LED verlichting in traptreden met controller?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Mannen,

Ik ben een huis aan het verbouwen, en wil ook de trap laten renoveren. Deze wil ik laten voorzien van LED verlichting, waarbij de traptreden 1-voor-1 oplichten zodra de eerste trede betreden wordt. Nu heb ik contact gehad met een erkende timmerman die werkelijk waar vakwerk aflevert, en hij kan ook LED verlichting plaatsen. Alleen niet met sensor op de treden 1-voor-1 te verlichten.

Wat ik wil: YouTube: How to illuminate your stairs - SCR-2 as Intelligent stairs lighting...

Maar, dit kan ik toch zelf achteraf makkelijk realiseren met een controllertje en een bewegingssensor van IKEA bijvoorbeeld? Wie kan mij zeggen of dit klopt of hoe ik het anders moet realiseren? Thanks! 8)

[ Voor 23% gewijzigd door El_Bandito op 24-09-2018 11:24 ]

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessper
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-02 09:40
Ja dat is simpel te realiseren, maar als de beste man het niet kan zul je het zelf moeten doen. En als het zo simpel was dan had je het niet hoeven te vragen toch?

Los van dat: ja makkelijk. Een controllertje, een driver of mosfet voor elke treden en dan wachten op beweging. Simpel te maken met een Arduino ofzo. Voor een specifieker antwoord hebben we een wat specifiekere vraag nodig.

Of kopen: https://www.hetledhuis.nl/led-trapverlichting/
(eerste google resultaat)

[ Voor 10% gewijzigd door Jessper op 24-09-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:51
Ja dat is simpel te realiseren. Je kunt een sensor plaatsen per trede zodat ze verlicht worden. Maar dat de timmerman dat niet kan is best logisch.

Is een lichtsluis niet makkelijker? De meeste bewegingssensoren hebben nogal een breed bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Heb de vraag in de OP iets aangepast. Ik bedoel dus, dat ik de timmerman de boel kan laten monteren en zelf achteraf het geheel kan configureren. Is het niet mogelijk om met 1 bewegingssensor, bijv. onderaan de trap, alle LED strips 1-voor-1 aan te laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:56 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
CurtPoindexter schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:27:
Ja, maar dan pakken ze een vast tempo. Wil je geen licht zodra iemand op een tree gaat staan?
Is ook wel mooi opzich, maar niet echt nodig opzich. Vast tempo is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-05 12:46
Ik zou er dan een boven en beneden plaatsten. Kan je als je boven bent de lichtjes van boven naar beneden laten aangaan. En beneden andersom. Ook kan je ze dan uitzetten zodra je boven bent. Leuk project in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Dus even concreet (ik ben een leek): als de timmerman de LED verlichting gemonteerd heeft, wat moet ik dan naderhand doen/kopen om het resultaat te bereiken dat ik voor ogen heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:41
El_Bandito schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:37:
Dus even concreet (ik ben een leek): als de timmerman de LED verlichting gemonteerd heeft, wat moet ik dan naderhand doen/kopen om het resultaat te bereiken dat ik voor ogen heb?
De timmerman knoopt alle LEDs waarschijnlijk aan elkaar zodat ze tegelijk aan gaan. Je zou alles weer los moeten halen en extra draden moeten trekken zodat je iedere LED(-strip) individueel kunt besturen. Het klinkt niet alsof je de technische kennis hebt om een DIY-oplossing te maken met een Arduino of zo, dus dan kun je beter iets kant-en-klaars nemen zoals @Jessper noemt (of google zelf eens op "LED trapverlichting controller"). Ik zou de timmerman niet laten komen zonder dat je zeker weet dat wat hij installeert ook geschikt is voor wat je wil doen - vraag hem eerst welke LEDs hij precies gaat plaatsen en kijk dan of die geschikt zijn voor de controller die je gaat kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessper
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-02 09:40
Oke, iets concreter..

