Vraag

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:53
Mijn vraag:

Hee allen,

Ik zit het met volgende: ik wil met de Plex app op mijn tv video bestanden laten transcoden door mijn PC welke op de NAS staan. Echter heb ik een bijzonder oude NAS. Deze machine is veel te langzaam om video te transcoden. Daarom wil ik de videokaart in de PC hiervoor gebruiken.

Op dit moment geeft de Plex app op de TV aan dat er geen verbinding is met mijn media server die geinstalleerd is op mijn PC. Het is me nog niet gelukt om via de TV een klein videobestand af te spelen, laat staan het doel waarom ik deze constructie in gedachten heb, namelijk 4K video.

Ik heb geen Plex Pass en heb eigenlijk niet heel veel kaas gegeten van het beheren van netwerken en Plex in het algemeen.

Is er een manier om bovenstaande te realiseren of dien ik direct vanaf mijn PC d.m.v. bijvoorbeeld VLC de bestanden af te spelen op de TV die dan als 2e monitor dient? Er is een directe verbinding tussen mijn PC en de 4K TV middels een HDMI kabel. Ik wil echter het gemak van Plex kunnen gebruiken vanaf de bank zonder met een draadloos toetsenbord via Windows aan de slag te gaan.

...

NAS: Synology CS407
Dell Optiplex met Q9550, 8GB RAM en een Nvidia Geforce GT1030 met HDMI kabel verbinding naar:
Samsung UE55MU7070
Ziggo Connect box
...

Ik kan op de PC wel bestanden afspelen vanaf de NAS, zowel via de Plex Media Player op de PC als via de Plex Media Server App via een browser.
...

Hoor graag of jullie me kunnen helpen! :)

Mvg,

D.M.

Alle reacties

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Wanneer je de tv als Plex-client wil gebruiken en de pc als Plex-server is de HDMI-kabel die er tussen ligt niet relevant. Het gaat er om dat beide apparaten op hetzelfde netwerk aanwezig zijn zodat de client de server kan vinden. Hoe heb je dit voor beide apparaten geregeld?
Dit doen we niet op het forum. Check Het algemeen beleid #groeten nog eens.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:10
Hou je er rekening mee dat die pc niet echt geschikt is om 4K te transcoden? (CPU is sowieso te traag, en die GPU heeft maar 2GB geheugen waar je eigenlijk toch wel minimaal 3GB nodig hebt)
Overigens waarom wil je transcoden?
Die TV kan volgens mij prima het overgrote deel van de bestanden afspelen rechtstreeks zonder transcoding.

[Voor 20% gewijzigd door Arjant2 op 25-09-2018 09:47]

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:53
D vd V schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:34:
Wanneer je de tv als Plex-client wil gebruiken en de pc als Plex-server is de HDMI-kabel die er tussen ligt niet relevant. Het gaat er om dat beide apparaten op hetzelfde netwerk aanwezig zijn zodat de client de server kan vinden. Hoe heb je dit voor beide apparaten geregeld?
Alle apparaten zijn middels CAT6 bekabeling verbonden via de Ziggo Connectbox. PC, NAS en TV hebben allen een bedrade connectie.
Arjant2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:46:
Hou je er rekening mee dat die pc niet echt geschikt is om 4K te transcoden? (CPU is sowieso te traag, en die GPU heeft maar 2GB geheugen waar je eigenlijk toch wel minimaal 3GB nodig hebt)
Overigens waarom wil je transcoden?
Die TV kan volgens mij prima het overgrote deel van de bestanden afspelen rechtstreeks zonder transcoding.
Klopt, het is allemaal maar nèt an.. Ik weet dat de videokaart (2GB maar wel GDDR5 geheugen) een 4K film met een bitrate van 50 Mbps aan kan, de CPU is hier zeker niet geschikt voor.

Ik ben nog wat gaan graven en ondanks dat ik de refreshrate van deze lijsten op 15 minuten had gezet werden de bestanden maar niet zichtbaar op de TV app.

Blijkbaar was de synchronisatie tussen de media server en de media player/app niet optimaal. Ik heb gisteren alle afspeellijsten/bibliotheken van Plex verwijderd en deze opnieuw ingelezen waarna het probleem verholpen leek te zijn. Een simpel 1080P filmpje van 4 GB trekt 'ie zonder problemen, vanavond maar eens het grote geweld loslaten, eens zien of het systeem dan ook de 4K joekels kan hebben. TBC...

In ieder geval bedankt voor het meedenken. d:)b

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee