Toon posts:

Manier om zonder luchtweerstand flow te meten in ventilatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-03 22:03
Ik wil mijn balansventilatie thuis opnieuw afstellen en inregelen.Hierbij is het belangrijk dat de ingaande en uitgaande luchtstroom compleet in balans zijn; ofwel ze moeten gelijk zijn. Dit valt gelukkig vrij goed in te regelen omdat beide motoren van de ventilatie erg goed instelbaar zijn. (mijn systeem bestaat uit twee losse motoren/ventilatieboxen) en een losse warmtewisselaar. De gehele ventilatie is een hobyprojectje van een paar jaar geleden)

In het verleden heb ik aan de ventielen in huis gemeten om zo de ingaande luchtflow gelijk te krijgen aan de uitgaande flow. Echter geeft dit een vertekend beeld omdat de meter zelf zorgt voor een luchtweerstand waardoor de meting lager uitvalt. Hoeveel is onbekend.
De ingaande luchtflow die is ingesteld op een flow waarbij er altijd een CO2 waarde in huis is van <800 PPM als we beide thuis zijn. (gemeten met een CO2 meter)

Ik heb daarom op de balansventilatie aan alle vier de luchtpijpen een NTC thermistor geplaatst die de lucht meet In het kanaal. Idealiter is de delta in temperatuur van de uitgaande lucht gelijk aan die van de ingaande lucht; immers zijn dan de luchtstromen gelijk. Ondanks dat met de anemometer beide kanalen in balans was bleek dat er een onbalans was van zo'n 30%. Ik heb hiertoe de motoren opnieuw af moeten stellen, net zolang tot het systeem weer in balans was.
Deze manier van inregelen geeft een goed resultaat, alleen is het enorm tijdrovend daar je met een thermische tijdconstante zit waardoor je max 2 metingen/aanpassingen kan doen. Het afstellen kostte toen een week per stand (low/ligh)

Recentelijk heb ik een aantal dingen gewijzigd in de ventilatie (vooral qua luchtfiltering) waardoor ik de luchtstromen weer in balans moet krijgen.

Ik zoek een sneller manier om luchtstromen te meten zonder luchtweerstand. Een hot wire anemometer zou goed kunnen werken, echter zijn dit geen goedkope meters daar ze vanaf zo'n 150 euro te verkrijgen zijn.

Ik ben niet geïnteresseerd in de exacte luchtstroom [in m3/h], ik wil alleen weten of beide luchtstromen gelijk zijn aan elkaar. Ik zat te denken om een heel dunne draad te pakken en hier een bepaalde stroom door te laten gaan waardoor de draad veranderd in een gloeidraad. Door deze in de luchtstroom te zetten zal deze afkoelen tot een bepaalde temperatuur, en zou deze een bepaalde weerstand hebben en is er dus een relatie tussen spanning en temperatuur. Wat deze relatie exact is dat is voor mij irrelevant. Door de spanning over de (gloei)draad te meten kan ik de ventilatie zo afstellen dat beide kanalen dezelfde draadspanning opleveren. Als dit het geval is dan zou (in theorie) beide luchtstromen gelijk zijn.

Heeft iemand ervaring met het weerstandsloos meten van luchtstromen? Zou mijn gloeidraadmeter goed kunnen werken? Of heeft iemand tips om het op een andere manier goed te meten of beide kanalen een gelijke airflow hebben?

7400 Wp op het dak

Alle reacties

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:14

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ipv weerstandsloos meten kun je niet tegelijkertijd twee flows meten met hetzelfde meetprincipe?

Het gaat je toch alleen maar om de delta...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-03 22:03
Met een schoepenwiel anemometer kun je alleen de flow meten aan de ventielen. Wil je dit meten aan de balansventilatie zelf dan moeten de luchtkanalen worden losgekoppeld. En dan komt er een vertekende meting omdat de kanalen niet aan zijn gesloten (=extra luchtweerstand)

Wat wel kan is op alle punten in huis een meter plaatsen. Maar dan zijn er 8 extra meters nodig. Maar voor dat geld kan er dan beter een hot wire anemometer worden gehaald..

7400 Wp op het dak

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:27

Yucon

*broem*

Scoor een gebruikte sensor uit een auto op mp. Ik heb laatst een luchtmassameter voor 30 euro gekocht. Dan zit je nog met de factor temperatuur, maar volgens mij moet je met iets uit deze hoek een heel eind komen. Volgens mij hebben auto's in de regel daarnaast ook echte volumemeters ipv massameters.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee