ISRA aansluiting netter maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stholhuijsen
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-08-2020
Beste,

Ik ben enkele weken geleden verhuisd naar een jaren-30 huis en heb een vraag over onze internetaansluiting. In de woonkamer aan de straatkant komt een ISRA kabel zo'n 15 cm de muur uit steken. Deze zou ik graag op een nette manier verwerken tot een UTP-aansluiting, zodat ik hier mijn router op kan aansluiten.

Tot nu toe heb ik enkel een klein kastje van Tele2 gekregen waar ik de ISRA op aan kan sluiten, maar dan heb ik nogsteeds de kabel een stuk uit de muur hangen.

Wie heeft er advies/voorbeelden hoe ik dit netjes kan doen?

Groet,
Stijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:07
Laten herstellen door KPN :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

De infrastructuur (de IS van IS/RA) is eigendom van KPN.
Je mag er alleen maar naar kijken, aankomen niet.
Als er geen enkele afwerking op zit: KPN langs laten komen om dat netjes in orde te maken.

Overigens wel merkwaardig dat de kabel uit de muur steekt.
Weet je zeker dat het de KPN kabel is?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:31
@Puch-Maxi Hangt er vanaf hoe het eruit ziet :)

@Stholhuijsen Heb je een foto? Is het een van onderstaande?

Afbeeldingslocatie: https://www.solcon.nl/particulier/wp-content/uploads/sites/10/2015/08/isra_punten-300x138.png
hp-got schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:53:
De infrastructuur (de IS van IS/RA) is eigendom van KPN.
Je mag er alleen maar naar kijken, aankomen niet.
Ja en nee; het is het koppelvlak tussen die twee. Je mag er zeker wel je apparatuur op aansluiten; daar is het voor. De kans dat je daarvoor gereedschap nodig hebt thuis is klein (mogelijk op een stap 58, en de '90-'00) maar er zijn (vooral zakelijk) varianten waar je met een dogger in de weer moet :)

[ Voor 53% gewijzigd door Paul op 25-09-2018 07:53 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Paul schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:54:
@Puch-Maxi Hangt er vanaf hoe het eruit ziet :)

@Stholhuijsen Heb je een foto? Is het een van onderstaande?

[Afbeelding]
Het zou dus een van deze moeten zijn, toen ik voor kpn werkte moesten we ook ISRA punten die er niet zo uitzien als deze vervangen dus ook een losse kabel uit de muur moet aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPrange.net
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-04 10:12
Afbeeldingslocatie: https://www.attema.com/nl_NL/wp-content/uploads/sites/3/2013/05/In-gesprek-met-KPN.jpg

Het kan ook nog dit type ISRA (wcd versie) zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley02
  • Laatst online: 14:09
Stholhuijsen schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:49:
Beste,

Ik ben enkele weken geleden verhuisd naar een jaren-30 huis en heb een vraag over onze internetaansluiting. In de woonkamer aan de straatkant komt een ISRA kabel zo'n 15 cm de muur uit steken. Deze zou ik graag op een nette manier verwerken tot een UTP-aansluiting, zodat ik hier mijn router op kan aansluiten.

Tot nu toe heb ik enkel een klein kastje van Tele2 gekregen waar ik de ISRA op aan kan sluiten, maar dan heb ik nogsteeds de kabel een stuk uit de muur hangen.

Groet,
Stijn
Tele2 bellen, die laten KPN langskomen om een nieuw IS/RA punt te plaatsen, daarna kun je je router/modem inpluggen en gaan met die banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:36
Stholhuijsen schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:49:
Beste,

Groet,
Stijn
Een jaren 30 hius kopen en dan "klagen" dat het netter moet :P
Dit is wat het is.
Het is waarschijnlijk een oude loodkabel en daar moet je niet teveel mee klooien anders werkt het helemaal niet meer.
Ja, dit kun je laten vervangen maar dat gaat geld kosten zeer waarschijnlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 18:42
tlpeter schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:48:
[...]

Een jaren 30 hius kopen en dan "klagen" dat het netter moet :P
Dit is wat het is.
Het is waarschijnlijk een oude loodkabel en daar moet je niet teveel mee klooien anders werkt het helemaal niet meer.
Ja, dit kun je laten vervangen maar dat gaat geld kosten zeer waarschijnlijk.
De provider is gewoon verplicht om een internetverbinding op te leveren. Als je deze niet kunt aansluiten omdat er infeite geen ISRA is moet de provider KPN inschakelen om dit te laten repareren. Dit wordt altijd kosteloos gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:36
tomdabom schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:35:
[...]

