Vraag

• Dorstlesser
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 09:57
Beste Tweakers,

Ik heb enige tijd terug een mooi workstation moederbord tweedehands gekocht (ASUS Z9PA-D8C), waarvan ik wist dat er wat vloeistofschade was. Hierdoor was een PCI-E slot en één/twee RAM slot niet langer bruikbaar. Na wat schoonmaken werkte het PCI-E slot echter weer zonder problemen. Twee van de acht RAM slots krijg ik echter niet aan de praat na redelijk grondig schoonmaken en verschillende pogingen/tests om het probleem op te lossen (zie hieronder). Óf er is een ander probleem met het geheugensysteem waardoor het RAM niet volledig wordt herkend. Ik krijg Q-code 'bA' wat volgens de handleiding en ASUS support een geheugenprobleem is, maar meer informatie kan ik daar niet over vinden.

Ik heb met meerdere, volledig identieke setjes RAM getest, in verschillende configuraties, om uit te sluiten dat het probleem bij de modules zit en niet bij het moederbord. Niks is overklokt en in de BIOS staat alles op fabrieksinstellingen, al heb ik wel tests gedaan met andere instellingen maar dat leidde niet tot ander resultaat. Ik heb verder alle aanwijzingen in het sticky troubleshoot topic gevolgd die mogelijk van toepassing waren.

Ik vroeg me af of één van jullie misschien tips heeft voor hoe ik zou kunnen bepalen waar het probleem precies zit (in de DIMM slots of bij de CPU of bij de memory controller)? Ik ben namelijk niet echt bekend met hardware troubleshooting van moederborden en na alles meermaals goed te hebben schoongemaakt met wat lintvrije stof en ook een beetje isopropanol weet ik niet wat verder mijn opties zijn. Als ik er bijvoorbeeld achter zou kunnen komen of er gewoon een onderdeeltje door kortsluiting naar de gallemiezen is, dan hoef ik niet verder te zoeken naar een oplossing.

Bij voorbaat dank

[Voor 5% gewijzigd door Dorstlesser op 24-09-2018 10:44]

Alle reacties

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Zoals je al aangeeft zit de memory controller in de CPU. Het probleem kan dus heel goed ook in de socket of de traces van de socket naar de slots zitten. Heb je al goed gecontrolleerd of sommige pins misschien niet goed contact maken (verbogen of misschien een laagje corrossie)?

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• Dorstlesser
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 09:57
narotic schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:46:
Zoals je al aangeeft zit de memory controller in de CPU. Het probleem kan dus heel goed ook in de socket of de traces van de socket naar de slots zitten. Heb je al goed gecontrolleerd of sommige pins misschien niet goed contact maken (verbogen of misschien een laagje corrossie)?
Hi, dank voor de suggestie. Ik heb dit wel geprobeerd te bekijken maar ik vind dit lastig te bepalen. De pins zien er allemaal goed uit (er zijn geen kromme pins oid en ik zie ook geen beschadigingen/corrosie aan de pins zelf), en ook de contactjes op de cpu zien er goed uit. De pins zijn ook niet in contact gekomen met vloeistof aangezien ze altijd afgedekt waren.

Ik zou op zich wel met een multimeter ofzo willen proberen of er ergens deffecte contactjes of verbindingen zijn, maar ik weet niet of ik hiervoor een speciale (gevoelige) multimeter voor moet hebben en ook niet wat 'normale' waarden zijn die ik dan per onderdeel zou moeten meten... Zijn daar vuistregels voor, of handleidingen?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je de video's van Louis Rossman mag geloven, dan heb je na vloeistofschade vaak geoxideerde via's.
Maar in feite kunnen alle compenten defect raken. De DIMM's hebben immers ook voeding nodig, en hier zullen wat condensators, spoeltjes en weerstandjes bij betrokken zijn.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:29

M2M

medicijnman

Dorstlesser schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:11:
[...]

Hi, dank voor de suggestie. Ik heb dit wel geprobeerd te bekijken maar ik vind dit lastig te bepalen. De pins zien er allemaal goed uit (er zijn geen kromme pins oid en ik zie ook geen beschadigingen/corrosie aan de pins zelf), en ook de contactjes op de cpu zien er goed uit. De pins zijn ook niet in contact gekomen met vloeistof aangezien ze altijd afgedekt waren.

Ik zou op zich wel met een multimeter ofzo willen proberen of er ergens deffecte contactjes of verbindingen zijn, maar ik weet niet of ik hiervoor een speciale (gevoelige) multimeter voor moet hebben en ook niet wat 'normale' waarden zijn die ik dan per onderdeel zou moeten meten... Zijn daar vuistregels voor, of handleidingen?
Om de traces te checken is een pinout van de processor en de dimm's voldoende. In combinatie dan met een multimeter op "continuity" (of ohm stand). Echter wordt het wat lastig om slechts 1 pinnetje door te meten door het formaat van die dingen. Wellicht is een kleine naald eraan vast tapen dan nog de beste optie.

-_-

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-04 13:49

HKS-Skyline

Vroooom ?

De kans is groot dat er nog troep of corrosie tussen het slot en het moederbord zit dat contact tussen de pinnetjes veroorzaakt. Dit is bijna niet te repareren zonder het slot er af te halen en weer vast te solderen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee