knutselen aan je pc dan komt het helemaal goed. Eventjes 1 a 2 sec je hand op de verwarming (voor het placebo effect?) en gaan met die banaan!
Want ESD is slecht begrepen theorie? Hoezo Placebo?
Je kan met een paar meter wandelen makkelijk een paar kV statische lading opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 23:34
dragonhaertt schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:13:
[...]

Want ESD is slecht begrepen theorie? Hoezo Placebo?
Je kan met een paar meter wandelen makkelijk een paar kV statische lading opbouwen.
Ik raak altijd de verwarming aan maar heb nog nooit getest of het daadwerkelijk helpt. Wat ik wel weet is het vermijden van wolle kleding en tapijt erg helpt. Verder is ESD geen onzin maar ik heb in de praktijk nog geen problemen gehad bij het assembleren zonder polsbandje.

[ Voor 11% gewijzigd door Sir_Hendro op 25-09-2018 10:18 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

CH4OS schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:56:
Ik ben benieuwd waar jij leest dat ik dat expliciet zeg. Ik zeg alleen dat ik de kast aanraak ipv de verwarming, omdat ik zo statisch gezien gelijk ben met de kast. Maar goed, veel plezier met jouw koppigheid.
CH4OS schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:19:

[...]
Wijsneus

Als de kast geaard is, en jij doet hetzelfde via verwarming dan is dat prima.. er bestaan geen verschillende 'aarde'.

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 25-09-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 11:54

HKS-Skyline

Vroooom ?

Je moet voor de grap een seen dikke wollen/syntetische trui uittrekken in een donkere ruimte. Je ziet de vonken er vanaf schieten. Placebo is het dus zeker niet. Maar wat wel zo is dat moderne computerhardware veel meer beveiligingen tegen ESD ingebouwd hebben. Moderne moederborden zijn lang niet zo kwetsbaar als die van ~15 jaar geleden. Als ik een pc bouw zonder ESD bandje doe ik meestal een katoenen tshirt en een spijkerbroek aan en verder blote voeten waarmee ik zo nu en dan tegen de verwarming aan zit. Maargoed, een ESD bandje is wel beter, al heb ik die helaas niet altijd bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe zeg ik daar dan expliciet dat het niet goed is via de verwarming te ontladen? :? Het zal wel aan mij liggen in elk geval. Of jouw begrijpend Nederlands, kan ook. Ik ga maar uit van het laatste.

Ik zeg daar alleen dat er verschil blijft, met de aanname dat de kast niet geaard is dus, anders zou je geen verschil houden immers. ;) Maar hey, ik maak de rondjes volgens jou en ben de wijsneus...? :?

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 25-09-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

CH4OS schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:23:
[...]
Hoe zeg ik daar dan expliciet dat het niet goed is via de verwarming te ontladen? :? Het zal wel aan mij liggen in elk geval. Of jouw begrijpend Nederlands, kan ook. Ik ga maar uit van het laatste.
Zeg, ik heb t nog even aangedikt waar je dat beweert, en nu ga je dat ontkennen? Schiet..mij..maar..lek..

Edit: iets minder bot mag ook wel

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 25-09-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

millman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:25:
Zeg rare, ik heb t nog even aangedikt waar je dat beweert, en nu ga je dat ontkennen? Schiet..mij..maar..lek..
Zie mijn edit. We doen beiden een andere aanname en daardoor spraken we langs elkaar. :)
Ik had dan dus wellicht beter erbij kunnen zetten dat ik ervan uitging dat de kast niet geaard is, zodat duidelijker was dat je anders nog verschil houdt. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 25-09-2018 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-07 16:20
Een antistatisch matje die je koppeld aan je bandje om de componenten op te leggen is ook geen overbodige luxe. Heb zelf een goedkoop setje op amazon.de gekocht toen ik aan mijn laptop ging knutselen.

Van wat ik er van heb begrepen is het verschil tussen component en jijzelf hetgeen de schok veroorzaakt. Alleen jezelf ontladen kan dus alsnog een schok veroorzaken.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51d243zoqiL.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door -ION- op 25-09-2018 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

-ION- schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:28:
Een antistatisch matje die je koppeld aan je bandje om de componenten op te leggen is ook geen overbodige luxe. Heb zelf een goedkoop setje op amazon.de gekocht toen ik aan mijn laptop ging knutselen.

Van wat ik er van heb begrepen is het verschil tussen component en jijzelf hetgeen de schok veroorzaakt. Alleen jezelf ontladen kan dus alsnog een schok veroorzaken.

[Afbeelding]
Ontlading tussen mens en component (beide kanten op) gebeurd eigenlijk alleen op een schadelijke manier als één van beide geaard is (zonder polsbandje, dus geleidend en niet dissipatief).
of als één van beide een hoge capaciteit met lage interne weerstand heeft
Over het algemeen is het dus beter om áf en toe de verwarming aan te raken, dan om constant met je voeten er tegenaan te zitten.

Met beste is behuizing zwevend, op een dissiperende mat (geaard via weerstand) en zelf een polsbandje naar de mat/aarde.

Moederborden zijn inderdaad niet heel kwetsbaar. CPU's, RAM en videokaarten daarintegen hebben redelijk vaak nog ESD schade.

Pagina: 1