De provider is gewoon verplicht om een internetverbinding op te leveren. Als je deze niet kunt aansluiten omdat er infeite geen ISRA is moet de provider KPN inschakelen om dit te laten repareren. Dit wordt altijd kosteloos gedaan.
Een oude loodkabel met dop is een isra dus daar doen ze standaard niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
tlpeter schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:56:
[...]

Niet waar. In veel gevallen is de lasdop niet meer toereikend, denk aan eventueel V(ectoring)VDSL, of VPlus verbindingen. Het eerste wat gedaan wordt als KPN langskomt is die lasdop vervangen voor een nieuw type ISRA. Behalve in vochtige ruimtes. Daar wordt ie zoveel mogelijk hersteld(het wil nog wel eens voorkomen dat de rubberen ring die erin zit niet meer goed afsluit, en dat er daarom vocht in komt, met alle gevolgen van dien), en doorgelast met fatsoenlijke binnengeleiding naar een andere plek in huis, waar alsnog een nieuw ISRA doosje geplaatst wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:48

Wildfire

Joy to the world!

tlpeter schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:56:
[...]

Jawel, als ik als KPN monteur ergens kom moet ik altijd een lasdop vervangen, ook al kom ik daar niet voor.

Voor topicstarter geldt inderdaad, meld je bij je provider en geef aan dat je geen ISRA hebt, alleen een invoerkabel. Dan komt KPN inderdaad even langs om een nieuw ISRA te plaatsen. Ga er NIET zelf aan knutselen, dan heb je kans dat er kosten in rekening worden gebracht.

@Wiley02 een KPN monteur plaatst een ISRA op de invoerkabel en niet op een andere plek. Als het modem op een andere plek moet komen dan gaat er een kabel vanaf het ISRA naar die andere plek, maar over het algemeen houden we het modem vlakbij het ISRA.

Moet het ISRA echt op een andere plek komen dan zijn daar praktisch altijd kosten aan verbonden en een normale monteur kan dat ook niet doen trouwens.

[ Voor 33% gewijzigd door Wildfire op 24-09-2018 20:26 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
Wildfire schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:24:
[...]

Jawel, als ik als KPN monteur ergens kom moet ik altijd een lasdop vervangen, ook al kom ik daar niet voor.

Voor topicstarter geldt inderdaad, meld je bij je provider en geef aan dat je geen ISRA hebt, alleen een invoerkabel. Dan komt KPN inderdaad even langs om een nieuw ISRA te plaatsen. Ga er NIET zelf aan knutselen, dan heb je kans dat er kosten in rekening worden gebracht.

@Wiley02 een KPN monteur plaatst een ISRA op de invoerkabel en niet op een andere plek. Als het modem op een andere plek moet komen dan gaat er een kabel vanaf het ISRA naar die andere plek, maar over het algemeen houden we het modem vlakbij het ISRA.

Moet het ISRA echt op een andere plek komen dan zijn daar praktisch altijd kosten aan verbonden en een normale monteur kan dat ook niet doen trouwens.
Dus als je invoerkabel in de kruipruimte binnenkomt, of in een vochtige kelder (naast de waterleidingen e.d.), dan monteer je daar je opbouw ISRA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:48

Wildfire

Joy to the world!

Wiley02 schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:34:
[...]

Dus als je invoerkabel in de kruipruimte binnenkomt, of in een vochtige kelder (naast de waterleidingen e.d.), dan monteer je daar je opbouw ISRA?
In de tijd dat ik voor KPN werk heb ik nog maar 1x getroffen dat de invoerkabel in een vochtige ruimte zat, of beter gezegd in een vochtige ruimte eindigde. Verder altijd gewoon in de meterkast, woonkamer of bedrijfshal.

In die zeldzame gevallen dat de invoerkabel in een vochtige ruimte zit gebruik ik een geldoosje om door te lassen zodat ik vervolgens zo dicht mogelijk in de buurt alsnog een ISRA kan plaatsen op een plek die wel droog is.

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 24-09-2018 22:35 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
Wildfire schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:42:
[...]

In de tijd dat ik voor KPN werk heb ik nog maar 1x getroffen dat de invoerkabel in een vochtige ruimte zat, of beter gezegd in een vochtige ruimte eindigde. Verder altijd gewoon in de meterkast, woonkamer of bedrijfshal.

In die zeldzame gevallen dat de invoerkabel in een vochtige ruimte zit gebruik ik een geldoosje om dan zo dicht mogelijk in de buurt alsnog een ISRA te kunnen plaatsen.
Like I said :)

Maar goed, het komt er dus op neer dat er via tele2 een KPN monteur moet komen om je ISRA in orde te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stholhuijsen
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-08-2020
Dank voor de reactie allen! Het is me (iets) helderder nu. Ik ga Tele2 benaderen en zal er zelf niet al te veel aan komen :P.

Groet,
Stijn
Pagina: 1