Voor de timmerman:
-Alle led strips monteren maar de kabel los laten. Dus kabel doorvoeren naar achter de trap (neem even aan dat daar ruimte is)
-Beweging sensoren (boven en onder) verwerken en kabel doorvoeren

Voor jou:
- Uitzoeken welke sensoren en leds
Bijvoorbeeld: https://learn.adafruit.co...sor/using-a-pir-w-arduino ( maar deze zijn niet zo mooi in te bouwen)
- Uitzoeken welke voeding en waar je die plaatst
- Uitzoeken hoe de PIR op je controller/arduino komt
- Uitzoeken hoe je de leds aanstuurt
Bijvoorbeeld https://learn.adafruit.com/rgb-led-strips/usage
- Controller kiezen en plaatsing bepalen (en indien zelfbouw, programmeren)

Alle punten voor jou kunnen resulteren in een product (als je het kant en klaar kiest) of meerdere losse bouwstenen (wanneer je kiest voor en zelfbouw oplossing)

Mocht dit niet genoeg zijn om een start te maken kun je misschien beter iemand hiervoor inhuren.

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 10:39
El_Bandito schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:37:
Als je de juiste LED-strip door de timmerman laat monteren (bijvoorbeeld een strip Neopixels: van alle LEDs kan je afzonderlijk de kleur, intensiteit en aan/uit programmeren) dan kan je later de aansturing toevoegen.

Voor de aansturing heb je een microcontroller nodig (bijvoorbeeld de eenvoudigste Arduino), een goede voeding en iets om de "traploper" te detecteren: zoals hierboven al genoemd: PIR of lichtsluisje, o.i.d.

Het kan dus wel, maar het vergt nogal wat huiswerk.

[ Voor 3% gewijzigd door DurkVell op 26-09-2018 08:23 ]

• tommie de kat
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-05 16:41
je kunt zo'n sensor en arduino (nano) ook op aliexpress kopen, voor zo'n sensor betaal je dan maar +-1 euro en zon arduino koop je daar voor ong. 3/4 euro. en dan moet je ff op internet kijken voor de drivers van de arduino voor jouw idee

[ Voor 21% gewijzigd door tommie de kat op 26-09-2018 21:17 ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 08:03
Klinkt als een leuke bijverdienste voor een van mijn studiegenoten dit. :)

Het is mogelijk en de oplossing is al genoemd, daar zal ik verder geen woorden aan vuil maken (sensor, mosfets, individuele snoeren naar elke ledstrip en een microcontrollertje die ff moet worden geprogrammeerd).

Voor de verbouwing lijkt het mij op de eerste plaats belangrijk dat je ervoor zorgt dat de bekabeling naar de LEDs en naar de sensoren netjes verwerkt kan worden. Tis geen pan om zometeen met een kilometer kabelgoten te zitten onder en naast je trap. Bedenk daarnaast even waardoor je het wilt laten reageren (op elke beweging/warmte bij de trap? Pas vanaf een bepaalde hoogte (zoals 70cm, zodat je kat je niet met het licht lastig valt), wil je het nog uit kunnen zetten/handmatig aan kunnen zetten?) en dan moeten daar inbouwoplossingen voor worden gevonden.

Ook moet er wel een fatsoenlijke voeding voor die LED-strips komen, die werken vaak op een 12V voeding maar die trekt best nog wat stroom. Houd rekening met een ampere per strekkende meter ledstrip. Dus een 12V/10A voeding lijkt mij toch wel de veilige ondergrens in dat geval.

Bovendien kan iedereen die een oplossing heeft geplaatst hier binnen een minuut of 5 een oplossing werkend hebben op een breadbordje, maar om een nette oplossing te maken (kabels uit zicht, afgesloten kastje met de MOSFETs netjes op een bordje gesoldeerd) ben je wel even bezig.

Als ik weet waar dit zich afspeelt kan ik denk ik zo een studiegenoot voor je regelen die dit in een weekend voor je in elkaar knutselt overigens. :P

[ Voor 15% gewijzigd door naarden 4ever op 27-09-2018 01:20 ]

Pagina: 1